Osvita.ua Новини 10 основних пріоритетів МОН на 2019 рік
10 основних пріоритетів МОН на 2019 рік

МОН визначило 10 пріоритетних напрямків розвитку освіти і науки України на 2019 рік

10 основних пріоритетів МОН на 2019 рік

2019-й має стати роком розвитку та зростання для усіх сфер від школи та закладів профосвіти до вишів і наукових установ — кожна із них отримала місце у 10-ці основних пріоритетів Міністерства освіти і науки на наступні 12 місяців.

Про це розповіла міністр освіти і науки Лілія Гриневич під час підсумкової прес-конференції «Робота МОН: підсумки 2018-го/візія 2019-го», яка відбулася у Києві наприкінці 2018 року.

«Очевидно, що коло пріоритетів значно ширше, однак ми хочемо концентровано представити саме ті напрями, які торкнуться найбільшої кількості учнів, науковців, батьків, педагогів та викладачів. Можу відповідально заявити, що 2019-й рік буде не менш складним, ніж 2018-й, проте, в частині зростання реальних можливостей для кожного він стане дійсно визначним», — заявила Лілія Гриневич.

Вона підкреслила, що визначені пріоритети рівноцінні між собою та розташовані за принципом від найменшого «споживача» до найстаршого.

10 ОСНОВНИХ ПРІОРИТЕТІВ МОН НА 2019 РІК

Розвиток реформи НУШ знову в перший клас, новий Державний стандарт базової освіти

Наступний рік — час для розвитку реформи Нова українська школа. Знову майже півмільйона першокласників прийдуть у змінену школу. На них чекатимуть перепідготовлені вчителі, нові, засновані на сучасних потребах, програми та новий освітній простір, у який держава знову — вже другий рік поспіль — інвестує 1 млрд грн на засадах співфінансування з органами місцевого самоврядування.

МОН активно працюватиме над усуненням проблем, з якими стикнулась імплементація змін торік — створена Координаційна рада, яка моніторитиме впровадження змін та використання грошей на місцях, також з’являтимуться нові дистанційні курси для підтримки педагогів.

«Одна з найбільших проблем минулого року - використанння грошей на місцях, ми виділили приблизно 1 млрд грн, однак, використали і дофінансували цей внесок держави по-різному. Тут є ціла низка проблем — від спроможності на місцях якісно використовувати гроші та здійснювати закупівлі, до неготовності ринку праці. 2019-го теж маємо співмірну інвестицію — зростання ефективності використання цих коштів є важливим викликом, створена Координаційна рада під головуванням прем’єр-міністра має пожвавити цей процес», — пояснила Лілія Гриневич.

Робота над поширенням реформи на базову школу також триватиме у 2019-му році — протягом нього має бути представлений бодай проект Держстандарту базової шкільної освіти, який на десятиліття визначить, якими компетентностями, знаннями та вміннями мають оволодіти учні 5-9 класів НУШ.

Гідність кожної дитини: доступна вбиральня, антибулінг та інклюзія

Якісне навчання неможливе без захисту гідності кожного учасника освітнього процесу. Водночас якщо дорослі можуть себе убезпечити, діти залишаються вразливими. Саме тому, у 2019-му МОН працюватиме над розвитком антибулінгових програм, вдосконаленням функціонування сфери інклюзивної освіти та планує переобладнати усі туалети на вулицях — зробити їх теплими та більш приватними.

Зокрема, йдеться про інвестицію в понад 263 млн грн на створення теплих туалетів у школах, де їх досі нема. Обов’язковою вимогою до шкільної вбиральні на всіх рівнях — від молодшої до старшої школи — стане наявність перегородок та дверей у кожній кабінці. Так, це вже враховано у нових ДБН (нормативні документи у галузі будівництва) та санпінах, що формують вимоги до будівель шкіл.

Нові механізми професійного зростання вчителів: добровільна сертифікація та механізм «гроші за вчителем»

Упродовж наступних 12 місяців також запрацюють нові механізми для розвитку та професійного зростання вчителів.

Один із них  —   добровільна сертифікація вчителів. Протягом 2019-го  у ній зможуть взяти участь 1 тис вчителів початкових класів.

Метою сертифікації є виявлення та стимулювання педагогічних працівників з високим рівнем професійної майстерності, які володіють методиками компетентнісного навчання і новими освітніми технологіями та сприяють їх поширенню.

«Через механізм сертифікації ми хочемо віднайти тих кращих провідників Нової української школи, агентів змін, що готові ділитися та поширювати сучасні методики навчання. Реалізувати таку мету можна лише за умови добровільності процесу, тому ми ретельно слідкуватимемо за дотриманням цього принципу», - відзначає Лілія Гриневич.

Докладнішу інформацію про сертифікацію можна за посиланням. Закликаємо вчителів швидше зважуватись на її проходження, адже кількість місць обмежена, а реєстрація почнеться вже 15 січня і триватиме до 1 лютого.

Ще один важливий механізм заохочення педагогів — впровадження принципу «гроші ходять за вчителем» на підвищення кваліфікації.

«Поява нових методик навчання у школах залежить від учителя, і вони не з’являться у закладах, поки ми не змінимо систему підвищення кваліфікації педагогів. Наше рішення — передати право обирати педагогу і школі, а також урізноманітнити можливості підвищувати кваліфікацію та дозволити займатися ним не тільки обласним інститутам післядипломної освіти. Частину грошей, що витрачаються на підвищення кваліфікації педагогів державою, ми спрямуємо безпосередньо у школи, і вчитель зможе обрати певну кількість годин для професійного розвитку там, де він вважатиме за потрібне», - роз'яснила Міністр.

Початок роботи освітнього омбудсмена

У 2019 році в Україні має з‘явитися інститут освітнього омбудсмена, що захищатиме права здобувачів освіти, педагогічних, науково-педагогічних та наукових працівників.

Для допомоги освітньому омбудсмену працюватиме спеціальна служба, що складатиметься з 15 осіб. Передбачається, що після отримання скарги про порушення прав у сфері освіти служба мусить розглянути її у строк не більш як 1 місяць. Саме за результатами цього розгляду освітній омбудсмен приймає рішення про обґрунтованість чи необґрунтованість скарги та надає письмову відповідь про результати її розгляду.

Якщо скарга обґрунтована, освітній омбудсмен протягом п’яти робочих днів вживає заходів до поновлення та захисту порушених прав заявників.

Діджиталізація освіти: Інтернет та комп’ютери в сільські школи

2019-го у тестовому режимі має запрацювати Національна освітня платформа, де розвиватиметься цифрова освітня екосистема. Зокрема, на ній розміщуватимуться справжні електронні підручники з віртуальними 3D-матеріалами, які вчителі зможуть компонувати на свій розсуд, скани підручників для завантаження, інтерактивні лабораторії, віртуальні музеї, форуми для спілкування вчителів, системи менеджменту освіти.

Аби кожна школа мала доступ до цієї системи, у бюджеті-2019 передбачено понад 1 млрд грн на встановлення інтернет-доступу для шкіл, які його не мають, а також закупівлю комп’ютерів для них.

Старт масштабної реформи професійної освіти: нові стандарти та інфраструктурний проект на 58 млн євро

2019-й рік — старт масштабної реформи професійної освіти. Як і трансформація шкільної освіти, вона передбачатиме зміну стандартів, прийняття нового профільного закону «Про професійну (професійно-технічну) освіту», а також оновлення освітнього середовища.

Над оновленням стандартів, підвищенням кваліфікації вчителів та майстрів, а також оновленням освітнього середовища МОН працюватиме спільно з європейськими партнерами, які надають на ці потреби інвестицію у розмірі 58 млн євро. 

«Це великі, але дуже потрібні нашій системі гроші. Сьогодні обладнання закладів професійної освіти зношене на 60%, а подекуди навіть на 100%. Ми ніколи не зможемо забезпечити нашу економіку якісними фахівцями, якщо не створимо для них умови для навчання на якісному обладнанні, такому, що вони побачать на власному місці роботи», — підкреслила Лілія Гриневич.

Важливим елементом реформи стане також розвиток дуальної освіти, в межах якої учень теоретичні знання отримує у закладі профосвіти, а решту — на реальному виробництві.

Аби кожна зі сторін — заклад, учень, роботодавець -— могли розвивати дуальне навчання на зрозумілих усім засадах, МОН розробило типовий договір про здобуття професійної освіти за дуальною формою навчання. Планується, що це буде тристоронній документ, що дозволить організувати навчання не лише в закладі, а й на виробництві. Водночас роботодавець у межах договору може домовитися з учнем, що той працюватиме певний період часу після навчання на його підприємстві.

Становлення Національної системи кваліфікацій: зв’язок між ринком праці та освітою

Становлення Національної системи кваліфікацій — це зведення «мосту» між ринком праці та освітою. Ця робота триватиме не один рік, а на 2019 заплановано початок роботи Національного агентства кваліфікацій.

Воно має такі основні завдання: акредитація кваліфікаційних сертифікаційних центрів, координація мережі таких центрів, участь у розробці професійних стандартів, розробка методики зіставлення професійних та академічних стандартів тощо.  Тобто йдеться про те, як стандарти професій будуть співвідноситись з освітніми стандартами, як вони оновлюватимуться.

Це має полегшити доступ до підтвердження чи отримання професійної кваліфікації, створити систему визнання неформального та інформального навчання.

Старт роботи Національного фонду досліджень

Нещодавно за рішенням Уряду було створено Національний фонд досліджень, а вже 2019-го року він має розпочати грантову підтримку наукових досліджень та розробок. Передбачається, що НФД стане одним з ключових кроків з реформування системи фінансування науки в Україні.

У бюджеті вже передбачено понад 260 млн грн на його роботу.

«Для нас принципове завдання не просто створити Фонд, а наповнити його якісно новим змістом, прозорими процедурами для функціонування та фінансування проектів. Ми створили таку структуру, щоб повноваження всередині Фонду були логічно розподілені та мінімізували конфлікти інтересів», — наголосила Лілія Гриневич.

Фонд надаватиме грантову підтримку як на фундаментальні наукові дослідження з природничих, технічних, суспільних та гуманітарних наук, так і на прикладні наукові дослідження та розробки за пріоритетними напрямами розвитку науки і техніки.

Гранти також спрямовуватимуться на розвиток матеріально-технічної бази наукових досліджень і розробок, дослідницької інфраструктури, на проекти молодих вчених, наукове стажування, зокрема, за кордоном, популяризацію науки тощо.

Початок роботи центрів колективного користування обладнанням у закладах вищої освіти

2019-го в університетах почнуть роботу центри колективного користування обладнанням — простори, де науковці зможуть приїхати та провести потрібні заміри для своїх досліджень на надсучасному обладнанні.

«Наукове обладнання надзвичайно дороге, його відсутність — одна з найсуттєвіших проблем нашої науки, його взагалі  системно не закуповували і не оновлювали впродовж незалежності. Очевидно, що ми не можемо закупити обладнання у кожен університет та кожну наукову установу, ми просто не заробляємо стільки грошей. Тому ми пішли іншим шляхом — ми інвестуємо в створення центрів колективного користування обладнанням, куди науковці зможуть прийти і провести потрібні заміри і дослідження, записавшись у графік роботи центру», — розтлумачила Лілія Гриневич.

Наразі вже створено 8 таких центрів, які почнуть активну роботу у 2019-му. Впродовж року буде створено ще 4 таких центри. Для цього 2018-го було витрачено 28 млн грн, а 2019-го буде інвестовано ще 30 млн грн.

Впровадження базового фінансування науки у вишах

100 млн грн буде спрямовано на впровадження базового фінансування науки в університетах — механізму, що допоможе вишам будувати  довгострокову дослідницьку політику.

Передбачається, що це буде довгострокове фінансування розвитку наукових напрямків в окремих університетів, що зможуть пройти атестацію наукової роботи. Основна особливість у тому, що атестуватимуть не заклад загалом, а саме розвиток наукових напрямів. Тобто довгострокове фінансування науки заклади отримуватимуть саме на ті напрями, де вони об’єктивно кращі.

«У радянський час наука в університетах не фінансувалась. За часів незалежності це змінилось, адже очевидно, що неможливо створити хороший університет, якщо в ньому не буде науки. Однак досі це було короткострокове грантове фінансування під часто вкрай вузькі проекти. За таких умов університет не може послідовно вибудовувати розвиток якогось наукового напряму у своїх стінах, творити сталу спільноту науковців, які працюють над певним науковим напрямом у виші. Базове фінансування має це змінити»,  — додала Лілія Гриневич.

Освіта.ua
03.01.2019

Провідні компанії та навчальні заклади Пропозиції здобуття освіти від провідних навчальних закладів України та закордону. Тільки найкращі вищі навчальні заклади, компанії, освітні курси, школи, агенції.
Коментарі
Аватар
Залишилось 2000 символів. «Правила» коментування
Ім’я: Заповніть, або авторизуйтесь
Код:
Код
Viki
У моего ребенка нет доски в кабинете. Ведь после супер- ремонта, старую доску стены не держат, а новою не приобрели. А тут 10 приоритетов.))) А парты- ужас. Открыв книгу на парте, места больше нет.
Сидір лютий
А чего нічого немає про дослідницькі університети? Що таке 100 млн грн на базове фінансування на науку? Всього - 3,4 млн $- на 300 універів... В Польщі один слабенький внз отримує більше... Ганьба! Центри колективного користування? Одна назва! Це треба робити спільно з Нану, вкласти туди хоч 100 млн$. Слова і звуки...
Валентина
І знову жодного слова про дошкільну освіту((( А як же наступність між дошкільною та початковою ланками? Значить"будувати будинок без фундаменту" то пусті слова? Держава яка не дбає про найменших немає майбутнього!
Ейдеман
Пока в парламенте не будет левых партий( не Киева) , поддержки учитель не получит. Даже пустой Симоненко более полезен для школы , чем фанаберная Самопомощь или багатая Бпп,рыхлый Фронт яценюка, недобитые регионалы...
Сима
Для Ейдеман: имеется ввиду не Киёв, а лысый бандила Кива
Коментувати
Учитель
Пані Гриневич. Дайе чітку і однозначну відповідь, чи сертифікація є обовязковою для учителів?Ваші нові армії чиновників змушують директорів змушувати учителів подавати заявки. Не говоріть, про поганих директорів і про велике бажання учителів складати це "щось". Ви безсовісно брешете. Як можна складати екзамен учителям, коли ніде немає ніякої системності чи логіки? Включені питання з психологіїї, методики, педагогіки. Звідки нам брати інформацію, з 100річних підручників,по яких вчаться і зараз? Як здогадатись що у ваших мудрих головах?де межа компетентності учителя? Що він має знати? Ви понавихоплювали різних елеметів освіти з різних країн, щось зліпили до купи непоєднуване і не логічне. 2 роки тому ви говорили, що у чистому вигляді фізики і математики не буде як предметів, а у цьому- впровадили їх на ті спеціальності, де їх ніколи не було. Ви змушуєте учителів знімати відео урокі, що заборонено законом. Хто відповідатиме, якщо батьки подадуть в суд? Коли закінчиться цей булінг? Нам, учителям,треба звернутися у міжнародні організації по захисту прав людини для цього?
людина
Для Учитель: Хіба це питання потрапить на очі міністру? Хіба вона читає цю інформацію? Може, краще його переадресувати на сайт МОН?
Коментувати
Крим- Харків
Добре , до оприлюднили ці пріоритети - зразу видно всю слабкість і дріб’язковість цієї команди. Ні слова про зміст освіти, тзн, вчителя чи вченого , долю коледжів, студента і його проблеми:стипенсію чи гуртожитки....
Тарас
А коли закінчиться епопея з коледжами? Коли їх уже закриють, або дадуть нормально працювати з дітьми, навчати їх професії? На училища виділяють захмарні цифри, а в них у більшості (не у всих) діти навіть на заняття не ходять....Аграрні компанії на трактор за 5-6 мільйонів оператором садить випускника коледжу, або бакалавра, який до попередньо закінчив коледж.
амаєбутитак
перший пріоритет-зарплата вчителя,2-ий-зарплата вчителя,3-1й- зарплата вчителя..., 10-й-зарплата вчителя. Тоді буде кому втілювати всі Ваші забаганки, шановна Пані. А до того- пардон- всій вашій реформі -гаплик. Хто буде надуватись за безплатно?
111
Для амаєбутитак: Приорітет № 1. Розігнати МОН, як некомпетентний, корумпований орган в освіті. Від нього один геморой, як дітям так і батькам та вчителям.
Коментувати
vse bude dobre
Чому знову забули про заклади дошкільної освіти? І в 10 кроках на 2019 рік ні слова про вихователів? Чи це не педагоги?
Олесь
Для vse bude dobre: Так тепер же дитячий садок Гриневич переперла у школу. Тепер у школі-дитячий садок. Тепер учителі будуть нянчити двтей. А вас Гриневич ще не придумала як позбутися.
Коментувати
Платники податків
Гриневич, усі чекають звіту, скільки в Україні грошей іде на зарплати учителям, вихователям, викладачам, і, окремо, на решту дармоїдів - освітянських чиновників, з вами включно.
Сидор Петренко
Слава Богу, що ця пані скоро вилетить з міністерського крісла! Слава Богу, що ця пані скоро вилетить з міністерського крісла!
Іванов
Для Сидор Петренко: ця пані дуже живуча. Їй і з Табачником непогано працювалось. Вона ще й нас з вами переживе на своєму посту. До речі, всі її реформи - табачнкові, підручники у дітей-табачникові, під новими палітурками. Побачила, що всі починають розуміти, що її рехворми - ВІДМИВАННЯ грошей-почала тролити учителів по-чорному, цькувати їх, давити дурними вимогами, розпалювати ворожнечу між учителями і батьками. Так що пташкка - стріляна! Не плекайте марних надій. Вона знає, що робить і для чого.
Заболотний Микола
Шановні пани Сидор та Іванов. Реформи проводять у двох випадках. Перший - розумний. коли галузь випереджає законодавство. Так сталося в освіті. Вже давно вчителями новаторами впроваджується багато нових технологій, про те вони є незаконними поскільки законодавча база відстала від реальності. Тому реформа освітньої галузі пішла "знизу" а не "зверху". Другий випадок проведення реформи: немає чим фінансувати галузь - давайте реформуємо її. Тому, навіть зміна владних структур не зможе змінити вибраний напрямок розвитку освітньої галузі - закон зворотньої сили НЕМАЄ!
Іванов
Закон у чому? У цькуванні учителів, чи у створенні декількох армій нових перевіряльників, чи може у відмиванні грошей? Це який із ваших двох випадків? Що може запропонувати Гриневич? Нові методичні розробки для учителів, сучасну підготовку молодого учителя, нові, а не 10літньої давності підручники-табачники, чи може сучасне обладнання для кабінетів? Що? "Вибраний напрямок освітньої галузі"Куди і ким він вибраний? Табачником? Чи може вами? Будемо надіятись, що Гриневич за все відповість. Рано чи пізно.
Коментувати
Честь
Не суди. Не судимим будеш!! Справа не в Гриневич . А яка позиція всієї влади? Як ставляться мери , голови до шкіл? Який гнилий парламент, який профільний комітет ? Чому ми миримся, коли об нас обтирають ноги???
Читачка
Про що ви говорите, Гриневич! У вас манія величі. Що ви зробили!? Перенесли, з якогось дива, дитячий садок у початкову школу, створивши усім купу проблем. Старша, підготовча група- там програми вашої розрекламованої рехворми. В дитсадках для цього є все необхідне обладнання, ці самі ваші зони. Навіщо це було це робити, вбехуючі гроші в те, що існувало до вас. Ви в лісі виросли і ніколи не ходили в дитячий садок? Ви, міністр, не знаєте програм дитсадківської освіти? Діти без підручникв, хаос у школах, нові армії освітянських чиновників, практично відсутність держзамовлень у вишах! Про що ви говорите? Ви думаєте про дітей? Як? Де? Коли? Ви зачищаєте Україну ВІД МОЛОДІ. ВИ УБИВАЄТЕ УКРАЇНУ!
Вчителькаі
Що може навчити вчитель, коли над головою висить сокира атестаціі, сертифікації, результатів ман та участь у конкурсах. Я говорю зараз особисто про себе: я не маю часу на особистий професійний розвиток, я не читаю. У мене сім’я, мій час іде на дурню щоб втриматись на роботі, на відкриті свистопляски для вічно усім незадоволеної адміністрації. Повірте - зараз у школах відсутнє якісне навчання! Тиск на вчителя і узаконене буйство здобувачів освіти.
Головко
Для Вчителькаі: забий! Живи легко, на все плюючи!
Вчителькаі
Не можу забити! Ось до відпустки протримаюсь і буду шукати іншу роботу!
Коментувати
111
Гриневич треба судити. Розвалила те що було в освіті, не збудувавши нічого натомість.Діти вчаться без підручників, школи бідують, розтринькала мільйони грошей платників податків на численні нові організації чиновників - паразитів. Позбавила права української молоді на вищу освіту в рідній державі, лобіюючи інтереси інших країн. Зруйнувала майбутнє нашої держави, бо через політику Гриневич молодь масово їде за кордонабо на навчання, пбо на заробітки. Поставила на коліна з простертою рукою учителя. Возвеличила двієчника і його нтернет-залежну яжемать, позбавивши розумних дітей можливості щось почути на уроці. Зруйнувала ланцюжок поповнення лав учительства молодими педагогами на довгі роки! Продовжувати можна багато! Хай все повертається тобі сторицею, запроданко-яничарко! Буде і на тебе суд, сволото!
фізик
І сміх, і гріх. Я показую демонстрації на приладах 1953 року. Проводжу лабораторні на обладнанню 1960-1983 року. У тому самому закладі, кабінет хімії реактивами останній раз забезпечували 1991 р. Макети кабінету біології не новіші за обладнання кабінету фізики.
Укрправда
10 пріоритетів -це добре! Але один прокол- за туалет не забули , а за особу вчителя забули!! Зарплата, квартира,кредит, відпочинок,здоров`я, статус в суспільстві....
Вчителька повія
Нас перше що чекає ВИБОРИ президента!І все буде по-новому!!! !
Віктор Володимирович
Захист Дитини - є пріорітетом! Це аксіома! Коли ж з`явиться законодавство, яке захищатиме честь і гідніст вчителя! Аналізуючи українське законодавство, я не знайшов жодного акту який би захищав би вчителя. Нас перетворили на обслуговуючий персонал, людей які надають освітні послуги. Об нас можна витирати ноги наглим і "зажравшимся" батькам. Це все робиться в присутності учнів.Особливо стараються ЗМІ. Таке враження що від цього вони отримуть задоволення. В нашому суспільсті всі вміють навчати та виховувати. Престижність нашої професії на "0".Зайдіть у школу скільки там працює вчителів молодше за 30? Моє покоління 40 + піде на пенсію(якщо дожевем), хто буде навчати дітей? Так що шановні "реформатори" задумайтеся над моїми словами. Дайте ВЧИТЕЛЮ спокійно працювати. З Учителя починається суспільство. З яким настроєм він працюватиме, чи хотітеме він іти на роботу ось у чому питання. Не потрібно розповідати мені про покликання вчителя. Я педагог у третьому поколінні. На роботу я хожу за покликанням і роботу люблю! Але відношення суспільства, "реформаторів" й "аналізаторів" нашої діяльності мені не подобається! Нашу роботу оцінють по олімпіадам, безкінечним таблицям результатів ЗНО. Не можуть всі здати ЗНО на 12!!! Не потрібно розтинати нас за ЗНО.Та непотрібно гарному водію чи сантехніку досконале знання всіх предметів. Ви ж самі говорите, що не вистачає людей робочих спеціальностей. Звідки вони візьмуться ? Та нептрібний їм "стес" - ЗНО. А потім в разі невдалої його здачі під "каток" "аналізаторів" потрапляє Вчитель, який і так не спить ночами щоб все було гаразд. Задумайтеся над моїми словами!!! Захистіть Вчителя! Вибачте всі за емоційність - накипіло.
Петрусь
Для Віктор Володимирович: слухай, може, Ти ще не старий i зможеш помiняти професiю? Чи спадковiсть обраного шляху заслiпило тобi очi тодi? А нинi тiльки скиглиш?
Коментувати
Креміне
Дуже добре, особливо про теплі туалети,бо Сабачник не достроів. Але як бути, друзі, коли в школі холодно?
Соколик
Для Креміне: грійтесь в туалеті!!
Коментувати

Щоб отримувати всі публікації
від сайту «Osvita.ua»
у Facebook — натисніть «Подобається»

Osvita.ua

Дякую,
не показуйте мені це!