О. Панич: від статусу закладу досліджень більше не стає

Ситуація з наукою в наших закладах вищої освіти навіть гірша, ніж можна собі подумати

О. Панич: від статусу закладу досліджень більше не стає

Автор: Олена Панич, незалежний експерт із питань освіти й освітньої політики.

Можна скільки завгодно у яких завгодно законах писати про свій статус «дослідницького університету», але чомусь досліджень від цього більше не стає.

Опубліковані результати державної атестації закладів вищої освіти, що належать до сфери управління Міністерства освіти і науки України, у частині провадження ними наукової (науково-технічної) діяльності. Не скажу, щоб я чогось такого очікувала, але направду мене здивували результати. Схоже, ситуація з наукою в наших ЗВО навіть гірша, ніж можна собі подумати.

В атестації взяли участь 135 закладів вищої освіти. Це більшість з підпорядкованих МОН, хоча й не всі.

За підсумками атестації кожен заклад міг бути віднесений до однієї з трьох кваліфікаційних груп за таким принципом:

  • до групи А за науковим напрямом відносяться заклади вищої освіти, дослідження і розробки яких виконуються на світовому рівні розвитку науки і технологій, мають важливе загальнодержавне та/або світове значення;
  • до групи Б відносяться заклади вищої освіти, дослідження і розробки яких виконуються на високому професійному рівні, мають важливе значення для окремих галузей економіки, інших сфер суспільного життя, зміцнення національної безпеки;
  • до групи В відносяться заклади вищої освіти, дослідження і розробки яких виконуються на задовільному професійному рівні та мають значення насамперед для забезпечення належного рівня освітнього процесу в закладах вищої освіти.

Оцінювання відбулося за семи науковими напрямами:

1. Аграрні науки та ветеринарія (до групи А віднесено 2 заклади з 24, що подавали заявку за цим напрямом).

2. Воєнні науки та національна безпека (до групи А не потрапив ніхто, всього подавали заявки 5 закладів).

3. Гуманітарні науки та мистецтво (до групи А віднесено 1 заклад із 53).

4. Суспільні науки (до групи А віднесено 3 заклади із 123).

5. Біологія та охорона здоров'я (до групи А віднесено 2 заклади із 33).

6. Математичні та природничі науки (до групи А віднесено 3 заклади із 59).

7. Технічні науки (до групи А віднесено 5 закладів із 86).

При цьому деякі з наших університетів, що начебто у світових рейтингах, не мають жодного напряму, атестованого за найвищою категорією. І хто там що говорив про статуси дослідницького?

Детальніше про атестацію можна почитати на сайті МОН.

Оригінал

Освіта.ua
30.03.2021

Популярні блоги
Віктор Мисан: про що думають українські учителі У школах – повний розгул «демократії» та «академічної свободи», що зверху, що знизу
Т. Єфімова: коли зникне зі шкіл совдепія з подарунками? Коли зникне зі шкіл совдепія разом з подарунками, підлабузництвом і нікому не потрібними активностями?
Н. Борисенко: чарівна паличка й валеріана для вчителя Учителі просто вигорають, і в них не вистачає життєвих сил дати дітям все те, що вони могли б
В. Онацький: чому школа починається з двійки? Учителі, які поставили двійки в перший навчальний день, є професійно непридатними
Коментарі
Аватар
Залишилось 2000 символів. «Правила» коментування
Ім’я: Заповніть, або авторизуйтесь
Код:
Код
Alexander
По-перше, результат залежить від сформульованих умов, тому всі рейтинги, включаючи світові, такі різні. Можна сформулювати критерії так, що жоден виш не пройде. (Або навпаки). По-друге, в чому мета атестації? Віддати всі гроші цим небагатьом (типу А), тим самим закрити будь-які перспективи всім іншим? (Які, до речі, треба таки скоротити, бо в нас вже менше випускників шкіл ніж місць у вишах, котрі були повідкривані МОНом в кожному райцентрі у корупційні 90-ті). У нас же головна мета конкурсів - щоб знайти аргументи для відмови у фінансуванні, ніж для підтримки. А може для розвитку науки треба підтримати фінансово перехід від Б до А (від Б до В)? (Тут абсолютно згоден з Севастяном, от де корінь проблеми!!) Це як в сільському господарстві, що робити з коровою що дає менше молока - зарізати чи годувати краще? У нас схиляються до першого варіанту, але тоді що в перспективі? Найцікавіше питання - це неподання на атестацію, особливо профільних вишів, з цим варто розбиратися.
Житомирянин
Щиро не розумію, в чому феномен Сум? Нібито звичайний облцентр з розряду "та хто такий цей ваш...", але їхній університет завжди (принаймні останні пару років) в топ-10 по Україні, і в атестації науково-технічної діяльності, згаданій у цій статті, майже по всьому найвища категорія А...
Севастян
Пані незалежна грантоідноЕксперт Панич ! Ви хоч розберіться- ще від Квіта в Украіні немає дослідницьких університетів !!!? А на всі 300 універів виділили 28млн $ , а один середній внз Сша має в 1000 разів більше!! І що викладачі завинили!?? Немає державноі політики! Розпочати слід із заборони грантожебракування. Державознищення.
Alexander
Для Севастян: Цілком згоден, але маленька поправка: грант (внутрішньо-український чи зовнішній) має право на існування, але повинен бути отриманим на конкурсній основі додатком до базового фінансування наукової роботи. А в нас влаштували гранти-конкурси на зарплату науковців у виші, яка при цьому не перевищує зарплати касира чи охоронця в супермаркеті... Не "виграв" конкурс - закривай лабораторії. Куди йдемо?...
Коментувати
Tet-a-tet
135,що пройшли атестацію і є та оптимальна кількістть ВНЗ,яка потрібна Україні, решта-знали, що не пройдуть, тому і сидять тихо,сподіваючись на протекцію та блат,а головне-вони впевнені у відсутності будь-яких для них наслідків. Ну що то за ВНЗ,якщо він не провадить науково-дослідницької роботи, звичайний технікум з видачі дипломів "про ВО", і не більше.І хоча увесь світ працює інакше, ми продовжуємо триматися за старе під голосні крики " розвалюють радянську систему ВО", і є ще у владі такі,які бояться цих криків,думаючи,що втратять політичну привабливість.Там де би мали діяти принципи господарності та здорового глузду часто діє політична доцільність, а точніше-звичайне боягузство політиків.
Коля
Я правильно розумію, що Київський національний лінгвістичний університет (колишній ИнЯз) визнано таким, що не пройшов державну атестацію за науковим напрямом гуманітарні науки? І попри це він продовжуватиме підготовку ПЕРЕКЛАДАЧІВ магістрантів, аспірантів, докторантів?
Оракул
Очікуваний результат! Питання, чи буде ця атестація мати якісь наслідки? Як на мене, категорія Б втрачає PhD, категорія В - PhD та магістрів, неатестовані наукові напрями закриваються і не можуть здійснювати підготовку навіть бакалаврів. Інакше ця атестація нічого нікому не доведе. Статус національний, який вирішили всім залишити, стидаючись рішучості, втрачають майже всі.
Володимир
А що показала Ваша особиста експертиза? І як працює Мала акалемія наук? Дуже хочеться глибокого аналізу...
Сандомир
Для Володимир: Замість чогось грунтовного використовуєте принцип"сам дурак".
Коментувати