С. Терентьєв: оцінка в школі – це штучний інструмент

Школа не для оцінок, а для того, аби дитина отримувала знання, розвивалась, та виховувалась

С. Терентьєв: оцінка в школі – це штучний інструмент

Автор: Сергій Терентьєв, керівник Фонду сприяння лідерству "Стандарт", засновник Християнської альтернативної школи "Світло", м. Рівне.

Вдруге протягом двох тижнів чую одну і ту саму мантру... Дітям потрібні оцінки. Це мотивує...

І вкотре хочеться волати... Бо система оцінок не просто далека від ідеалу, а шкідлива, відірвана від життя. Адже в дорослому житті не існує одного критерія для всіх, і ми, чи то в роботі, чи то поза нею враховуємо особисті відмінності. Оцінка не може цього зробити.

Оцінка шкідлива ще й тим, що хтось десь вирішив, що дитина за місяць має знати те і те, і начхати на ситуацію, особливості дитини...

Батьки, ну от скажіть, на нащо вам оцінки? Ну крім похвалитись в барі перед друзями і колегами «здобутками» своєї дитини.

Так легше? Поставив 5-8-12 – і все зрозуміло, хоча що саме зрозуміло?

Школа не для оцінок, а для того, аби дитина отримувала знання, розвивалась, та виховувалась (угу, освіта – це завжди процес виховання).

Оцінки вчать знайти метод, аби їх отримати, і дуже часто це ніяк не пов'язано зі знаннями.

Оцінка в школі – це штучний інструмент, з яким ніхто не хоче розібратись і якого не існує в дорослому житті. Вона мала б бути способом комунікації, бо отримати «2» – це ж не проблема, бо це свідчить лише про те, що я в цей час не показав якісь рівень знань.

Але ні, часто це – кліше, яке хтось отримує, і ми створюємо касти: відмінників, трійочників тощо. Пригадайте студентське: спочатку ти працюєш на заліковку, потім вона на тебе.

Оцінка – дуже суб'єктивна і абстрактна річ. А це дурнувате і популярне твердження «на 12 знає лиш вчитель»?..

Отже, я противник оцінок. Формувальне оцінювання з НУШу в цілому не погане, але, як і сам НУШ, – вмерло, так і не народившись, бо ніхто не доніс його до широкого кола вчителів і батьків.

І щодо мотивації. Цінність самодетермінації (коли я є джерелом активності), значущі стосунки з дорослим (учителем) та відчуття власної компетенції – ось три стовпи мотивації. І оцінка сюди ну ніяк не клеїться.

Не мучте дітей і себе тими оцінками. Не треба їх вимагати і на них звертати увагу. А от отримані знання та вміння, поступ у розвитку – ось це нехай нас всіх мотивує.

Оригінал

Освіта.ua
29.11.2022

Популярні блоги
Є. Кравченко: невже наявність іспиту гарантує знання? Треба створювати не іспити, а систему нормального патріотичного виховання у школах
Я. Абрамейцева: у чому ціль обов’язкової математики? Випускники 2023 найважливіші роки майже не мають можливості опановувати предмети взагалі
Ігор Лікарчук: хайп навколо оцінювання учнів Оцінка давно втратила дидактичну значущість і перетворилася на холодну формальність заради звіту
Є. Козолуп: чому вчитель має доводити свою необхідність? «Менеджери» довели освіту до такого стану, що вчитель має робити свою роботу на 150% за будь-яких умов
Коментарі
Аватар
Залишилось 2000 символів. «Правила» коментування
Ім’я: Заповніть, або авторизуйтесь
Код:
Код
Для недалекого:
Зарплата - це теж штучний інструмент оцінювання виконаної роботи. Її величина залежить від рівня освіти, складності роботи, ступеня відповідальності тощо. А чим стане робота без оплати - хобі, розвагою, примусом? Невже так важко зрозуміти, що робота заради роботи - це розвага, начання заради навчання - це захоплення, а оцінка - це і є оплата за старанність, саме вона повинна бути мотивацією, а не ваші довбані теорії.
Ганна
Дивіться: школа дає й оцінює передусім "тверді" навички, тоді як у дорослому житті "м’які" навички також відіграють дуже велику роль і є одним із ключових чинників розбіжностей між результатами, яких людина досягає в школі і в професійному житті. Виходить так, що учень у школі має певне уявлення про свою компетентність у різних галузях знань, але не знає, наскільки сильними чи слабкими є його м’які навички. Відповідно, потрібно давати школярам інформацію про те, якими мають бути ці навички, як оцінити рівень володіння ними і як їх розвивати. І, звісно ж, оцінки за предмети мають бути такими, щоб розвинути й належні м’які навички школярів; передусім оцінки мають відповідати рівню знань учня і не залежати від його попередніх оцінок чи оцінок за інші предмети. Ставлення до оцінок має бути суто як до інформації про рівень знань; якщо є проблема з оцінкою, то треба це сприймати як сигнал, що є проблеми в знаннях і необхідно приділити додаткову увагу предмету.
Кеп
Повна дурня. .
Вчителька
Я не полінився і почитав про школу "Світло", засновники- штунди, школа приватна. Ціну не вказують. А для бідної школи і злиденних вчителів вони будуть розповідати, як правильно вчити дитину. Ось це є цинізм найбільшої марки, люди які працюють за європейську зарплату, розповідають злидням вчителям, як правильно вчити))А ви більше слухайте цих грантожерів, будете далі розвалювати освіту під гуманістичним керівництвом, тих кого в звичайну школу не змусиш піти, під страхом смертної кари)))
Cgtw
Для Тала. Увесь Ваш допис пронизаний педагогічним деспотизмом,Ви не толерантні.Дивна поведінка учнів не повинна нас нервувати,вони такі і ми маємо їх сприймати такими.Вони однозначно будуть успішнішими у житті,ніж відмінники,бо вони не ординарні. Погоня за соціальною справедливістю нідочого не приводить,життя і так разставить усе на свої місця. Будьте просто добрими,нібито це Ваші рідні діти,це принесе Вам більше радості і задоволення,ніж самоїдство.Ми маємо відкривати дітям світ,а не мотивувати їх бути однаковими,це не наша місія.Я у 6 класі читав Бальзака"Батечко Горіо" і плакав над життям батька,який виплекав черствих душею доньок,а моїм 29 м однокласникам це було до лампочки.Ніхто з нас не знає,що на душі у цього бешкетника,то чи маємо ми право його засуджувати,що він не такий старанний?Людину,яка не професійна у чомусь, позбавлення премії не є мотиватором,порівнювати психічний стан дорослого і дитини на мій погляд не коректно.
Тала
Тоді скажіть яким інструментом можна мотивувати ліниву дитину яка хоче сидіти під партою, гратися ручкою, не хоче писати і повторяти те що треба... Коли дорослий іде на роботу то його бігом можуть змотивувати, забрати премію, вигнати з роботи, не дати ставки, а діти на вашу думку такі вже прям всі старанні і відповідальні що капєц. Як на мене то пора реально дивитися на речі....а не в рожевих окулярах сидіти. Є діти старанні, і я таких знаю і це дуже приємно бачити що дитина старається, але тих кому всерівно набагато більше. Не оцінювати можна тих які знають що вони роблять в школі, і нащо вони туди ходять, а не тих хто замість диктанту пише у 2 класі слово ЛОХ і здає вчительці.І пишу я не якусь там вигадану історію, а те що нині спостерігаю на власні очі від супер вмотивованого покоління НУШ.
Ліля
Для Тала: а ви думаєте , що оцінка змотивує лінивого учня????? А ті ,що" гоняться" за відмінними оцінками , в майбутньому часто стають пацієнтами психіатрів. Зазвичай у них занижена самооцінка , вони панічно бояться помилятися , бути гіршим від когось тощо. Школа не повинна карати за помилки ,а навпаки пояснювати ,що помилятися нормально. Адже це один із способів навчання . Не помиляється лише той , хто нічого не робить . В житті також завжди будуть помилки. А школа навпаки формує у дітей страх помилитися. Тож саме через це в майбутньому уже доросла людина не може досягти успіху через цей страх .
Валентина
Для Тала: спокійно сприймайте дітей, не ображайте. Це вибір дитини-сидіти під партою, не писати, не повторяти. Часто це хлоп’ята, у них явно виражені вольові якості. Це добре, що дитина при своїй волі, не потрібно її ламати примусом, приниженням , залякуваннями. Саме дітки з сильною волею сприймають оцінювання як тиск і протидіють ще більш зухвалою поведінкою. Тож нехай посидить під партою, йому набридне. Наше завдання, щоб дитина обрала, сама обрала писати, читати, а не сидіти під партою, тоді і з’явиться інтерес до навчання.
Володимир
Валентині -розкажу про осбистий вибір дитини))У американського мільйонера був син. У підлітковому віці він потрапив у звичайний клас, де були афроамериканці. Дитина почала брати приклад, як вільно вдягатись і батько зробив простий приклад. Він взяв дитину і повіз у закриту приватну школу. де вчилися діти з американської еліти. Форма однакова, зачіски однакові, все по дресс коду. І дітям сказав, ось ці діти ( з приватної школи) підуть у життя, а ваші негри і ви, якщо будете їх наслідувати- підете в д..Дитина висновок зробила, і стала успішним бізнесменом. А злидням розповідають про свободу, демократичний вибір. гуманізм. І все це робиться для одного, щоб приховати одну думку- якісна освіта робиться на основі наджорстокої дисципліни, всі інші йдуть в д...
Коментувати
Інна
Ага, спробуйте пробити будь які зміни через базальтову скелю наших вчителів (точніше їхніх звичок у підході "викладання-оцінювання"). Ті, що реально почали працювати з цією програмою, звільнилися, розбившись об нашу шкільну систему. Як розчинилась у звичках і спроба зміни системи оцінювання з переходом на 12-бальну. Я вже мовчу про ідіотизм оцінки "за зошит" (привіт міністерству, яке навіть не вичитало рекомендації до оцінювання з попередніх років - тупо число поміняли)
Валентина
Підтримую автора. Оцінки не показник знань, шкодять самооцінці дитині. І взагалі не запорука успіху дитини у майбутньому. Не скажу, що оцінка мотивує. Мотивує інтерес до предмету, здібності. Краще б система рейтингу.
Cgtw
А Ви подивіться як хитромудро складені критерії оцюнювання,треба мати комп*ютер в голові щоб ними користуватися.Я за чотири виміри оцінювання:не знаєш,трохи знаєш,знаєш добре,знаєш на відмінно.Це ті природні критерії,якими послуговуються люди у своїй практичній діяльності століттями.Вони придатні як для школи,так і для професійної освіти,у т.ч. вищої.То для чого ми постійно вигадуємо велосипед?Для того,щоб учителю життя не здавалося медом,чи для того,щоб псувати нерви батькам?І не потрібні цифрові вираження оцінок,достатньо того,що я написав.Чесно і не образливо.Ми ж не гніваємося на батьків,коли вони нам кажуть,що ми не впоралися з роботою, або виконали її аби як.
Віктор Горбань
Для Cgtw: Погоджуюсь, що 12 балів - забагато, що різниця між "7" і "8" - мізерна. Складність для вчителя ще й в тому, що цифрові вираження оцінок не мають якісних словесних аналогів. Але всього 4 бали для творчого вчителя дуже мало. 12-бальна система потребує серйозного вдосконалення. Для автора статті: якщо відмінити оцінювання, то більшість учнів середніх і старших класів припинить всяку навчальну діяльність.
Коментувати
Світлана
думаю, жоден дорослий не хотів би, аби його оцінювали. То чим же діти відрізняються від дорослих?
Нас оцінюють щодня
Для Світлана: А зарплата хіба не оцінка вашої діяльності, вашої роботи? А атестація вчителя? Оцінюється не людина, а її діяльність, якість роботи. Точно так і оцінюєтьсярівень засвоєння знань та рівень набутих навичок (компетенцій).
Валентина
Для Нас оцінюють щодня: по вашій аргументації, в Україні працюють лише судді, прокурори й депутати. Всі інші телепні, які б’ють байдики)))
просто вчитель
Для Нас оцінюють щодня: Хоч не пишіть, що атестація - це оцінка діяльності і якості учителя. Хто ближче до керівництва, у того і категорії, і звання, а хто не є наближеним, той просто вчитель.
Коментувати
За-раза
Ще один утопіст-теоретик. А ти на практиці пробував зацікавити учнів у знаннях заради самих знань. Ти сам вивчив що-небудь заради знань, без потреби?
Лілія
Так тоді і Зно давайте зведемо до слів добре, ще спробуй, подумай. А як з таким результатом проходити відбір до університетів ,коледжів... А щодо роботи, яка не оцінюється, то поясніть тоді, чому у всіх різна зарплата. Хіба це не оцінка?