В. Громовий: «миздобули» не перевелися в освіті

Два основні приховані мотиви організації конкурсів – заробити грошей і виправдати своє існування

В. Громовий: «миздобули» не перевелися в освіті

Автор: Віктор Громовий, освітній експерт, заслужений вчитель України.

Знову у стрічках керівників шкіл бачу ось такі сертифікати і вихваляння щодо «здобутків». Ми здобули!

«Миздобули» не перевелись на освітянській ниві. А я наївний думав, що у зв'язку із карантином конкурсоманія фсьо...

Ще у грудні 2017-го провів ґрунтовний аналіз документації обласного управління освіти і подав до МОН комплекс пропозицій щодо реальної дебюрократизації шкільної освіти.

Цитую самого себе:

«Як показав аналіз паперопотоків, третину масиву документації від МОН складають інформації та накази про проведення різноманітних конкурсів, фестивалів, днів, акцій, програм, ювілеїв та інших заходів. Частина таких інформаційних повідомлень з боку МОН має ознаки лобіювання комерційних чи напівкомерційних проектів (у випадку з так званими «платними» конкурсами)».

Тому пропонував:

1. Припинити практику нав’язування учасникам освітнього процесу в загальноосвітніх навчальних закладах участь у різноманітних конкурсах, заборонивши посадовим особам та управлінським структурам усіх рівнів інформувати, організовувати та вимагати звіти про участь у них.

2. З огляду на те, що участь у будь-якому конкурсі є особистим вільним вибором учнів (студентів), а перемога в конкурсах (олімпіадах тощо) є їх особистими досягненнями, припинити використовувати ці показники як індикатори успіху при визначенні рейтингів шкіл, під час атестації того чи іншого вчителя (викладача) тощо.

До речі, вказав на два основних прихованих мотиви організаторів конкурсів:

1. Заробити гроші шляхом збирання оргвнесків (благодійних внесків) чи шляхом освоєння грантових коштів. Наприклад, лише виручка за один із етапів конкурсу... у квітні 2017 року, у якому взяли участь понад 261 тис. учнів 1–11 класів, за офіційними даними складає щонайменше суму у 4 437 000 грн.

2. Імітувати бурхливу діяльність з метою виправдати існування тієї чи іншої установи чи організації. Наприклад, лише ... центр ... МОН України ініціював проведення понад 20-ти різноманітних конкурсів.

Як ви гадаєте, якою була доля цих пропозицій?

Для мене це був тест на щирість намірів тодішнього керівництва МОН реформувати вертикаль управління шкільною освітою. За їхньою реакцією на ці пропозиції можна було відразу ж зрозуміти: або ми беремо курс на реальну важку і навіть ризиковану роботу із відсікання голів бюрократизавра, або все обмежиться лише удавано-потішною дебюрократизацією і самопіаром.

P.S. Відповідаю на коментар Лариса Лотоцька:

Але ж ніхто не заважає ці конкурси просто ігнорувати!) Не чула, щоб когось карали за це. Зрештою, у нас і звітності про участь у конкурсах давно ніхто не вимагає! Але дітей інформуємо. Навіть бажаючі іноді знаходяться).

Ха, я мав розмову з тодішнім начальником обласного управління. Вони пробували просто розміщувати інформацію про конкурс на сайті. Але... згодом на заступника голови ОДА приходив лист «Про підсумки участі...» і виявлялось, що область без чарівних пенделів зверху десь у хвості списку. Не порядок! Начальник отримував підсрачник, і далі реалізовувався сценарій з поеми Тараса Шевченка «Сон»:

«Облизався неборака.
Та меншого в пузо —
Аж загуло!.. а той собі.
Ще меншого туза.
Межи плечі; той меншого,
А менший малого...»

Вертикаль працює, звісно, у випадку, коли їй це вигідно.

Оригінал

Освіта.ua
18.01.2021

Популярні блоги
Інна Совсун: чи забороняти смартфони в школах? На рівні держави поки немає розуміння, що робити зі смартфонами в школі
Н. Азарова: биті небитих возять регулярно Поважати свій труд і транслювати цю повагу, поважаючи інших, – оце і є суперзавдання
І. Лікарчук: ДПА в українських школах має бути ліквідована Проведення ДПА фальсифікує реальний стан якості загальної середньої освіти в Україні
А. Заможська: у космосі Тесла, а в нас — християнська етика МОН пропонує людям, які ходять до церкви два рази на рік, викладати християнську етику
Коментарі
Аватар
Залишилось 2000 символів. «Правила» коментування
Ім’я: Заповніть, або авторизуйтесь
Код:
Код
Мисебехвалимо
Громовий- типовий самозакоханий нарцис із комплексом величі. Покликання- відволікати народ від серйозного: фінансування, житло , мтб ... А пише про всяку хрінь
Ірина
Як мені близька ця тема! Батьки мого класу з величезною підозрілістю ставляться до платних конкурсів. Наче я або директор собі ці гроші забираємо. Тому я оголошую конкурс, але не примушую. З безкоштовними конкурсами так не проходить. Школа ПОВИННА брати участь у конкурсах. Вчитель обов’язково має показати свою бурхливу діяльність. (Наче мені без цього немає чим зайнятись.). А під час атестації підраховується, де ж вчитель "засвітився". І виходить, що працюю за командою "Треба!" замість "Хочу!". А за таких умов результат завжди гірше...
Шевчук В.
Для Ірина: Весь світ робить як неба , а не як хочу! Решта - в дитсадку.
Коментувати
Сергій
Ігнорую конкурси, так як це заробіток і тільки заробіток під гаслом розвитку дітей. Перше - зберіть таку-то суму, для перерахування на благодійний рахунок, а стільки-то залиште собі, ніби-то для компесаціі витрат за пересилку грошей. І їх не завжди вистачає. Тобто, вкради з благодійго рахунку гроші і стань підсудним. Але чому я безкоштовно повинен на вас працювати, та й ще приносити вам не малий пробуток? Крім того, я проаналізував фінанси одного з конкурсів: Дохід - 3,5 млн.грн. 1 - 1.5 млн. - програмістам, на хабарі, грамоти, календарики і т.п. 2 млн грн.дохід на кишеню. Можливо 0,5 млн. туди-сюди, але цифра вражає. Маркетинг, блін. Нафіга працювати вчителем. Головне напрягти вчителя. А ми як раби - завжди готові.
Ірина
Шановний Віктор. 50 грн це не гроші. Це 2 бутилки Кока-коли, або 1 пачка цигарок. Комусь важливіше впихнути в себе цю гидоту, а комусь - відправити дитину на конкурс. Мені - друге. Навіть малозабезпечені та неблагополучні родини на цигарки витрачають більше грошей. Але я за безкоштовні конкурси. Бо у виявленні розумних і талановитих учнів має бути зацікавлена держава. Плюс для переможців безкоштовний вступ до ВНЗів. А конкурс - це планка до наступного стрибка. І у вчителя, як у тренера по мозгам, робота така - піднімати цю планку. Ви ж не виступаєте за відміну спортивних олімпіад?? А це те саме... І замислитесь, чому в нашій державі почала збільшуватись кількість іноземних олімпіад. А тому, що вони переможців потім перемагають ( запрошують) до себе на навчання і на роботу. Так ми втрачаємо інтелектуальний потенціал країни. Ви, на мою думку, не усвідомлюєте до кінця, для чого саме мають проводитись конкурси. Це як конкурс на вакантну посаду. Може Ви міряєте по собі. Тодіі шкода...
Учитель
А чим Вам, і особисто Громовому, заважають конкурси та олімпіади? Перестаньте дітей заганяти на них, хай кожна дитина визначається самостійно щодо участі у таких змаганнях. А вчитель не так уже й перетрудиться, якщо донесе до своїх учнів інформацію про конкурс та умови участі у ньому. Стосовно ж предметних олімпіад, то такі змагання проводяться у більшості країн світу. При цьому представники України досить успішно виступають на міжнародних олімпіадах (з математики, інформатики, фізики, астрономії, хімії, біологіїЇ). Тому не можна вважати олімпіади пережитком "совка". Але залучати до участі у них треба лише дійсно тих, хто виявить таке бажання. А для вчителів, які реально працюють з такими дітьми, знайти спосіб стимулювати. Бо доходить до того, що готує учня одна людина, а "слава" припадає вчителеві, який працює у його класі, але не доклав жодних зусиль для додаткової роботи з учнем. Тому й намагаються знайти лазівку, щоб запезпечити призове місця для свого учня перед атестацією.
гість
"Миздобули" - беру цей термін для використання. Тут пишуть про стартап. А я напишу - "хвігня". Чисте заробляння за рахунок адмінресурсу та безправних рабів-учителів на цих конкурсах. Якщо по правильному,- плати мені відсоток за додаткову роботу з організації конкурсу в школі. Якщо будуть конкурси ПОВНІСТЮ безкоштовні і без "обязаловки", тоді буду рекомендувати їх бажаючим учням.
Р.Кузик
Для гість: Безкоштовні будуть, якщо буде безкоштовна пошта ,папір, друкарня. транспорт. Але я з Вами згідна- вчителя ніхто не має права заставляти робити безкоштовну роботу.
гість
Для Р.Кузик: Пошта папір і т.д. небезкоштовні. І це очевидна очевидність. А конкурси - тупе заробляння на дітях. Суть якого така: заплатіть за участь, а вам за це "бамажку"- сертифікат, яка ніякого прикладного значення немає, окрім додаткової пихи "миздобулів". Якби було по-іншому, то на ці конкурси,за законами ринку, стояла б черга бажаючих. А школа , за невеликими виключеннями, як типовий злидень була б в "прольоті".
Коментувати
Володимир
А куди ж подіти працівників на "солоденьких посадах", які спеціалізуються на рейтингах? А куди ж подіти вчителів, які реально готують учнів до олімпіад? А куди ж подіти вчителів, які витягують роботи МАН, а лаври дістаються учню? А куди ж подіти заступників з виховної роботи та педагогів-організаторів, які хочуть підтвердити необхідність своїх посад? Такий от вінегрет виходить...
Батьки
Нужно прекратить все эти "Колоски"! С детей сдирают деньги, а в школу потом приходят журналы, которые дети не видят и не знают об их существовании! Понятно, что никто не принуждает, но один сдал деньги, второй захотел и т.д. Вы уже так достали!
Р.Кузик
Для Батьки: Брати чи не брати участь - це Ваше рішення. Дійсно, на зекономлені гроші можна забезпечити дитині більш цікаві розваги. Сподіваюсь, з припиненням "Колосків" всі проблеми, пов"язані з вихованням, навчанням і розвитком дітей у Вас зникнуть.
!!!
Так, це наше рішення. А ще ми не повинні виконувати усі забаганки шкіл! Вони примушують приймати участь у колосках, щоб потім нахаляву отримувати журнали. А вчитель повинен навчати наукам,а не батьки!
Ірина
Для Р.Кузик. Сучасним дітям і так вистачає розваг. Вони тільки те і роблять, що розважаються. Вони взагалі не вміють вчитися, і працювати. А олімпіади та конкурси їх цьому вчать. І потім ми всією родиною розв’язуємо завдання з Кенгуру та колоска. І це цікаво. І добровільно. Стаття притягнута за вуха...
Коментувати
Vlad
До всього треба додати і таке. Реорганізували методкабінети в так звані центри професійного розвитку. Тепер звіти вимагають не тільки міськ- та райвідділи освіти, а ще й ці центри. І обов’язково в паперовому вигляді.
Василь
Для Vlad: Ага,а на Волині один із новостворених центрів навіть пише накази для директорів шкіл та завідувачів ЗДО.
Коментувати
Р.Кузик
Епіграф статті " Два основні приховані мотиви організації конкурсів – заробити грошей і виправдати своє існування". Я з цим не згідна. Перші конкурси, як відомо, вийшли з Львівського ЛФМЛ. На той час йому вже не потрібно було виправдовувати своє існування - заклад відомий в Україні. Вчителі, які були авторами завдань, на той час вже мали і статус і досвід. Готові були поділитися. Практично безкоштовно. З часом це перетворилося на свого роду стартап. Він працює класично- знайди тих , кому твоя розробка потрібна і продай. І ви так робіть ????
Аскет
Для Р.Кузик: Маячня якась.
Р.Кузик
У вас цікавий рівень дискусії.
Коментувати
Варшавський
Мисебепохвалили - стиль пана Громового. Він вже сам себе цитує. Справжній Мачо!! А конкурси і олімпіади всюди, тільки мета в них дещо інша. І участь - добровільна.
Прокіп Свиридович Сєрков
Для Варшавський: Та невже? А ми й не знали, що добровільно приймаємо участь. І директор добровільно звітує? Признаюся, що всі ми тут дуже раділи, коли нам надавали паперових грамот...
Коментувати
Р.Кузик
Коли я брала участь в організації одного з таких конкурсів, ми виходили з того, що рівень викладання предмету в різних школах дуже різний. Часто дитина, особливо в 7-8 класі не може реально оцінити свої здобутки. Ставлять в школі 11-12, то чого ще хотіти. Ми намагалися підбирати завдання, які мотивували б дитину до росту. Вона могла порівняти свої успіхи з успіхами однолітків ( хоч тепер модно писати, що ще некоректно). Конкурс "пішов" . А далі почалося багато цікавого. В дітей виникали запитання, з якими вони приходили до вчителя. Це вимагало від вчителів додаткової уваги, а іноді і додаткової підготовки. Отут і почався поділ вчителів на прихильників і противників конкурсу. Саме проведення - це чийсь робочий час, це ГРОШІ. Гроші на розробку завдань, друк, набір, тиражування, розсилку, перевірку, координацію організаторів і заохочення учасників. І той, хто рахує заробітки - може попробувати заробити сам ????. Щоб багато не говорити- конкурсів має бути багато і різних. Діти мають бути поінформовані. Участь має бути строго добровільна. Організатори конкурсу задають ту планку, на висоту якої можуть орієнтуватися діти незалежно від статусу школи чи її розміщення. Безплатного нічого не буває. А папірці по звітності, без сумніву, треба відкинути. Конкурс для дітей і успіхи в ньому- заслуга і власність самих учнів.
Тук
Для Р.Кузик: особливо цікаво як за допомогою адмінресурсу, прикриваючись благімі намереніями, організатори заробляють собі на шмат хліба з маслом.
Людмила Анатоліївна
Для Р.Кузик: Так інформуйте про свої конкурси через пресу, телебачення. Навіщо ви розсилаєте цей непотріб школам? Зрозуміло, що так безкоштовно, та ще й гарантія того, що вчителя змусять брати участь у ваших вигадках.
Коментувати
Віктор Логвін
про конкурси згодний крім всеукраїнської олімпіади, навіть в СРСР розуміли важливість ЗМАГАННЯ і повсюдно його запроваджували на виробництві. Змагання між учнями це потужний мотиватор до навчання. Учні повинні конкурувати не тільки на ЗНО, а і протягом всіх 11(12) років, як (між іншим) і вчителі та школи.
Тук
Для Віктор Логвін: дорога в совок. Для дітей конкуренція не знання а гроші та папірець, куплений у вузі. Фсьо таварісчі повертаємось до ямки.
Володимир
Для Тук: Ви спочатку підніміться до рівня "совка"! А то розповсюджуєте термін ображених журналістів, не розуміючи, про що йде мова. Це як "чувак", тобто стерилізований козел. А недоумки називають чуваками всіх підряд. Тобто, образа, за яку необхідно бити морду, перетворюється на синонім "пан"...
Коментувати
дистанційне навчання
директорів і педагогів найлегше і безпечніше критикувати....бо здобули своїм розумом і вмінням..