Osvita.ua Блоги Наталія Борисенко: чесність нечесності дорожче
Наталія Борисенко: чесність нечесності дорожче

Чому вчителі поводяться «моя хата скраю», адже кожен має неабиякий вплив на формування особистості

Наталія Борисенко: чесність нечесності дорожче

Автор: Наталія Борисенко, викладач української мови та літератури ДНЗ «РЦПО швейного виробництва та сфери послуг Харківської області».

Сьогодні піднімається багато проблемних питань щодо освіти: глобальних і дрібних, про програми та виховання, про компетентності та культуру, про вчителів та учнів. Безліч питань. І вирішувати їх треба, ніхто й не сперечається.

Але як на мене, то основне – це нечесність в освіті. А навчання починається ж ще до школи. Спочатку батьки думають, що дитина ще маленька – цього не розуміє, це зарано, це не потрібно. А дитина вже чує і запам’ятовує. І погані слова, і байдужість, і проблеми, від яких відмахнулись дорослі, мовляв, то дрібниці. Нечесно. Дитина виросте, все зрозуміє і прийме рішення, якою людиною бути? Прийме. Але яке?

А потім інші дорослі, тепер вже вчителі, чомусь поводяться «моя хата скраю». Невже не усвідомлюють, що учень не просто прийшов-повчився-пішов. Невже не розуміють, що кожен з нас, вчителів, має неабиякий вплив на формування особистості учня? Нечесно. Грубе слово, несправедлива оцінка, образа, різке зауваження, оціночне судження – та кожне слово може стати вирішальним.

Нечесність в освіті – це несправедливість, неповага, шаблони, подвійні стандарти, плагіат, невідповідність часу і далі ще.

Нечесність в освіті – це вражаюче явище, страшне своїми наслідками.

Студент, майбутній вчитель, погано вчився чи не вчився? Це нечесно по відношенню до майбутніх учнів.

Учитель не проводить урок, неякісно проводить урок, не знає свого предмету, не володіє сучасними методами та технологіями, не вміє «користуватись комп’ютером»? Це нечесно по відношенню до учнів. Як від них можна вимагати виконання домашніх завдань чи взагалі вимог, якщо сам вчитель подає приклад невчення та бездіяльності?

Ставиться оцінка на уроці, а то й за семестр, тому що учень погано поводився? Це нечесно по відношенню до учня. Бо оцінка тільки за знання, вміння, навички.

Чому учні втрачають мотивацію до навчання? Цьому є не одна причина. Але нечесність - одна з них. Як же часто учню ставиться клеймо. «Двійочник», «середнячок» і навіть «відмінник». Якщо наприклад, заклеймили «двійочником», то все, учень може розраховувати максимум на 4 бали, хіба з фізкультури вище. Відповів прекрасно на якомусь уроці, то - списав, підгледів, випадковість. Ну, добре, буде сьогодні тобі…7. Але в семестрі ні-ні – тільки 4.

А «відмінник» раптом погано відповів, щось недовиконав, то…погано почувався, випадковість. Нечесно. І маємо на виході «відмінника» без знань, вмінь і навичок. І «двійочника» з нерозкритими чи навіть непоміченими здібностями. І обох без мотивації. Ні, гірше. З недовірою до освіти. Недовірою, яку вони потім в якості батьків передадуть своїм дітям.

Учитель ставить комусь високу оцінку за списаний з інтернету твір. А учню, що висловив свої міркування (нехай із помилками, але - сам, своє, мислив і аргументував), коли особисто вчитель не згоден із тими думками, оцінка нижче. Що оцінюється? Нечесно.

Влаштовуються всілякі заходи, предметні чи виховні. Вимагається присутність усіх учнів. Нечесно. Чому ж усім і кожному має подобатися одне і те ж? Дорослим усім подобається один і той же фільм, одна і та ж музика? Ні. То й учням також. Один на концерт хоче, інший - книгу почитати, а хтось – так – пограти у футбол чи щось іще.

Форма? Вимоги до одягу чи зовнішності? Нечесно. З одного боку, ми говоримо про різнобічно розвинену особистість. А це ж, зокрема, й естетична компетентність. З іншого боку, говоримо про етику. То яка то етика, коли привселюдно робиться зауваження щодо зовнішності? Нечесно.

Цей список можна продовжувати й далі. Та годі.

А вихід який? Думаю, що простий, але й складний. Ой, який складний, бо треба виходити багатьом дорослим із своєї «зони комфорту» та просто бути чесними. Перед собою та учнями. Перед сьогоднішнім і майбутнім. І починати з себе. Вчитися, відкритися реальності та змінам, визнавати свої помилки та виправляти їх, повернутись обличчям до наших дітей-учнів і не забувати, що вони – наше сьогодні й завтра. Давайте будемо чесними, бо нечесність нам вже дорого обходиться.

Освіта.ua
10.01.2018

Популярні блоги
О. Калинич: про відновлення «учительських батарей» Навчання буде ефективним тільки тоді, коли вчитель спокійний, бо добре та вчасно відпочиває
І. Лікарчук: як кількісно і якісно оцінити «педдіяльність»? Не є нормальним, що педагогічну діяльність беруться оцінювати не за результатами, а за тим, яким є процес
В. Співаковський: домашні завдання ще є? Не скасували? «Відчуття часу» дозволить дитині у дорослому житті нікуди не спізнюватися і все робити вчасно
Олена Князева: чому вчителі йдуть зі школи? Школа перестала бути не тільки місцем радості Дитинства, а й місцем професійної реалізації вчителя
Коментарі
Аватар
Залишилось 2000 символів. «Правила» коментування
Ім’я: Заповніть, або авторизуйтесь
Код:
Код
Наталія
А що ж робити з критеріями оцінювання письмових творів? Які, до речі, існують для абсолютно всіх усних та письмових робіт! Якщо методисти та інспектори з піною біля рота нагадують: "Оцінювання тільки за критеріями". Якщо вчитель поставив дитині за зміст на бал більше (бо старалась), тикають пальцем і лаконічно виносять вирок: "Оцінювання не відповідає критеріям". І взагалі, автор, очевидно, не знає, як перевіряють твори. Ставляться дві оцінки: одна за зміст (отут і можна гідно оцінити думки учня) та за власне грамотність. У журнал ставиться середнє арифметичне з двох оцінок. І скажіть, чи багато вчителів за таких умов будуть витрачати свої нерви, аби безкінечно пояснювати оцінки своїх учнів нескінченній череді перевіряльників??? Нечесно? Так, дійсно! От вам і автономія вчителя! Вітаю з реформою!
Міла
дивно, що всіх одним гребінцем... Мабуть, сама ну дуже все по совісті робить
Ігор Зущик
Система поставила рамки. І у вчителя є два напрямки в цих рамках. ПЕРШИЙ --- прикрасити результати, прогнутись де потрібно і не потрібно, бути "хорошим" працівником. І ДРУГИЙ - показати реальну ситуацію і тримати удар. Тобто бути "поганим" працівником. Нажаль, основна маса вчителів вибрала ПЕРШИЙ напрям. Поки ВЧИТЕЛІ будуть прикрашати ту ситуацію, яка є в освіті, до тих пір це болото буде процвітати!!!!! Головна мотивація навчання - це краща фінансова забезпеченість людини з Вищою освітою (ОСВІТОЮ, а не дипломом), ніж людини з середньою освітою. Чому не беруть до уваги, що ФУНДАМЕНТ знань дитини закладається в період з 2 до 5 років (А це виховання в сім’ї). Чи можуть переважити слова вчителя "ТИ ПОВИНЕН ВЧИТИСЯ" перед словами батька "ДА НАВІЩО ТА ОСВІТА, Я ОН ПАГАНО ВЧИВСЯ, А ГРОШЕЙ МАЮ БІЛЬШЕ"???
Pasufik
Для Ігор Зущик: Ваша правда! А це означає, що розпочинати потрібно з себе, і всі негайно. Чи це реально в наших при нашому вихованні?
Ігор Зущик
Для Pasufik: Рано чи пізно, а починати прийдеться. Коли більшість це усвідомить, тоді і появляться шанси щось змінити.
Коментувати
Вчитель літератури
Сьогодні моїй колезі одна "мама" розповідала про "моральну травму", яку та заподіяла дитині - поставила 6 в семестрі. Чесна оцінка на уроці - з цього починається чесність в освіті. Стосовно поганої оцінки за дисципліну. Якщо дитина на уроці не працює, знань у неї немає. Помєчтать нє врєдно. Дуже багато чула про таких унікумів, але реально зустріти їх не довелось
Witalina
В цілому правильно.Але ,на мій погляд,вплив школи,вчителя на особистість учня,явно перебільшений.Виховує сім’я,вона має найбільший вплив на формування цінностей,Виховує дійсність,тобто стан суспільства. Скільки б я,вчитель,не говорила,але є інший приклад,-правовий "безпредел",корупція,безвідповідальність,хамство державних мужів,....ТОМУ п.Наталю,все,що ви написали,просто гарні,правильні слова,які нічого не мають з реальністю,дійсністю
Pasufik
П.Наталю! Погоджуюся з кожним Вашим словом. Але чому стільки брехні навколо нас і в самій освіті? Тому що жити чесно матеріально не вигідно, а наше суспільство заматеріалізоване як ніколи. Однак, якщо ми не розпочнемо кожен зі себе чекати чогось доброго не прийдеться. То з якого числа якого місяця розпочинаємо жити чесно? Усі, без вийнятку!
Гість
Нарешті прочитала гідну статтю... Браво! Починати необхідно з себе, а не критикувати тільки оточуючих та систему.

Щоб отримувати всі публікації
від сайту «Osvita.ua»
у Facebook — натисніть «Подобається»

Osvita.ua

Дякую,
не показуйте мені це!