М. Хоменко: ринок праці і ринок освітянських послуг

Якщо 75 тисяч пенсіонерів в освіті звільняться, для вирішення кадрового питання знадобиться 8‒10 років

М. Хоменко: ринок праці і ринок освітянських послуг

Автор: Микола Хоменко, заслужений працівник освіти.

Останнім часом поняття гіпотеза, або припущення, яке здебільшого використовували як термін у науці, значно розширило межі свого використання. Гіпотетично ‒ дискутуємо, пропонуємо, приймаємо рішення, а проте ‒ ніхто не несе ніякої відповідальності. Через те, що гіпотетично. Гіпотетично визначаємося щодо кількості населення в Україні: 40 чи 30 млн, а, можливо, і менше?

А що буде з країною за такої демографічної ситуації через 10‒20 років? А скільки нам потрібно фахівців, робітників, і чи достатньо наші заклади освіти їх готують?

Як формується державне замовлення? Які результати працевлаштування в розрізі спеціальностей? Скільки і які фахівці виїжджають за кордон? Суто гіпотетично, якщо аналізувати щоденну інформацію щодо автобусів з пасажирами, які потрапляють в аварію дорогою в Польщу і звідти, враховуючи середньостатистичну аварійність по країні, не важко вирахувати, скільки щоденно людей перетинає кордон лише з однією країною. Тут, напевно, я вже дуже завернув, але, як кажуть, гіпотетично можна прийняти і цей варіант.

Ринок праці і ринок освітянських послуг: реальність, гіпотези, прогнозування.

Керуємося винятково статистичними матеріалами, які отримуємо з Держстату, Держслужби зайнятості, Пенсійного фонду, ЄДБО, МОН.

На основі співставлення низки показників, провівши ретроспективний аналіз, а також використовуючи іншу інформацію, суто гіпотетично, з певною долею суб’єктивізму, можна дати відповіді на більшість питань. А для чого? Для того щоб пропонувати зменшення кількості закладів освіти чи ліквідувати окремі спеціальності, закрити кордони чи змінити міграційну політику? А можливо, взагалі відпустити ситуацію? Але народ все частіше ставить питання: на що ідуть його гроші, які він дає державі у вигляді податків. То, напевно, краще, як говорив Конфуцій: «Не проклинати все життя темряву, а, можливо, запалити маленьку свічку». Інформаційну.

Не буду говорити пафосних слів щодо гармонізації ринку праці і ринку освітянських послуг. Не варто. Є спеціальності престижні і не дуже, є робочі місця в місті і у селі, є в Києві і є в Мелітополі. І, звичайно, що є ближнє і дальнє, для багатьох омріяне, зарубіжжя. От, як кажуть в селі, і господарюй…, визначься, кого необхідно готувати і в якій кількості.

Простіше з бюджетною сферою. Візьмемо найближчу для нас – освітянську. У 15 тисяч шкіл працює майже 440 тисяч викладачів, у дошкільних закладах освіти ‒ 120 тисяч. Щороку з різних причин звільняються 16 тисяч, ідуть працювати 13 тисяч осіб. У центрі зайнятості зареєстровано 11,4 тисяч за наявності вакантних місць 4,3 тисяч працівників. Тут своя технологія, і є великі сумніви, що ті, хто зареєструвався, підуть на вакантні місця.

Крім того, тримаємо в голові, що близько 75 тисяч вчителів пенсійного віку, які за певних обставин (рішення уряду ‒ пенсія або робота) можуть, гіпотетично, водночас покинути роботу. Цього року в університети на бюджетні місця за спеціальністю «Середня освіта» зараховано 9,3 тисяч студентів, з яких 6,5 тисяч ‒ на бюджет, у педагогічні коледжі ‒ 5,8 тисяч студентів, зокрема 5,1 тисяч ‒ на бюджет.

Це багато чи мало? Враховуючи, що значна кількість випускників після закінчення педагогічних закладів освіти в школу не потраплять з відомих вам причин, ‒ недостатньо. І в «личку»: якщо завтра викладачі-пенсіонери з певних причин звільняться (75 тисяч), щоб закрити це кадрове питання, необхідно 8‒10 років.

Ще складніше з охороною здоров’я. У засобах масової інформації промайнуло, що в минулому році за кордон виїхало майже 65 тисяч медичних працівників, з яких, звичайно, значна частина навчалася на бюджеті. Цього року у медичні університети зараховано 8,8 тисяч студентів, зокрема на бюджет ‒ 3,6 тисяч, і в коледжі ‒ 9,6 тисяч студентів, зокрема на бюджет ‒ 6,0 тисяч. До речі, лише за останні три роки кількість середнього медичного персоналу скоротилася на 36 тисяч. А якщо кожний рік будуть виїжджати так, як і минулого року, то гіпотетично…

Бюджетна сфера діяльності ‒ це здебільшого сфера послуг: освіта, культура, медицина, де хоч якоюсь мірою можна спрогнозувати потребу в фахівцях, гармонізувати ринок праці і ринок освітянських послуг.

А от виробництво ‒ це бізнес, підприємницька діяльність, у якій хочуть мотивовано працювати більшість випускників відповідних спеціальностей. Скільки ми маємо реальних робочих місць і скільки потрібно ‒ визначитися набагато складніше. Розраховувати на вироблену продукцію чи наявні виробничі та технічні ресурси (трактори, автомобілі, потяги, земля, худоба). До речі, якщо говорити про агрономів, на підготовку яких в цьому році виділено близько 1100 бюджетних місць, то це лише один на 40 тисяч гектарів!

Обіцянки про створення нових 100 тисяч робочих місць, які озвучує кожний уряд, вже набило оскомину. Не Кремнієва у нас долина. На жаль. Хоча, якщо розглядати суто гіпотетично…

Освіта.ua
14.09.2021

Популярні блоги
С. Колебошин: 3000 спартанців (задача про молодих вчителів) 3000 молодих вчителів на 15000 шкіл, що в середньому – 1 новий вчитель на 5 шкіл
І. Совсун: як надовго ще вистачить запалу учителів? Існує гігантська прірва між переможцями світових олімпіад і базовим рівнем українських шкіл
Тетяна Сердечна: зарплати у вчителів мають бути різні Є шанс, що колись держава буде в змозі оплачувати роботу людей, які працюють із її майбутнім
І. Лікарчук: замість виховання – шароварщина і звіти Виховної роботи як системи формування людини вже давно немає, а є гам, шум, тріскотня
Коментарі
Аватар
Залишилось 2000 символів. «Правила» коментування
Ім’я: Заповніть, або авторизуйтесь
Код:
Код
KVP1248
Неможна осягнути неосяжне! Необхідно сконцентруватись на головному! Для прогресу країни в першу чергу необхідно виростити власних професійних менеджерів розвитку, а не ця бутафорія! Прогнози майбутнього – невдячна справа. Всім відома ситуація з провалом прогнозу кількості робочих коней. Думали, що через сотню років їм не вистачить корму. Знаю школу де вчителі концентруються на своїй роботі максимум на десять процентів. Якщо наступає літо, то вони все кидають і готують свої оселі для майбутніх відпочиваючих у моря. Знаю іншу школу, де мешканці навчились робити ковбасу для Одеси. Діти в цій школі навіть не думають про вищу освіту, їм жаль втрачати свій час та величезні кошти, які вони можуть заробити дома з батьками за ці п’ять років. Два десятка фермерів, які я знаю, не думають про агрономію, розвиток своїх підприємств. Їм достатньо надприбутку, який дає примітивне зернове господарство надзвичайно родючих чорноземів, сформованих за мільярди років. Нам потрібні наші Форди, а не Плюшкіни.
Sandomur
Для KVP1248: Хочу підтримати Ваші думки і додам.Дуже шкідливими для розвитку суспільства є крайнощі. Потрібно популяризувати освіту,але не стогнати,що середнячки загублять країну.Багато наших предків мали,у кращому випадку, 6 класів,але прекрасно господарювали на своїй землі і неораних полів не було.Зараз освічені люди бояться взяти плуга до рук, а чекають на трактор,на який не заробили і повно землі пустує,а молоді нероби п’ють горілку і б’ються на машинах та мотоциклах. Скільки освічених дурнів гине на автомобілях, топиться у ставках,вмирає під час селфі на дахах електопоїздів-АТО нехай сховається.Не штука отримати освіту,штука правильно її використати для свого блага і блага інших.Виростили частину покоління,яке чекає на легкі гроші,хоче лежачи на дивані і жити у достатку,гарно заздрить іншим і дупу не підніме,щоб стати успішнішим.Форди з’являються там,де панує дух праці і творіння,а не рекету,визискування,булінгу та беззаконня.
Коментувати
гість
Примусова вакцинація розгонить тих, хто ще не звільнився. В моїй школі звільнилися 4 вчителя та 3 працівників школи.
Торба
Що таке "середня освіта"? Освіта ні про що! Потрібно брати до уваги кількість випускників за фаховими спеціальностями - фізика, хімія, історія, біологія тощо. Чомусь послідовники "гриневичкині" вважають, що "середня освіта" врятує освіту - скоріше навпаки - затягне у трясовину.
Галина
Для Торба: Ви плутаєте спеціальності. За спеціальністю "середня освіта: фізика" навчають шкільних вчителів фізики, яким не обов’язково бути профессіоналами у вищій фізиці, нанофізиці тощо. Зате вони мають вміти донести знання шкільного рівня до учнів. А от за спеціальністю "фізика" навчають саме науковців.
Коментувати
Очколіс
Пан Хоменко професійно замінив своїм аналізом Мінекономіки , МінАПК і Мон ... чому вони не сядуть і не прорахують перспективи , стратегію ? Пан Шмигаль, невже вас у Львові нічого не навчили?? Чому правлять всіма процесами антиукраїнські грантоіди?? Що хочуть , те і роблять! Замініть врешті- решт керівництво депутатським комітетом з освіти, департаменти і директорати вищої школиМіосвіти ?? ?