Osvita.ua Бізнес-освіта Отримання MBA в Wharton: досвід українця
Отримання MBA в Wharton: досвід українця

Український студент бізнес-школи Wharton Сергій Боєв про особливості отримання МВА на Заході

Отримання MBA в Wharton: досвід українця

Виступаючи перед аудиторією програми Ukraine Global Scholars, яка допомагає українцям безкоштовно вступити в кращі західні університети, студент програми MBA бізнес-школи Wharton Сергій Боєв розповів про особливості отримання ступеня MBA на Заході.

Навіщо потрібне навчання на магістерському рівні?

Перший мотив навчання в магістратурі - це зміна напрямку кар'єри. Наприклад, представники технічних спеціальностей вирішують спробувати себе в бізнесі або отримати бізнес-освіту для просування на управлінські посади у своїх компаніях або секторах.

Другий мотив - підвищення якості наявних знань або спеціалізація в конкретному виді індустрії чи сфері бізнесу. Така ситуація може скластися з двох причин. Або фахівець був зосереджений на якомусь конкретному напрямку, наприклад, фінансах чи аудиті, і йому не вистачає знань у сфері маркетингу чи менеджменту, або перша базова освіта була занадто загальною або поверхневою, що за українських реалій ні для кого не є новиною.

Навчання на магістерському рівні за кордоном - це дуже корисний життєвий досвід, можливість жити в іншій культурі й устрої життя іншого суспільства, можливість відчути те, що ми називаємо світовими стандартами державного та економічного управління. Однією з ключових складових такого досвіду є робота в провідних світових компаніях.

Наприклад, багато слухачів моєї програми прагнуть отримати стажування в інвестиційних банках, таких як Goldman Sachs або Morgan Stanley, і консалтингових компаніях McKinsey, Boston Consulting Group або Bain. Останнім часом дуже популярними стали технологічні компанії, такі як Google і Amazon.

У такі компанії складно потрапити, не маючи західної освіти, оскільки в Україні не дають всього необхідного досвіду та знань, а магістратура в провідних бізнес-школах США та Європи є для цього придатним трампліном. Крім того, магістерські бізнес-програми обіцяють після завершення навчання певний рівень зарплат, що також важливо.

Чим MBA відрізняється від академічної освіти?

Магістерська програма ділового адміністрування - це, як правило, одно- або дворічна програма, яку пропонують практично всі престижні університети.

Такі програми розраховані не лише на те, щоб наситити учасників знаннями. У першу чергу завданням таких програм є комплексна підтримка та створення можливості трансформації слухачів у майбутніх бізнес-лідерів. Вони націлені на те, щоб допомогти студентам, які мають за плечима базову освіту й кілька років досвіду роботи, відповісти на ті питання, з якими вони прийшли до школи, визначитися з професійними пріоритетами, отримати бажану роль у компанії, яка їх зацікавила. Тобто, MBA - це не стільки знання в академічному розумінні, скільки стартовий майданчик для подальшого розвитку кар'єри.

Бізнес-освіта відрізняється від академічної своїми завданнями. Тут акцент зміщується з академічної освіти в сторону особистого менторства з боку конкретних людей. Тут очікується, що людина вже сама є зрілою особистістю: вона здобула освіту, певний досвід, у неї є своя мета, вона прийшла в бізнес-школу, і для неї це - можливість все переосмислити, закрити свої прогалини в знанні певних академічних предметів і зробити наступний крок у кар'єрі.

У бізнес-школи приходять люди з різними бекграундами, кожен зі своїм досвідом, і кожен в цьому середовищі рухається по своїй унікальній траєкторії у своєму особливому напрямку. Саме тому програми МВА діють за негласним принципом «grades don`t matter», суть якого в тому, що оцінки далеко не найважливіша складова цінності програми. Тут переслідуються інші цілі: бізнес-школи хочуть не стільки, щоб ви навчилися й отримали гарні оцінки, скільки щоб ця освіта вам на практиці допомогла в бізнесі й кар'єрі і щоб ви як особистість стали більш успішними.

Вступ

Для успішного вступу на програму вам необхідне успішне поєднання трьох чинників.

Перший і найбільш формальний фактор - це результати тестів GMAT і ТОЕFL. У Сполучених Штатах для вступу на програму MBA потрібно здати тест TOEFL на рівні не менше 109-110 балів, а також тест GMAT на рівні 700+ для топової бізнес-школи. Крім цього потрібні 2-3 роки досвіду роботи, а ще краще - 5 років.

Другим, більш складним і стратегічним чинником є ​​ваша особиста історія. Щоб вступити на програму МВА в престижну бізнес-школу, необхідно довести приймальній комісії, що на своєму шляху ви залишаєтеся вірним собі, живете відповідно до своїх цінностей, у вас є своя траєкторія, стратегія життя, і кожен день все, що ви робите, вписується в цю стратегію, тобто, всі ваші дії пов'язані й узгоджені для досягнення вашої мети.

Третім фактором, на мій погляд, є ваш лідерський потенціал. Дуже часто кандидатам здається, що якісь конкретні знання або диплом роблять їх сильними кандидатами на вступ до провідної школи. Але цього часто недостатньо. Дуже важливо під час вступу показати ваш лідерський потенціал і підкріпити його яскравими прикладами того, як ви цей потенціал розвиваєте й реалізуєте. Я, наприклад, в одному з творів писав про проект на золотодобувному родовищі в Західній Африці, коли мені довелося знаходити спільну мову з місцевими працівниками, які говорили лише французькою мовою й часто не вміли читати або писати. Тому якщо ви не можете згадати про приклади вашого лідерства, варто починати працювати над цим.

Хочу окремо зупинитися на важливості якісної підготовки до вступу. Особливо на якості написання твору, оскільки це найбільш складне завдання для більшості українських кандидатів. Фокус і стиль творів у США суттєво відрізняється від того, як звикли писати твори багато з нас. Ми звикли писати твори описово, перераховуючи, які події відбулися, що ми зробили, якими якостями володіємо. Твори для західних вузів повинні писатися за принципом «Show, Don’t Tell», тобто твір має фокусуватися на тому, як кандидат мислив, чим керувався, чому він вчинив так чи інакше, які висновки зробив для себе. Це складне завдання, і часто написання твору - це довгий і складний процес, тому до нього треба підходити відповідально й готуватися заздалегідь.

Фінансування МВА-навчання на Заході

Фінансування навчання на програмах МВА на Заході розраховане на те, що студент вже фінансово самостійний і має певні свої кошти. Як правило, студенти використовують наступні джерела фінансування.

1. Кредит. Якщо ви міжнародний студент і вступаєте до топової бізнес-школи, то автоматично маєте право отримати кредит, який покриє 80% розрахункової вартості бюджету навчання.

У випадку з Wharton видається кредит на пільгових умовах, а після закінчення школи надається пільговий період на шість місяців, коли кредит виплачувати не потрібно, щоб людина могла працевлаштуватися. Після цього надається 20-річний період для повернення кредиту.

2. Стипендія. Отримати її складно, вона дуже обмежена й покриває лише невелику частину вартості навчання. У моєму випадку стипендія покрила 25% вартості навчання. Вона називається Emerging Economies Fellowship та надається кандидатам з країн, що розвиваються, які при вступі були відзначені приймальною комісією.

3. Спонсорство компаній і гранти. Це дуже вузький спектр компаній: в Україні таких я знав дві - McKinsey і Boston Consulting Group, а на Заході такі компанії спонсорують частина МВА-програм і часто покривають 100% вартості навчання за умови, що випускник повернеться в цю компанію й пропрацює в ній мінімум два роки.

Гранти для отримання ступеня MBA сьогодні в Україні видають Стипендіальна програма SEED Grant фонду «Western NIS Enterprise Fund». Фонд Пінчука покриває вартість класичних магістерських програм, в основному в галузі юриспруденції й державного управління. Такі гранти часто покривають лише вартість навчання та передбачають зобов'язання студента повернутися в Україну як мінімум на 2-3 роки. Ці види стипендії дали можливість багатьом українським студентам вступити на престижні західні програми, і особисто я знаю трьох студентів, які таким чином зараз отримують ступінь МВА.

Особливості MBA: нетворкінг і практика

Дуже великий акцент в бізнес-школах робиться на нетворкінг. Обсяг спілкування дуже великий. Крім спілкування в аудиторіях слухачам надається можливість відвідати велику кількість компаній для того, щоб вони в подальшому могли краще зрозуміти, що їм робити й де саме вони хотіли б працювати.

П'ять років тому Wharton  запустила дуже ефективну програму, за якою студенти, які хочуть ближче познайомитися з технологічним сектором і підприємництвом, можуть провести семестр не в Філадельфії, а на Західному узбережжі в Сан-Франциско й повністю зануритися в атмосферу Силіконової долини. Програма тут дуже насичена та включає відвідування десятків стартапів і глобальних технологічних лідерів, участь в ключовій конференції технологічної індустрії TechCrunchDisrupt, а також можливість розробки проектів або стажування паралельно з навчанням. Це начебто невеликий час дозволяє набагато глибше розібратися в секторі й відчути, яка з компаній тобі ближча - наприклад, «інженерний» Google чи «продуктовий» Amazon. У той же час у Філадельфії більше ресурсів і можливостей для студентів, які планують в подальшому йти в інвестиційні банки, управління активами або консалтинг.

Зараз у всьому світі популярні безкоштовні онлайн-програми, але, вступаючи на такі програми, потрібно розуміти, що в програмах MBA головною є не академічна частина. Головне - це те, кого ви зустрічаєте на програмі, як ви взаємодієте з людьми, як розвивається ваше уявлення про кар'єру. Вихоплені академічні курси не складаються в якийсь цілісний пазл. Ними добре закривати прогалини в окремих предметах.

На кампусі бізнес-школи всі ці питання синергетично пов'язуються. Нічим не можна замінити шість місяців, проведених в Силіконовій долині, щоденні зустрічі з підприємцями, розуміння, чим вони живуть,  свої особисті враження від такого досвіду, особливо якщо метою є створення власного стартапу або отримання роботи в технологічній компанії.

Це суттєво перегукується з нетворкінгом і командною роботою. У Wharton, насправді, при прийомі проводять не співбесіду, а team-based assignment, і спостерігають, як ви працюєте в команді. Людей, які не можуть працювати в команді, не беруть. І у нас третина курсу на 70-80 відсотків складається з командної роботи. Ми створюємо стартапи, розробляємо спільні проекти. Команди розбиваються за принципом «різноманітність», тобто формування збалансованої команди зі студентів з різним досвідом і різними сильними сторонами особистості. У цьому випадку команда може впоратися з будь-яким завданням, в той же час всі учасники отримують можливість вчитися один у одного. Такий досвід не замінять жодна онлайн-програма або цикл лекцій.

Розвиток лідерства

Як я вже говорив, на MBA-програмах і в Wharton зокрема особлива увага приділяється розвитку лідерства - через командну роботу, зустрічі з політичними й бізнес-лідерами, програми особистого та професійного менторства. Хочу відзначити також інноваційні програми з розвитку лідерських навичок, в проведенні яких мені довелося взяти участь в Wharton.

Перша така програма - це Wharton Leadership Venture, 10-денний експедиційний тур в дуже суворих і фізично складних природних умовах. Я брав участь у такому турі через пустелю Атакаму в Чилі з підйомом на вулкан Ласкар, висота якого п'ять з половиною тисяч метрів. Основна робота проходить в маленьких командах по 5-6 осіб під керівництвом менторів та гідів. Перед командою ставляться дуже амбітні цілі за щоденними переходами, до того ж уся підготовча робота (від розташування наметів до готування їжі) також виконувалася нами. В умовах недосипання, браку повітря через високогір'я, морозних ночей у наметах і хронічної втоми зберігати командний дух виявляється не так і просто. Наприклад, під час підйому на вулкан до кратера змогли дійти менше 50% учасників. Такий досвід дозволяє по-новому поглянути на себе, інших студентів і командну роботу.

А друга подібна програма - це посвята в систему лідерства американських морпіхів на їх базі у Вірджинії, від казарменної фізично й емоційно виснажливої ​​муштри до проходження смуги перешкод, імітації бойових дій і рішення логістичних задач. Я не міг повірити, що все було один в один, як у фільмах: сержанти, які кричать, підготовка до сну й заправлення ліжок,  переміщення поповзом по болоту під колючим дротом. Таким виснаженим після двох днів програми я себе не почував ніколи. Але найдивнішим було відкриття для себе якісно нової моделі лідерства, яка спочатку розбирає тебе на частини по гвинтиках, а потім створює військового професіонала й лідера згідно високим вимогам американських морпіхів. І насправді це приголомшливий життєвий досвід. Це винятково інша система лідерства. І це лише один з численних унікальних елементів навчання, які протягом двох років трансформують вас як людину і як професіонала.

Підготував Павло Петриченко, Освіта.ua

Освіта.ua
03.05.2016

Щоб отримувати всі публікації
від сайту «Osvita.ua»
у Facebook — натисніть «Подобається»

Osvita.ua

Дякую,
не показуйте мені це!