І. Лікарчук: вчитися мають ті, хто хоче здобути освіту

Повна загальна середня освіта повинна бути не обов’язковою, а загальнодоступною

І. Лікарчук: вчитися мають ті, хто хоче здобути освіту

Автор: Ігор Лікарчук, екс-керівник Українського центру оцінювання якості освіти.

Годування силоміць вважається порушенням прав людини. А чому порушенням прав людини не вважається навчання в школі шляхом примусу?

Переконаний, що в школі мають вчитися лише ті, хто хоче здобути освіту. А примушувати вчитися тих, хто не хоче, – злочин і марнотратство. І тому повна загальна середня освіта в державі повинна бути не загальнообов’язковою, а загальнодоступною.

Хочеш вчитися – держава дасть змогу безоплатно отримати освіту. І не обов’язково у віці до 18 років. Можна і пізніше, навіть у 60.

Не хочеш – то справа кожного. Школа – не місце для протирання штанів тими, хто безтурботно, без надмірних трудових зусиль, у теплі, затишку, з розвагами і доглядом, збалансованим (за Клопотенком) харчуванням хоче досидіти 18-річчя, як у давнину багата дівка на виданні. А наша школа зараз такою є.

Якщо хтось не знає, то нагадаю, що поняття обов’язкова загальна середня освіта з’явилося в Конституції колишнього СРСР насамперед для того, щоб «быть впереди планеты всей» та засвідчити переваги соціалістичного ладу.

«Быть впереди» – не склалося, але совок лишився. Одні роблять вигляд, що надають загальну середню освіту, майже танцюючи перед учнями, а інші – що її здобувають, зневажаючи і вчителя, і освітній процес.

P.S. Перечитав написане і згадав таке. Коли я починав працювати директором школи, при нашій восьмирічці функціонувала т. з. «вечірня школа». Її завданням було надання загальної середньої освіти всім жителям села, котрі такої не мали. Щоб її надати, ми кілька разів переглядали подвірні списки жителів села, наполегливо вишуковували старезних бабів, дідів, трішки молодших від них тіток і дядьків, котрі такої освіти не мали. Йшли до них додому, ловили біля місцевих буфетів, магазинів, на т. з. «кутках», щоб записати їх до складу учнів вечірньої школи; інколи затягнути увечері на «урок», а через два роки видати атестат про освіту… Бо так вимагав Закон про всеобуч, в основі якого і лежала конституційна теза про загальну обов’язкову середню освіту.

Сьогодні безатестатних дідів і бабів практично немає. Але загальна обов’язкова середня освіта є…

І тягнемо до школи тих, хто не бачить абсолютно ніякої потреби у її здобутті… Це нормально?

Оригінал

Освіта.ua
19.10.2021

Популярні блоги
І. Лікарчук: вчитися мають ті, хто хоче здобути освіту Повна загальна середня освіта повинна бути не обов’язковою, а загальнодоступною
Д. Ламза: ніхто не хоче йти в освіту або школа без учителів Від Кабінету Міністрів немає жодних дій щодо підвищення значимості професії вчителя
С. Колебошин: 3000 спартанців (задача про молодих вчителів) 3000 молодих вчителів на 15000 шкіл, що в середньому – 1 новий вчитель на 5 шкіл
І. Совсун: як надовго ще вистачить запалу учителів? Існує гігантська прірва між переможцями світових олімпіад і базовим рівнем українських шкіл
Коментарі
Аватар
Залишилось 2000 символів. «Правила» коментування
Ім’я: Заповніть, або авторизуйтесь
Код:
Код
гість
У селах і містах є різні люди. У містах напівтверезих не менше, а може й більше. Тому поділ на сільських і міських зникає через місяць проживання дитини з села в місті. Так в селі трапилося певне "вимивання мізків", бо люди були змушені шукати роботу. Але не треба плутати наявний інтелект і вміння скористатися трамваєм, чи платним туалетом.
Vizavi
За здібностями до навчання людей можна розділити на три категорії.Перша-це ті,що сприймають інформацію словесно;друга-це ті,що здатні запам’ятовувати матеріал частково словесно,а частково через практичний показ; і третя- яка здатна сприймати інформацію лише через практичний показ та участь у ньому. У сільських школах домінує третя, у міських- перша і друга.Причина одна- у селах,більшість батьків, мало уваги приділяють розвитку дітей,ті мало читають і не стимульовані до словесного сприйняття матеріалу.Тому 70% учнів ПТУ-сільські діти. Міські учні далеко не втекли, але матеріальна підтримка батьків дозволяє їм за гроші закінчувати ВНЗ і поповнювати ряди продавців на ринках та в магазинах. А далі діє природний відбір,де краще місце під сонцем отримує той,хто навчився виборювати своє місце на пляжі. І система державного устрою тут ні при чому,море люблять усі, але не усі вмють і можуть до нього добратися.Як малі черепашки-сильніші добираються до води,а слабших з’їдять по дорозі птахи.
PR
Абсолютно согласна. Но тогда село автоматически выпадает из сферы образования. Полупьяным мамашам и , с позволение сказать, отцам, не до детей. Их дети уже в первый класс приходят родительски запущенными. А способный ребенок не выживет в такой среде без поддержки учителей. И что будет делать государство с армией неграмотных, тупых и оскотинившихся детей и подростков? На войну? Так они не пойдут. Они пойдут грабить и убивать, потому что это самый быстрый способ получить хавчик и денежку. Не учить детей - это путь в никуда. А вот уголовная ответственность родителей за невоспитание и необразование детей - это куда лучше. Опыт Белоруссии нам в помощь.
Нерогуль
Для PR: Так на как вы называете "войне" они как раз грабят и убивают мирных жителей не только ДНР и ЛНР, но и подконтрольных территорий укровласти тоже.
гість
Для Нерогуль: людина - високе звання, рогуль - мабуть є проколи в біографії, нерогуль - дно інтелекта? Чи це вже коли пробив дно?
Аскет
Для Нерогуль: Контужений кремлівський агітпропом ви ро док.
Коментувати
Светлана
Апологет церковно-приходской школы. Открыл окно Овертона. Безграмотной тёмной массой легко управлять. Молодец. Получит обязательно грант от наших западных друзей. Не достоин звания учителя.
Maison
Для Светлана: Не хамите Деду. Он на таких делах не одну собаку съел.
Коментувати
Марина
Конечно хотелось, чтобы у детей вдруг появилась совковая тяга к знаниям. Не нужно кривить душой СССР был самой читаемой страной в мире и с научными достижениями в космосе все было нормально, т.к. физ -мат направление в образовании было мощным. Меня интересует другое, где будут находиться те, кто не хочет учиться. Ведь такие тоже были в СССР, но они шли просто на производства, а теперь куда. Вы их выгоняет просто на улицу. Неужели не понятно это вам учителю с большим стажем. И хватить плевать на советское образование. Оно делало человека человеком. А сейчас что? Особенно нуш, от которой воев воют и учителя, и родители, которым приходится нанимать репетиторов.
Валентина
Для Марина: 100% вы правы что это за образование курам на смех им не нужно умное поколение,тупыми людьми легче управлять .
Аскет
Для Марина: Маячня контуженої комунізмом,
Коментувати
Олег
Так багато про вчителів тут написали - і що вони не навчають учнів і не хочуть і тому подібне, а давайте, хто написав про вчителів таке - то нехай усі йдуть і учаться на вчителів і потім йдуть в школи і навчають дітей, а чому б не зробити так, критикувати і бути недовольними просто, а ви вивчіться самі і йдіть в школу працювати, навчати дітей - і тоді постане реальна картина життя.
учитель
Дорогие тёти и дяди, умные и ... не очень! Хватит обсуждать и осуждать тех,кого мы учим...Все прекрасно знают: ленивыми, хулиганистыми, вредными, избалованными ДЕТИ НЕ РОЖДАЮТСЯ. Таковыми они становятся по вине ВЗРОСЛЫХ: сначала семья, потом садик и его воспитатели, следом школа и её учителя и, наконец , общество... с его ценностями и устоями. Посему надо начинать, мне так кажется, с себя любимого... Родил-всё, далее ты должен себя посвятить ребёнку, всё остальное второстепенно. Пришел работать в сад/школу - будь добр относись к детям, которых тебе доверили, как своим собственным. Хочешь, чтобы дети выросли нормальными и общество было нормальным - не проходи мимо, не будь равнодушным. Делай хорошо вокруг себя и через какое-то время всё станет на свои места. Меня так учили с детства, и я так стараюсь относиться к детям, которых учу... Не надо никого винить, начните с себя....
Правда
Для учитель: гены никто не отменял, а это 80% .
вот ведь, безрамотная "правда"
Для Правда: гены? В человеке гены от начала веков. Ещё от рептилий. Но вот реплика товарисча о "начните с себя" тоже говорит о безграмотности. Кто-то и без реплики с себя начинает. А те, кто не начинает, им зачем пустопорожняя реплика?
Аскет
Для учитель: Томас Мор???
Коментувати
Марина
Какой ребенок в своем уме решит сидеть по 6-7 часов в день учиться? Неазинтересованные учителя и еле-обновленная после совка программа конечно же не приводит к интересу учеников. Все, что я тут вижу это "мы не справляемся с работой, давайте всех за борт". В какой стране мы хотим жить, где и так низкий уровень образования становится необязательным.
Лариса
О,йо!!! Дожили. Этот пИдагог ещё И оценивает образование в нашем государстве. Хотя, может он и прав. Быдлом управлять легче. На счёт того кто захочет. Так хотелка формируется к тому возрасту, когда надо работать, работать и работать. Чтобы прокормить себя и семью, если она есть. ВСЁ в жизни человека происходит через начальное "не хочу". И с первых минут жизни мама учит его через " не хочу". Получение среднего образования тоже идёт через это " не хочу". У всех абсолютно. В той или иной степени. И вот здесь и есть священная обязанность государства проявить настойчивость. Иначе не будет цивилизованного государства. Именно для этого в первую очередь граждане страны платят налоги. На образование. И на счёт там " в переди планеты всей". Ну махнул. Чё ж сам то влез в этот вагон? Ну и выпрыгнул бы. И пошел бы лопатой махать .
Ната
Правду каже автор. Є учні які останні соки з вчителя вижимають, а толку нуль, бо воно йому чи їй не треба. Спеціально до школи не ходять, втікають з уроків, а вчителі силоміць їх шукають і садять за парту. Це дитсадок !!! Нехай набираються розуму, попрацюють тяжко, зроблять висновок треба їм освіта чи ні. А в коледжах і університетах тим більше. Поступають, чиїсь місця забирають, а потім викладачі відповідають чого майбутній вчитель, лікар, інженер, столяр на лекції не ходить.
exbntkz- lehfrb&&&
Для Ната: зачем они силой ловят, силой сажают за парты. Они полные глупцы?
Коментувати
KVP1248
Бажання вчитись має бути у всіх! Кожна розумна людина має усвідомити, що в найближчому майбутньому той, хто не вчиться, той стане недієздатним! Корінь зла криється у двох страшних вадах грошей – узагальненому товарі. Перша, не така страшна, це безконтрольна емісія. Тут крах економіки трохи затримується за рахунок інфляційних процесів. Інша, непереборна, це простота грошей. Ними можуть володіти навіть безграмотні «дебіли» та аморальні Плюшкіни. І саме страшне не те, що на відміну від талановитих та геніальних людей, весь час вони думають тільки над власним збагаченням, бо над створення чогось нового та оригінального взагалі не здатні. Страшне те, що капітал, який має працювати в економіці, в найкращому випадку працює не ефективно, або взагалі ховається в їх скринях. Це приведе до того, що в найближчому майбутньому гроші будуть замінені новою більш ефективною «валютою» – інформацією, яка буде достатньо складною в використанні, що буде головним бар’єром для недієздатних громадян.
но почему
Для KVP1248: "успешными " стали как раз те, кто неуч? Он еле-еле читает, еле-еле считает, то он - О!. А тот и читаел в школе, и считал, о еле-еле концы с концами сводит? А там один из учителей вообще сказал, что для "успеха" необходимо иметь нахальтство. А это уже с обучением никак не связано. Так что - незачем родителям напрягаться. Пусть их детишки играются в телефонах.
KVP1248
Большинство владельцев громадных капиталов ошибаются, предполагая, что свое состояние они получили благодаря своим выдающимся способностям. На самом деле это следствие всего лишь слепого случая. Главное в нужный момент быть в правильном месте, или, как говорится, попасть в струю… Отличники также бывают достаточно успешными, но неуков на порядок больше, поэтому вероятность стать богатыми тут выше, да и думают они, как правило, только об этом. Но, прогресс, связанный с трансформацией окружающей реальности определяется не капиталом, а гениями. Что объединяет и способствует ускорению эволюции? Не в так далекую эпоху это была проблема поиска пищи. Сейчас это стремление к богатству. В недалеком будущем, буквально через пять, десять лет – стремление к независимости каждого индивидуума от социума. Дети, которые учатся сейчас в школе, будут жить в этой, довольно отличной от современной реальности жизни. Святая обязанность школы заключается в том, чтобы подготовить молодое поколение к грядущему!
Коментувати
Ольга
ЗНяО треба складати вже пiсля 4 классу, щоб бачити наскiльки награлисчя вчителi з малечею. А то руки викручують тiльки учителям старшоi школи. А дистанцiйне навчання показуэ хто як учить та учиться.Згодна з автором статтi.
Микола
Читаю, ваші статті, і, майже завжди з вами згоден. Працюю в школі вже більше 15 років і спостерігаю ту саму картину. Питання мотиваціїї поставив би на перше місце... Ось вчитель вчився, і що в нього є гідна оплата праці, норм. автівка і т. д. Учні бачать, що це все можна заробити набагато легшим способом ( Польша, кур’єр, таксист...). Питання риторичне. Навіщо йому вчитися(
учитель
Да, чем дальше, тем интереснее жить! Т.е. ребёнок в 6(!) лет должен принять решение : ХОЧЕТ ИЛИ НЕТ он ( ребёнок) получать образование?! Как такое можно писать?! Ругайтесь, "минусуйте" этот пост, НО: желание учиться(точнее ИНТЕРЕС К УЧЁБЕ) ВОСПИТИВАЮТ/ВКЛАДЫВАЮТ В РЕБЁНКА ИЗНАЧАЛЬНО В СЕМЬЕ! Потом, если ребёнок попадает к "горе"- учителю, которому всё по "барабану",то это самое ЖЕЛАНИЕ УЧИТЬСЯ, данное родителями, УГАСАЕТ,а в средней школе(в период пубертата) ОНО (желание учиться) пропадает совсем. Если же ребёнок попадает к НАСТОЯЩЕМУ УЧИТЕЛЮ в начальной школе, и далее его обучают НАСТОЯЩИЕ УЧИТЕЛЯ, то даже ребёнка из неблагополучной семьи, где вообще не занимались воспитанием,можно в школе заинтересовать и привить желание учиться.Если нет тандема "семья - школа", ребёнок не сможет воспользоваться ЗАКОННЫМ ПРАВОМ ПОЛУЧИТЬ ОБРАЗОВАНИЕ и виноваты будут в этом ВЗРОСЛЫЕ, в том числе и законодатели. Надо же такое придумать: ребёнок должен принять решение учиться ему или нет! Дожили...
Vlad
Для учитель: "НО: желание учиться(точнее ИНТЕРЕС К УЧЁБЕ) ВОСПИТИВАЮТ/ВКЛАДЫВАЮТ В РЕБЁНКА ИЗНАЧАЛЬНО В СЕМЬЕ!". Ви це вірно написали, АЛЕ є не тільки "горе" учителя, ще є "горе" батьки і таких не мало.
учитель
Для Vlad: да, есть " горе - учителя", есть "горе-родители" ,именно поэтому ребёнок не может решать, а его "горе-родители" не должны иметь право РЕШАТЬ ЗА РЕБЁНКА, УЧИТЬСЯ ЕМУ или НЕТ,(пусть, например, пусть бутылки собирает для своих "горе родителей")да, есть такие, но большинство замечательных родителей и учителей! не дай Бог появятся " горе-законодатели": не хочет, пусть не учится! Уже выше кто-то написал:"пусть до 4 класса учится и всё, достаточно... НАВЕРНОЕ СКОРО ПОЯВЯТСЯ ПРЕДЛОЖЕНИЯ: а кто хочет учится дальше, пусть ПЛАТЯТ...Господи, к чему идем?!
К чему идём?
Для учитель: как к чему? К возрождению событий до 17 года прошлого века. Вы думаете какого рожна они затеяли развал Союза? Для того и затеяли, чтобы вернуть ситуацию империи. Да, немного не получилось. Но основная суть сработала . Теперь у нас всё передаётся по наследству. Посмотрите, что происходит в мире и всё сразу станет ясно.
Коментувати
Мотижин
Лікарчук попав пальцем в небо! Проскрипів чергового опуса про радянську освіту, засудив навчання дідів та бабок…. А те що сьогодні десятки тисяч дітей не ходять в школу, із 440 тисяч народжених школу закінчує менше половини- це краще, ніж було?? Пан остаточно бахнувся ….
Дмитро
Дитина повиинна сама хотіти вчитися і коли це є - то і педагог йде на зустріч цій дитині, а коли відрито педагогу кажуть - що я не хочу, то що педагог повинен робити "румбу танцювати" щоб заохотити. Не робіть учителів крайніми, бо в першу чергу навчання йде з дому від батьків до дитини.
Гість
Все залежить від педагога. Дитину треба зацікавити вчитися. Як то не хоче вчитися? Вчителі навчилися пороздавати завдання на урок, а самі пішли по коридорам базікати. А де мотивація, бажання, цікаві завдання? Придумали тільки додаткові уроки платні, а на безплатних ураках нічого не вчать, тільки розказують які погані учні. Ганьба таким вчителям.
Ната
Для Гість: Що значить все. Ви забули що людина це індивід в першу чергу. Як він народжується, яка у нього генетика, яка пам’ять, увага, мислення це не від вчителя, а від батьків, бо гени там батьківські, а не вчителя. Це ніби комп’ютери ... Вроді назва одна але є пентіум 1,2,3 є двохядерні. Якщо в один клас зібрати різні то явно результати будуть різні і що один потягне по складності то другий ні. Тому може годі в одні ворота грати. Перш ніж казати на вчителя краще задайте питання скільки дітей іде дійсно готових до школи, а не просто запханих туди по віку. Скільки з них читають дитині казочку, а не тицяють телефон в руки з 2 років, аби лиш сидів тихо. І скільки з них дійсно безпроблемних, бо ніхто ж не скаже що родив дитину і десь прищепили чи ще щось там, а такі речі теж дають своє на розвиток. Одне діло коли ви бухгалтер і все що Ви рахуєте залежить лише від Вас, друге діло коли до вас приходять діти, кожне різне, працюєш однаково для всіх, у класі всі ж сидять. Одне вже все вивчить, а друге сидить як горохом об стіну.
Аскет
Для Гість: Контужений ???
Коментувати
Вчитель хімії
А щодо претензій у вмінні зацікавити чи педагогічної майстерності вчителів, хочу зауважити, що якщо учень має пристойний рівень знань з більшості предметів, а з одного - низький, то можна припустити вище перераховані фактори. Але якщо у учня початковий рівень знань з усіх предметів, у нього немає зошитів, є лише крутий телефон і він постійно в мережі, з батьками зв’язатися неможливо - то причому тут учителі! Де служби у нашій державі, які б займалися такими дітьми ???? Їх кількість щодня збільшується!!!! У деяких класах таких дітей 80 відсотків. Вони не дають можливості вчителю здійснювати навчальний процес взагалі ! У нашій школі директор на скарги вчителів з цього приводу відповіла, що це наші проблеми! Через це молоді педагоги оминають школу! Чому усі це знають, бачать, щодня з цим стикаються і мовчать! Чому говорять про все на світі, а про тотальне одибілінння у школах мовчать!!!!
за державу
Для Вчитель хімії: Таки це майстерність, а не наука - чому ж автор дохтура отримав по майстерності, а не розряд? От звідкіля й з’являються пройдисвіти. "Вчёний".
Коментувати
Тарас
Просто повинен бути розподіл по нахилам і можливостям десь в 7 класі. Не виходить учиться - опановуй професію робітничу
Vizavi
Для Тарас: Та сьогодні і на виробництві недоучки не потрібні,а робітничі професії стали складними і технологізованими. Виходу немає-вчитися потрібно усім,і тим,хто прагне бути робітником,і тим хто хоче виконувати розумову роботу.
Коментувати
Вчитель хімії
Автор абсолютно правий!!! Його розуміють і підтримують педагоги, які дійсно працюють і бачать ситуацію в реальності. Освіта у глибокій кризі, і однією із основних проблем є небажання( не відсутність мотивації) - відверте небажання вчитися дітей, відсутність розуміння у батьків цих дітей потреби у навчанні. Навчання сприймається як непосильна ноша!!! Але ж частина дітей може і хоче вчитися, але перебування цілий день у класі з учнями, які постійно демонструють своє НЕБАЖАННЯ до навчання, відсутність відповідальності роблять свою справу!!! І тому прогресує круте піке інтелектуальному розвитку учнів!!!!