Osvita.ua ЗНО УЦОЯО: завдання №28 з історії є коректним
УЦОЯО: завдання №28 з історії є коректним

Центр оцінювання не вбачає підстав для зарахування всім учасникам ЗНО балів за це завдання

УЦОЯО: завдання №28 з історії є коректним

Змістовий і статистичний аналіз завдання №28 зовнішнього незалежного оцінювання 2016 року з історії України доводить, що завдання є коректним і якісним, а тому Український центр оцінювання якості освіти (УЦОЯО) не вбачає підстав для зарахування всім учасникам зовнішнього незалежного оцінювання балів за це завдання.

Про це йдеться у коментарі фахівців центру, що був оприлюднений у відповідь на звернення від учасників ЗНО щодо коректності завдання №28 та необхідності зарахування всім учасникам зовнішнього незалежного оцінювання балів за це завдання.

Зокрема у коментарі зазначається, що у завданні наведено фрагменти кількох нормативно-правових актів і запропоновано розташувати ці фрагменти в хронологічній послідовності:

Цитовані документи стосуються таких подій:

  • заснування Збройних сил України – 6 грудня 1991 р.;
  • обрання України членом Ради Європи – 1995 р.;
  • ухвалення Конституції України – 28 червня 1996 р.
  • антитерористична операція на сході України, розпочата 2014 р.

Правильно ці фрагменти треба було розташувати так: Б А Г В.

Найбільше учасники апелюють до уривку з джерела, де йдеться про складову антитерористичної операції (створення військово-цивільних адміністрацій). Фахівці УЦОЯО відзначають, що виконання цього завдання передбачає аналіз джерела, а не знання безпосередньо його змісту. Ключовими словами-маркерами в уривку документа, що дають можливість ідентифікувати період російської агресії на сході України, є географічні назви «Артемівська.., Костянтинівська.., Ясинуватська… Донецької області…» та словосполучення «військово-цивільна адміністрація».

Чинна Програма зовнішнього незалежного оцінювання передбачає знання фактів, пов’язаних з подіями антитерористичної операції.

У навчальних матеріалах з історії України для учнів 11-х класів «Революція Гідності 2013–2014 рр. та агресія Росії проти України» (див., напр.: Додатковий параграф з історії України для учнів 11-х класів // Історія в рідній школі. 2015. 5. С. 2132; Історія України. 2015. 9. С. 718) викладено інформацію про вторгнення російських військ на сході України в 2014 р.

Важливо пам’ятати, що в тестології висновки про якість завдань роблять на підставі їхніх психометричних показників.

Завдання № 28 має прийнятні психометричні показники. Про це свідчать результати статистичної обробки відповідей учасників зовнішнього оцінювання.

Так, 27 % тестованих правильно поставили фрагмент, де йдеться про антитерористичну операцію, на останню позицію в хронологічній послідовності. До того ж серед тестованих з високим рівнем підготовки такий відсоток становить 40, а серед тестованих з низьким рівнем підготовки – 19. Ці учасники отримали 1 бал.

І першу, і останню подію правильно розташували в хронологічній послідовності 3,9 % всіх учасників, 7 % учасників з високим рівнем підготовки та 3,1 % учасників з низьким рівнем підготовки. Ці тестовані отримали 2 бали.

Усі чотири події в правильній послідовності розташували 5,7 % всіх учасників, 14,9 % учасників з високим рівнем підготовки та 2 % учасників з низьким рівнем підготовки. Ці тестовані отримали 3 бали.

Як бачимо, 36,6 % всіх учасників переконані, що антитерористична операція (створення військово-цивільних адміністрацій) є останньою подією в запропонованій хронологічній послідовності. А серед учасників з високим рівнем підготовки таке переконання мають 61,9 %.

Однією з важливих психометричних характеристик будь-якого тестового завдання є його кореляція (зв’язок між результатами виконання учасником певного завдання тесту та загальним балом, отриманим ним за весь тест). Що сильнішим є такий зв’язок, то вищий коефіцієнт кореляції. Згадане завдання має коефіцієнт кореляції 0,4, а високою у світовій практиці вважають кореляцію понад 0,25. Це означає, що успішність учасників у виконанні цього завдання дуже сильно пов’язана з успішністю у виконанні тесту загалом. Іншими словами, тестовані, які успішно виконали цілий тест, успішно виконали й це завдання, продемонструвавши свої знання та навички аналізу.

Таким чином, змістовий і статистичний аналіз доводить, що завдання є коректним і якісним, а тому центр не вбачає підстав для зарахування всім учасникам зовнішнього незалежного оцінювання балів за це завдання.

Освіта.ua
20.05.2016

Коментарі
Аватар
Залишилось 2000 символів. «Правила» коментування
Ім’я: Заповніть, або авторизуйтесь
Код:
Код
Ірина
УЦОЯО, ви посилаєтесь на підручники але сьогодні школи абсолютно не забезпечені ними по чому вивчати дітями предмет адже школа готує до ЗНО
Макс
А я думав,що складаю іспит з історії України,а не з логіки.Я вважаю,що якщо вчу історію,то повинен знати дати і події,які відбулися,а не аналізувати текст.Просто ті хто затверджують ці завдання показують свою некомпетентність.Минулого року проблема з мовою,поза минулого хімія,цього року історія і математика.Невже так важко хоча б один раз на рік зробити нормальні тести.Просто всіх цих міністрів потрібно зняти,я не впевнений чи в них самих є вища освіта.Ми йдемо в Європу?З таким відношенням влади до людей ми йдемо вибачте в жопу.І якщо зараз не зарахують всім бали за це завдання,вони знову всім доведуть,хто вони насправді
Мирослава
Для Макс: А Вам в школі не говорили про головне завдання школи - формування компетентностей.На уроказ історії ми формуємо просторову,логічну,хронологічну,аксіологічну,інформаційну еомпетентності.І ДПА як раз і перевіряє як Ви ними володієте
Skeleton
Для Макс: мне кажется, надо в школах ввести уроки логики. И сделать обязательное зно по этому предмету.
НЕБАЙДУЖИЙ ВИКЛАДАЧ ВИШУ
А Я ПОГОДЖУСЯ ІЗ ДРЕВНІМИ МУДРЕЦЯМИ, ЯКІ КАЗАЛИ: "ХТО НЕ ЗНАЄ СВОЄЇ СТОРІЇ, ТОЙ НЕ ЗАСЛУГОВУЄ НА ГІДНЕ МАЙБУТНЄ, БО ПРИРЕЧЕНИЙ УВЕСЬ ЧАС ПОВТОРЮВАТИ ТІ САМІ ПОМИЛКИ". ІСТОРІЮ ВЧАТЬ НЕ ДЛЯ ЗАЗУБРЮВАННЯ ДАТ, А ДЛЯ РОЗУМІННЯ ПРИЧИНОВО-НАСЛІДКОВИХ ЗВ*ЯЗКІВ ПОДІЙ МИНУЛОГО. ЛЮДИ З ВІДСУТНІСТЮ КРИТИЧНОГО МИСЛЕННЯ НЕ ЗАСЛУГОВУЮТЬ НА НАВЧАННЯ У ВИШАХ
Коментувати
darina
Повтісттю підтримую ідею того, що якщо питання для когось може було і не на знання матеріалу, а навіть на логіку, вміння керуватись фактами та співставляти події. Тому ніякої паніки питання №28 не повинно було викликати. Тим паче ми є свідками цих події і соромно не знати таких простих речей що оточують кожного. Однак, як на мене не коректним було питання №22, де була подана цитата О.Забужко. Воно викликало багато сумнівів і не мало жодного ключогового слова яке б могло наштовхнути на правильну вадповідь.
Мирослава
Для darina: Підтримую на всі 100000..%
Коментувати
Юля
Скільки балів потрібно набрати з першої частини ЗНО з історії для 10 балів?
Наталія Ткаченко
"Згадане завдання має коефіцієнт кореляції 0,4, а високою у світовій практиці вважають кореляцію понад 0,25."??? Автору статті треба поставити "двійку" з вищої математики. Коефіцієнт кореляції 0,4 говорить про середній рівень зв’язку, 0,25 - про низький!
Наталія
можливо доречно було б поєднати події логікою змісту послідовністі, сформувавши окреме питання
Мирослава
Я взагалі не розумію чому скільки ГАЛАСУ??? Якщо хоч трішки дружиш з головою ,то на це питання не важко відповісти.Учню 11 класу не можна не знати сьогодення.А якщо в мене не хватило "смальцю" - то ніхто не виноватий.
Лора
Для Мирослава: правила існують для всіх. І якщо УЦОЯО має повноваження їх встановлювати, то він також має обов’язок їх дотримуватися.
Коментувати
Лора
Найцікавіше те, що розглянутий Закон України "Про військово-цивільні адміністрації" був прийнятий у 2015 році. Якби було сказано саме про початок АТО у 2014 році, то питання було б коректним. Проте УЦОЯО завжди переграють усе на свою користь, щоб показати свою "компетентність". Хоча яке право вони мали давати завдання не з програми? Початок АТО був би зрозумілою темою, чого не скажеш про прийняття Закону.
Юлія
Випускники, які готувалися до ЗНО, якраз і намагалися логічно мислити і шукали зв○язок між вивченим матеріалом, програмою ЗНО і питаннями 22 та 28. Оскільки його немає, немає жодного посилання на документи чи підручники, то я не розумію, чому моя дитина має втратити 3 бали, набравши 84 замість 87. За логікою УЦОЯО, джерелом для підготовки до ЗНО має бути телебачення та газетні статті. До речі, в класі всі, хто набрав достатню кількість балів, відповіли на 28 та 22 запитання невірно, а ось ті, хто балансує на межі подолав-не подолав поріг - правильно. Парадокс?
Віталій
Для Юлія: Мені подобається ваша логіка. Невже ваша дитина вивчала всі нормативно-правові документи напам’ять? Я, як звичайна дитина, шукав опорні слова та вирази. Й слова про Донецьку область та її міста мені ПРАВИЛЬНО (не "вірно", такого слова не має українська мова) допомогли відповісти.
Юлія
Для Віталій: Не напам○ять, але добре в них орієнтувалася. До речі, вона теж зорієнтувалася і побачила ключові слова, і встановила правильну послідовність, але при перенесенні відповідей подумала про те, що питань щодо 2015 року в програмі не було, і змінила послідовність, поставивши даний документ другим. Виявляється, іноді знання правил і вимог не допомагають. Щодо слова "невірно" в значенні неправильно, то таке вживання допускається (академічний словник укр. мови 5. розм. Який не відповідає, дійсності: помилковий. Орлюк не дуже-то полюбляв військових кореспондентів. Їх фронтові нариси здавалися йому поспіль невірними (Олександр Довженко, I, 1958, 301), прислівник невірно вживається як похідний від даного прикметника)
Віталій
Для Юлія: У літературі й справді можливе вживання слова "невірно", так як і в розмовній мові. Але ж така форма НЕПРАВИЛЬНА ще раз повторюю. Це - русизм. Й таке завдання на лексику можуть дати в тому ж ЗНО.
Коментувати
Оксана
Програма нашого підручника з історії закінчується 2000 роком, а посібник Кульчицького - перемогою на виборах Порошенка. Де інформація про АТО? Якщо моя дочка поставила пункт про АТО на перше місце, а все інше в правильному порядку, то виходить, не набрала жодного балу?!
Микола
Все вірно,завдання на історичну логіку. Хіба важливо,коли закон був прийнятий? Він,на відміну від інших подій, стосується чи не вчорашніх подій. Просто слід було звернути увагу на останні слова. Чи 36%-це багато? Так, бо не так вже й багато взяло до рук книгу,аби вивчити і ЗРОЗУМІТИ,а не лиш забути після складання іспиту. Проблема не у завданні, а у відсутності історичної логіки в дітей,от і все. А це вже біда самої освіти,тут не поспориш.
Александр
Для Микола: Ви серйозно? УЦОЯО просто на офіційний лад назвав слово "вгадали"( висловилися, що "учасники переконані"). До речі, а в якій книзі є хоча б згадка про цей закон? Яку книгу повинен був взяти абітурієнт? Кодекс нормативно-правових актів?!
Микола
Так,36% просто взяли і "вгадали". Хороша така в нас тоді інтуїція. І не треба було ніяких книг для цього завдання. Хіба мало слів "Донецька" та "ВІЙСЬКОВО-цивільні"? Досить було добре подумати. Яка різниця,коли,як цей закон затвердили? Думаю,що його у програму і не включать. Це просто невеличка перевірка на те,чи іноді хоча б діти цікавляться долею своєю країни, сьогоднішніми подіями. До речі,той,хто знав усі інші події,міг би легко здогадатись,що це дещо нове. "Зміна системи,а не зміна завдань",- перефразую Забужко.
Олена
Миколі Від таких "чудо-новаторів" як Микола наші діти в школах і страждають. Такі новатори весь час щось "вдосконалюють" і ставлять експерименти над здоров’ям і психікою наших дітей. І таких "класиків" як Забужко цитують. І закони їм ні до чого, і класики в них свої...
Коментувати
марія
всього 36 відсотків... І ви вважаєте що це якісний показник ! Та визнайте хоч разі свої помилки... Скажіть відверто ,що хочете "зрізати" випускника. Адже ці завдання стосуються ДПА ,яку здають учні загальноосвітньої школи з достатнім рівнем знань. І зрештою, чому ви заставляєте дитину вважати що це АТО. А якшо учень вважає що це війна , агресія - бо його старший брат отримав поранення, а батько загинув чи був у полоні... Якщо ви перевіряєте аналітичне милення то дайте дитині можливість самому проаналізувати ці події... моя дитина "відгадала" правильно завдання №28 , але неприємно вражена таким питанням. Чому діти зобов’зані повторювати те що говорять чи роблять далеко не порядні політики? . Історія це наука. І має бути науковий аналіз подій війни. Про це говорять талановиті вчені - історики. Але , поки що у суспільстві йде дискусія ті дайте дитині можливість бути її чесними учасниками
Александр
А про що можна взагалі казати, якщо навіть відсутня нормальна аргументація відхилення справедливих вимог абітурієнтів?! Що означає оце:"Антитерористична операція на сході України, розпочата 2014 р."?! Навіщо вводити людей в оману? Так, АТО розпочалася 2014 року, але цей закон укладений 2015 року! Тож і пишіть цю дату! Чому ж не написали хоча б у дужках? І навіщо абітурієнтам потрібна ця "кареляція"? Що завгодно напишуть, аби тільки власних помилок не визнавати.
Олена
Про яку російську агресію говорять укладачі тестів, якщо декілька тижнів тому суд визнав, що ми не воюємо з Росією! Нащо виносити на ЗНО запитання, які ще не стали історією, а є нашою сучасністю і не відомо, чи в наступних підручниках з історії будуть згадувати про військово-цивільні адміністрації. Такі завдання можуть бути на олімпіаді з історії, а не на ЗНО. В програмі ЗНО написано, що дитина повинна розуміти поняття "антитерористична операція".Війна з Російською федерацією в програмі ЗНО не значиться.На ЗНО дитина повинна орієнтуватися в програмі середньої школи, а не демонструвати свою ерудицію з питань, які не були включені до програми. У дітей на руках не було цього додаткового параграфа, у якомусь журналі, на який посилаються "експерти". У дітей були підручники і довідники,затверджені Міністерством освіти і там цього питання немає! І про коефіціент кореляції - у моєї дитини за попередніми підрахунками близько 190 балів, але на це питання вона не дала правильної відповіді.
T
Для Олена: +
istorik
Для 11 класів було видано додаток «Революція Гідності 2013–2014 рр. та агресія Росії проти України» і в школах матеріал пройдено, а те що випускники взагалі не хочуть орієнтуватися в матеріалі і зовсім не думають, то це не вина вчителів.
Олена
Для istorik Про який додаток ви кажете! Де і коли його давали дітям? Ми не в глухому селі живемо, нам його не давали. А як кожен вчитель висвітлював цю тему, то вже на його відповідальності. Покажіть , де в программі ЗНО йдеться про військово-цивільні адміністрації.Два тижні назад суд визнав , що ми з Росією не воюемо!Ваш додаток суперечить визначеній політиці держави. І моя дитина історією цікавиться , якщо 190 балів отримала. Так що формулюйте нормально завдання для ЗНО! Це на ЗНО з предмета "логіка", а перевірка знань з історії України.
Коментувати

Щоб отримувати всі публікації
від сайту «Osvita.ua»
у Facebook — натисніть «Подобається»

Osvita.ua

Дякую,
не показуйте мені це!