"Великий рейтинг" ВНЗ: чи є в ньому потреба?

Об'єднавши найпопулярніші рентинги вищих навчальних закладів України, можна отримати консолідований рейтинг із високою об'єктивністю

"Великий рейтинг" ВНЗ: чи є в ньому потреба?

Про те, що реклама – двигун торгівлі, сьогодні можна вже й не згадувати, це стало нормою для нашого споживача. Великі й малі міста пістрявлять бордами з холодильником № 1 в Україні або закликають купувати кращі йогурти від українського виробника № 1. Ніхто не хоче бути під № 2, усі прагнуть бути першими.

Те, що й наука, й освіта, виявляється, теж товар зі своїм брендом і споживацьким сегментом, наші громадяни взнали недавно, але змогли швидко зорієнтуватись. І тепер уже вищі навчальні заклади в ринковій економіці вимушені вступати в жорстку конкурентну боротьбу за місце під сонцем, усіляко рекламувати себе, пропонуючи свій товар на ринку споживчих, тобто освітніх послуг.

Цим і пояснюється популярність різних щорічних рейтингів ВНЗ, які по суті своїй є рекламою. Але це така реклама, якій майбутній абітурієнт може довіряти – її інформативність і об'єктивність набагато вище, ніж у листівки, що роздається на виході з метро, випущеної самим виробником.

За рейтингами ВНЗ стоять солідні компанії, які залучають до роботи численних незалежних експертів, ураховуються думки і самих вищих навчальних закладів, і студентів, і випускників, і працедавців.

Та кому вони потрібні, оці рейтинги!

Виявляється, рейтинги потрібні всім. У першу чергу в них зацікавлені абітурієнти. Ось-ось починається реєстрація на зовнішнє незалежне оцінювання й до цього часу корисно визначитись і з своєю майбутньою професією, і з вищими навчальними закладами, в які хотілося б подати документи. Задача не проста, мало того, – така, що вирішує подальшу долю абітурієнта. Як не помилитись, подаючи документи одночасно в п'ять ВНЗ на три спеціальності? Ось тут-то рейтинги й допомагають абітурієнтам зробити правильний вибір.

     

Рейтинги потрібні вищим навчальним закладам. Ті з них, хто займає високе рейтингове місце, мають більше шансів отримати найпідготовленіших і талановитих студентів. А у тих ВНЗ, в яких місця поскромніше, з'являються вагомі стимули проаналізувати свою роботу, зробити висновки та наступного року підвищити свій рейтинг на декілька пунктів.

В усякому разі, усіма вищими навчальними закладами ідея рейтингу сприймається більш ніж позитивно й активно підтримується.

Рейтинги бувають різними

Отже, рейтинги ВНЗ є серйозною підмогою для ухвалення власного рішення абітурієнтами і їх сім'ями. Але, виявляється, що рейтингів вищих навчальних закладів декілька. Більшістю експертів і журналістів найбільш часто використовуються національні рейтинги, такі як ЮНЕСКО "ТОП-200 Україна" та "Компас", а також міжнародний рейтинг "Вебометрикс".

Кожний рейтинг має свої особливості й обмеження, тому є сенс у них розібратись.

ТОП-200 Україна. Охоплює 200 кращих університетів України ІІІ і IV рівнів акредитації. В анкетах вони вказують свій науково-педагогічний потенціал, міжнародну діяльність і якість підготовки студентів. Окрім цього, використовується інформація довідника Міністерства освіти України і інформаційної системи "Освіта".

Сумарний бал, який одержує університет в рейтингу ВНЗ від ЮНЕСКО "Топ-200 Україна", підраховується за допомогою загального індексу рейтингової оцінки. За основу такого визначення рейтингу взята методика визначення кращих університетів миру "Shanghai Jiao Tong University TOP-500". Така методика максимально наближена до української системи вищої освіти.

Компас. Усього в 2011 році в цьому рейтингу було оцінено 234 вищі навчальні заклади України за п'ятьма спеціальностями, що користуються найбільшим попитом у реальному секторі економіки. При розрахунку рейтингу враховувались такі критерії: задоволеність випускників ВНЗ отриманою освітою та можливістю застосувати її у трудовій діяльності; сприйняття працедавцями якості освіти в українських ВНЗ; визначення працедавцями українських ВНЗ, що дають випускникам кращу підготовку для роботи в їх компанії; сприйняття експертами якості освіти в українських ВНЗ; визначення компаніями-експертами українських ВНЗ, що дають кращу підготовку для роботи в їх компанії та, нарешті, співпрацю між ВНЗ і компаніями-працедавцями.

Вебометрикс. А ось цей міжнародний рейтинг створює дослідницька група Cybermetrics Lab при найбільшому в Іспанії дослідницькому центрі Consejo Superior de Investigaciones Cientificas (Вища рада з наукових досліджень). Рейтинг визначається на підставі таких показників: розмір веб-сайту певного університету, тобто кількість сторінок, що знаходяться пошуковими машинами; його помітність ‑ кількість зовнішніх посилань на сайт; кількість завантажених файлів і кількість публікацій з індексом цитування за оцінкою Google Scholar.

При цьому самі укладачі всіх існуючих рейтингів чесно попереджають, що задача, яку вони ставлять перед собою, є такою, що практично може бути розв'язаною. Оцінка ВНЗ навіть за однаковими критеріями ніколи не буде абсолютно об'єктивною.

А якщо всі рейтинги об'єднати?

Це найправильніший шлях. Пояснимо це на прикладі. Можна розрахувати рейтинг певного продукту, наприклад, молока, від різних виробників. Як окремі критерії можна вибрати і його ціну, і якість, і склад, і обсяг виробництва. А якщо підсумувати всі перераховані показники, то отримаємо узагальнений рейтинг, з якнайповнішою інформацією для споживача.

Тоді, якщо взяти дані про рейтинги ВНЗ від "Топ-200 Україна", "Компас" і "Вебометрикс", то вийде "Великий рейтинг", в якому можна врахувати всі критерії перерахованих рейтингів.

Як це зробити? Досить простим і зрозумілим способом. По кожному ВНЗ України підраховується загальний бал, що дорівнює сумі його місць у рейтингах "Топ-200 Україна", "Компас" і "Вебометрикс". Чим менше виходить сума трьох вихідних рейтингів, тим вище ранг ВНЗ у такому "Великому рейтингу".

На наш погляд, такий узагальнений рейтинг стає більш об'єктивним і надійним і може істотно допомогти абітурієнтам у виборі вищого навчального закладу для навчання.

Консолідований рейтинг вузів України

Консолідований рейтинг вузів України складено інформаційним ресурсом "Освіта.ua" в грудні 2011 року. Матеріали рейтингу:

Освіта.ua
12.12.2011

Коментарі
Аватар
Залишилось 2000 символів. «Правила» коментування
Ім’я: Заповніть, або авторизуйтесь
Код:
Код
Немає коментарів