І. Лікарчук: тепер директору школи треба стати кухарем?

Харчування – це важлива умова здоров’я дитини та важлива складова освітнього та виховного процесів

І. Лікарчук: тепер директору школи треба стати кухарем?

Автор: Ігор Лікарчук, екскерівник Українського центру оцінювання якості освіти.

Усе більше й більше у мережі інформації про харчування в школах і дитячих дошкільних закладах.

Одні автори, образно кажучи, аж пищать від захоплення, інші – не менш образно кажучи, плюються на всі чотири сторони світу і клянуть всіх: починаючи від Клопотенка і закінчуючи кухарем шкільного харчоблоку. А керівники закладів, закинувши силу-силенну важливих справ, рахують калорії, починають розбиратися в мудрих назвах страв і спеціях. І страшенно поспішають розмістити в мережі світлини з котлетами, булгуром, салатами… Бо звітність – то наше «всьо»…

Пам’ятаєте, як колись писав Ленін-«вождь» про кожну куховарку, котра гіпотетично може управляти державою. Так от тепер кожен директор, очевидно, щоб управляти школою чи дитячим садком, повинен стати куховаркою. Я про кухарську професію пишу без іронії, поважаю та ціную її, сам трішки причетний до того, але кожен має займатися своєю справою…

Спробую докинути кілька своїх міркувань стосовно того, а як мало б бути організоване харчування в закладах освіти, акцентуючи на тому, що совковий підхід до його організації, який у нас залишився від епохи СРСР, має забутися, як поганий сон.

1. Організація харчування у школах і дитсадках має розглядатися з двох концептуальних позицій. По-перше, як дуже важлива умова здоров’я та благополуччя дитини, учня, молодої людини. По-друге, як важлива складова освітнього та виховного процесів. Особливо мене турбує друге. Бо нове меню і сучасні технології не означають зникнення «харчевні» із наших закладів освіти з усіма її характерними ознаками. Нове меню і нові технології – це і просвітництво, і формування переконань, і культура споживання, і ефективне та цивілізоване самообслуговування. Оце і та царина, у якій мають працювати педагоги. А не займатися технологією приготування страв, роздаванням їжі та калоріями. І в цій царині роботи тьма.

2. Учні в закладі освіти мають формуватися, як особистість. Тому, серед інших чинників, вони повинні мати можливість обирати страви із кількох запропонованих. За принципом «шведського» столу. У кожному закладі. Якщо цього не буде, то дуже швидко хороші ідеї нового меню стануть поганими. Що, врешті, і відбувається. Один любить солодке какао, а інший – не солодке. Дайте можливість обрати, а не примушуйте всіх вживати одне й те саме. Поступово переконуйте в тому, що чим менш солодке, тим краще. Переконуйте знаннями і власним прикладом, а не примусом чи привчанням. Що також має стати працею вчителів у школі та батьків удома. Не повертаймося до епохи «Усі п’ють молоко».

3. Організацією харчування в закладах освіти мають займатися фахівці, а не люди з педагогічною освітою, стаючи при цьому цапами-відбувайлами. Насправді потрібні не дуже великі бюджетні гроші для того, щоб ввести в шкільні штати таких фахівців. Було б бажання і відчуття необхідності в цьому. Бо ми й тут, починаючи цю важливу реформу, діємо, як у тій приказці: «Задрав штаны, бежим за комсомолом». Тобто важлива справа починається без належного організаційного та кадрового супроводу, що рано чи пізно завершиться крахом. Не можна таку важливу справу витягувати на ентузіазмі та відповідальності лише освітян.

4. Важлива справа (а організація харчування дітей нею і є) повинна мати серйозну законодавчу та фінансову підтримку. Конче необхідний закон про дитяче харчування, конче необхідна велика державна фінансова програма, яка фінансуватиме не лише нові плити, м’ясорубку та столи, але й багато інших проблем, пов’язаних із цим процесом.

Можу сформулювати іще кілька думок із даної проблеми. Але названі вище – головні. І пишу про них лише тому, що усвідомлюю важливість і значущість розпочатої справи. Дуже не хочу, щоб вона була із серії: «хотіли, як краще, а вийшло – як завжди».

Оригінал

Освіта.ua
24.01.2022

Популярні блоги
Л. Булигіна: про щоденну хвилину мовчання в школах Все, що за вказівкою і не від серця, – все обернеться проти дітей і проти суспільства
Л. Гриневич: діти за кордоном мають подвійне навантаження Щоб уникнути подвійного навантаження, необхідно напрацювати механізм перезарахування результатів
О. Северенчук: для дітей важлива якість розкладу Не так важливе навантаження, як грамотний підхід до формування розкладу і робочого дня дитини
В. Співаковський: у батьків дуже змінилися пріоритети На перше місце вийшла безпека дитини, на друге – соціалізація, і лише на третє – знання
Коментарі
Аватар
Залишилось 2000 символів. «Правила» коментування
Ім’я: Заповніть, або авторизуйтесь
Код:
Код
Євгеній Тєплоухов
ЯК ЖЕ ЗАЇБАВ ЦЕЙ БЛЯДСЬКИЙ ЦИРК, ЦЕ БЛЯДСЬКЕ ВСРАНЕ ШАПІТО! - Даруйте, просто накипіло вже.
Maison
Для Євгеній Тєплоухов: вы про новое школьное питание или про деда?
Коментувати
Вопросы
Вы правильно говорите: каждый должен заниматься своим делом. Организацией школьного питания должны заниматься не хипстерский шеф-повар, который никогда не работал в массовом общепите, и не дурочка из КВН, у которой по сути никакого образования нет, а врачи-гигиенисты. Вас эта максима, однако, тоже касается. Может, вы расскажете общественности, почему эксперты, которые отвечают за содержательную часть ЗНО, - это некие анонимные люди, о квалификации которых вообще ничего не известно, которую нельзя проверить? Или почему тесты, предназначенные для оценки качества образования в целом, используются одновременно для оценки успеваемости школьников, хотя они для этого не предназначены? Ну и, наконец-то, главный вопрос: а где найти имена конкретных людей, которые составляют технические задания на разработку тестов? Это все очень интересные вещи. Вы ничего не хотите рассказать людям о _своей_ бывшей работе?
Олена
Не з того почали! Їдальні без необхідного обладнання, зі скороченим, до мінімуму, штатом кухарів на мінімальній оплаті! Ну не піде Клопотенко працювати у шкільну їдальню! А забезпечення продуктами?! Ці тендери, на яких виграють постачальники з найнижчими цінами на продукти! Спочатку везуть ще більш- менш якісне, а далі…Всяке буває, а щоб потім замінити постачальника, знову тендер! І чекати потрібно місяці, поки пройде ця волокита! А 27 грн. обід, з теперішніми цінами! Хоча ціни різні в різних містах.І нагодувати дитину на 27 грн., чи на 65грн., велика різниця.А для батьків навіть 27 грн, дорого, якщо в сім‘ї не один школяр, чи не повна сім‘я. І хто в цьому винен? Судячи по коментарях, кухарі! Не так готують, не однакові страви, але ж і продукти у всіх різні! Я думаю кожен кухар вміє прочитати технологічну карту. Почали з меню… Які гарні страви у Збірнику рецептур минулих років! Різноманітне , збалансоване харчування дітей! Дайте відповіні продукти і штат, який буде встигати готувати і подавати тепленькі страви
Дмитро
Майже всі критикують старе і нове теж, а чи хоть раз, хоть на хвилину задумався той хто критикує, а що я особисто вклав чи зробив, щоб було краще в сьогоденні
Vlad
Для Дмитро: І що особисто вклав або зробив Дмитро?
781
Для Дмитро: Якщо куплений товар чи замовлена страва неналежної якості, то мій вклад - повернути товар, залишити відгук, забрати гроші і розказати рідним та близьким щоб там більше не купували. Так само і тут, бо частина не може бути більше цілого. Отже, директор приймає зважені рішення і несе відповідальність за своїх підлеглих - навіть за кухню і туалет.
Коментувати
Сапожин
Дєд - совок , як завжди покритикував радянський період, тобто себе за роботу в київському обкомі партії, написав трактат , як нада!!! Але ні він, ні інші не кажуть про те, що головна проблема - вартість нового харчування. Треба на обід - хоч 100 -150 гривень, а не 20 чи 30 грн. А нарід , дєд , бідний !! Бо Лєнін винуватий!
Євгеній Тєплоухов
Для Сапожин: у діда вже маразм, бо у одному місці пише "Насправді потрібні не дуже великі бюджетні гроші для того, щоб ввести в шкільні штати таких фахівців.", і майже відразу - " Важлива справа (а організація харчування дітей нею і є) повинна мати серйозну законодавчу та фінансову підтримку."))
Коментувати
Ольга
Цілком підтримую Вашу думку. Чому директор має займатися всім і встигати скрізь, якщо він теж людина. А доба має лише 24 години, з яких бодай 7 людина має відпочити, а не снидіти над папірцями, технологічними картками, вираховувати грами. готуватися до всіляких перевірок. 90 тис. гривень на рік -така ціна посади технолога у закладі освіти. Але при сьогоднішньому скорочені чи знайдуться такі кошти?
Оля
Для Ольга: кожен повинен займатися тим, що прописано в посадових обовязках і якщо є проблема то в сьгоденні напевно треба уже всим миром тобто колективом працівників збиратися і вирішувати проблеми, а не все одному робити. це добре якщо директор адекватний і розуміє проблему і вирішує її по-нормальному, а якщо директор з величезною пихою і тільки бачить винуватих і нероб крім нього то це проблема
Коментувати