Osvita.ua Вища освіта Статті та аналітика ВНЗ потрібно запроваджувати власні стипендії, - Максим Луцький
ВНЗ потрібно запроваджувати власні стипендії, - Максим Луцький

Щодо найрезонансніших питань стосовно проекту Закону «Про вищу освіту» УНН поспілкувався з народним депутатом України, членом парламентської фракції Партії регіонів, головою Комітету Верховної Ради з питань науки і освіти Максимом Луцьким

ВНЗ потрібно запроваджувати власні стипендії, - Максим Луцький

Максиме Георгійовичу, суперечка щодо проекту Закону «Про вищу освіту» триває між студентами та представниками Уряду вже досить довго. А що думаєте з цього приводу особисто Ви?

Моя позиція з цього питання чітка і зрозуміла. Це якість освіти. Саме вона має бути пріоритетом за будь-яких умов, і саме на підвищення якості освіти мають бути спрямовані всі наші кроки та рішення. У Верховній Раді на сьогоднішній день зареєстровано три проекти законів «Про вищу освіту». Перший був поданий Кабінетом Міністрів України 28 грудня. 30 грудня 2011-го був зареєстрований проект, поданий народними депутатами Арсенієм Яценюком та Лесею Оробець, а вже 6 січня 2012 року свій варіант проекту закону подав народний депутат Юрій Мірошниченко. Подібна активність, мені здається, свідчить про те, що час для освітньої реформи дійсно настав.

Я розумію, що спірних питань нам не уникнути, адже скільки людей, стільки й думок, але коли йдеться про інтереси держави, а освіта – це, безперечно, національний інтерес держави, то власні амбіції мають відходити на другий план. Це стосується як громадських активістів, так і студентів.

Враховуючи сьогоднішню ситуацію, яке з питань найбільше цікавить студентство?


Одне з основних питань, що турбують студентство, – це право ВНЗ виставляти свій бал під час вступу абітурієнта на навчання. Немає сумніву – це той важіль впливу на систему освіти, що спрямований на підвищення рівня підготовки абітурієнта, а відтак і якості навчання. Я знаю, що така практика досить поширена не лише за кордоном, але, наприклад, і в Росії. Низка московських університетів успішно нею користуються. Я так само розумію і побоювання студентів щодо повернення корупційних схем.На мою думку, компромісним рішенням проблеми може стати право виставляти свій бал (для початку у якості експерименту) лише декільком найкращим університетам держави. Тобто треба дати таке право не всім одразу, а лише тим, хто своєю репутацією, результатами роботи, впізнаваністю та якістю освітніх послуг його заслуговують. Узяти, наприклад, Київський національний університет імені Тараса Шевченка, КПІ, НАУ, Харківську національну юридичну академію імені Ярослава Мудрого… А далі вже на основі практичних результатів прийняти рішення додатковим нормативним актом щодо всіх інших ВНЗ.

Сьогодні гостро дискутують на тему фінансової автономії університетів. То, все ж таки, чи зможуть університети заробляти після прийняття нового закону?


Я переконаний, що шлях до прогресу у системі вищої освіти один – це ефективне використання фінансових ресурсів та розширення фінансової автономії вищих навчальних закладів. Освіта має перетворитися зі статті видатків державного бюджету на статтю її найпотужніших надходжень. Університети повинні заробляти на наукових розробках. Для цього, звичайно, необхідно створювати відповідні умови. На моє глибоке переконання, університети повинні отримати право розпоряджатися своїми фінансовими ресурсами самостійно. Якщо ВНЗ заробляє кошти, то він має повне право ними і розпоряджатися та використовувати на розвиток матеріально-технічної бази, поліпшення умов навчання та проживання студентів у гуртожитках тощо. Крім того, такі повноваження дозволять вітчизняним ВНЗ ставати повноцінними «грантхолдерами». Для початку ми можемо спробувати надати право самостійно розпоряджатися спецфондами національним вищим навчальним закладам, а далі поступово розвивати цю практику.

А як відбуватиметься фінансування роботи медичних університетських закладів, спорткомплексів, буфетів, студмістечок ВНЗ за умов фінансової автономії?


Оскільки все це, в першу чергу, необхідно для створення повноцінних і комфортних умов для студента, я переконаний, що утримання цих закладів треба залишати за державним бюджетом, а не за коштами спецфонду! Інакше, – спецфонди просто залишаться ні з чим. Також обов’язковим треба залишити фінансування діяльності органів студентського самоврядування у розмірі не меншому ніж 0,5% від спеціального фонду вищого навчального закладу, що передбачено діючим законом про вищу освіту.

На «круглому столі» за участі ректорів Прем’єр-міністр України піднімав питання щодо великої кількості філій вищих навчальних закладів України. Чи є у цьому проблема?


Змушений констатувати, що в Україні надто велика кількість ВНЗ. Понад 800, якщо рахувати вищі навчальні заклади всіх рівнів акредитації та форм власності, а також їхні філії. Утримання великої кількості філій ІІІ-IV рівнів акредитації є нераціональним з двох причин. По-перше, на кожну філію потрібен керівник, витрати на адміністрацію, утримання приміщення, оплату праці викладачів. По-друге, у великій кількості мініатюрних вищих навчальних закладів та їхніх філій втрачається головне - якість. У цьому і є проблема. З такою ситуацією потрібно боротися ефективними методами. Для цього потрібно заборонити вищим навчальним закладам створювати філії ІІІ-IV рівнів акредитації. У цьому питанні має бути перш за все якісний підхід.

Більшість студентів побоюється зміни вартості навчання на контрактній основі протягом терміну дії укладеного договору. Чи є підстави думати, що їхні побоювання справдяться?


Я особисто вважаю, що вона (плата за навчання, - ред.) має бути незмінною протягом усього терміну дії договору між студентом і вищим навчальним закладом. Я впевнений, що припущення студентів щодо укладення протягом навчання додаткових угод або ж переукладення старих напередодні сесії у даному випадку є зовсім недоречними. Я можу запевнити, що цього не буде. Плата за навчання є та буде незмінною! Виконання цієї умови ВНЗ буде чітко контролюватись. Якщо якийсь ВНЗ надумає зробити щось подібне, його керівництво відповідатиме за це аж до звільнення з посади.

На сьогодні є досить актуальним питання щодо підвищення студентських стипендій. Як вирішується ця проблема?


Підвищення стипендій до прожиткового мінімуму сьогодні є необхідною соціальною гарантією. Я дотримуюсь думки, що ті, хто має середній бал 4.0, також повинні мати гарантоване право на отримання стипендії. Однак нам потрібно прагнути до того, щоб стипендія у студента-відмінника була вищою за звичайну стипендію. Сьогодні різниця між ними складає всього 60 гривень. Навряд чи когось мотивуватиме така цифра! Я переконаний, що після прийняття закону про вищу освіту ми на законодавчому рівні закріпимо норми студентських стипендій, швидше за все окремою постановою. За необхідності ми також підготуємо зміни до Державного бюджету України, у яких передбачимо необхідні на це кошти. Крім того, я вважаю, що вищим навчальним закладам потрібно запроваджувати власні стипендії для молодих науковців, лідерів студентського самоврядування, спортсменів тощо.

На «круглому столі», який організував Микола Азаров, обговорювалося питання відрахування студентів за плагіат. Було вирішено допрацювати норми про плагіат, оскільки ця проблема є неоднозначною…


Президент України Віктор Янукович поставив чітке завдання – українські університети мають увійти до світових рейтингів. Я підтримую все нове і те, що спрямоване на поліпшення якості української освіти. І норма про плагіат якраз такою і є. Подібна практика діє в Києво-Могилянській академії ось уже кілька років, і, наскільки мені відомо, була запропонована до законопроекту саме представником цього вищого навчального закладу. Однак якщо шановні представники студентства вважають таку норму, яка спрямована перш за все на підвищення якості освітнього процесу, неприйнятною, то, я думаю, потрібно від неї відмовитися. Крім того, питання порушення авторських та суміжних прав, а отже плагіату, лежить у площині Кримінального кодексу України, що передбачає відповідальність за такі дії. Я також не виключаю можливості зловживань з боку непрофесійних викладачів за умов прийняття такого нововведення.

Одне з найболючіших питань для студентства і адміністрацій ВНЗ – практика студентів. Яким чином це вирішується на урядовому рівні?


На жаль, сьогодні більшість роботодавців не задоволені підготовкою випускників вищих навчальних закладів. Однак вони не бачать у цьому своєї вини. Через небажання роботодавців брати студентів на практику, вони змушені проходити її лише на папері. Тому Міністерство освіти і науки, молоді та спорту спільно з роботодавцями повинні розробити реальні механізми практичної підготовки студентів – ми можемо ініціювати зміни в податковому законодавстві для того, щоб стимулювати роботодавців брати на практику студентів. Необхідно також за підтримки роботодавців створювати у вищих навчальних закладах центри студентського підприємства, інноваційні центри. Така практика широко поширена в європейських країнах і приносить додаткові фінансові надходження вищим навчальним закладам.

Чого не вистачає українській освіті, аби її називали європейською?


Насамперед потрібно врегулювати питання ефективності участі України в Болонському процесі. Оскільки наша держава є учасником такої європейської реформи, вона повинна дотримуватися всіх стандартів цієї системи. На жаль, сьогодні ми не відчуваємо привілеїв Болонського процесу. Зокрема, полегшення переїзду громадян з метою подальшого навчання чи працевлаштування у зоні європейської вищої освіти на сьогодні повністю не реалізовується стосовно нашої країни. І це лише одна з проблем, яка постає в Україні з її приєднанням до Болонського процесу. Врегулювати оновлені стандарти української освіти – це потрібно прагнути зробити в першу чергу.

УНН
01.02.2012

Провідні компанії та навчальні заклади Пропозиції здобуття освіти від провідних навчальних закладів України та закордону. Тільки найкращі вищі навчальні заклади, компанії, освітні курси, школи, агенції.
Коментарі
Аватар
Залишилось 2000 символів. «Правила» коментування
Ім’я: Заповніть, або авторизуйтесь
Код:
Код
Goga
Луцкий вообще молодец! Активно занимается вопросом ВО! Похвально!
Даня
Посмотрим что дальше будет, но пока не плохо, как для начала!
Toma
а законопроект действительно нормальный! За то сколько шумихи поднял!
Лера
Реалист Про бал ВНЗ:"Немає сумніву – це той важіль впливу на систему освіти, що спрямований на підвищення рівня підготовки абітурієнта, а відтак і якості навчання"-демагогія,призначення якої-повернення до узаконеної корумпованої годівниці....." Крім того, я вважаю, що вищим навчальним закладам потрібно запроваджувати власні стипендії для..., лідерів студентського самоврядування, спортсменів тощо"-де ж тут боротьба за якість знать.Людина прийшла до вузу отримати спеціальність за певним напрямком,от за знання і треба стипендію платити.До чого тут спорт і керівничі амбіції?Ну хіба що молодих науковців за реальні здобутки треба відзначати. Повністю з цим погоджуюсь!
Иван
Законопроект достаточно толковый! Я единственное бы что прибавил - это введение русского языка как второго государственного. Так как по мои личным наблюдениям, достаточно большая часть страны говорит именно на русском языке.
Гена
Для Иван: Согласен с тобой! Так как это будет доказательством некой соллидарности к русскоязычным людям!
Коментувати
Митя
Таких как Луцкий побольше бы! Незашторенных политиков в наше время мало!
Oleg
А он как проректор - тоже нормальный! Со студентами любит общаться, по ходу из-за этого и видит реальную ситуацию в ВО)
Варя
Мне тоже Луцкий нравиться! Говорит по делу!
Вова9898
Классный он чувак! Умеет правильно выражать свои мысли, и отвечать за свои слова! Таких сейчас мало!
Ворон
Луцкий молодец! стал настоящим депутатом от студентов!
Гена
В Украине всегда было хорошее образование! А если работать над его улучшением - так вообще супер будет!
Леон
Здравые мысли! Нужно постепенно повышать уровень образования в Украине, и тогда все начнет улучшаться!
Олена
Кому потрібен лікар, який провчився в універі завдяки своїм "особливим" талантам співака, спортсмена чи суспільного лідера? Він чим лікуватиме хворих - своїми співами? чи демагогічними закликами бути здоровим? Вважаю. що кожен ВНЗ повинен мати свою систему заохочень, яка випливає з вимог до професії, що обирають студенти.
Реалист
Про бал ВНЗ:"Немає сумніву – це той важіль впливу на систему освіти, що спрямований на підвищення рівня підготовки абітурієнта, а відтак і якості навчання"-демагогія,призначення якої-повернення до узаконеної корумпованої годівниці....." Крім того, я вважаю, що вищим навчальним закладам потрібно запроваджувати власні стипендії для..., лідерів студентського самоврядування, спортсменів тощо"-де ж тут боротьба за якість знать.Людина прийшла до вузу отримати спеціальність за певним напрямком,от за знання і треба стипендію платити.До чого тут спорт і керівничі амбіції?Ну хіба що молодих науковців за реальні здобутки треба відзначати.
юрій
І тоді дані вузи будуть для вибраних аце все бидло яке набирає 200 балів хай залишається всвоїх . Цюрупинськах. Так пане Луцький,
leox
Де план входження українських університетів у світові рейтинги? Нема і не буде тому що вони не знають як це зробити. Ця публіка може тільки гроші заносити, а тут неясно кому нести.

Щоб отримувати всі публікації
від сайту «Osvita.ua»
у Facebook — натисніть «Подобається»

Osvita.ua

Дякую,
не показуйте мені це!