Osvita.ua Блоги Віктор Мисан: сучасні 10-11-класники — раби
Віктор Мисан: сучасні 10-11-класники — раби

Чи можна було зробити старшу школу профільною і розвантажити її щоб учні мали професійне спрямування?

Віктор Мисан: сучасні 10-11-класники — раби

Автор: Віктор Мисан, кандидат педагогічних наук, Міжнародний економіко гуманітарний університет.

Не знаю особисто О. Деревянка, та знаю одне: якщо людина йде в освітнє міністерство і прагне щось кардинально змінити, а їй цього не дають робити, то чого варте таке міністерство з його керівниками.

Не потрібно далеко ходити і заглиблюватися у міністерські клопоти. Вже два роки маємо нового міністра і «команду». Чи можна було за цих два роки зробити старшу школу профільною і розвантажити її так, щоб учні мали професійне спрямування?

Йдеться не про «розвантаження» програм, яке рекламує Квіт із своєю недолугою командою одобрямсів. Йдеться про перетворення старшої школи, яка у нас заявлена як профільна, дійсно у профільну, що вимагає скорочення і ліквідацію навчальних предметів непрофільного циклу, зміну годин, запровадження спецкурсів, посилення компоненту індивідуальних та консультаційних годин тощо.

Сучасні 10-11-класники — РАБИ! Хто з вас шановні колеги працює щоденно 7-8 годин в аудиторії, йде додому і ще 5-6 годин працює, щоб підготуватися до наступного робочого дня? Хто?

З якою метою витрачаються державні гроші, час дітей, учителів на викладання дисциплін, які носять узагальнюючий характер, або які не пов'язані з майбутньою фаховою підготовкою дитини? Невже за два роки не можна було розпочати цей процес і визначитися у блоках профільних і загальноосвітніх дисциплін? Невже не можна було розпочати цей процес поетапно, за роками?

Нічого не змінилося. Не відбулося і фактичного розвантаження програм у 5-9-х класах. Відбулася КАСТРАЦІЯ програм, а розвантаженням і не пахне. Та з іншого боку — чому дивуватися? Якщо міністерство не змогло організувати друк, надходження шкільних підручників, то яких революційних змін ми можемо чекати від цієї команди. Краще, пане Квіт, ви б керували Могилянкою. Там у вас щось виходило.

Оригінал

Освіта.ua
24.02.2016


Коментарі
Аватар
Введіть ваше ім’я: Заповніть, або авторизуйтесь
Введіть код:
Залишилось 2000 символів. «Правила» коментування
Raissa Denisenko
Дякую за статтю. Як мама учня 9-го класу бажаю викласти деякі моменти із свого погляду стосовно профільної підготовки у старших класах , оскільки в 10 класі нам пропонують вивчати ІКТ. На мою думку це нераціональне використання часу. І більше всього коштів. Користуватися комп’ютером вміємо . Програмистами не станемо. І ЗНО по ІКТ не здаватимимо . Ми йдемо до 10 класу ,щоб у майбутньому вступати до вузу , а не ПТУ. Один навчальний день будемо витрачати марно. Перевантаження знову. Здоров’я підкачує у всіх дітей, а ви збираєтесь прив’язати ще на день до комп’ютера? Де здоровий глузд? Діти падають від перевтоми. Хто хоче здобути професію- піде після 9-го класу кудись. Залиште у спокої дітей і батьків із своїми псевдореформами панове із Міністерства.
Учитель
Програми не досконалі, директори некомпетентні, уроків на протязі дня 8-9. Який дитячий організм це витримає? Який результат навчання буде? Ніякого. Професійна освіта зруйнована і підготовку робітника-спеціаліста хочуть покласти на загальноосвітній заклад. А якщо в школі готують лише операторів комп’ютерного набору і учневі вибору не дають то чи це правильно? Адміністрація школи мотивує своє рішення тим, що школа з поглибленим вивченням ІКТ але дітям в більшості це не подобається, на уроки йдуть з не бажанням. Можливо потрібно готувати спочатку керівників шкіл, які будуть переживати за дітей, навчання, а не лише за папери для перевіряючих та показухи. Програми так спростили, що по них вчитись неінтересно дітям, години навантаження з окремих дисциплін зменшили, питання-для чого? Однозначно-у МОН не професіонали, випадкові люди, чинуші...
Zinger
Для Salka: А как быть с физиологией человека? Ведь хотим этого или нет, но часть детей рождается с развитым абстрактным мышлением( склонность к точным наукам), а часть - с логическим( склонность к гуманитарным). И эти склонности проявляются приблизительно в 5-6 классе, вот почему западная педагогика пошла по пути профильного образования. Согласитесь, что если я по своей природе"гуманитарий" математику, при всем уважении к ней, я буду изучать без особого интереса и никогда в ней не преуспею.Десятки лет убеждаюсь в этом, и не только я. Что лучше для человека и общества: естественная система обучения или принуждение?
salka
Для Zinger: Я плохо разбираюсь в физиологии, но опыт подсказывает, что хорошие математики неплохо разбираются в языках, и хорошие филологи кое что понимают и в математике. На хорошем фундаменте можно строить хоть что. Западное образование для масс – это скорее всего конвейер говорящих инструментов. Знакомые, побывавшие на работе на западе рассказывали: сломался - условно сказать - «молоток» у немца – остановилась работа, вызывали слесаря. Наши же отремонтировали сами, и работали дольше… Другое дело школы для элиты – там даются очень даже обширные знания, не смотря на физиологию. Все зависит от поставленных целей…
salka
Профильное образование в наши дни как раз противоречит здравому смыслу. Во первых - большинство школьников не могут делать правильный выбор в возрасте 15 лет. Во вторых, что еще более существенно – мир слишком быстро меняется: профессия, которая кажется востребованным сегодня, может быть не востребованным уже через несколько лет. Значит, придется заново учиться. В процессе новой учебы нужны другие умениями навыки и т.д. Более целесообразно научить детей думать, решать проблем разного рода, понимать окружающий мир, научить «учиться» конце – концов. Это возможно как раз с помощью общих предметов, таких как языки, литература, история, математика, физика, биология, химия. Те, которые закончили школу советского образца, относительно легко могут переквалифицироваться как раз благодаря прочного фундамента общих знаний.
Мама
Дякую, пане Вікторе, за слушні думки у Вашій статті. Однак, хто візьметься за перебудову шкільної освіти? Рівень "рукомийства", корупції та несправедливості не нижчий, ніж у судах. І дивно читати коментарі вчителів на цьому сайті про батьків, що здають своїх дітей у школу, ніби в "камеру схову". Шановні педагоги й педагогині,якщо б у мене як у матері був вибір, я би обійшла десятою дорогою будівлю під назвою "школа". Однак середня освіта в нас ОБОВ`ЯЗКОВА і не передбачає свободи вибору предметів,програм і учителів. Нещодавно я проаналізувала через що найчастіше в мене з дітьми виникають непорозуміння -відповідь: ЧЕРЕЗ ШКОЛУ. Після трудового дня(а в дітей він теж триває по 8-9 годин у школі) ми замість сімейного дозвілля СІДАЄМО (бо вчителі в школі не навчили) на 4-5 год. за уроки. А побори: не встигаєш роздавати важкозароблені гроші -то у фонд школи, то у фонд класу,то на друковані зошити (які вчителі не перевіряють, сам над ними сидиш з дитям). А приниження на батьківських зборах...
Роман
Перше що потрібно зробити- повністю розігнати міністерство освіти,найбільш бездарне з усіх,де права рука не знає, що робить ліва, з надскладними програмами для дітей, які відбивають бажання вчитися, підручниками просто тупими і нецікавими, особливо з історії. Розігнати районо, інститути вдосконалення, які зберігають радянську, застійну систему в освіті.В новому містерстві повинні бути 90% вчителів з багаторічним стажем в школі і обов’язково з різних областей України,які мають рішучість і готові робити реформи.І відповідно в школі зарплата вчителя не менше 500 у.о.Тоді можна щось міняти.
Zinger
Згоден з попереднім дописувачем. Теперішній стандарт початкової освіти розробляли безсовісні люди, які ненавидять нашу державу і її мешканців зокрема. Ми калічимо наших нащадків, забираємо у них дитинство і здоров’я, забиваємо їх голови непотрібною інформацією і в результаті отримуємо деградовану людину, яка вже з дитинства не любить спорт,ненавидить працю, не хоче самостійно мислити, шукає легкого життя та дешевих насолод. Чим стаю старшим, тим більше переконуюся у безглуздій системі організації шкільного навчання наши онуків і дітей. Пане Квіт, змилуйтеся над нами, поламайте усе це без жалю і сумнівів, гірше ніж уже є не буде!
Педагог
Такі саме раби і учні початкової школи та їх учителі!!! Замість того, щоб закласти міцний фундамент найнеобхідніших для подальшого навчання знань та умінь (читати, писати, рахувати, висловлювати власні думки), розвинути увагу, пам’ять, логічне мислення, вчителі втискують в рамки шкільних уроків надмірно великий обсяг навчального матеріалу, передбаченого Державним стандартом початкової освіти (хто тільки його розробляв? Чи той, хто взагалі не любить дітей, чи той, хто держить образу на свого першого вчителя і тому "на зло" йому створив такі "умови праці"...?). Я не вчитель початкових класів, але у мене болить душа за малюків. При такій програмі про яке здоров’я дітей можна говорити? Про яку якість освіти?!! Жах!
Олена
Раби - не тільки учні старшої школи, а йще і середньої (особливо ті класи, в яких культивується ДЕРЖСТАНДАРТ), а ще раби - вчителі!!!!ОДВІЧНІ РАБИ!!!!
вчитель
Профіль можна впроваджувати лише в міських школах, де багато шкіл, в селах та містечках це робити не варто, оскільки більшість дітей 9 класу не визначилися з своїм майбутнім, а їх примусово загонять в профільний клас (варіантів просто немає), а після 11 класу потрібно здавати ЗНО, для якого потрібно академічний рівень знань, ось і мають вчителі в селах та містечках додатковий заробіток, тому що при будь якому профілю буде обмеження того чи іншого предмету, а деякі профілі взагалі далекі від ЗНО.
профіль
Для вчитель: для сільської дитини має бути у райцентрі. Можливо інтернатного типу. Тобто діти навчаються з понеділка по п*ятницю, а на суботу-неділю їдуть додому. НЕ потрібно залишати сільську дитину в селі навчатися у старшій школі. Коли діти знаходяться серед рівних собі, а то й сильніших, вони мають можливість реального розвитку. Якщо ж ми залишатимемо сільську дитину у шаолі, особливо якщо їх всього кілька, ми робимо їм ведмежу послугу, оскільки толку ніякого, а життєвий час втрачається.
Vlad
А навіщо в 9 класі вивчати ядерну фізику? Це теж профіль?
Андрей Козак
А почему бы и нет? Там довольно доступные сюжеты излагаются.
язон динальт
Я не знаю насчёт автора и его коллег, а обычный учитель в обычной школе - побольше работает ,чем этому дяде в его кошмарах видится. Что касается выпускников - проблемы от того, что рассчитанную на 3-летнй курс программу высшей школы механически скомкали и запихнули в два года ради одиннадцатилетки. А насчёт специализации автор прав: если будущему маляру или токарю, оператору компьютерщику или дизайнеру для овладения профессией не нужны Закон Джоуля-Ленца и свойства ароматических углеводородов - зачем детей грузить ненужной информацией? Необходимый минимум им дали в средней школе. Остальное - без применения выветрится за полгода-год.
Гість
Насправді, працювати 7-8 годин в аудиторії, а потім ще 5-6 годин готуватися до наступного робочого дня змушені вчителі у школах. Все так і є. Спочатку провести уроки, а після готувати нові уроки та перевіряти зошити! А ще є батьки, для яких приємно поспілкуватися із класним керівником про дитину в неробочий час!!!!!!!
Дуся
Насправді, працювати 7-8 годин в аудиторії, а потім ще 5-6 годин готуватися до наступного робочого дня змушені вчителі у школах. Все так і є. Спочатку провести уроки, а після готувати нові уроки та перевіряти зошити! А ще є батьки, для яких приємно поспілкуватися із класним керівником про дитину в неробочий час.
Glow
Насправді, твердження, що студенти/ учні працюють по 8 годин, хибне. Реалії такі, що вчителя полишають дітей у класах і йдуть по своїм справам. Тож кожен собі займається, чим хоче. Наприклад , так робить одна з викладачів англійської мови школи номер 4 на Адміральському проспекті міста Одеси. От вам і мінус одна година праці. Це тільки один предмет, а скільки викладачів з інших дисциплін так чинять? Тож, офіційно, так, навантаження велике, але, практично, спостерігається тенденція до нехтування своїми обов’язками з боку вчителів.
Grace
Для Glow: Хибне?Так?Не будьте у цьому самовпевнені!Тому що на сьогоднішній день у 10-11 класах по 8-9 уроків,вони сидять у школі до 16:30.А в деяких дітей ще є репетитори,секції,підготовка до ЗНО,а зі школи приходишь,а там купа домашнього завдання на завтра робити..Не всі вчителі нехтують своїми обов’язками,ось що я Вам скажу..Нічого особистого.Зверніться до директора,стосовно викладача англійської.
Nobility
Дякую за Ваш комент. Вважаю необхідним зазначити, що велика кількість домашнього завдання, потреби в додатковому навчанні в репетиторів та підготовці в ЗНО виникають саме через нехтування своїми обов’язками з боку вчителів. Вважаю, що при умови найбільшої продуктивності праці вчителя, сумлінної та систематичної перевірки знань, орієнтування на позитивний, емоційний, асоціативний аспекти під час навчання, потреба у зазначених Вами видах діяльності зникає, адже ККД уроку в цьому випадку = 100. Отже, що посіяв, те й пожнеш.
Світлана
Я в ті ж 16-17 років навчалась у медичному училищі, де 4 пари - це була буденність. в кінці семестру було і по 5 пар щоденно. Вдома вчила уроки до часу-двох ночі і прокидалась у 7.00, правда вчилась добре, трієчники так не морочились. Зараз би так не змогла, а тоді було нормально, для молодого мозку це не трагедія. Ровесники школярів у пед- та медучилищах чи колледжах навантажені ніяк не менше, а на порядок більше. Інше питання ЧИМ навантажені школярі (?), чи це потрібні для життя і майбутньої професії знання, чи "аби чимось голову напхати".
Zinger
Навіщо економіка, худ. культура і т.д? А години для деяких вчителів треба, чи ні? Скажіть, навіщо у ПТУ 30 годин викладати не цікавий предмет "Техніка пошуку праці"?, а предмет "Обладнання підприємств готельного господарства( дуже потрібний предмет) 28 годин? Тому що, у рідної Галини Петрівни не вистачає до повної ставки годин, от і все.А тоді кричать про розвал профтехосвіти. Мій родич за 7 років так зненавидів гімназію, що обминає її щодня аби не дивитися на її будівлю. Оце так постаралися педагоги. А директор продовжує думати, що у неї найкращий заклад, тільки діти після 9 класу втікають подалі від неї. І скажіть після цього, що наша освіта не потребує реформи!
Мама
Повністю підтримую автора. Я мама одинадцятикласниці, що навчається у школі з поглибленим вивченням іноземних мов. Попри те, що на учнів є додаткове навантаження по профільних предметах, то діти ще вимушені просиджувати, прослуховувати, відсиджувати такі не потрібні нікому предмети як: екологія, людина і суспільство, економіка, художня культура. Скажіть, будь ласка, навіщо вони у випускних класах, навіщо у дітей забирають так потрібні їм години на підготовку ЗНО? Це все проходили, поперепроходили по декілька разів у середній школі. Навіщо 2 історії? (України і всесвітня), невже не можна скомпанувати програму так, щоб ні вчителі ні діти не розривались між ними? Навіщо окремий курс астрономії, хоч це і цікава наука? Невже його не можна скомпанувати з фізикою? І це при тому, що за ті мізерні години вчителі повинні встигнути вкласти дітям якісь знання і ще встигнути атестувати їх усіх. Не можна охопити неохоплюване при всьому бажанні, ми або якісно навчаємо дітей якомусь профілю, або всьому і нічому...
Іванна
Для Мама: сьогодні при "розвантаженні" учень 11-го класу вивчає 21 предмет!!! ДЛЯ ЧОГО? Я сама вчитель, але теж вважаю, якщо учень обрав профіль, то має вивчати ті дисципліни, які йому до вподоби, а не все підряд, що вивчав і до 9-го класу.
Вікторія
Мій син -учень саме 11-го класу. З 8-го класу він визначився, чим він хоче займатись в майбутньому, яку професію обере і більшість його друзів теж. Програма в старших класах просто жахлива. Кожного дня після 7 уроків на наступний день потрібно готувати 6-7 дом. завдань з різних предметів. Крім цього вчителі настирливо рекомендують майже кожного дня приходити на 8-му уроці на додаткові заняття, відвідувати підготовчі курси при університетах і пропонують свої послуги по підготовці до вступу в вуз- але за гроші .Як дитині можна взагалі вижити і зберегти здоров"я? При цьому, уроків фізкультури в 11 класі, на тиждень, аж один. В бассейн-теж один урок на тиждень, мало хто ходить, в воді стільки хлорки, що легко заробити хронічну болячку. Після уроків часу на спорт не залишається, також як і на нормальне спілкування і відпочинок. Навчають погано, професіоналів майже намає, підручники жахливі. Багато тем з хімії, фізики, математики вивчає з Вікіпедії, або спец.сайтах. Син і його друзі гарно вчаться, діти талановиті,
Просто учитель
З досвіду роботи в старшій школі можу стверджувати, що більшість дітей, навіть на кінець 10 класу, не мають поняття, куди вони будуть вступати після 11 класу. Одиниці визначаються самостійно і вірно. Інші - або задовольняють бажання батьків, або ідуть аби куди. На папері профільна школа існує вже давно. Але профіль прив’язаний не до бажання дітей, а до ресурсів школи. І поки заробітна платня адміністрації та кількість ставок заступників школи будуть прив’язані до кількості класів старшої школи, школа буде зацікавлена у тому, щоб якомога більше 9-класників залишилися у школі та пішли до 10 класу. Немаловажну роль грає наповнюваність класів, яка чим більша - тим краще, дітей замало - клас не відкриють. Також, не існує чітких рекомендацій по функціонуванню багатопрофільних шкіл - а це був би непоганий вихід для більшості шкіл. Чому поділити клас на 3 групи для вивчення іноземної мови можливо, а організувати профільну освіту за 3 напрямами в 1 паралелі неможливо?
совесть
Для Просто учитель: Результати ЗНО після 9 класу ДОПОМОЖУТЬ і дітям і батькам визначатися з профілем подальшого навчання! Досить скиглити! Не спрямовуйте майбутнє дітей у теперішнє болото. Треба змінювати ставлення дітей(і батьків) до навчання й вибору майбутньої професії! МОН без харизматичних лідерів не зможе втілити такі новації! А час впровадження новацій прописаний у новому законі про освіту.
Просто учитель
Для совесть: Двома руками "ЗА" ЗНО після 9 класу. Тільки результати ЗНО аж ніяк не вплинуть на вибір профілю. Дитина і батьки тільки зможуть визначитися із тим, де дитина зможе продовжити подальше навчання - у профільній школі, у ПТУ чи у коледжі.
совесть
Давайте почнемо. Побачите, як всі зашевеляться... Але старшу школу треба ПІДГОТУВАТИ! Ось і кажу: "Хто (персонально відповідає за втілення, ВЕДЕ проект...) той фанат в МОН такої реформи?" Набридли СЛАБАКИ!!!!

Щоб отримувати першим
всі новини від «Osvita.ua»
у Facebook — натисніть
«Подобається»

Дякую,
не показуйте це мені!