Osvita.ua Блоги Руслан Костогриз: спільний знаменник у викладанні
Руслан Костогриз: спільний знаменник у викладанні

Як знайти золоту середину між сильними й слабкими учнями, щоб усі учні на уроці почувались комфортно?

Руслан Костогриз: спільний знаменник у викладанні

Автор: Руслан Костогриз, студент.

У житті ніколи не знайдеться дві людини, які могли б робити одну справу однаково: все одно хтось робить краще, хтось гірше. Аналогічно й у школі: немає двох учнів, які знали б певний предмет однаково: хтось гірший, хтось кращий, хтось краще розуміється в одній темі, хтось в іншій.

Але ж навчання в нас колективне, і викладач подає матеріал однаково для усього класу, а це 30-35 учнів. А рівень знань у кожного з 30-35 учнів різний. Добре, якщо рівень знань усіх учнів відрізняється незначним чином, але, зазвичай, різниця в знаннях учнів кардинальна.

І тут є три варіанти: 1) учитель орієнтується на сильного учня, але тоді страждають слабкі; 2) учитель орієнтується на слабкого учня, але тоді страждають сильні; 3) найпоширеніший варіант – учитель орієнтується на середньостатистичного учня, й тоді страждають і сильні, і слабкі.

А як же зробити так, щоб не страждав ніхто? Як же знайти золоту середину між сильними й слабкими учнями, так, щоб усі учні на уроці почували себе комфортно? Все-таки, як знайти спільний знаменник?

Зізнаюсь чесно, мене це питання хвилювало ще з моїх шкільних років. Справа в тому, що в моєму класі учні переважно були слабкими в математиці, у той час, як я був найсильнішим. Мій вчитель математики завжди орієнтувалась на слабкого учня, оскільки більшість класу була слабкою, а сильними були одиниці, таким чином, вона підлаштовувалась під більшість. Це виражалось у тому, що вона викликала до дошки завжди слабких учнів, на уроках, контрольних роботах завжди використовувала простіші задачі, аби слабшим учням вони були посильними. Мені на уроках математики завжди було нудно, оскільки ту задачу, яку слабкий учень розв’язував біля дошки 15 хвилин, я розв’язував за 3 хвилини. Мене це ображало, та водночас я розумів, що в інакшому разі слабкі учні були б ображеними. Тому сьогодні в мене з’явилась ідея, як це можна виправити, та хочу поділитись з вами цією ідеєю.

На початку навчального року потрібно провести діагностичне тестування учнів із певного предмету. Потім учитель має проаналізувати рівень знань кожного з учнів і скласти для кожного учня так званий «контрольний лист» на семестр, іншими словами, індивідуальний план для кожного учня. Таких контрольних листів має кілька: перший – семестровий, інші – тематичні, тобто окремий «контрольний лист» на кожен пункт семестрового «контрольного листа». Хочу показати на прикладі, як може виглядати контрольні листи для 1 семестру 6 класу з математики.

Семестровий контрольний лист має такий вигляд:

1. Засвоїти тему «Подільність натуральних чисел»

2. Засвоїти тему «Додавання й віднімання дробів з різними знаменниками»

3. Засвоїти тему «Множення й ділення дробів із різними знаменниками»

4. Засвоїти тему «Відношення й пропорції»

Потім на кожен пункт семестрового контрольного листа складається окремий, тематичний, контрольний лист. Покажу на прикладі, як може виглядати контрольний лист для п. 1 із запропонованого мною семестрового контрольного листа.

Тематичний контрольний лист має такий вигляд:

1. Вивчити поняття дільника й кратного натурального числа

2. Зробити вправу № *** з підручника

3. Вивчити ознаку подільності числа на 2

4. Зробити вправу № *** з підручника

5. Вивчити ознаку подільності числа на 5

6. Зробити вправу № *** з підручника

7. Вивчити ознаку подільності числа на 10

8. Зробити вправу № *** з підручника

9. Вивчити ознаку подільності числа на 3

10. Зробити вправу № *** з підручника

11. Вивчити ознаку подільності числа на 9

12. Зробити вправу № *** з підручника

13. Зрозуміти різницю між простими і складеними числами

14. Вивчити алгоритм розкладання складних чисел на прості множники.

15. Зробити вправу № *** з підручника

16. Вивчити поняття НСД двох чисел

17. Вивчити алгоритм знаходження НСД двох чисел

18. Зробити вправу № *** з підручника

19. Вивчити поняття НСК двох чисел

20. Вивчити алгоритм знаходження НСК двох чисел

21. Зробити вправу № *** з підручника

22. Виконати контрольну роботу з теми

Я щойно навів приклад, яким може бути контрольний лист, однак він не має бути однаковим для всіх учнів, учитель має скласти контрольний лист індивідуально для кожного учня, бо інакше така система втратить сенс, адже нічим не буде відрізнятись від теперішньої системи. При складанні контрольного листа вчитель має врахувати рівень учня, його здібності, інтереси. Для сильного учня мають бути передбачені складніші вправи, для слабшого – простіші. Також для деяких учнів у семестровий контрольний лист можна включити теми, які за межами шкільної програми, теми «олімпіадної математики», аби кожному учню весь урок було чим зайнятись.

Учень на початку семестру отримує всі контрольні листи: і семестрові, і тематичні, таким чином, учень бачить свою мету на семестр, тобто чого він має досягти до кінця семестру. Учень самостійно виконує кожен пункт контрольного листа. Підкреслюю, що самостійно, вчитель не повинен стояти над учнем. Якщо в контрольному листі пункт «вивчити …», то учень теж самостійно вчить це правило, а не вчитель йому пояснює. По-перше, учитель, коли пояснює, теж може випадково помилитись, і учень відповідно, засвоїть неправильно. По-друге, щоб засвоїти певне правило, комусь необхідно прочитати його один раз, комусь – три рази, комусь – ще більше. Коли учень виконав певний пункт контрольного листа, він піднімає руку, учитель це перевіряє і ставить свій підпис у контрольному листі. Коли кожен пункт тематичного контрольного листа виконано, вчитель ставить підпис навпроти відповідного пункту семестрового контрольного листа. Семестрова оцінка рахується пропорційно відсотку виконання індивідуального семестрового контрольного листа.

Якщо вчитель бачить, що в деякого учня є пробіл у темі з попереднього класу, то він негайно складає додатковий контрольний лист на повторення тієї теми. Після виконання цього, додаткового контрольного листа, учень продовжує виконувати основний.

Головною перевагою такої системи є те, що учень вивчить не лише математику, чи інший предмет, а також навчиться самостійно вчитись, що є невід’ємною складовою людського життя.

Але тут виникає проблема. Вчитель фізично не впорається, коли в класі 30 учнів. Тому якщо запроваджувати таку систему, то вчитель має відповідати лише за 5, максимум 7 учнів. Тобто, на кожен клас має бути 5-6 учителів із кожного предмету.

Мені здається, що доцільно на експериментальному рівні протестувати запропоновану мною систему принаймні на кількох київських школах, і якщо ця система виправдає себе, то запровадити її на всеукраїнському рівні.

Освіта.ua
19.09.2019

Популярні блоги
Ігор Лікарчук: скільки можна знущатися із сільської школи? Сільську школу закрити легше, аніж запропонувати для неї нове життя без класно-урочної системи…
Олена Князева: пост протесту проти скасування ЗНО Вирішення проблеми рівня освіти старшокласників - не в псевдопіклуванні про випускників
Олеся Калинич: кому оцінки важливіші - учням чи батькам? Можливо, не діти, а ми, дорослі, прагнемо високих балів задля задоволення власних амбіцій?
Олександр Кендюхов: 5 порад новому міністру освіти 5 маленьких, але важливих порад новому міністру щодо реформування вищої школи в напрямку євроінтеграції
Коментарі
Аватар
Залишилось 2000 символів. «Правила» коментування
Ім’я: Заповніть, або авторизуйтесь
Код:
Код
qwerty_qwert
Дуже погано - принаймні, судячи з коментарів - що Ваш блог не читають Ваші вчителі, які наповнювали Вашу світлу голову розумним, добрим, вічним у школі. А, можливо, читають, та їх рука не піднімається написати коментар тими словами, які у них самі по собі вириваються, незважаючи на багаторічний педагогічний досвід, після прочитаного... :)
N
Пора парня выпустить в пампасы. Ой, в школу. Очень сильно беспокоит наличие выборочного слуха у руководства министерства: про контрольные листы на каждого ученика услышат, а про 5-7 учеников на одного учителя - нет. И начнется очередной виток дебюрократизации образования.
КравченкоС. Г.
Друзья! Не нервничайте. Сейчас модно, чтобы чел без опыта учил уму - разуму всю страну. Мы еще нагорюемся с этими молодыми да ранним: они уничтожат все. Президент ни дня не был в селе, колоска не трогал= орет землю продавать! А зе- премьер пошел дальше- и иностранцам!! Задание получили от дяди Сема и вперед!! Даже приснопямятный Янукович не шел на такое. Зе хотят полностью сделать платную высшую школу, разогнать все Академии,при этом о зарплате учителя- ни мур- мур,о жилье- ни слова, отменить льготные отпуска... Нужно ребят отрезвлять!!
Аля
Це маячня. Просто наснилось щось видно. Підіть попрацюйте в школу, щоб щось придумувати, треба в цьому бути профі.
Пессимист
Руслан,какой Вы молодец! Переживаете за будущее нашего образования. Ваша идея- великолепна! Но " сильные мира сего" её не услышат.. Сейчас тендеры- укрупнять школы,закрыть сельские,уничтожить село,продать землю чужестранцам.. А генофонд нации никого не интересует( Уезжайте пока не поздно с Вашим потенциалом.
Vlad
Для Пессимист: Не дай Бог "сильным мира сего" услышать эту идею!
Коментувати
Горбань Віктор
Костогриз молодець! Намагається розв’язати дуже серйозну проблему! Тільки складання контрольних листів з урахуванням особливостей кожного учня - це титанічний труд, одному вчителю не підсилу. Якби йому допомогли в районі, області чи міністерстві. Я проблему індивідуалізації навчання вирішую шляхом надання завдань різного рівня складності. Вихід не ідеальний, але все ж учні самі вирішують на яку оцінку виконувати завдання при моїй допомозі.
Татьяна
Бред!!! К реальной школе никакого отношения не имеет. Может тогда в классах по 5-7 учеников??? И каждому классу учитель??? Да математиков и физиков по одному есть не везде, а то еще по 5 на класс. А финансирование этого ЧУДА???
нлм
Костогрыз, иди лучше с девушкой погуляй.

Щоб отримувати всі публікації
від сайту «Osvita.ua»
у Facebook — натисніть «Подобається»

Osvita.ua

Дякую,
не показуйте мені це!