Яка типова тематика власних висловлень з англійської мови

Тематика завдань відповідає тематиці текстів для читання, аудіювання та використання мови, уміщеній у програмі ЗНО

Тематика власних висловлень у тестах ЗНО з англійської мови охоплює питання, актуальні для випускників школи – сучасних молодих людей, юних громадян і патріотів. Вона відповідає тематиці текстів для читання, аудіювання та використання мови, уміщеній у програмі ЗНО.

ТЕМАТИКА ТЕКСТІВ ДЛЯ ЧИТАННЯ, АУДІЮВАННЯ, ВИКОРИСТАННЯ МОВИ ТА ПИСЬМОВИХ ЗАВДАНЬ

Я, моя родина, мої друзі

  • особисті дані, місце проживання;
  • члени сім'ї, їхній вік, професії та заняття, (інші) родинні зв'язки;
  • щоденні справи та обов’язки в сім’ї;
  • домашні справи та побут;                 
  • родинні традиції та свята;
  • види особистісних стосунків;
  • друзі та їхні уподобання;
  • друзі по листуванню (листування з друзями);
  • стосунки з товаришами;
  • особистість та її якості;
  • зовнішність людини;
  • риси характеру;
  • норми поведінки та спілкування;
  • толерантне ставлення до оточуючих;

+для рівня B2

  • індивідуальність людини;
  • формування особистості;
  • взаємодопомога;
  • вирішення конфліктів;
  • толерантність, гуманність, благодійність;
  • ведення домашнього господарства.

Помешкання

  • види помешкань;
  • дім, квартира, кімната;
  • умеблювання.

Одяг

  • предмети  одягу;
  • види одягу;
  • мода.

Покупки

  • види магазинів;
  • відвідування магазинів;
  • асортимент товарів;
  • покупки;
  • ціна;
  • гроші.

Харчування

  • назви продуктів харчування;
  • назви страв;
  • улюблені страви;
  • кухонні прилади, посуд;
  • сервірування столу;
  • приготування їжі;
  • способи обробки продуктів харчування;
  • заклади громадського харчування;
  • меню;
  • їжа, напої й закуски;
  • особисті пріоритети в харчуванні;
  • смаки, уподобання;
  • традиції харчування;
  • страви, національна кухня України та країн, мова яких вивчається.

+ для рівня В2

  • здорова та корисна їжа;
  • шкідлива їжа та шкідливі звички;
  • рецепти страв.

Охорона здоров’я

  • частини тіла людини;
  • особиста гігієна;
  • стан здоров’я;
  • захворювання та їхні симптоми;
  • відвідування лікаря;
  • лікарські засоби;
  • назви медичних закладів.

Стиль життя

  • здоровий спосіб життя;
  • режим дня.

Відпочинок і дозвілля

  • вільний час;
  • канікули;
  • види відпочинку та занять;
  • хобі, захоплення;
  • розваги;

+ для рівня В2

  • активний відпочинок.

Мистецтво

  • види та жанри мистецтва;
  • вплив мистецтва на естетичний розвиток людини;
  • мистецькі фестивалі;
  • кіно, театр, живопис, телебачення;
  • враження та емоції;

+ для рівня В2

  • відвідування мистецьких закладів для самоосвіти;

Кіно, театр і телебачення

  • жанри;
  • відвідування театру/кінотеатру;
  • елементи інтер’єру театру/ кінотеатру;
  • характеристика фільму / вистави / телепрограми;
  • видатні актори.

Живопис

  • жанри живопису;
  • відомі художники та їхні твори;
  • опис картини;
  • відвідування музею, виставки або галереї;

+ для рівня В2

  • видатні митці України та країн, мова яких вивчається.

Музика

  • улюблені музичні стилі, музичні жанри;
  • музичні інструменти;
  • музиканти, композитори, виконавці;
  • відвідування концерту.

Література

  • літературні жанри;
  • улюблений письменник, поет, книга, літературний герой;
  • відвідування бібліотеки;
  • вибір книг для читання;
  • характеристика прочитаної книги;
  • видатні письменники України та країн, мова яких вивчається.

Спорт

  • види спорту;
  • спортивні уподобання;
  • спортивні події/змагання;
  • спортивні клуби, секції;
  • обладнання для спорту/дозвілля;
  • враження від матчу/змагань;
  • відомі спортсмени;

+ для рівня В2

  • роль спорту в житті суспільства та особистості;
  • здоров’я та спорт.

Погода, природа і навколишнє середовище

  • пори року, погода, природні явища;
  • рослинний і тваринний світ;
  • дикі та свійські тварини;
  • домашні улюбленці;
  • навколишнє середовище;
  • охорона довкілля;
  • національні парки та заповідники/заказники України, їх охорона;
  • екотуризм;

+ для рівня В2

  • природні катаклізми, їхні види та наслідки;
  • вплив погоди на здоров’я та настрій.

Подорож

  • види транспорту;
  • підготовка до подорожі;
  • проїзні документи;
  • поїздка на канікулах;
  • подорож Україною та країнами мови, що вивчається;

+ для рівня В2

  • види туризму.

Засоби масової інформації

  • преса, періодичні видання;
  • радіо, телебачення;
  • улюблена радіо- чи телепередача;
  • інтернет;
  • спілкування в мережі інтернет.

Молодь та молодіжна культура

  • молодіжні організації;
  • молодіжний рух в Україні та у світі;
  • течії молодіжної культури;
  • життя і проблеми молоді.

Наука і технічний прогрес

  • відомі вчені та винахідники;
  • винаходи;
  • технології;
  • сучасні пристрої в житті і побуті;
  • комп'ютерне обладнання;
  • сучасні засоби комунікації та інформації;
  • вплив науково-технічного прогресу на життя людини і довкілля;

+ для рівня В2

  • галузі науки;
  • розвиток науки і техніки в Україні та за кордоном;
  • обладнання та персонал.

Рідне місто/село

  • місцезнаходження;
  • основні історичні та культурні відомості.

Україна

  • географічне положення, клімат України;
  • населення та національності;
  • адміністративний та політичний устрій;
  • суспільно-політичне життя в країні;
  • природні ресурси;
  • державні свята;
  • великі міста;
  • визначні місця й історичні пам’ятки;
  • Київ, визначні місця, пам'ятки історії та культури Києва;
  • Україна у світі;
  • міжнародне співробітництво;
  • міжнародні організації: ЄС, ООН, Рада Європи;

+ для рівня В2

  • законодавчі акти;
  • право;
  • благодійна діяльність;

Країни, мови яких вивчаються

  • географічне положення та клімат;
  • природні ресурси;
  • населення;
  • національності;
  • адміністративний та політичний устрій;
  • столиці, визначні місця;
  • великі міста;
  • основні пам'ятки історії та культури;
  • державні свята.

Свята і традиції

  • назви свят в Україні та у країнах, мова яких вивчається;
  • вітання;
  • день народження;
  • місце, дата, час проведення свята/ події;
  • святкове меню;
  • святкування в кафе;

+ для рівня В2

  • календар свят в Україні та у країнах, мова яких вивчається;
  • традиції святкування.

Шкільне життя та освіта

  • шкільне приладдя;
  • шкільні меблі, класна кімната;
  • назви навчальних кімнат та шкільного обладнання;
  • навчальні предмети;
  • улюблені навчальні предмети;
  • розклад уроків;
  • урок іноземної мови;
  • види діяльності на уроках;
  • робочий день;
  • шкільні події;
  • позакласні заходи;
  • шкільні свята та традиції;
  • школи в Україні та за кордоном, типи шкіл;
  • правила поведінки;
  • освіта в Україні та за кордоном, заклади освіти;
  • міжнародні освітні програми;
  • випускні іспити;

+ для рівня В2

  • перспектива на майбутнє навчання.

Робота і професія

  • характеристика професій;
  • сучасні професії;
  • престижні професії в Україні та за кордоном;
  • плани на майбутнє;
  • нахили і здібності;
  • вибір професії;
  • професійні якості та уміння;
  • пошук роботи;

+ для рівня В2

  • профорієнтація.

 

Сформувати уявлення про типові для власних висловлень теми може допомогти ознайомлення з тими темами, які вже пропонувалися в попередні роки.

Наводимо теми власних висловлень, які пропонувалися на зовнішньому незалежному оцінюванні 2009–2020 років.

1. You’ve received a letter from your foreign pen-pal. He/she wrote you that he/she had bought a new mobile phone which had been advertised on TV. But he/she was disappointed with his/her purchase. It turned out that the phone didn’t have all the features the adverts promised. Write a letter to your pen-pal in which you

  • give your opinion about advertising in mass media
  • write what advertisements should be banned and why
  • write about your favourite advert at the moment
  • give him/her a piece of advice how to avoid being fooled by adverts

Write a letter of at least 100 words. Do not write your own name, any dates, addresses or other personal information. Start your letter in an appropriate way.

2. You have found out that the local council is planning to build a new supermarket not far from your school instead of a sports center. You have decided with your friends to write about this plan to the major newspapers published in your city/region. Write a letter to the editor of an English language newspaper in which

  • say why you are writing
  • explain why sport is important to people
  • explain why supermarket should not be built in your area
  • give your reasons why a sports centre would serve your city/region well

Write a letter of at least 100 words. Do not write your own name, any dates, addresses or other personal information. Start your letter in an appropriate way.

3. You’ve got a letter from your English pen-friend in which he/she wrote you about his/her future plans. He/she wants to become an actor. And your friend is sure that this profession will give him/her the opportunity to become famous and make a lot of money. Write a letter to your pen-friend in which say

  • about your thoughts regarding his/her career plans
  • what you are going to do after leaving school
  • how you prepare yourself for your future profession
  • what you think is necessary to be successful in your future job

Write a letter of at least 100 words. Do not write your own name, any dates, addresses or other personal information. Start your letter in an appropriate way.

4. Last month you took an active part in the TV quiz show “Around the World”. And you’ve won a prize – two tickets for a tour of Ukraine. Write a letter to your friend in which you

  • invite him/her to join you
  • describe the means of travel and accommodations
  • describe two special places you are going to visit
  • give suggestions what he/she will need to take with him/her

Write a letter of at least 100 words. Do not write your own name, any dates, addresses or other personal information. Start your letter in an appropriate way.

5. You’ve got a letter from your English pen-friend. In his/her letter he/she describes his/her impressions of visiting the concert of his/her favorite pop-group. Write a letter to your pen-friend and say

  • what kind of music you like best
  • how your favorite kind of music makes you feel
  • when you prefer to listen to music
  • what your parents think about your musical preferences

Write a letter of at least 100 words. Do not write your own name, any dates, addresses or other personal information. Start your letter in an appropriate way.

6. You would like to work in Great Britain this summer. And you have read this advertisement in a newspaper

Write a letter of application. In your letter write about:

  • why you are writing
  • your personal qualities, language skills and experience with children
  • why you think this work experience would be important for your future

Write a letter of at least 100 words. Do not write your own name, any dates, addresses or other personal information. Start your letter in an appropriate way.

7. You have visited the workplace of one of your parents recently. You have been shown around and have been able to observe the work of some people. Write a letter to your foreign pen-pal sharing your impressions and describe:

  • what the workplace you visited was like and which trade or job the people were working in
  • what you liked or disliked about their occupation
  • how this visit helped you in choosing your future profession

Write a letter of at least 100 words. Do not write your own name, any dates, addresses or other personal information. Start your letter in an appropriate way.

8. You were going to visit your friend in London at the beginning of June. But unfortunately the schedule of the independent testing has been changed. Write a letter to your friend and:

  • apologize for breaking your plans
  • state the reason of your not coming and
  • ask if it is possible to come later in the summer

Write a letter of at least 100 words. Do not write any dates and addresses. Start your letter with

9. You’ve got a letter from your English pen-friend. He/she has recently bought an electronic book reader and is very excited using it. He/she thinks that traditional paper books are no longer necessary and so he/she advises you to use an e-book reader as well. Write a letter to your friend and

  • explain your personal attitude to reading in general, and to e-books in particular
  • express your opinion about his/her idea that traditional paper books are no longer necessary
  • say what role books play in your life

Write a letter of at least 100 words. Do not write your own name, any dates, addresses or other personal information. Start your letter in an appropriate way.

10. Listening to a radio programme you heard different people discussing the topic of friendship between teens. You have decided to write a letter to the editor of the programme. In your letter

  • describe what kind of friend you prefer and why
  • and say
  • what can cause a friendship to go wrong
  • whether it is better to have a wide circle of friends or a few close friends

Write a letter of at least 100 words. Do not write your own name, any dates, addresses or other personal information. Start your letter in an appropriate way.

11. You and your friends went on a two-day walking tour to a beautiful lake not far from your city/village last weekend. Write a letter to your English pen-friend about this trip. Don’t forget the things you need to write about in your letter:

  • who went on a walking tour with you
  • how you got to the place where you stayed (your means of transport and route)
  • how you spent the weekend near the lake

Write a letter of at least 100 words. Do not use any personal information (e.g., names, dates, addresses, etc.). Start your letter in an appropriate way.

12. You’ve got a letter from your English pen-friend in which he/she complains that there has been a lot of rain in his/her region lately, so he/she can’t spend much time outdoors and feels bored at home. Write a letter to your pen-friend in which you tell him/her

  • whether you have a lot of spare time at present and why or why not
  • how you usually spend your free time indoors
  • your advice on how to make his/her stay at home more exciting

Write a letter of at least 100 words. Do not use any personal information (e. g., names, dates, addresses, etc.). Start your letter in an appropriate way.

13. You have received a letter from your pen-friend in which he/she complains that his/her parents want him/her to read classical authors, while he/she is fond of fantasy. Write a letter to your pen-friend in which you tell him/her

  • whether your parents influence your choice of books to read
  • what is your favorite literary genre and why
  • where you usually get books you’d like to read

Write a letter of at least 100 words. Do not use any personal information (e. g., names, dates, addresses, etc.). Start your letter in an appropriate way.

14. You are going to Great Britain as an exchange student, and the college is going to place you with a host family. Trying to arrange convenient accommodation for you, the college international office asked about your likes and dislikes. Write a letter to Mr. Brown, a coordinator of the college international office, and say

  • what kind of room you would find comfortable
  • what pieces of furniture and facilities are absolutely essential for you
  • what kind of roommate you would like to share the room with

Write a letter of at least 100 words. Do not use any personal information (e.g., names, dates, addresses, etc). Start your letter in an appropriate way.

15. You have received a letter from your pen-friend in which he/she writes that he/she has been playing basketball for years. Now he/she has decided to start judo. Write him/her a letter in which you explain

  • whether you support his/her decision to take up one more kind of sport and why
  • what kinds of sport are popular with your friends
  • whether you do any sports or watch sports competitions on TV

Write a letter of at least 100 words. Do not use any personal information (e.g., names, dates, addresses, etc). Start your letter in an appropriate way.

16. You are going to spend a week in London. You are planning to travel on a tiny budget and don’t have many connections in Britain. Your English pen-friend has agreed to meet you at the airport and help with getting around London. Write a letter to your pen-friend in which you

  • give the details of your arrival in Britain
  • say what you look like to be recognized
  • explain what you would like to do and see in London

Write a letter of at least 100 words. Do not use your real name or any personal information.

Start your letter in an appropriate way.

17. You have taken part in academic exchange programme and won a grant to study abroad. Write a letter to your English pen-friend in which you

  • inform him/her about the news and tell him/her about your expectations
  • mention at least one advantage and one disadvantage of studying abroad
  • describe how you prepare yourself for studying in a foreign country

Write a letter of at least 100 words. Do not use your real name or any personal information. Start your letter in an appropriate way.

18. You have received a letter from your English pen-friend in which he/she describes his/her visit to a concert of his/her favourite rock band. Write a letter to your pen-friend in which you tell him/her

  • whether you enjoy attending concerts and why or why not
  • when you last visited a concert and share your impressions of it
  • what your favourite pastimes are

Write a letter of at least 100 words. Do not write your own name, any dates, addresses or other personal information. Start your letter in an appropriate way

19. Your English pen-friend is preparing for his/her school leaving examinations and feels very nervous as the exam dates are approaching fast. He/she wants your advice on how to deal with exam stress. Write him/her a letter in which

  • express your understanding of his/her problem and support him/her
  • share several ways of preparing for exams
  • give some tips on how to reduce stress and calm down before and during exams

Write a letter of at least 100 words. Do not write your own name, any dates, addresses or other personal information. Start your letter in an appropriate way

20. You have received a letter from your English pen-friend in which he/she accepts your invitation to come and stay with you in Ukraine for a week. Write a letter to your pen-friend in which you say

  • when the best time to come is and why
  • what tourist attractions there are in your area
  • what activities  he/she could enjoy during the visit

Write a letter of at least 100 words. Do not write your own name, any dates, addresses or other personal information. Start your letter in an appropriate way

21. You have just returned from Britain where you attended lessons at a Summerhill Language School. The school arranged for you to stay with a local couple you hadn’t met before your visit. Write a letter to your host family. First thank them for having hosted you and describe

  • what family traditions you liked
  • what local food was to your liking
  • what events or activities you particularly enjoyed

Write a letter of at least 100 words. Do not write your own name, any dates, addresses or other personal information. Start your letter in an appropriate way

22. You’ve got a letter from your English pen-friend in which he/she writes that he/she would like to spend his/her holidays reading interesting books and asks your opinion on that. Write a letter to your pen-friend in which you tell him/her

  • what book you read last and who recommended you to read it
  • what literary genre you prefer and why

and

  • give some pieces of advice on how to spend holidays not to get bored

Write a letter of at least 100 words. Start your letter in an appropriate way but do not write your own name, any dates or other personal information.

23. You’ve read a book about a famous person. You’ve decided to share your impressions with a pen-friend. Write a letter to your English pen-friend in which you tell him/her

  • who the book is about and what this person is famous for
  • what area of activity you’d like to achieve success in and why
  • what personal characteristics one should have to succeed in life.

Write a letter of at least 100 words. Start your letter in an appropriate way but do not write your own name, any dates or other personal information.

24. You’ve received a letter from your English pen-friend in which he/she writes to you about his/her last journey and complains about his/her travelling companion. Write a letter to your pen-friend in which you tell him/her

  • where you travelled last time and who was/were your travelling companion/companions
  • what kind of travelling companion you prefer and why

and

  • give some pieces of advice on how to avoid conflicts with a travelling companion when you travel

Write a letter of at least 100 words. Do not write your own name, any dates, addresses or other personal information. Start your letter in an appropriate way.

25. You and your family have recently moved into a new house. Write a letter to your pen-friend in which

  • tell him/her about your moving in and briefly describe your house (exterior and interior)
  • invite him/her to your house-warming party and write about the date, guests, entertainment
  • explain how to get to your place (location and means of transport)

Write a letter of at least 100 words. Do not use your real name or any other personal information. Start your letter in an appropriate way.

26. You have received a letter from your pen-friend in which he/she tells you that he/she has been admitted to a university and will have to move to another city and live in a students’ hostel. He/she is anxious about the situation because he/she can’t cook. Write a letter in which you say

  • whether you often cook and why (or why not)
  • how you share household duties in your family

and

  • give a recipe for a simple dish (ingredients and preparation)

Write a letter of at least 100 words. Do not use your real name or any personal information. Start your letter in an appropriate way.

27. You have received a letter from your English pen-friend in which he/she is complaining that his/her parents’ taste in clothes and his/her own preferences are different. So they sometimes argue when buying new things for him/her. Write a letter to your English pen-friend in which you tell him/her

  • whether you have the same problem
  • what everyday and holiday clothes you prefer
  • give him/her advice on how to reach a compromise with his/her parents

Write a letter of at least 100 words. Do not use your real name or any personal information. Start your letter in an appropriate way.

28. You’ve got a letter from your English pen-friend in which he/she writes that he/she has not been to the theatre for a long time but would like to go and watch a theatrical performance. Write a letter to your pen-friend in which you tell him/her

  • when and where you visited the theatre last
  • what kind of performance you watched and what impressions and emotions you got
  • and
  • give some pieces of advice on what kind of performance to choose to enjoy a visit to the theatre

Write a letter of at least 150 words. Do not write your own name, any dates, addresses or other personal information. Start your letter in an appropriate way.

29. You’ve got a letter from your English pen-friend in which he/she writes that his/her parents are worried about the lack of exercise in your friend’s life. Write a letter to your pen-friend in which tell him/her

  • whether you do sport or not and why
  • what sports are popular with your friends and where they do them
  • give some pieces of advice on how to keep fit

Write a letter of at least 150 words. Do not write your own name, any dates, addresses or other personal information. Start your letter in an appropriate way.

30. You’ve got a letter from your English pen-friend in which he/she writes that he/she has caught a cold and describes how he/she is treating himself/herself. Write a letter to your pen-friend in which

  • tell him/her that you feel sorry for him/her and advise him/her to consult a doctor
  • describe how you felt when you caught a cold last time and what you did to recover
  • give some pieces of advice on how to keep healthy.

Write a letter of at least 150 words. Do not write your own name, any dates, addresses or other personal information. Start your letter in an appropriate way.

ЧИТАТИ ДАЛІ

Збірник для підготовки до власного висловлення створено Освіта.ua відповідно до діючих вимог до написання власного висловлення на зовнішньому незалежному оцінюванні з англійської мови. Копіювання та розміщення матеріалів збірника на інших ресурсах заборонено.

Освіта.ua
09.10.2020

Коментарі
Аватар
Залишилось 2000 символів. «Правила» коментування
Ім’я: Заповніть, або авторизуйтесь
Код:
Код
Немає коментарів