Osvita.ua Блоги О. Істер: про обов’язкове ЗНО з математики у 2021 році
О. Істер: про обов’язкове ЗНО з математики у 2021 році

Рішення викликало неоднозначну реакцію суспільства, проте мало хто з тих, що «проти», наводить аргументи

О. Істер: про обов’язкове ЗНО з математики у 2021 році

Автор: Олександр Істер, вчитель-методист, автор підручників та посібників з математики.

Обов’язкове ЗНО з математики у 2021 році: основні виклики та проблеми.

Як відомо, Міністерство освіти і науки прийняло рішення про те, що, починаючи з 2021 року «…державна підсумкова атестація з математики для осіб, які завершують здобувати повну загальну середню освіту, є обов’язковою (крім учнів закладів професійної (професійно-технічної) освіти)» (Рішення Колегії МОН від 27 вересня 2018 року. Протокол № 9/1-20), тобто ДПА (у форматі ЗНО) з математики стає обов’язковою для всіх випускників шкіл України.

Як стає зрозумілим із заяв відповідальних осіб МОНУ, основною мотивацією цього рішення є підвищити рівень математичних знань випускників. Безумовно, це рішення викликало неоднозначну реакцію суспільства, проте мало хто з тих, що виступають «проти», наводить хоча б якісь аргументи. Я як учитель-практик підтримую ідею МОН, але хочу в цьому блозі акцентувати увагу на певних проблемах та викликах, які виникають з уведенням цього рішення, а також на шляхах їх розв’язання.

Однак спочатку хочу звернути увагу на три важливих моменти.

  • Перший: ДПА з математики довгі роки була обов’язковою для всіх випускників, але складали ДПА випускники у своїх школах, а не у форматі ЗНО.
  • Другий: математика є обов’язковим випускним іспитом у багатьох країнах світу (маючи різні назви, але однакову суть), а в деяких країнах (наприклад, у Туреччині) є обов’язковим вступним іспитом НЕЗАЛЕЖНО від спеціальності, на яку вступає абітурієнт (хоч юрист, хоч артист, хоч музикант)!
  • Третій: добре, що обов’язкове ЗНО з математики уводять саме з 2021 року, а не з 2020 року (про що були чутки перед уведенням у дію вказаного вище рішення). Десятикласники, які у 2018 році вибрали профіль навчання, не пов’язаний з математикою, зможуть «оминути» ЗНО з математики у 2020 році. А нинішні дев’ятикласники мають три роки, щоб підтягнути нелегкий предмет.

Далі, як обіцяв, про основні, на мою думку, виклики й проблеми.

1. Інформування суспільства. Дуже дивно, але навіть деякі вчителі (!), у тому числі вчителі математики (!!!), не знають про обов’язкове ЗНО з математики у 2021 році, хоча мали б не лише знати в першу чергу, а ще й інформувати про це батьків і учнів, причому не лише нинішніх дев’ятикласників, а й учнів молодших класів та їхніх батьків. Основний меседж, який має бути донесений, – ЗНО з математики містить завдання за 5–11 кл., а не лише за 2–3 останні роки навчання, як це було під час «вступних компаній» до 2007 року. Часто, у тому числі від досить інтелігентних батьків нинішніх школярів, доводилося чути: «Мої батьки взяли мені репетитора за півроку до вступних іспитів, і все було чудово». Залишмо без коментарів дієслово «взяли» та звернімо увагу на те, що подібне можна почути навіть від педагогів (не вчителів математики, звісно). Тому наше завдання, учителів-практиків, донести проблему до батьків. Сподіваюсь, що більшість батьків, у тому числі ті, хто всі роки казав: «А нам ваша математика не потрібна», будуть робити певні кроки для підвищення математичного рівня своїх дітей.

2. 3 (три) години рівня стандарту. Звичайно, за гостротою проблеми – це проблема НОМЕР 1. Думаю, в Україні важко знайти вчителя математики, який би на питання: «Чи можна підготувати учня до ЗНО з математики за 3 години рівня стандарту?», – відповів би: «Так». Річ не лише в тому, що за ці 204 години за 2 роки (з яких ще й частина «вилетить» через свята, карантини тощо) неможливо якісно пройти програму рівня стандарту, а ще й в тому, що на повторення та узагальнення знань часу взагалі немає. У згаданому рішенні МОНУ читаємо: «Передбачити, що для осіб, які завершують здобувати повну загальну середню освіту, державна підсумкова атестація з математики буде проводитися з використанням завдань двох рівнів: рівня стандарту та профільного рівня». Чую голос учителя-практика: «Я десь це вже бачив…».

Точно! Це ж було у 2015 році, тільки тоді рівні називалися «базовий» та «поглиблений», і всі задачі базового входили у поглиблений, плюс у поглибленому було ще додатково 6 завдань, час виконання – 130 хв та 210 хв відповідно. Оскільки в наступному, 2016 році повернулися до старої форми проведення ЗНО, виникає думка про те, що експеримент визнали невдалим, однак чомусь до ідеї повернулися.

Але я відволікся, проблему 3 годин рівня стандарту можна розв’язати лише одним, на мій погляд, способом. Надати у 10–11 класах додаткові години на вивчення математики за рахунок варіативної частини. Щиро сподіваюся, що адміністрації шкіл так і робитимуть, але важливим є й наполегливість учителів математики, які переживають за знання та результати своїх випускників та місце школи у всіляких рейтингах ЗНО (правда, є невелика надія, що до 2021 року їх приберуть з освітнього простору, і вони більше не будуть інструментом тиску на вчителів з боку адміністрації та тиску районо на «неслухняних» директорів). Про те, що буде нова «розчасовка», у якій МОН надасть на стандарт хоча б 4 години, навіть не мрію…

3. Завдання ЗНО. При складанні завдань ЗНО починаючи з 2021 року, на мій погляд, треба особливо зважати на те, що складати ЗНО будуть усі випускники всіх шкіл України, які вчилися в різних учителів, за різними підручниками, мали в різних класах різну кількість годин тощо. За таких «початкових умов» поставити всіх випускників в однакові умови є завданням, безумовно, утопічним.

Запропоную два варіанти, які, на мій погляд, допоможуть дещо «вирівняти» ситуацію. Перший полягає у тому, що вже досить багато років йде мова про «відкритий банк задач». На мій погляд — створення такого банку було б дуже позитивним кроком. Причому, я б запропонував у цьому банку вказувати типи (прототипи) завдань ЗНО, а не самі завдання. Чому такий банк важливий? Поясню на прикладі.

У програмі ЗНО 2020 року ( та й в усіх попередніх програмах) у назві теми (ліва колонка) читаємо, наприклад, таку назву «Тригонометричні рівняння». Думаю, більшість учителів, не особливо напружуючись, назвуть 10–12 різних типів тригонометричних рівнянь, а найбільш ерудовані навіть до 20 типів. Які із цих типів включають у ЗНО? Яких типів рівнянь (звичайно, крім найпростіших) вчити учнів? Жоден учитель не знає відповіді на ці вкрай важливі питання.

З повагою ставлюся до співробітників Українського центру оцінювання якості освіти (УЦОЯО), деяких знаю особисто, ціную їхню працю, але є відчуття, що створення такого банку є «непідйомною» задачею для невеликого штату фахівців з математики. Тому більш практичним, на мій погляд, виглядає другий варіант «вирівнювання» ситуації.

Він не просто простий, він – дуже простий! Я б пропонував включати в ЗНО (в усякому разі для завдань рівня стандарту) лише ті завдання, типи (прототипи) яких є у діючих підручниках відповідних класів. Наведу як ілюстрацію такого підходу «легендарний» приклад, який наводив на своїй прес-конференції директор УЦОЯО Вадим Карандій: «Скоротити дріб (2а+2)/2». На мій погляд, цей приклад абсолютно відповідає вищенаведеним вимогам, оскільки його прототип є у всіх підручниках «Алгебра. 8 кл.» 2008 року видання, за якими вчилися у 8 класі випускники 2018 року. Так, у підручнику авторів Г.П. Бевз, В.Г. Бевз це № 109 (а, б); у підручнику авторського колективу А.Г. Мерзляк, В.Б. Полонський, M.С. Якір це приклад 1 (2) на сторінці 11 та № 36 (6; 7) та № 38 (3); у підручнику авторського колективу О.Я. Біляніна, Н.Л. Кінащук, І.М. Черевко це № 31 (1; 2); у підручнику автора цього блога це № 34 (1; 4; 5) та № 35 (1; 4; 5). Завдання це, вважаю, чудове для ЗНО!

А чому його розв’язали тільки 52,9 % абітурієнтів, є темою іншої публікації.

Запрошую до обговорення!

Освіта.ua
13.03.2019

Популярні блоги
О. Істер: про обов’язкове ЗНО з математики у 2021 році Рішення викликало неоднозначну реакцію суспільства, проте мало хто з тих, що «проти», наводить аргументи
О. Журавльова: вчитель «на заміні» - як це буває в Канаді? Ефективність таких замін хіба що в тому, щоб діти не гонили по школі і нічого собі не зробили
Ольга Халепа: про учительські «аналізи» після ЗНО Чого ж ми всіх учнів у виші пхаємо, а от «аналізи» за цю хворобу знову здають звичайні українські вчителі…
І. Лікарчук: ЗНО стає гальмом у розвитку освітньої системи Якщо в найближчі 1-2 роки не будуть вжиті заходи щодо реформування ЗНО, воно стане справжнім гальмом
Коментарі
Аватар
Залишилось 2000 символів. «Правила» коментування
Ім’я: Заповніть, або авторизуйтесь
Код:
Код
Віталій Карпа
Передостаннє речення— чудове! Як і віра в те, що більшість вчителів назвуть 10 типів тригонометр рівнянь.
спец
Для Віталій Карпа: А є ще типи логарифмічних, показникових, ірраціональних і всяких там рівнянь. Головне розв’язувати, а не знати їх типи, бо буде не навчання , а натаскування. А про типи завдань, які автор пропонує виносити на ЗНО, то думка така: якщо таке, то навіщо воно потрібне. Те, що завдання є у різних підручниках свідчить не про його цінність, а, скоріш за все, що автори списують один у одного, чи з раніше виданих підручників чи навіть з одного якогось давнього збірника.
Коментувати
так
Три уроки математики??? Ха-ха) А як вам один урок української на тиждень у 10-11 класах? Ганьба державі!!!
Ольга.К.
Для так: і один урок історії України, як це в нашому коледжі.
Коментувати
Советскую систему вернуть
не выйдет. Над ней работали столько умных голов, что и не представить себе. Да и невозможно что-то вернуть в историческом времени. Абсурд. Вспомнить, что развалили всё "до основанья". ///Вопрос даже не в том, что Гриневич и иже с ней ездили, что-то там рассматривали. ЧТО можно рассмотреть за день - два, пусть месяц? Так,что-то, что ЗАХОТЯТ показать принимающая сторона. А уж что-то кривое они точно никогда не покажут. ТАким образом рассматривающие видят лишь фасад здания, и не заглядывают с тылу, и в укромные, никому не открывающиеся закутки. То есть - принимая показанное за чистую монету, они спешат сделать "как у них", не учитывая не только ментальности, но и того, что скрывают от гостей, прикрыв шторкой.///И,думаю,следует помнить,что советская система имела свои цели и свои условия.И если с целями ещё более-менее понятно, то условия ИХ жизни и нашей жизни в разы отличаются как внешне, так и внутренне.
Таьяна
Как же уже осточертели( извините) " реформы" МОН и пани-царицы Гриневич. Ну покаталась она по миру,ну посмотрела системы других стран. И что??? Может всё же, " і чужому научайтесь, й свого не цурайтесь"? Вернуть советскую систему,адаптировать её под современность, и хватит " изобретать велосипед" и " выносить мозг" участникам учебного процесса!
Наталю, а згадайте но, як кілька
років тому провідні ведучі освітянських спільнот, і на цьому сайті також, криком кричали про те, що НЕ портібна нам, тобто українцям, грамотність взагалі. От тепер й отримали результат. Цілком закономірний:"Аби зрозуміло було про що мова. А помилки? Так помилки можна й виправити". А тепер питання. ЧИ можна виправити ТАКІ помилки? Щодо дробів. Не можуть вивчити мови, а отже не можуть навчитися й скорочувати. А ще подумайте про те - чи не памперси тому початок. Про памперси трохи пізніше, якщо ніхто не додумається. НУ і масове захоплення телефонами як засобом заспокоєння своєї дитини.
Наталя
О чем вы спорите? 52% дробь не сократят? Та вы шо! Оце так біда! А те, що діти не знають ніякої мови на достатньому рівнівні вас не хвилює? Російською пишуть у соцмережах з помилками у кожному третьому слові. Українська? Результат зно 2018: 63% не можуть дати відповідь українською мовою на питання: котра година?
Небайдужий
Чого люди так хвилюються через ЗНО з математики? Ну наберуть діти свої 3 бали зі 100. Що з того? Реальність така яка є. А то всі хочуть набрати нормальні бали, незрозуміло навіщо, і нічого при цьому не знати.
greenklen
зно потрібно тільки тим, хто йде до вишу. А навіщо воно трактористу, зварювальнику, ...Навіщо їм ті квадратні рівняння, синуси, логарифми, похідні, інтеграли. Максимум що потрібно відсотки.
LPT
Для greenklen: Вы абсолютно правы. Для получения вышеперечисленных и многих других вполне достойных и хорошо оплачиваемых специальностей хватает свидетельства об окончании базовой школы с любыми оценками по предметам. Массовое стремление в "выши" сродни массовому помешательству, что зачастую приводит к необратимой потере энергии, ресурсов, времени, благополучной судьбы, природных задатков.
Коментувати
LPT
Глубокоуважаемый Александр Семёнович, очень интересно узнать мнение профессионала Вашего уровня по теме "А чому його розв’язали тільки 52,9 % абітурієнтів". Если это возможно, не затягивайте, пожалуйста, с публикацией.
lytik
А банк задач по підготовці до ЗНО, як на мою думку, все рівно має бути створений, тоді і випускник, і вчитель, зможе орієнтуватися на що звернути більше увагу. Пробне ЗНО такої інформації не дає!
Світлана
Для lytik:Підтримую!!!
Коментувати
спец
Щоб підвищити рівень математичних знань випускників потрібно спочатку підвищити рівень математичних знань вчителів. Якщо вчитель чогось не тямить, то учень мусить сам осягнути. Так воно і є. Є підозра, що основна маса вчителів (підкреслюю, основна) нездатна сама пройти ЗНО і отримати високий результат.Чи не зроблять так, як зробили з ДПА. Будуть видавати ЗБІРНИК завдань ЗНО і вкупі до нього готові відповіді до цих завдань різних форматів. І все в нас з математичною освітою буде показуватись прекрасним.
Володимир
Краще з фізики.
LPT
Не совсем понятно, почему в ДПА формата ЗНО за курс средней школы включены задания за курс 5-11 классов, а не исключительно за 10-11 класс. Программный материал за 5-9 классы содержится в ДПА базовой школы. Зачем дублировать?
спец
Для LPT: Результаты ДПА базовой школы, как правило, не есть реальными. Сплошное списывание из различного формата решебников. Да и учителям, которые проверяют своих, полнлго доверия быть не может.
LPT
А что не позволяет организовать ДПА по окончании 9-го класс также в форме ЗНО? Если результаты необъективные, какой смысл вообще ДПА в школе проводить? Неужели дети, родители и учителя не видят аморальности происходящего? Пренебрежение к Закону с молодых лет воспитывается? Очень странная ситуация, однако. Все массово ослепли, оглохли и онемели. А потом - бум, бум, бум - последствия: 52% выпускников дробь не сократили (материал 8-го класса). Официальные лица от образования лицемерно удивляются и возмущаются: "Да, как так вышло-то? Почему же так получилось? Ничего не понимаем!" Да, да... . То ли ещё будет! С нетерпением ждём результатов ЗНО по математике в 2021 году.
Лариса Снєгова
А как можно решить задания математики 10-11 классов, не зная базового материала? Если не могут решить задания за 8 класс, о чем можно говорить?
Коментувати
Наталія
Вважаю за потрІбне прибрати зайві бла-бла предмети і увести ще з 8 класу по 3 алгебри і 2 геометрії щотижня! Ба, більш того, обов’язково ділити клас на підгрупи, як вчинили з українською і англійською мовами.
Вчитель
Для Наталія: І то не факт, що підвищиться рівень знань. Я також вчитель—практик, але спробуйте навчити тих дітей, які цього не хочуть. І знову ж таки, хто буде «цапом відбувайлом»— вчитель, бо не зміг навчити. Спробуйте щось навчити дорослу людину, яка того не хоче ( мова не про навчання) — це для аналогії.
Наталія
Не хочуть - і не треба примушувати. Поділити клас на групи А, В та С (як у Сканаві). А - ті, хто можуть і хочуть - ю а велкам ту саенс ворлд. В - хочуть, але не дуже можуть з різних причин. Дати просто програму риал шуле. С - не хочуть. Закінчити викладання математики у 9 класі. З новітніми ідеями розподілу навчального часу учнів старшої школи з паралелі можна створити 3 такі потоки. Звичайно, вчитель, що матиме справу з групою А, повинен бути профессіоналом з великої літери.
Коментувати
Роланд
Математику треба вивчати протягом 1-11 класів, а не готуватись до ЗНО. ЗНО має показати рівень знань, а не рівень натаскування. Рейтинги на основі результатів ЗНО - дійснопержитки совка, мають зникнути. Управлінці, що приймають рішення на базі результаті в ЗНО - недолугі.
Валентина
А навіщо ЗНО з математики тим, кому непотрібна вона для вступу? Це додаткове навантаження, вкрадений час на підготовку до інших предметів, стрес! Це порушення прав дітей. Щоб підвищити рівень математики, починати треба з дитсадків, розвивати усну лічбу, логічне мислення!
Андрей
Для Валентина: и какие же права детей нарушены?Брать пример с развитых стран-разумно.Если там обязательно,то и у нас пусть будет обязательно
хейтер хейтерів
Вы смотрите на этот вопрос сквозь призму своего обозрения. А кто вам сказал, что тому же музыканту будет нужна высшая математика? Род занятий и професию человек выбирает сам для себя. А это - лишь толчок по заранее не мной и не вами проложеному пути, и никто не гарантирует, что оно будет правильным и легким как для вас, так и для меня. Я учусь в 11 классе, и с увереностью могу сказать, что в професии следователя знания о теории государства и праве уж точно поважнее умения определять интеграл (хотя я 4 года обучаюсь в классе с математическим уклоном и имею очень исправные оценки, но лишь для того, чтобы их иметь). Скорее всего, для вас это прозвучит нелепо и глупо, но ни вы, ни кто-либо другой не могут определять мои предпочтения в выборе предметов для сдачи выпускных экзаменов, и ориентировка на "развитые" страны никак не может гарантировать положительный результат в пользу улучшения знаний нового поколения граждан этой страны. Глупо полагать, что такими методами мы чего-либо добьемся.
Да Вы глуп(а), хайтер.
Для хейтер хейтерів: Сказать, что знание о теории государства важнее для госдеятеля,чем умение использовать интеграл, способен только очень НЕдалёкий человек. От из-за таких неумных людей мы и имеем то, что имеем и никто на наше государство,как на Личность в мировом пространстве, не смотрит. Никто мы в мире. Так, приживалы(. А всё потому что наши лидеры не владели математическим аппаратом средней школы и хотя бы трёх лет высшей школы.
Коментувати
Tet-a-tet
Пишете розумні речі, але Вас не чують ті, хто би мав за своїми посадовими обов’язками почути. У нас ніякі хвороби не лікуються до повного виздоровлення, інакше армії чиновників нічого буде робити. А так все поправляють та виправляють, а грошики з бюджету йдуть та йдуть у їх безмежні кишені.
"не чують". А повинні?
Для Tet-a-tet: Я до Вас звертаюсь, звертаюсь, а Ви не чуєте, та не чуєте. Якщо Ви можете не чути когось, так самісінько здатні НЕ ЧУТИ когось МОНівські робітники. Варто усвідомити, якщо є можливість, що МОНівські, та інші, чиновники то люди, які потрапили до цих структур завдяки трохи іншим чеснотам, аніж чесноти вміння слухати, сприймати, коректувати та робити висновки для всіх. Хіба моживо "за своїми ПОСАДОВИМИ ОБОВ*ЯЗКАМИ ПОЧУТИ". Як Ви тобі те уявляєте? Посадили людини у крісло керівника укрпошти, а людина ЩО, стала вміти організовувати процес? Чи, все ж, стала гребти під себе кошти, обираючи інших? Посадили Кравчука у крісло президента, а він ЩО, зумів щось більше, аніж вимагати собі пенсію? Ну і далі в тому ж напрямку.///Людина покинула роботу вчителя у 90х, розпочавши діяльність тренера дорослих з чогось там, так САМЕ ЦЕЙ ПРИКЛАД беруть в пошану й наслідування./// От і думайте. Час є.
Коментувати
Тетяна
Добрий день! Як вчитель-практик вважаю, що обов’язкове ЗНО з математики не потрібне. Якщо ВУЗ ставить її обов’язковим предметом, то туда будуть вступати діти, яким дано її добре розуміти. Подивіться навкруги по своїх знайомих - чи багатьом з них знадобилася математика у житті (мається на увазі: косинуси, синуси, логарифми, інтеграли та ін.) Мій чоловік і досі дивиться на мене як на інопланетянку, коли я пояснюю якусь тему синові 11-класникові.
Ruslan Kuznetsov
Для Тетяна: Математика і не буде обов’язковим ЗНО для вступу. Мова йде про обов’язкове ДПА у формі ЗНО. Щодо того, чи знадобилася математика людям у житті? Так, знадобилася! І зовсім не синуси та інші тригонометричні функції разом з іншими розділами математики знадобляться пересічному громадянину (цей фактаж не для всіх)! А набагато цінніше - мислячий (заточений на мислення) мозок. І чим краще він загострений, тим легше людині в житті приймати обдумані та виважені рішення. Математика для мозку - це як точильний камінь для ножа. Викинь його і ніж тобі ні до чого.
Валентина
В нашій державі є навчальні заклади з профільним навчанням. Відповідно, діти свідомо обирають напрямок і поглиблено вивчають окремі предмети відповідно до обраного напрямку, який вони в свою чергу обирають відповідно до своїх здібностей . Тому , на мій погляд, дуже дивним вважається дитину-гуманітарія змушувати здавати математику. Дивно також, що обов‘язковим предметом досі не визнано англійську мову за умови активної інтеграції України у сучасний європейський простір
Лариса
Спробуйте знайти зараз молодого толкового математика який би хотів працювати в школі. А чи є черга в педагогічний на матфак? Ось проблема.
Коментувати

Щоб отримувати всі публікації
від сайту «Osvita.ua»
у Facebook — натисніть «Подобається»

Osvita.ua

Дякую,
не показуйте мені це!