І. Совсун: як надовго ще вистачить запалу учителів?

Існує гігантська прірва між переможцями світових олімпіад і базовим рівнем українських шкіл

І. Совсун: як надовго ще вистачить запалу учителів?

Автор: Інна Совсун, народний депутат України, член фракції політичної партії «Голос».

Цьогоріч Україна відмінно виступила на міжнародних шкільних олімпіадах. Наші команди з математики, фізики, інформатики та лінгвістики везуть додому золото, срібло та бронзу. Впевнена, що й команда з хімії, яка виступатиме наступного тижня, також привезе винагороди.

Хочу привітати хлопців і дівчат, які показали такі високі результати, їхніх учителів, усіх організаторів та спонсорів олімпіадного руху в Україні, які зробили це досягнення можливим. Ви молодці, і ми дуже вами пишаємося.

На цьому хороші новини закінчуються.

Призери міжнародних олімпіад не отримають від української держави обіцяних винагород по 100 тисяч грн кожному та кожній. І все через те, що Міносвіти вирішило не проводити олімпіади в умовах карантину і не формувало міжнародні команди на олімпіади світового рівня. Команди-переможці самоорганізувалися і змогли взяти участь у міжнародних олімпіадах без «благословення» міністерства. А значить – жодних премій і жодних пільг при вступі в університет.

Друга проблема масштабніша. Мало того, що Міносвіти під керівництвом Шкарлета самоусунулося від фінансування та організації олімпіадного руху. Окей, українці звикли, ентузіасти-вчителі, учні, їхні родини та бізнес справляються самотужки.

Однак проблема ще й у тому, що Міносвіти в принципі самоусунулося від інвестицій у розвиток освіти: освітнє середовище застаріле, навчальне обладнання не оновлюється. Те, що з таким станом шкіл хтось досі спроможний готувати дітей до перемог у світових олімпіадах – це диво, гідне захвату. Однак у мене є побоювання, як надовго ще вистачить запалу учителів та скільки лишилося обладнанню в українських школах.

По-третє, хочу наголосити, що олімпіадний рух показує найбільш працелюбних та талановитих учнів, найбільш обдарованих та вмотивованих учителів, які готують учнів. Але це навіть не 1% українських школярів. Це десятки, у кращому разі – сотні дітей. Їхні досягнення мають нас надихати, ми маємо ними пишатися, створювати їм оптимальні умови для подальшого навчання і заняття наукою. Але.

Але якщо подивитися на решту учнівства та вчителів, ми побачимо гігантську прірву між переможцями світових олімпіад і середнім базовим рівнем українських шкіл. Цей рівень видно за міжнародними освітніми вимірюваннями, такими, як PISA, яке показує, що 36% учнів – не знають математики навіть на базовому рівні, адже третина не подолала прохідний бар'єр на ЗНО з математики.

І з цим катастрофічним базовим рівнем шкільної освіти так само треба щось робити. Але Міносвіти грає в хованки. Міністр Шкарлет продовжує саботувати або відверто зарубає шкільну реформу, не бореться за фінансування для неї, не пропонує концептуального бачення продовження шкільної реформи. Не робить нічого, що мав би робити міністр. Натомість ми дуже мало знаємо про те, як планують готувати вчителів-предметників (фізики, хімії, математики, географії тощо) і бачимо успішну спробу скасувати реформу старшої профільної школи.

Тож виникає кілька запитань:

  • Як держава збирається мотивувати та винагороджувати учнів і вчителів, які досягнули таких високих позицій у міжнародних олімпіадах? Чи можемо ми все-таки чекати на обіцяні премії для дітей, чи можемо ми чекати на щось, окрім заохочувального «похлопування по плечу» для вчителів та закладів, які підготували цих учнів?
  • Що ми будемо робити зі станом шкіл, освітнім середовищем та навчальним обладнанням? Чи є якийсь шанс, що відповідальне міністерство візьметься за голову і витягне ці школи зі стану глибокої середини ХХ століття, коли їх тільки-но побудували?
  • Чи Міносвіти нарешті визнає, що йому не потрібна шкільна реформа, воно нею не цікавиться, його влаштовує той стан середньої освіти, який демонструють міжнародні та національні освітні вимірювання? Чи ми все-таки можемо розраховувати на те, що реформа відновиться? Що її буде підтримано фінансово і організаційно?

Якщо команда МОН на чолі зі Шкарлетом відчуває неспроможність здійснити таку складну та комплексну реформу, тоді просто треба про це вголос сказати й піти з посади. На їхні місця прийдуть люди, спроможні рятувати українську систему освіти з тієї ями, у якій вона опинилася.

І рятувати від занепаду країну, тому що без нормальної шкільної освіти ми не можемо очікувати ні добробуту, ні економічного розвитку, ні цивілізованого життя.

Оригінал

Освіта.ua
27.07.2021

Популярні блоги
Д. Ламза: ніхто не хоче йти в освіту або школа без учителів Від Кабінету Міністрів немає жодних дій щодо підвищення значимості професії вчителя
С. Колебошин: 3000 спартанців (задача про молодих вчителів) 3000 молодих вчителів на 15000 шкіл, що в середньому – 1 новий вчитель на 5 шкіл
І. Совсун: як надовго ще вистачить запалу учителів? Існує гігантська прірва між переможцями світових олімпіад і базовим рівнем українських шкіл
Тетяна Сердечна: зарплати у вчителів мають бути різні Є шанс, що колись держава буде в змозі оплачувати роботу людей, які працюють із її майбутнім
Коментарі
Аватар
Залишилось 2000 символів. «Правила» коментування
Ім’я: Заповніть, або авторизуйтесь
Код:
Код
Володимир
Міністерство тримається на трьох китах: синекура, корупція та кругова порука.
Кондор
Для Володимир: Савсун, Птнх!!
Коментувати
Tet-a-tet
Для Р.Кузнєцова. Ви написали мало,але дуже влучно.Додам, яке суспільство-така і школа.Хоче громада мати добре організовану школу-працює над цим щодня, а коли поболтать-так маємо те,що маємо. Хочуть батьки добре навчену дитину-щодня над цим працюють. А хочуть розважатися щоб дітки їм не морочили голову-купують гаджети і прочую нечисть, де ті ганяють чортиків і хизуватися щедрістю батьків. Хочуть батьки виростити роботящих людей-залучають їх до ручної праці,розвивають уміння,навантажують обов’язками. Рос.мільйонер і бувш.комс. працівник Стерлігов виховує дітей,проживаючи на хуторі у селі без електрики.Він і вчитель з усіх предметів, і наставник, і св’ященник,а головне - турботливий і вимогливий батько.То може правильно розставимо пріорітети і не вимагатимемо від школи того,чого вона апріорі не здатна дати дитині:родинне тепло, спілкування з батьками,зв’язок з природою і Богом!Шкільне навчання-не панацея,а глибоке знання хімії чи літератури зовсім не є запорукаю щасливого життя людини.
учитель
Прочитала статью... комментарии... Брррррррр...Как автор и многие, кто пишет комменты, далёк от всего этого... по сему выводы такие: 1. Оставьте в покое вообще образование и школу в частности. 2.О работе школы и в школе должны рассуждать те, кто минимум 10 лет проработал в школе и знает эту работу, что называется"ИЗНУТРИ". 3. Без кропотливой работы Школьного Учителя(,а именно Школьный Учитель закладывает БАЗУ, пробуждает ИНТЕРЕС к предмету/науке и учит УЧАСТВОВАТЬ И ПОБЕЖДАТЬ ИЛИ С ЧЕСТЬЮ ПРОИГРЫВАТЬ (это тоже надо уметь!)) никогда не будет победителя даже районного уровня, не говоря о международном.4.В подготовке команд - участниц Международных олимпиад и турниров, (значит и в победах )безусловно принимают участие не только школьные учителя, а и (как правило!) преподаватели профильных ВУЗов страны, региона, области, города. И это ЗАМЕЧАТЕЛЬНО И ПРАВИЛЬНО! И этих побед не было бы, если бы не СУМАСШЕДШИЙ ТРУД УЧЕНИКОВ, ШКОЛЬНЫХ УЧИТЕЛЕЙ, ВУЗОВСКИХ ПРЕПОДАВАТЕЛЕЙ , РОДИТЕЛЕЙ!
Тарас
Для учитель: не брыкайся.Какой то у тебя поток сознания как у бабы Параски о учителях. Я не фанат Совсун , но она права что подымает вопрос невыплаты призовых. Мои детки когда получали такие суммы прыгали до потолка и дружно купили айфоны. А вся школа ходила и облизывалась - и вот вам стимул к учёбе. Шкарлет отдай детям их деньги, у9од моральный. Расплодили проверяльщиков со стотысячными окладами а детям дулю? И никакой ты не учитель, не примазывайся клерк шкарлетовский. Потому что при Порохе мою школу просто забросали оборудованием а сейчас всё разворовывают
учитель
Для Тарас: во-первых, кто Вам дал право "ты"кать?, во-вторых, я не клерк ,а учитель, в-третьих,нашу школу начали обеспечивать оборудованием как раз именно последние два года, в - четвёртых, я знаю о чём пишу,моя ученица в этом году заняла призовое место во Всеукровском конкурсе- защите работ МАН, и в завершении: ЕЩЁ РАЗ: ЧТОБЫ ПОНИМАТЬ О ЧЁМ Я НАПИСАЛА, НАДО БЫ ПОРАБОТАТЬ В ШКОЛЕ...
совесть
Для учитель:Так пробуджувати інтерес до свого предмету і є РОБОТА вчителя. Просто не всім видається навчати надздібну, талановиту, працьовиту дитину, яка сама тягнеться до поглиблення знань. Як правило, таку дитину відлякують участю в усіх можливих олімпіадах і конкурсах з різних предметів, виснажуючи нервову систему. Але ж це діти! ДІТИ! Нагородіть їх за Роботу й прославляння України в світі! А у вчителів, які надихали цих дітей, уроки репетиторства, без сумніву, стануть ще дорожчими!
Коментувати
Ватра
Ця бакалаврка Совсун кілька років громила своєю бездарністю і нефаховістю освіту наліво і направо…. Нічогісінько доброго не зробила, наплодила із Квітом і Стадним кучу дурних реформ, законів щодо насилля над вчителями і студенством - атестаціі, сертифікаціі, Єві, знищили безоплатні місця у внз….. Передали на пограбунок пту, коледжі місцевій мафіі…. А тепер плаче за олімпіади— шкіл немає , вчителів немає , а вона про …
Faeton
Для Ватра: Prosto Sychka!!!
Коментувати
совесть
Пригадую, що за часів Порошенка з бюджетних коштів виділили 1 млрд. грн на благодійний фонд для освіти?!. От і виділіть гроші з цього фонду на заохочення дітей-переможців міжнар.олімпіад, якщо продовжать навчання й працюватимуть років зо 5 в Україні. Благодійники Ви де? Та у ВР сидить купа багатіїв, попіартеся на підтримці розумних дітей за СВОЇ гроші, а не знову за бюджетні... Отримані на оздоровлення гроші зберіть з депутатів з "Голосу" - от і подарунок дітям, а не запити , листи , пропозиції витягти з бюджету, знову здерти з бідних для бідних. Власне, держава демонструє свою незацікавленість у розумній молоді, оскільки нічого путнього офіційно запропонувати таким дітям не має можливості (мін. ЗП 250 дол?) А щодо винагороди вчителям - є сумніви. Часто-густо це заслуга репетиторів, тренерів, а не вчителів цих учнів! Школі - грамоту, хай директор потішить батьків на зборах, а дітям - грошову винагороду, обов’язково. Хто був справжнім відмінником, той зрозуміє мою пропозицію.
Скептик
Для совесть: Поки що переможці олімпіад нічого не знають і не вміють, щоб їм пропонувати зарплатню. Нехай спочатку вивчаться і покажуть, що не тільки шкільні задачки можуть розв’язувати. Щодо зарплатні, то в ІТ вона досить висока. Це вам більше 250 дол не світить, а молодь у нас досить амбітна.
совесть
Для Скептик: Прикро, що допис не залишив байдужим Скептика, але залишив депутатку впевненою у тому, що достатньо вести блог, щоб покращувалося життя в країні. Підтримати конкретних достойних дітей дописом у мережі?! І не всій амбітній молоді бажаю успіхів. Злодії - ще які амбітні. І не всі згодяться в ІТ. Хтось РОЗУМНИЙ і дітей повинен вчити шкільні задачки розв’язувати (подивіться, якою є перша ЗП вчителя після універу), лікувати й будувати ракети. А мін. ЗП менше 250 дол. - втановлена державою, якою так хотілося б пишатися! І це мало турбує депутатів - бо ж головне, що у них все склалося... вони ж не були переможцями міжнар. шкільних олімпіад, щоб прославляти Україну в світі. Навіщо?
Коментувати
Ліза
А де профспілка? Де цей паразит на тілі освітян? Чому ніяк не пробує боротися за базові потреби вчителів: достойне місце праці (скільки кабінетів і учительських в жалюгідному стані!!), забезпечення комп’ютерами (нема їх ніяких!), забезпечення матеріалами та засобами для виконання програм???? Я вже й не кажу про зарплати! Хоча б умови, які стануть вирішальними і для учня! У нас пів колективу вийшли з цієї паразитологічної організації і ми маємо єдину відмінність від тих, хто ще під тиском адміністрації боїться це зробити- не друть приблизно 1500- 2000 тисячі на рік! Ми в безвиході, особливо в селах, бо куди ж ти дінешся? Де знайти іншу роботу, якщо с/г не по силі фізичній? Та й голови в с/г не треба! Тільки руки.... А ця виплекана державою ненависть до вчителів?! Я маю стажу 29 років і просто не маю можливості щось змінювати, а молодь нехай іде працювати в бізнес, бо животі ти в ненависті не кожен зможе.... Я маю прекрасних учнів, але.
time
Для Ліза: в сг не треба голови? через безголових в сг немає вже багатьох сільських шкіл
Коментувати
Віктор Логвін
бюджетні гроші на середню освіту замість розподіляти між чиновниками і закладами - розподіляти між учнями (їх цільовими рахунками) і через кілька років українська середня освіта буде найкращою у світі.
Торба
Для Віктор Логвін: А ще між батьками і все буде медове!
Коментувати
Торба
А ніякої реформи ще не було. Було скорочення шкіл під виглядом реформ і заміна вчителів на водіїв шкільних автобусів. Демагогія і поверхневість мабуть притаманні колишній заступниці міністра, вибачте, заступкині. А сутність проста - скорочення годин з фізики, математики, хімії завжди призводить до зниження рівня знань з цих предметів, не залежно від того, під яким гаслом його подають: чи НУШ чи ще чогось. А скорочення годин на підготовку фізиків, хіміків чи математиків і заміна їх на методистів-сектантів в університетах під виглядом висмоктаної невідомо з чого спеціальності "середня освіта", дуже суттєво знижує рівень (та який там рівень?) майбутніх вчителів. От і згадується: не вмієш реформувати, не руйнуй освіту.
399
Українську освіту системно знищували десятиліттями і на кінець, добили до ручки. Зі станом шкіл, освітнім середовищем, навчальним обладнанням та навчальним процесом робити ніхто нічого не буде. Головне: списати дисертацію, отримати високе звання і посаду та ЗРУБИТИ БАБЛА.
Ruslan Kuznetsov
Система освіти продукує ледаря - істоту, яка не спроможна долати труднощі. Все це тому, що, нажаль, вона (система освіти) зорієнтована не на підготовку дітей до дорослого життя (виховання стресостійкості, сили волі і всього того, що виховує кожний шкільний предмет), а, навпаки, зорієнтована на те, щоб задовольняти "ХОТЄЛКИ" та "НЕХОТЄЛКИ" дитини. От і маємо на випуску зі школи значну кількість НЕДОРОСТКІВ таких, як у Фонвізіна. В такій системі вчитель буде завжди крайнім, а не сама система, яка вибудувана МОН.
Роман
Пані Інно, Ви не там і не тим задаєте питання, які у Вас виникли. Як народний депутат Ви могли б адресувати ці питання відразу до МОНУ та потім і нам показати відповіді на них, можливо МОНУ справді вже знайшло вирішення їх, а Ви й не знаєте. Ми ж Вам на ці питання відповісти ну ніяк не можемо. Ви як народний депутат маєте значно більше важелів, щоб зрушити ці проблеми, а питаєте у нас...