Osvita.ua Блоги Денис Назім: формула якості освіти
Денис Назім: формула якості освіти

Політика забезпечення якості освіти повинна починатися з формування викладацького корпусу

Денис Назім: формула якості освіти

Автор: Денис Назім, керівник освітнього проекту «FM School».

Нещодавно в мережі з’явилось повідомлення від вищого освітянського менеджменту про пряму залежність малокомплектного навчального закладу та якістю освіти.

Два суперечливі погляди: «мало учнів – висока якість» та «якість від кількості учнів не залежить» існують довгий проміжок часу і так і не знайшли критичної кількості прихильників першого чи другого переконання.

Підхід до розуміння якості освіти можна представити у вигляді такої послідовності:

  • носій знань;
  • передача знань;
  • здобувач знань;
  • сприйнятливість методик передачі знань;
  • фундаментальність знань;
  • затребуваність отриманих знань;
  • отримання нових знань.

Якість освіти визначається насамперед якістю носія знань (учителів, професорсько-викладацького складу), який передає ці знання за допомогою різних методик учням/студентам. Залежно від фундаментальності отриманих знань здобувачі освіти можуть:

  • витримати конкурсні іспити під час вступу на навчання;
  • пройти конкурсний відбір при влаштуванні на роботу;
  • успішніше засвоювати навчальні дисципліни, що базуються на знаннях базових дисциплін, вивчених на попередніх стадіях освітнього процесу.

Виходячи з підходу до розуміння якості освіти, можна виділити наступні блоки показників якості:

  • якість викладацького складу;
  • стан матеріально-технічної бази навчального закладу;
  • мотивація викладацького складу;
  • якість навчальних програм;
  • якість учнів/студентів;
  • якість інфраструктури;
  • якість знань;
  • інноваційна активність керівництва;
  • впровадження інновацій;
  • затребуваність випускників;
  • конкурентоспроможність випускників на ринку праці;
  • досягнення випускників.

Ключовою фігурою в освітньому процесі є вчитель. Тому політика забезпечення якості повинна починатися з формування викладацького корпусу.

Виникає питання: як же визначити якість вчителя? Питання це є ключовим, відповідь на нього буде визначати зміст освіти, якості навчальних програм, методику навчання, конкурентоспроможність випускників на ринку праці та інші складові якості освіти.

При цьому вчитель не тільки передає знання, а й формує особистість учня, його світогляд і духовність. Тому якість викладача - поняття комплексне, що включає в себе:

  • рівень компетентності - знання та досвід у певній галузі науки і практики;
  • потреба і здатність займатися педагогічною діяльністю;
  • спостережливість - здатність помічати істотні, характерні особливості учнів;
  • здатність встановлювати контакти з зовнішнім і внутрішнім середовищем;
  • популярність;
  • науково-дослідницьку активність;
  • наявність наукової школи.

Кожна зі складових поняття «якість вчителя» може бути деталізована і, як правило, не піддається кількісній оцінці. Наприклад, рівень компетентності визначається базовою освітою, наступною самоосвітою, наявністю наукового ступеня і звання; стажем педагогічної роботи; досвідом практичної роботи в конкретній галузі.

Безумовно, якість освіти залежить від мотивації персоналу. У вчителів повинен бути відповідний соціальний статус, що забезпечить привабливість викладацької роботи.

Якість навчальних програм виявляється не тільки у відповідності освітнім стандартам в галузі тієї чи іншої навчальної дисципліни, але і в наявності інноваційної складової.

У центрі освітнього процесу знаходиться здобувач освіти – учень. Саме для нього/неї проводяться уроки, читаються лекції, пишуться підручники, розробляються нові освітні технології тощо. Тому правомірно говорити про якість того, хто навчається, який є тим матеріалом, який повинен бути перетворений на кінцевий результат освітнього процесу. Якість учня можна охарактеризувати за допомогою наступних показників:

  • знання, отримані з навчальних дисциплін;
  • володіння іноземною мовою;
  • володіння комп’ютером;
  • бажання вчитися;
  • дисциплінованість;
  • наполегливість;
  • працездатність;
  • спостережливість;
  • планування кар’єри.

Якість освіти необхідно розглядати як багатовимірне поняття. Але перед тим як давати кількісну оцінку, треба визначитись з цим терміном. Якість освіти – це затребуваність отриманих знань у конкретних умовах і місцях їх застосування для досягнення конкретної мети та підвищення якості життя? Чи щось інше?

Універсальної формули для кількісного вимірювання якості освіти не існує. У той же самий час експериментальні дослідження підтверджують незалежність результатів учнів/студентів від їхньої кількості в класі/аудиторії. За однієї умови – однакові, для всіх, умови навчання.

Так, може, не в малокомплектності школи причина?

Освіта.ua
22.10.2019

Популярні блоги
Микита Андрєєв: про проєкти двох цікавих документів Наївно було думати, що зі зміною влади зміниться спосіб мислення менеджменту середнього рівня
Володимир Онацький: про шкільні олімпіади Олімпіада – це можливість продемонструвати знання з предметів на рівні школи, району чи міста
Ігор Лікарчук: про булінг стосовно вчителів на канікулах Учителя, який не прийде на методичні витребеньки, обов’язково будуть цькувати, вимагаючи пояснення
Сергій Дятленко: чому #олімпіади_важливі Напередодні початку І (шкільного) етапу Всеукраїнських олімпіад розганяється теза про їх непотрібність
Коментарі
Аватар
Залишилось 2000 символів. «Правила» коментування
Ім’я: Заповніть, або авторизуйтесь
Код:
Код
Учитель
Чергові соросівські підстилки продовжують політику знищення української освіти і науки. Добра від нинішньої влади не чекаю. Під нинішньою владою маю на увазі не клоуна Зелю, який нічого не вирішує, а його господаря - олігарха Коломойського. Є у мами Лесі Українки - Олени Пчілки чудовий твір, який називається "Наша справа з жидами" (погугліть). Написаний бозна-коли, а наче про сучасну Україну. Нічого не змінюється.
Оракул
Автор мабуть хоче захистити дисертацію на цій маячні. А згадування методик і науково-дослідної активності у школі вказує, що це "педагогічні науки". Знову активізувалися послідовники релігійної течії "методистів". Виберіть такий собі напрямок "астрологія" і ви послідовно отримаєте всі ваші здобутки, тільки це шлях до середньовіччя. А малокомплектні школи мабуть економічно не вигідно утримувати, от і вся арифметика. Який вихід - створювати одну школу на декілька селищ, або утримувати малокомплектну школу за рахунок селищних чи об’єднаних громад.
Дельта
Для Оракул: Повністю підтримую. Чергові педагогічні балачки щодо таємничої природи якості освіти. Якість, як і розум, вона є чи нема. І висновок щодо економічних причин інтеграційних прагнень нашої Міністерки теж правильний!
Коментувати
Tet-a-tet
Яке суспільство- така і освіта, яка генетика і виховання у сім’ї- таке і бажання вчитися. І на скільки молекул не розкладай якість освіти- її результат лише опосередковано буде залежити від вчителя.
KVP1248
В нашому світі є фундаментальні речі, які кожна людина має здійснювати сама особисто: народжується, вмирає, вчиться…. Сучасні технології дозволяють створити такі умови, коли головним в освіті може бути учень! Закони еволюції діють не тільки на довгому історичному інтервалі, а в кожну мить нашого життя і любий учень може бути генієм, який здатний створити те, що немає в природі, нову екологічну сферу життя. Головне, не втратити генія. А Вчитель може бути один на всю країну. Достатньо офіційно встановити в класі телекамери для вчителів, які згодні розповсюдити свій досвід. Нелегально камери і так існують у кожного учня. Щоб не потонути у безодні інформації необхідно організувати конкурс. Експерти порадять індивідуально кожному учню необхідну базу даних.
789
Для KVP1248: Я про это уже давно говорю! Лекции (новый материал) могут и должны начитываться на вся страну! А канал, да хотя бы в ю туб, неужели нельзя сделать, чтобы те же лекции можно было бы просматривать несколько раз! Пока что на российских сайтах сидим
Коментувати
Анна
"Виникає питання: як же визначити якість вчителя? Питання це є ключовим, відповідь на нього буде визначати зміст освіти..." - бред. Какие-то несвязанные между собой абзацы... Такое впечатление, что эти предложения выделены маркером в каком-то американском журнале и потом списаны в случайном порядке. Угадала?
Денис Назім
На цьому реченні стаття не закінчується. Читайте далі і не виривайте фрази з контексту.
Коментувати
Владимир Белый
Все у суспільному житті має той чи інший рівень якості. При цьому освіта, що фінансується за суспільні кошти має здійснюватися задля науково-освітньої та культурно-поведінкової підготовки випускників закладів до життя у відповідності до суспільних цінностей. Тому оцінкою якості підсумків діяльності освітнього закладу може бути незалежне від нього зовнішнє оцінювання його випускників: десь як ЗНО з дисциплін, що вивчалися, а десь як ставлення/вклад випускників до культурного внеску нації. Все інше не потрібно вимірювати та оцінювати, бо це лише інструменти, засоби, умови тощо, у тому числі теоретичні формулювання якості освіти, адже надавачі та здобувачі чи особи, примушені до навчання тим не переймаються і не будуть перейматися, що апріорі на якість не впливатиме. Натомість усвідомлення зовнішніх систем оцінки освітньо-культурних здобутків особи має для неї прямодійне значення. У суспільстві з порядною правовою службою. У тому числі й з відповідальною за освіту влади.
Доцент
И вот надо было столько мусолить, чтобы сделать вывод о слабой связи между числом учеников и качеством обучения! И опять эти надоевшие рассуждения о качестве учителя. Таких учителей, о которых пишет автор, очень мало, и в принципе не может быть много. Школы у нас массовые, для всех. Пытался найти автора (Назим Денис) в Scopus и GoogleScholar, и не нашел... А ведь преподает в КПІ ім. Ігоря Сікорського.
Денис Назім
Для Доцент: Ви не зрозуміли про що стаття. Спробуйте ще раз перечитати.
Доцент
По-перше, дякую за відповідь. Не кожен автор наважіться публічно реагувати на коментарі. По-друге, за Вашою порадою, ще раз перечитав. З назви статті випливає, що вона присвячена "формулі якості освіти". Далі якість освіти розкривається через якість вчителів та учнів. Робиться висновок про відсутність зв’язку між чисельністю учнів і якістю освіти за інших рівних умовах (етс.). Однак, це тривіально, про що я і написав. Ви краще напишіть, де взяти стільки багато хороших учнів і вчителів в умовах масової школи? Як їх "виховати"? Невже наразі є ключовим питання щодо визначення якості вчителя?
Коментувати

Щоб отримувати всі публікації
від сайту «Osvita.ua»
у Facebook — натисніть «Подобається»

Osvita.ua

Дякую,
не показуйте мені це!