І. Лікарчук: замість виховання – шароварщина і звіти

Виховної роботи як системи формування людини вже давно немає, а є гам, шум, тріскотня

І. Лікарчук: замість виховання – шароварщина і звіти

Автор: Ігор Лікарчук, екс-керівник Українського центру оцінювання якості освіти.

Ділюся іще однією думкою про тридцятиріччя незалежності освітньої системи України.

У радянській системі загальної середньої освіти функціонувала потужна система так званої виховної роботи. Її головним завданням було «виховання радянської людини». Виконувала вона це завдання чи не виконувала, – тема не сьогоднішнього посту. Про це іншим разом…

Українська система загальної середньої освіти радянське розуміння сутності та організаційні засади виховної роботи повністю перебрала від радянської, змінивши лише зміст та ідеологічні акценти. Між іншим, і їх за тридцять років змінила далеко не всі. Але системою формування національно свідомого, морально і фізичного здорового громадянина України – патріота вона так і не стала.

Шароварщина, «пєсні і пляски», лінійки, виховні години, новомодні із старою сутністю інші «виховні заходи», у багатьох школах затьмарили суто освітній процес, забирають величезну частину робочого часу вчителів та завантажують їх додатковою звітністю.

Більше того, уся ця суміш новомодних термінів і форм, звичаїв і традицій, елементів релігійної та містичної обрядовості, популізму та гротеску у цій т. з. «виховній роботі» змішалися в таку гримучу суміш, що людині із здоровою психікою в ній складно розібратися.

У результаті – виховної роботи як системи формування людини вже давно немає, а є гам, шум, тріскотня. В основному – лише задля звіту.

Я часто згадую давно забуті слова одного із славних українських педагогів кінця ХІХ – початку ХХ століття Григорія Ващенка, який писав: «Виховати – дати міцні знання». На жаль, українська школа за останні роки міцні знання давати перестала, бо лише готує до ЗНО.

Відповідно, і база для справжнього виховання зникла. І цей вакуум заповнило те, що ми зараз називаємо «виховною роботою». Її результати бачимо повсякдень. Як-от під час масових переглядів трансляції футбольних матчів, де панують мат, бухло, курево, наркота… Укупі з дітьми…

Або бачимо ці результати на дорогах, у місцях масового відпочинку, у відношенні до людей старшого віку, у наших дворах і, врешті, у приміщеннях закладів освіти…

Між іншим, у педагогічних системах А. Макаренка чи В. Сухомлинського масові заходи ніколи не були тими, що визначало сутність виховної роботи. У їхніх виховних системах головним було знайти ключик до кожної дитячої душі. Та ці ключики потрібно вміти шукати, а знайшовши – уміти використовувати. І це є педагогічна майстерність.

В останні тридцять років орієнтир на пошук таких «ключиків» зник, шукати їх розучилися, не хочуть, та й більшість сучасних педагогів – не може. Бо не навчені тому ще на лаві педуніверситету, де навчають усьому, крім індивідуальної виховної роботи з учнем.

А ще ж оці «ключики» не забезпечують масового ефекту тріскотні та можливості негайно подати звіт про проведену роботу.

Зовсім інша справа – лінійки, «пєсні і пляски», флешмоби та подібна мішура. Сценарій, шаровари, гучний звук, репетиції замість уроків, пару годин екстазу, звіт.

Все – «виховна робота» проведена. Проведена, щоб розмістити фото у соцмережах і подати звіт до управління освіти. А ви носіться із своїми Макаренком чи Сухомлинським, котрі шукали ключики до кожної душі. Знайшли дурнів.

У сучасній школі головне – знайти ключик до приміщення, де лежить звуковідтворююча апаратура і шаровари. І тоді з виховною роботою все буде ок.

Замість гарної освіти – підготовка до ЗНО, замість виховання – шароварщина, замість результатів – рейтинги… Отак і живемо.

Оригінал

Освіта.ua
20.07.2021

Популярні блоги
О. Сидоренко: як ставитись до репетиторів-двохсотбальників? Показником високої кваліфікації педагога є успішність його учнів, у тому числі за результатами ЗНО
Ігор Лікарчук: коли результати ЗНО не будуть зрадою Якість освіти – не у процесах та паперах, які потужно вивчає та аналізує ДСЯО укупі з експертами
Людмила Булигіна: не «бідні діти», а треба було вчитись Плачі щодо відсотку тих, хто не подолав поріг, бісять неймовірно, адже тест з математики елементарний
А. Ночкін: зраду щодо ЗНО з математики скасовано Збільшили процент тих, хто не подолав поріг, ті учні, які і не збирались користуватися цим результатом
Коментарі
Аватар
Залишилось 2000 символів. «Правила» коментування
Ім’я: Заповніть, або авторизуйтесь
Код:
Код
Аскет
Яке виховання ???!!! В совєцькому союзі он який був виховний процес - садочок, жовтенята, піонери , комсомольці, молоді комуністи !!! І де той совок ???? Розсипався чи не в одну мить. Не допомогло ні "виховання" , бо наскрізь фальшиве, ні танки. Який ефект якогось виховання в школі , якщо діти бачать як п’яний прокурор і далі продовжує працювати, як такий же суддя вершить і далі долі людей. Чи ви думаєте діти сліпі, глухі і нічого не розуміють ???? Я уже з першого класу бачив і РОЗУМІВ невідповідність красивих слів і реальних справ. То чому ви впевнені , що сучасні діти з компами , планшетами , сматфонами цього не бачать і не розуміють ??? Все те виховання , всі ті красиві слова не вартують і виїденого яйця, якщо діти стикаються з абсолютно протилежним в реальності. Перестаньте засирати дітям мізки красивими , але фальшивими словами і ведіть себе гідно і чесно. Це й буде найкращим вихованням наших дітей.
Zzww
Базові слова тут: "Виховати- дати міцні знання", а не займатися нав’язаною показухою, яка в більшості випадків не враховує інтересів учнів. Вчитель, який якісно викладає предмет, дотримується посадових обов’язків, але не підносить дарів вдячності керівництву, не облизує корму- є ніким.Точно сказано про "пєсні- пляски", коли для цього забирають дітей з уроків, а завуч освітнього закладу висмоктує чужі ідеї у Facebook і запроваджує їх чужими руками як власні. Влучно про фото в соцмережах сказано- це найголовніше! Виставка ідіотизму, хто ж найбільше навикабелюється, ще й премію "за шаровари"одержить. За наказом вдягнули вишиванки і назвали це флешмобом, про фотки головне не забути! Про яке виховання ми говоримо, коли вчитель знівельований суспільством, принижується постійно дирекцією школи, яка в більшості закладів поводить себе по- хамски, знаючи про гнилість системи і безкарність. Продажні феодали 21 століття, прикриті маскою "Хартії вільної людини" і "доброчестя по- тернопільски".
ТТ
Для Zzww: Вся освіта, з подачі МОН і під контролем Управлінь та адміністрацій з їх реформами, - це цирк, показуха, спосіб заробітку і аж ніяк не освітньо-виховний процес.
Коментувати
ТТ
Для того щоб було виховання ефективним, повинна бути відповідальність! А вона є???
учитель
Если ребёнок пришёл в школу и готов к тому,что надо уважать учителя,одноклассников, спокойно сидеть и работать на уроке, а не требовать:ХОЧУ, НЕ ХОЧУ,МОЁ,ДАЙ,НЕ БУДУ ДЕЛАТЬ и т.д. и на справедливое обращение работников школы РОДИТЕЛИ БУДУТ реагировать адекватно.СТАРАТЬСЯ ОБЪЯСНИТЬ РЕБЁНКУ КАК НАДО ПОСТУПАТЬ ПРАВИЛЬНО...Теперь школа:учитель ОБЯЗАН знать свой предмет,ЛЮБИТЬ свою профессию и главное ЛЮБИТЬ ДЕТЕЙ, УМЕТЬ работать с детьми;учитель не должен бояться "КРУТЫХ" родителей и их влиятельных родственников. Вы не представляете, как это унизительно, когда тебя вынуждают ставить "нужную" оценку и не каждый учитель "рискнёт" пойти против "пожелания" сверху...ТЕПЕРЬ ВСЕ КОНКУРСЫ ДЕТЕЙ:покупка призовых мест это ОБУЧЕНИЕ КОРРУПЦИИ ДЕТЕЙ.И школа тут не причём. Просто взрослые дяди и тёти и на этом научились зарабатывать... Вы даже не представляете, как это: объяснить ребёнку несправедливость! А вообще: надо воспитать ЧЕЛОВЕКА,делать это вместе(семья + школа), а остальное приложится...
родитель
Для учитель: Вы много здесь написали об уважении к друг другу. А сами между тем употребляете заглавные буквы как прописные. Неужели Вам не известно, что читающему Ваш комментарий кажется что Вы орёте? Давайте будем знать правила общения в сети.
учитель
Для родитель: Спасибо за замечание. Отвечаю:1. я это сделала умышленно, чтобы обратить внимание именно на эти моменты.2. когда нечего ответить по сути , начинают , как правило, делать замечания...
Коментувати
учитель
Теперь непосредственно о воспитательной работе. Давайте рассуждать, благо стаж и опыт позволяет...Хотите воспитанного патриота, нет вопросов! Начинайте с себя,ведь воспитывает не только школа!Родился малыш и до 6 лет воспитание получает исключительно в семье:если родители себя посвящают ребёнку(играют,гуляют,занимаются спортом,читают сказки,отвечают на все "почему", обсуждают все события,и ВНИМАНИЕ! вместе убирают,готовят,помогают старикам, кормят птичек и пр.живность на улице,уступают место в транспорте и при этом ВСЕГДА ГОВОРЯТ РЕБЁНКУ ПРАВДУ),а не пытаются СЕБЯ ЛЮБИМОГО, ОЧЕНЬ УСТАВШЕГО НА РАБОТЕ ЗАМЕНИТЬ ПЛАНШЕТОМ,СМАРТФОНОМ, КОМПЬЮТЕРОМ.Т.е. ребёнок с детства приучается к уважению,к познанию,к труду,к честности,к чести.Если родители в присутствии ребёнка проявляют любовь к Родине и уважение к символам Родины, и во время звучания Гимна страны не разговаривают сами и не дают это делать своему ребёнку то и ребёнок будет уважать и любить Родину.
учитель
Очень здорово, ловко, легко критиковать (читайте: ЛОМАТЬ!) воспитательную работу в школе. Процесс воспитания в школе - это не отдельный урок(: выполнил положенное по плану, "нашел 1/4ключика", потом ( на другом воспитательном уроке) ещё 1/8ключика и т.д. Сразу видно, что автор в школе не работал , или если и работал , но ООООООООчень мало!Воспитательный процесс неразделим с учёбой ( помните ТРИЕДИНУЮ цель?)Учитель /классный руководитель занимается постоянно /систематически воспитанием доверенных ему детей, но КОМПЛЕКСЕ. А праздники... это нужно и детям, и родителям, и учителям! Первым - для повышения самооценки, вторым - они имеют полное право ГОРДИТЬСЯ своими детьми, третьим - немного разрядиться, и понять , что работа учителя это не только кропотливый труд.Если бы меньше было экспериментов в образовании... если бы...если бы ...
Оксана
Чим не догодили шаровари? Навіщо пов’язувати з ними негативний зміст статті? Бачу проросійську позицію. Стаття не сподобалася.
Ірина
Для Василя Чайковського: Повністю з вами згодна. В нашій країні немає потреби в освіті так як і немає запиту на освічених, вихованих, інтелігентних людей. Документ про повну середню освіту отримають всі: і ті, хто сумлінно вчився, і ті, хто нічогісінько не робив. До вишів приймуть всіх. На роботу теж беруть « по блату» (виключення бувають). Здібності таких « протеже» начальство не цікавлять, завжди знайдеться той, на кого звалять все. То навіщо вчитися? А щодо виховання, то батьки проти. Вони вважають, що чим гірше вихована дитина, тим легше їй пробитись і вижити. Подивіться на склад Верховної Ради, керівників різних рівнів… В нашому суспільстві є запити на хамство, наглість, невігластво. Страшно! А вчителі не байдужі, вони принижені та зневажені. І чомусь у всьому винні.
Вчитель і репетитор
Шановні, мова про виховання, а ви асе про те ж - дати атестат. Та знову про ЗНО. Автор правий, системи виховання НЕМАЄ. ВИХОВАННЯ у школі НЕМАЄ.А як може класний керівник знайти час для цього, якщо вже у середній школі у дітей по 7 уроків? Як може предметник виділити час на виховання, якщо програма настільки гасичена, що немає часу навіть на закріплення вивченого? І, нарешті, останній аргумент: Постать вчителя у чучпільстві не є авторитетною, отже нікого виховати він не зможе.
Sandomur
Для Вчитель і репетитор: Погоджуюся з Вами,усе розпочинається з програми.Поговорили про коучерів і замовкли,бо ж треба збільшувати фінансування.Виховною роботою мають займатися окремі люди,спеціально для цього навчені,а ми продовжуємо дотримуватися старої системи.Яке суспільство - така і школа.
Коментувати
Василь Чайковський
Доки не буде скасовано конституційну норму про обов’язковість середньої освіти, нічого не можна змінити. Бо за освіту дитини в такому разі відповідає не вона сама та її батьки, а той, кому освіта і доля конкретної дитини байдужа. Освіта не може бути обов’язком - лише потребою. За відсотками Україна чи не "найосвіченіша" країна світу. Але то все лише окозамилювання. Наведені в статті приклади очевидні.
Аскет
Для Василь Чайковський: Респект. Знайома проблема ще з початку сімдесятих років минулого століття.
Коментувати
совесть
На заміну "вихованню радянської людини" в нас прийшло виховання... якої людини? Такої, яка здатна вижити у ситуації постійної невизначеності на тлі десятиліть стагнації економіки, низького рівня життя, смішного рівня оплати праці за такої вартості енергоносіїв і продуктів харчування, що вже й сльози не допомагають? Закони дикунського капіталізму за замовчуванням. Чемних, вихованих хлопчиків й дівчаток затоптали зухвалі, нахабні, брехливі, ой, підприємливі (!?) Якось аморально брехати дітям про рожевий світ нашої держави, який безкоштовно візьме їх у свої теплі обійми. То де наші оті чесні, виховані, освічені? Та, як правило, люблять Україну з-за кордону, де більше платять, де таких цінують, де є хоч би якась впевненість у дні прийдешньому. Добре, що на виховання нарешті звернули увагу (у нормативних освітніх документах). Погано, що імітація виховання всіх влаштовує...
олександра сєдова
Нам прийдеться привикнути---або всім видаємо атестат про повну сереню освіту ,і це більше не документ ,а посвідка, де була дитина до 17-18 років, або це- документ, поки що єдиний, який визнають інші краіни без перевірок. Хто не хоче, не може опанувати програму середнюі школи ,йде набувати робочу професію, але без атестату про середню освіту. А нічого не стається ,якщо уже з відібраних учнів для старшоі школи у США кожного року 20-25% не отримують сертифікатів про середню освіту,,бо не здають екзамени на певному визначеному рівні,Світ не валиться, вчителів не принижують. Ніхто щороку не визначає прохідні пороги для кожного предмету ,щороку різні... Всі--і батьки і діти знають ,які результати треба показати ,щоб отримати сертифікат.
Володимир
Альтернативу автор так і не запропонував. Критикувати кожен може, хто краще, хто гірше. А щодо розробки дієвої освітньої доктрини, то так і не доходять руки у "критиканів"
олександра сєдова
Для Володимир: Не треба жодноі доктрини, не треба експертів, речників, центрів----все є. Треба поставити сумарний бал за всі обов*язкові предмети (У США ,Великобританіі іх 5), у нас могло б бути 60% балів ,нижче атестат не видається і крапка.
Маргарита
Для Олександра Сєдова: Для цього спочатку треба позбутися таких явищ, як:"Подзвонили з департаменту (міської ради, від депутата такого-то . і т.д.) і сказали поставити таку оцінку". Або:"Це ж дитина героя АТО, нам треба зробити йому нормальний атестат". Або:"Ви знаєте, хто в нього батько (мати, дядя, тьотя, хрещена і т.д.)? Вони ж нам в школі зробили....". Допоки будуть такі явища, атестати, причому з гарними результатами, отримуватимуть усі, хто має великі можливості, а не гарні знання. А ще мені подобається формулювання нашого директора, коли треба поставити високу оцінку якомусь блатному:"Це ж наші діти".
Роман
Для Маргарита: От саме тому підсумкові оцінки повинні ставити не школа, а незалежні (справді незалежні, а не як УЦОЯО) організації з оцінювання. На жаль, оскільки справжня оцінка у нашому суспільстві не є цінністю, це наразі неможливо навіть якби "народні обранці" (С) прийняли таке вольове рішення :(
Коментувати