Ігор Лікарчук: учителю перестали довіряти

В освіті за тридцять років так і не з’явилася система об’єктивної та справедливої оцінки роботи вчителя

Ігор Лікарчук: учителю перестали довіряти

Автор: Ігор Лікарчук, екс-керівник Українського центру оцінювання якості освіти.

На Одещині влаштували прилюдні почесті вчительці, котра на 200 балів склала ЗНО з предмета, який викладає… Повторю: вчительці влаштували почесті не за авторство у новій методиці навчання, не за написаний методичний посібник, котрий став бестселером, не за учня, якого вона «витягла» із когорти «поганих» і домоглася того, що він став одним із «найкращих…»

Учителя вшанували за те, що вона підтвердила свої знання з предмету, який викладає, на рівні учня… Абсурд на рівні безумства.

Більше того, у соцмережах знайшлася сила-силенна тих, хто гаряче аплодує цьому учительському «подвигу», і вважає, що так має бути.

Цей факт дав підстави мені сформулювати наступну думку про підсумки тридцятиріччя незалежності в освіті… Вона така: в українській освіті за тридцять років так і не з’явилася система об’єктивної та справедливої оцінки роботи вчителя школи. Відсутність такої системи дає можливість чиновникам різних рівнів маніпулювати вчительськими долями; зберігає зрівнялівку в оплаті праці вчителя; не стимулює вчителів до самовдосконалення своєї професійної майстерності; формує негативний імідж учителя в суспільстві…

Але найголовнішим наслідком відсутності справедливої та об’єктивної системи оцінки вчителя стало те, що вчителю перестали довіряти. Довіряють Google та Інтернету, «досвіду» подруг та постам у мамських групах, освітнім «експертам», котрі щодня з’являються, як гриби після дощу, та книженціям чи блогам маловідомих авторів… Але не вчителю…

Бо і зусиллями влади (особливо місцевої), і зусиллями майже всіх ЗМІ в суспільстві вже сформований образ вчителя, який «більше не є володарем таємних, унікальних знань. Сучасні вчителі – нецікаві, втомлені, застряглі і вигорілі люди» (цитата з Інтернету). Для яких навіть складання учнівського ЗНО на 200 балів є досягненням…

Адже хто, як не місцева влада, періодично в різних місцях організовує «перевірку» знань вчителів, примушуючи їх виконувати учнівські тести ЗНО? А потім радісно оголошує результати, які, начебто, свідчать про «кричущий рівень знань вчителя».

Чи багато ви читали в сучасних ЗМІ матеріалів про хороших вчителів? Пишуть про вчителів, котрі знущаються з дітей, котрі не можуть вплинути на дитячі колективи, котрі складають тести ЗНО з такими ж результатами, як і їхні учні.. А про справжніх сучасних майстрів педагогічної ниви – написане шукати доведеться довго… Про них писати не модно: підстав для стьобу немає…

Бридко стає від того, що роботу вчителя оцінюють не за результатами змін у його учнях, а за балами ЗНО, які вони отримали, кількістю переможців олімпіад, паперами, звітами, публікаціями в мережах.

Оцінювання процесу освітньої діяльності, а не її результатів, стало нормативом, і, як не прикро, головною метою т. з. інституційного аудиту і сертифікації вчителів початкових класів.

Дарма, що процес може бути, а позитивний результат – далеко не завжди. Або як у тому анекдоті: «Робити дітей вміють всі, але далеко не у всіх діти виходять нормальними».

Між іншим, процес завжди можна прикрасити, сфальсифікувати, показати перевіряючим у належному вигляді. Із результатом зробити це не вдасться. Результат або є, або його немає.

І до тих пір, поки суспільство та освітні керманичі не будуть оцінювати роботу вчителя за результатами, реформи в освіті не буде. Буде процес реформування. Який триває уже тридцять років. Без особливих результатів.

А щодо почестей вчительці, яка склала учнівські тести на 200 балів, то, на мою думку, це черговий вияв приниження вчителя і блюзнірство. Якщо будемо йти цим шляхом, то незабаром учителям, котрі знають таблицю множення, доведеться біля шкіл ставити прижиттєві пам’ятники.

Оригінал

Освіта.ua
13.07.2021

Популярні блоги
С. Колебошин: 3000 спартанців (задача про молодих вчителів) 3000 молодих вчителів на 15000 шкіл, що в середньому – 1 новий вчитель на 5 шкіл
І. Совсун: як надовго ще вистачить запалу учителів? Існує гігантська прірва між переможцями світових олімпіад і базовим рівнем українських шкіл
Тетяна Сердечна: зарплати у вчителів мають бути різні Є шанс, що колись держава буде в змозі оплачувати роботу людей, які працюють із її майбутнім
І. Лікарчук: замість виховання – шароварщина і звіти Виховної роботи як системи формування людини вже давно немає, а є гам, шум, тріскотня
Коментарі
Аватар
Залишилось 2000 символів. «Правила» коментування
Ім’я: Заповніть, або авторизуйтесь
Код:
Код
Надежда
Работу учителя чаще всего оценивает человек, который сам не добросовестный. В прошлом году учителей- пенсионеров подсадила на контракты. В этом году все учителя заранее стали спрашивать, как работать дальше.Директор долгое время изучала документы и вот, наконец, стала выносить вердикты. Об’явила, что у кого нет полной ставки, не подпишет контракт.У нас в прошлом году одни имели за 30 недельныех часов, а другие 8-13, так решала администрация. Разве это вина учителя-пенсионера? По количеству часов всем хватало, но она сказала, что не ХОЧЕТ подписывать, ей такое право дала держава.. И хочет держать на этих часах совместитетелей,который имеют свое постоянное место работы, но они ей дороги.Вот такие права у директора, а мы оказались не нужны ей.Но ведь это государственная школа, а не её частная.
Tet-a-tet
Для Надежда: В нашем лицее эпопея з выделением часов продолжается каждый год.25 августа хитренькие учетеля уже осаждают кабинет завуча,выбивая себе часы. А та,с довольным царственным видом,благосклонно раздает их своим прихлебателям,не упуская вожможности уколоть тех,кто был равнодушным к ней на протяжении года. Время идет, а старые порядки из сознания не уходят. Люди руководствуются выгодой:посчитали,что выгодней завучу носить подарки и все будет о’кей и отложили мораль в сторону,деньга не пахнет. И если так делает половина Ваших коллег,что Вы можете с этим поделать? Или делайте так как они,или гордитесь своей честностью.
Коментувати
Sandomur
Мій колега по ліцею за 25 р.роботи видав самотужки 7 посібників зі своєї спеціальності.Останній був на 600 ст.Коли він його показав директору, той відразу поліз на останню сторінку подивитися який тираж. Не поглянув на зміст, розділи,ілюстрації, не похвалив його за працю,а саме на тираж. Не пам’ятаю,щоб директор хоч колись відзначав його як найкращого викладача,навпаки,вставляв ще йому палки під час чергової атестації. І таких "цінителей" праці вчителя по Україні катма і Ви,п.Лікарчук, цьому не зарадили. Як не можуть нічого змінити і міністри,один змінює іншого,багато обіцяє, а віз і нині там.Низький рівень моралі у суспільстві бичем б’є по найважливішим людським цінностям;визискувати, красти, лицемірити,заздрити,принижувати не є чимось соромним. Коли ми наберемося того гонору трудно сказати,уся надія на молоде покоління,яке не так заражене вірусом користолюбства та лицемір’я.
Скептик
Для Sandomur: "видав самотужки 7 посібників зі своєї спеціальності" - не впевнений, що це потрібна справа. Підручники та посібники мають бути універсальними для всієї школи. Готувати їх мають спеціалісти. А цей самвидав лише створює безлад в середній освіті. Цей безлад потрібно припиняти. Інакше у нас буде "цюрківська хімія" відрізнятись від "зарічної хімії" так, як сонце від місяця. Рівень середньої освіти має бути однаковим не залежно від місця перебування навчального закладу.
Коментувати
Лідія
Механізм оцінювання роботи вчителя: - результати ЗНО - моніторинг за кілька років успішності учнів - щорічне тестування учнів з предмету НЕЗАЛЕЖНО! Бо на місці все що треба домалюємо)) - порівняння ЗНО та річного балу (бо можна зробити чудесну успішність на папері в школі) - методика - опитування батьків - опитування учнів - якість участі учнів у конкурсах (не всі конкурси в інтернеті достойні уваги) - олімпіади - психологічний тест на вміння працювати з класом (бо ж є цирки на дроті в окремих класах, а вчитель заслужений перезаслужений) - чіткі критерії атестації, а не иі розмиті категорій ні вимоги - ведення блогу - ВИКИНУТИ! Бо справжній вчитель НЕ МАЄ часу на такі дурниці!!! І ЦЕЙ список можна коригувати всім , крім МОН)
Местный
Для Лідія: Вы явно не понимаете суть работы педагогов. Запомните, запишите, заучите или ещё что-то, но задача педагога и учебного заведения заключается в подаче знаний, а вот желает ли учащийся их получать - вопросы ИСКЛЮЧИТЕЛЬНО к ученику.
Тарас
Для Лідія: Оцінювання лікарів: результат - вилікувався пацієнт. Пацієнт таблетки не приймає, рекомендації не виконує. Лікаря вигнати з роботи бо результату немає
Matillda
Для Тарас: Перестаньте учителей сравнивать с врачами! Врач - многоуважаемая профессия, в мединституты всегда было сложно поступить, туда шли лучшие, в отличие от педынь))) И общение с пациентом там преподаётся как отдельная наука - правдами и неправдами лечиться заставят. Помню, лежала с трёхлетним сыном в больнице, он не давал сделать себе капельницу - так меня выгнали, на него две медсестры сверху сели, в простыню плотно забинтовали, одна рука только осталась, и вылечили! Я не предлагаю никого бинтовать в школе, но учитель должен находить подход к разным детям, а не пускать процесс обучения на самотёк!
Коментувати
Аліна
Поки не буде механізму справедливої оцінки роботи вчителя, яка б не залежала від думки адміністрації, то доти і будуть такі ситуації! Тепер оцінюють тільки за балами зно. Хоча ті бали в БІЛЬШОСТІ випадків не є заслугою вчителя, який навчає, є ЗАСЛУГОЮ репетитора. А репетитору вигідно показувати свої знання через ЗНО. Чи були б такі результати, якби дав 25 дітей, з яких лише 5-6 кудись вступають і потрібні результати, а решту чекають на свідоцтво і - за кордон?
Горбань
Проблема об’єктивної оцінки роботи вчителя не вирішена і влада не збирається її вирішувати. Складність у тому, що формальні результати вчительської роботи залежать від підбору дітей: слабеньких дітей на відмінно не навчиш, а у спеціалізованих школах навіть посередній вчитель матиме прекрасні результати. Як працює вчитель найкраще видно безпосередньо у його колективі, його шкільній адміністрації. Але тільки при тій умові, що директор і завуч - професіонали педагогічної справи і об’єктивні порядні люди. Тільки такі далеко не скрізь. Адже адміністрацію школи призначають "згори", "під себе", а вчителі на це призначення згідно з Законом про повну загальну середню освіту ніяк вплинути не можуть. Додам, що таке поширене явище як заздрість, теж не сприяє об’єктивності оцінки!
родитель
Будущие выпускники платят деньги, чтобы испытать себя на пробном ЗНО, а учителя - лицемерно и подло прут на основную сессию бесплатно! Имеют право по закону? Так в законе не написано, что, например, в трамвае ср..ть нельзя... Стыдно должно быть, просто стыдно. Нужно поскорее вводить отдельное ЗНО для учителей на уровне выпускника магистратуры - вот им пусть и хвастаются!
квм
Для родитель: І як вони там себе испытьівают? Пробне ЗНО - просто збирання грошей. Можна дома безплатно собі зробити хоть 10 пробних ЗНО.
родитель
Для квм: Ну и какого х..ра тогда репетиторы на основную сессию ЗНО прут? Чтоб за них государство заплатило?
Коментувати
Вишневський
А ще такі педагогині, проходячи ЗНО, сбивають бал вступникам, підвищують пороговий бал. Ну дуже сумнівні досягнення. Ведмежа послуга абітурієнтам задля задоволення власних амбіцій!!!
вопросик
Да, действительно, сомнительное достижение - сдала на 200 баллов преподаваемый предмет... А было бы интересно узнать, сколько ещё учителей сдавало "детское" ЗНО и какие баллы у них. Может быть среди них и не сдавшие есть?
за державу
"Повторю: вчительці влаштували почесті не за авторство у новій методиці навчання, не за написаний методичний посібник, котрий став бестселером" - сумнівні досягнення.
Згідна
Браво, пане Лікарчук! Кожне слово правда. Гірка, але правда. Її аплодують за те, що вона просто якісно знає те, що має робити. Давайте аплодувати лікарю, що знає анатомію, бухгалтеру-с1, флористу-назви квітів. Фарс, фарс, фарс. Гидко
Якось так
Для Згідна: Ваше "знає анатомію" і т.д. занадто абстрактне. Бо знати можна на 150 балів (і держава, наприклад, допускає знання на цьому мінімальному рівні для ЗНО з математики для вступу на медичні спеціальності), а можна знати на 200 балів. Так само диплом магістра видають, як трійошнику, так і відміннику. І цей диплом свідчить, що і той і той ЗНАЄ. І, нажаль, далеко не кожен вчитель здасть ЗНО зі свого предмету на 180 балів. Та й МОН, як я пригадую, толерує "право вчителя на помилку".
399
Для Якось так: Бо знати можна на 150 балів (і держава, наприклад, допускає знання на цьому мінімальному рівні для ЗНО з математики для вступу на медичні спеціальності), а можна знати на 200 балів. Для вчителя знати досконало матеоіал - мало, бо його ще потрібно вміти передати учневі.
Якось так
Для 399: Ви якусь ідеальну ситуацію малюєте. Погляньте бали абітурієнтів з якими вступають у педагогічні ЗВО.
Коментувати