Ігор Лікарчук: коли результати ЗНО не будуть зрадою

Якість освіти – не у процесах та паперах, які потужно вивчає та аналізує ДСЯО укупі з експертами

Ігор Лікарчук: коли результати ЗНО не будуть зрадою

Автор: Ігор Лікарчук, екс-керівник Українського центру оцінювання якості освіти.

Давненько так бурхливо не обговорювали в мережі результати ЗНО, як цьогорічні з математики. Дехто із посадовців навіть спробував особисто виконати цей тест. Дарма, що пам’ятають теорему Піфагора лише в контексті приказки про штани, але туди ж…

Подібними дурничками заради популізму та марнославства ніколи не займався і зараз не буду. Але кілька власних думок про цю ситуацію висловлю. У контексті того, чи є зрада в таких результатах тесту з математики, чи її немає.

1. Кілька дуже досвідчених учителів математики мені авторитетно заявили, що цьогорічний тест дещо відрізнявся від минулорічних. У ньому було набагато більше завдань на використання знань, а не на їхнє елементарне відтворення. Ось тут і перша зрада.

Бо у переважній більшості шкіл використовувати знання не навчають. Головним у освітній практиці в старших класах останнім часом стала підготовка до ЗНО, сутність якої полягає в натаскуванні на виконання завдань, спрямованих на відтворення знань. Насамперед тих, що були в попередні роки на ЗНО. Тож результат був прогнозований. Не потрібно освітній процес у школах перетворювати на підготовку до ЗНО, а результати ЗНО класти в основу оцінки роботи шкіл і вчителів. Бо тоді ЗНО із блага перетворилося на ЗЛО.

2. Задля гарного піару в контексті року математики придумали обов’язковість тесту з математики. Але не придумали того, як бути з тими для кого та обов’язковість «до лампочки». Склав чи не склав – атестат отримає, власні гроші за складання ЗНО не платить… То чому б не прийти просто так: для «приколу». І прийшли, щоб намалювати матюки в бланках відповідей… Ото і друга зрада. Щоправда, занадто дорого вона обійшлася для держбюджету.

3. Я абсолютно не сумніваюся в тому, що математику повинен знати кожен випускник школи. Бо то потрібно, насамперед, для власного розуму… Але чи повинні ту математику знати всі в однаковому обсязі? Зрозуміло, що ні: один рівень знання для фізиків, інший – для ліриків та обивателів… Але ж тест ЗНО був один для всіх: без усілякого розмежування на рівні. У результаті – третя зрада. У якій винуваті ті, хто замовляв і проводив ЗНО.

4. Четверта зрада лежить у системі вищої освіти. Чи багатьом університети потрібні абітурієнти, які знають математику дуже добре і добре? Сумніваюся в тому. Ось факти.

По-перше, під час засідання комісії з визначення порогу «склав / не склав» там правлять бал представники університетів. Це логічно – вони споживачі. Як людина, котра запроваджувала в системі ЗНО цей пороговий бал, стверджую, що боротися з університетським представництвом дуже складно. Мені навіть довелося у 2014 році посваритися через це з двома дуже впливовими ректорами університетів. Їхні представники, як безсмертні, кидалися на амбразуру, коли заходила мова про підвищення прохідного балу хоча б на одиницю. І воно зрозуміло: кожна одиниця – кілька сотень потенційних абітурієнтів, яких і так обмаль.

По-друге. Подивіться на вимоги університетів щодо переліку сертифікатів ЗНО, які вони будуть вимагати від абітурієнтів. Сертифікати з математики, фізики, хімії у тому переліку не котируються… Тож до тих пір, поки наші університети будуть приймати будь-кого, а не тих, хто реально хоче і готовий там навчатися, цьогорічна ситуація з тестуванням із математики буле повторюватися. Немає запиту – немає пропозиції…

5. П’ята зрада – повна невизначеність у тому, що таке ЗНО. Воно створювалося для відбору абітурієнтів до університетів. Зараз його перетворили у якесь мірило якості освіти, чим воно апріорі не може бути, бо створювалося не для того. А змінити його сутність та зміст , щоб включити в систему оцінювання якості освіти, за 15 років не спромоглися. Тож і маємо те, що маємо. Далі – буде гірше, бо невизначеність ніколи не була гарантом успіху та розвитку.

І останнє. Воно стосується не лише тесту з математики. У загальній середній освіті вже ліквідована система оцінювання навчальних досягнень, здобутих учнями на кожному етапі навчання. Маєш знання і навички на певному етапі чи їх не маєш – без всяких сумнівів переходиш до іншого етапу навчання. І так усі 11 чи 12 років.

Тож, панове законодавці і освітні чиновники, повертайте у школи щорічні перевідні іспити та право школам не переводити учнів, котрі не засвоїли попередній, на наступний етап навчання. Я не про ялову ДПА, а про справжні іспити, коли кожен учень сам-на-сам із екзаменаційною комісією…

Якість освіти – не у процесах та паперах, які потужно вивчає та аналізує ДСЯО укупі з силою-силенною громадських експертів, а у конкретних результатах роботи кожних школи, учителя та учня. Чи не час повернутися до їхнього вивчення, аналізу та прогнозування? Тоді й результати ЗНО не будуть зрадою.

Оригінал

Освіта.ua
25.06.2021

Популярні блоги
С. Колебошин: 3000 спартанців (задача про молодих вчителів) 3000 молодих вчителів на 15000 шкіл, що в середньому – 1 новий вчитель на 5 шкіл
І. Совсун: як надовго ще вистачить запалу учителів? Існує гігантська прірва між переможцями світових олімпіад і базовим рівнем українських шкіл
Тетяна Сердечна: зарплати у вчителів мають бути різні Є шанс, що колись держава буде в змозі оплачувати роботу людей, які працюють із її майбутнім
І. Лікарчук: замість виховання – шароварщина і звіти Виховної роботи як системи формування людини вже давно немає, а є гам, шум, тріскотня
Коментарі
Аватар
Залишилось 2000 символів. «Правила» коментування
Ім’я: Заповніть, або авторизуйтесь
Код:
Код
KVP1248
Тест з математики не зрада, а можливість прискорити прогрес. Головна помилка полягає в тому, що ми не розуміємо, що потрібно підтримувати дітей з хорошими знаннями, давати їм можливість самостверджуватись. Ті, хто не хоче вчитись не впливають на наше майбутнє. Знання – сила, якщо людині з низькою мораллю дати певну суму знань, то вона їх використає не для прискорення прогресу, а для примноження зла. Сучасні технології дозволяють підвищити продуктивність праці на багато порядків. Те, що робили сто років назад тисячі, зараз здатна виконати одна людина. Сучасну освіту необхідно переорієнтувати на те, щоб вона не формувала з Геніїв Мауглі. Генії мають творити те, чого немає в оточуючому світі. Втілювати придумане геніями мають, назвемо їх інженерами – це ті професіонали, які розуміють що придумали генії. Їх місія полягає в тому, створити нову нішу для життя людства. Всі інші теж мають невід’ємне право на життя, але головне, щоб цей «баласт», виконуючи закони держави, не заважав прогресу.
Євгеній Тєплоухов
Для KVP1248: опа, а ось і теорію про убер- та унтерменшів підвезли!
KVP1248
Я про те, що навіть представники «-меншів» можуть сприяти прогресу. Для цього потрібно лише, щоб керівник вишу, який поглинутий болотом корупції, звільнив від незаконних «податків» відмінників.
Коментувати
Ексвчитель
Основна причина бід -- відсутність будь якої відповідальності батьків і учнів за результати навчання. А яжемамам треба тільки бали, а не знання своїх чад. От і з’їдають вимогливих і об’єктивних учителів....
Ідеал
Друзі!! Звільніть Украіну від рефом. Просто організуйте якісний навчальний процес. Потурбуйтеся про вчителя: житло і зарплата!!! В пріоритет- педвузи,відремонтуйте гуртожитки, оновіть програми. Слід оснастити іх новітніми тзн, компютерним обладнанням. Треба питати по серйозному з адміністрацій за школи. Іще - Академію педнаук, тих ледацюг примусити працювати. Почистіть Мон і департаменти на місцях від неуків, грантоідів . Все це не реформи, а простий ПОРЯДОК. На жаль його немає в краіні в цілому.
Шевчук
Для Ідеал: Це може зробити лише патріот- професіонал з такою ж командою!! Ні в якому разі не гранобздюх за польські злоті
небайдужий
А хто це буде робити? В обласні департаменти освіти реорганізують додають молодь і спорт. Керівником призначають продавця( з дипломима купленими) .А освіта це все!!! І маємо те,що маємо! А МОН? Це ж ужас!!! А керівники ШКІЛ ловлять рибку в мутній воді.Вони ж САМОСТІЙНІ.Де робота служби ЯКОСТІ? Хоча там тоже б зробити ревізію!!!
Тарас
Для Ідеал: а куди всіх коханок депутатських прилаштувати? У перевірку учителів. Непильно і доходно
Коментувати
Анна
"Коли результати ЗНО не будуть зрадою?" - ответ простой - никогда. Высшее образование сворачивается. Магистры сидят на кассах в АТБ. Если дети будут писать лучше - будут поднимать пороговый балл. Задания были простые, но на смекалку, то есть на IQ, а таковой либо есть, либо нет. Репетитор здесь не поможет. Ничего страшного не произошло. В Вузы должны идти не все.
Галина
Для Анна: те, що магістри сидять на касах в атб означає лише одне: вони вступали на спеціалтності за принципом "аби кудись вступити"
Євгеній Тєплоухов
у нас 95% абітурієнтів вступають за цим принципом.
Коментувати
Астроном
Всі ці пропозиції не суттєві, слабкі , а то і єресь!! Без системи, кадрів нічого не працює. Що треба: публічно провести розслідування , хто брав гранти на розвал освіти , хто з Польщі , з фондуСороса отримував вказівки, здійснював руйнацію. Судити цих зрадників!!! А потім відновлювати українську систему освіти, починати з підготовки Вчителя, соціального пакету, школу в кожному селі , новий зміст освіти, тзн , Напн підпорядкувати Мон, заставити працювати ....
Клемансо
Для Астроном: В цьому суть Зради- пшеки купили наших рехформаторів.
Коментувати
Emerald emerald
Го...но не тонет, не в воде, не в крови..._
Світлана
Давно не читала таких толкових статей про стан освіти в Україні. Підтримую автора. Хотілося б додати наступне. Ми зараз впроваджуємо фінську модель навчання, дещо з інших європейських країн переймаємо. А що в цих країнах такий високий рівень математичних знань? Чому необдумливо відкидаємо досвід української освіти? Багато батьків пишуть: як ви, вчителі, навчаєте дітей, що вони не взмозі зробити 10 завдань. Ми за 30 хвилин робимо 20 правильно. Так, дорогенькі, але ж вас навчали по якій системі? Так, може, не все так погано було в тей час в освіті? А підручники? Згадайте Геометрію Погорєлова, приблизно 200 сторінок, один підручник 7-10 клас. А зараз на кожен клас такий, щей може бути в 2 рази товщий.
ЖКВ
Тільки відмінили екзамен з математики в 6класі, з геометрії в 8 і 10класах, я сказала:,,Все!!! Математики не буде!" Так її і не має... Це був початок розвалу... Підтримую автора статті!
Рутковська Галина
Всі слова ,сказані Вами-істинна правда .Реформаторам освіти є над чим працювати.А учні - справжні піддослідні кролики у нашій системі освіти.
Горбань
Для Рутковська Галина: "Реформатори" невпинно працюють над розвалом освіти і досить успішно, як показало ЗНО. А на всі конструктивні пропозиції їм начхати!
Коментувати
Маестро Білокінь
Дєд правий!!! Повністю!! Доповню- ще треба оновити , серйозно зайнятися педінами! Не реформувати за гранти( на смерть) ,а оновити, допомогти, зміцнити , новий зміст , мтб, практики ... Рання профорієнтація, школи Юного педагога... Яка Нуш без Вчителя!!???
Діма
Знаю близько 10 людей, які ЗНО здали не нависокі бали, а зараз мають чудовий бізнес, і далеко не ЗНО показує знання людини!!!! Головне щоб голова ,,варила‘‘, а ті які і здали на 180+, сидять і працюють за 6-9 тис., і це закор, який діє майже завжди!!! Не кажу про відміну ЗНО, а кажу про те, що ЗНО також не перевіряє знання!!!!
Євгеній Тєплоухов
Для Діма: помилка того, хто вижив. Класика жанру.
Коментувати
Вчитель
Про перевідні екзамени після кожного класу - чудова ідея. Хоч якась мотивація вчитись для учнів. І залишити на другий рік навчання - теж згодна.
Ексвчитель
Для Вчитель: стосовно екзаменів після кожного року -- обома руками ЗА! У теперішніх учнів абсолютно відсутня психологічна готовність до складання іспитів, а її можна сформувати лише поступово. Тому дозовано екзамени після кожного класу -- це правильний шлях. Стосовно ж того , щоб залишати на повторне навчання в тому ж класі -- це шлях в нікуди, категорично проти. Це лише даремна трата часу і чималих коштів для держави, ми в совку це мали. І що? Скільком двійочникам-другорічникам це допомогло? Ефективність такого підходу -- рівно нуль. А може й зі знаком --.Повертаючись до екзаменів, мушу зауважити, що якщо і надалі командувати в школі будуть не вчителі, а "яжематєрі", то ефект буде невеликий, бо ці придурочні затероризують вчителя ще й екзаменаційною оцінкою. Якщо реалізувати принцип "руки геть від вчителя", тоді, можливо, щось зміниться на краще. А допоки командуватимуть тупі і нахабні "яжематєрі", в школі покращень не буде!
Тарас
Для Ексвчитель: повторне навчання це дуже ефективно. За часыв СРСР це був могутній стимул присадити хулігана. Боялися залишитись на 2й рік страшно, сиділи як пам’ятники.І хороші діти могли учитись, і булінгу не було
Sergox
Згоден, повторний курс для двійочників-другорічників не завжди був ефективним. Але для численної когорти трієчників і середнячків це був чудовий мотиватор для навчання. Саме для них другорічник, як опудало на городі для горобців. Нікому не хочеться залишитися на повторний курс! Плюс ганьба! Звичайно ж можна і потрібно думати про всіх без винятку учнів як особистості і їх право на гідність. То можливо не на другий рік, а в інший спеціальний навчальний заклад для тих, хто потребує особливої уваги до навчання і виховання? Мова йде не про спецшколи типу "для важких" учнів. В нас же створюють ліцеї для старших класів, в яких будуть навчатись ті, хто хочуть і можуть? Чому б не продовжити "реформи" і не створити навчальні заклади для тих, хто не хоче і, можливо, не може? Не на словах, а на ділі піклуватися про таких учнів Адже їхнім батькам , як правило, байдуже і до навчання таких дітей, і до їх виховання і піклування про їх майбутнє.
Коментувати
учитель
Колись поступали у пед через шаленний конкурс, училися як прокляті (конспекти, бібліотека, наочний матеріал, методики,...) А зараз? Представник адміністрації НЗ не може вивчити елементарний віршик на 4 стрічки, жодного разу не говорить своїми словами, тільки читає скачане з Інтернету, про те вона закінчил пед. Бо взяли з мінімальними балами. Приходят випускники педіна і не знають елементарних речей. Вони не роблять навіть сотої долі, що робили колись студенти. Питаєш молодого колегу яка зараз наша бібліотека, а він зізнається, що навіть не знає де вона. Такий вчитель не буде навчати і викладатися. Зробіть обов"язкове ЗНО щорічно вчителям-предметникам. Здав ЗНО - в цьому навчальному році претендуєш на години, не здав- до побчення. Буде мало, але якість у рази покращиться. Скажу по секету, якщо сьогодні наше МОН вирішить зробити ЗНО по решта предмтам, буде те саме. ( але математику здавали не однаково, було два рівня, пане)
Євгеній
Для учитель: Перепрошую, але з вашої риторики потрібно спершу не вчителям пройти ЗНО, а МОН, тоді в міністерстві залишиться одиниці, хто не по родинних зв’язках там сидить.
Коментувати
учитель
Ні!НІ!НІ!Тільки ЗНО!!!Це єдиний спосіб побачити рівень знань наших дітей і дати змогу дітям поступати за знання,а не гаманець батьків! Про які перевідні екзамени Ви пишите, пане!Ви знаєте що таке школа?Я Вам розповім. Ти як учитель маєш знати кому що можна ставити, а що ні. Ти не можеш "зрізати" дитину спонсора, керівника або галасливих батьків.Ти маєш виконувати танок із бубнами щоб щось якось спитати аби дитина відповіла првильно, на те що потрібно. Екзамен? Не смішіть мене!Вчителі самі пишуть правильно завдання і дають списати учням. Розподіляють дітей по кількості учителів на кафедрі. Ну-да,доки не ввели ЗНО , то з 4-х учнів було 2 медаліста.За рік випускається 10-12 медалістів.Це об"єктивність! А зробіть зріз ЩО отримали медалісти на ЗНО!Пам"ятаєте як волали всі, що в атетаті одна оцінка, а на ЗНО суттєво нижча? Не волайте.Досить.Ковтніть і прийміть,що наша освіта нижче ничого.Вчителі не вчать,діти не вчаться,школа малює оцінки. Зробіть один раз-не набрав не поступив.
Дмитро
Для учитель: автор має на увазі річні контрольні щодо переведення у наступні класи.
Коментувати
Сенатор
"повертайте у школи щорічні перевідні іспити та право школам не переводити учнів, котрі не засвоїли попередній, на наступний етап навчання." Ви хоч уявляєте, що зараз робиться у школах? Ви серйозно вважаєте, що у школі на іспитах поставлять негативний бал (якого ще і немає)? Свята простота. У технікумах, коледжах бали 1, 2, 3 є негативними (для загальноосвітньої підготовки). Ну і що? Викладачі ЗОБОВЯЗАНІ ставити бал не менше як 4. Навіть якщо студент і на уроки не ходив. Я математики не читаю, але деякі обчислення робимо. На моє запитання студентам, а як вони збираються здавати ЗНО з математики (на той час його обовязковість ще не була відмінена), якщо вони навіть таблички множення не знають. Знаєте, що я почув у відповідь? НЕ ВЧИЛИ І ВЧИТИ НЕ БУДЕМО. ВСЕ ОДНО НЕ ВИЖЕНУТЬ. НАМ ДОБУТИ ДО 18 РОКІВ І БУДЕМО ЇХАТИ У ПОЛЬЩУ НА ЗАРОБІТКИ. Все! Приїхали! Ось такі-то і результати з математики. То це ще не всі здавали. А якщо підуть всі. Ото буде результат!!!
А чому не так?
Діду, до чого тут вимоги університетів щодо переліку сертифікатів? Цей перелік чітко прописаний МОН. Щодо тесту з математики, то принаймні перші 20 завдань були просто елементарними. А за них можна було набрати біля 30 балів із 67 можливих. Єдиний вихід із ситуації встановити реальний пороговий бал і позакривати всі ті недовузи, які не зможуть набрати абітурієнтів із справді достатніми знаннями.
Vlad
Для А чому не так?: А тому, що для вступу на спеціальності прикладна фізика і наноматеріали можна подати наступні сертифікати: історія України / іноземна мова / біологія / географія / фізика / хімія. І не випадково на першому місті історія, а фізика і хімія на останніх.
Для Vlad:
Це третій сертифікат - один із шести (яка дурість) на вибір. Але ж другий - математика.
Коментувати
Лілія
Браво, автору! Найкраща думка про ЗНО! І так, воно і є, що зараз 10-11 клас це суто підготовка до ЗНО!!!! А так не повинно бути!!!! Автору статті, аплодую стоячи!!!!
Владислав Бойко
Для Лілія: Питання у тому, що якщо 10-11 класи - це підготовка до ЗНО, то що ж таке 5-10 класи?...
Лілія
Це так, здобуття знань, які всі прекрасно забувають, тому що в 10-11 класах всі сили спрямовують на підготовку до ЗНО!!!! І не потрібно ,,вдавати‘‘ з себе розумника, Владиславе!!! Тому що думаю, Ви прекрасно знаєтк, що вібувається в освіті, і думку батьків і школярів, на все те що відбувається зараз зі ЗНО, ДПА, вступом і тд!!!
Тарас
Для Владислав Бойко: я готую учнів за кордоном. Там теж старші класи -підготовка до іспитів. Що не так?
Коментувати
Надія
ЗНО з кожним роком відсіює багато потенційних українських студентів, і тим самим відкриває їм шлях на навчання за кордон!!! Багато дуже багато розумних студентів просто їдуть навчатись закордон!!!! А все із-за прохідних балів, склав/не склав ЗНО, і тд!!!!
Владислав Бойко
Для Надія: Прапор в руки і барабан на шию таким... розумникам.
Тарас
Для Надія: за 40 років роботи я знав лише одного учня, який мав чудові знання але ЗНО здати не зміг би. Бо він був надзвичайно повільний, а глибну його знаньміг розкрити лише діалог. Зараз він у Силіконовій долині
Анна
Для Тарас: А моё наблюдение: талантливые дети часто невнимательны и ошибаются в простых вещах - решают сложную часть задачи, а простую громоздкую просто бросают - неинтересно. Эйнштейн бы точно не сдал...
Коментувати
Владислава
Так, дійсно, не тільки ЗНО з математики, а й загалом ЗНО зараз взагалі не зрозуміло для чого, тому що рівень зовсім не той, який вивчають діти у школах, для того і ходять всі до репетиторів!!!! ЗНО-наразі найбільший страх і перешкода для школярів, тому що вони не знають, що їх чекає, ЗНО-це лотерея, кожного року!!!! Повезе, або ні!!!! Якісь гонки незрозумілі, і це не діти тупіші стають, а завдання ЗНО абсурдні!!!!
Владислав Бойко
Для Владислава: Погоджуюся! Как страшно жить! Кругом страх, опасности и кошмары. А вдоль дороги непроходные с косами стоят. И тишина...
Коментувати