О.Мірошниченко: для чого потрібні підручники?

Талановиті педагоги не потребують підручника, бо знають предмет і прагнуть викладати своїми словами

О.Мірошниченко: для чого потрібні підручники?

Автор: Олександр Мірошниченко, актор, режисер, драматург.

Вирішив «покуситись на святе». Зразу попереджаю. Не педагог. У школі працювати не збираюсь. Батько двох дітей. Персонально проти вчителів нічого не маю. Що ще? Ну щоб потім не відповідати на недолугі запитання. Наче все…

А тепер питання. А для чого, власне, потрібні підручники? І чи потрібні вони взагалі?

Давайте зразу пропустимо частину з персональними звинуваченнями мене в усіх гріхах Всесвіту і перейдемо до спроби дати відповідь.

Отже! Гарному вчителю для роботи в класі підручник не потрібен. А для чого? Ну хіба що якісь цікаві завдання чи діалоги при вивченні іноземної мови. Але для чого підручник учителю, наприклад, фізики чи математики? Чи, приміром, учителю літератури? Хіба без підручника вчитель не пригадає тему?

Скажете, що учень повинен на уроці читати підручник? Так, а вчитель для чого? Тут одне з двох. Якщо учень читає підручник на уроці – значить, учитель - це непотрібна опція в освіті.

Якщо ж вчитель реально пояснює та розповідає – тоді для чого учню читати підручник на уроці? Ну можемо ще сказати, що підручник - це джерело завдань. Ну вдома – припустимо. Але чому вчитель на уроці не може запропонувати завдання, які вкладаються в навчальну програму, але не мають джерелом окремо взятий підручник? Так же цікавіше. Значно цікавіше. Якщо ми, звичайно, про знання.

А що в реальності? «Взяли підручник і прочитали параграф номер 5, 6, 7». Як часто цю фразу чують учні! Виходить, що часто вчитель - це такий собі живий додаток до підручника? Зі вмінням креслити роботи учнів червоною ручкою і ставити оцінки за неправильно заповнені щоденники?

Я, власне, веду до простої думки. Дійсно талановиті педагоги (а таких багато) не потребують підручника. Бо теми свого предмета знають і воліють викладати предмет своїми словами, і самі видумують творчі та цікаві завдання.

Якщо ж учитель - це лише додаток до підручника, тоді він виконує функцію не людини, що навчає, а людини, яка примушує читати підручник. А це дуже далеко від педагогіки.

Питання не теоретичне. І не риторичне. Питання базове. Якщо підручник - це всього-на-всього довідник для учня та джерело домашніх завдань – тоді незрозуміло, для чого цей довідник носити на уроки. Якщо ж підручник замінює вчителя на уроці – тоді не зрозуміло, для чого потрібен учитель. Таке от замкнене коло…

Оригінал

Освіта.ua
23.12.2020

Популярні блоги
Інна Совсун: чи забороняти смартфони в школах? На рівні держави поки немає розуміння, що робити зі смартфонами в школі
Н. Азарова: биті небитих возять регулярно Поважати свій труд і транслювати цю повагу, поважаючи інших, – оце і є суперзавдання
І. Лікарчук: ДПА в українських школах має бути ліквідована Проведення ДПА фальсифікує реальний стан якості загальної середньої освіти в Україні
А. Заможська: у космосі Тесла, а в нас — християнська етика МОН пропонує людям, які ходять до церкви два рази на рік, викладати християнську етику
Коментарі
Аватар
Залишилось 2000 символів. «Правила» коментування
Ім’я: Заповніть, або авторизуйтесь
Код:
Код
Олексій Токарюк
Властивість пам’яті забувати ніхто не відміняв. Не всі учні ж уважні і слухають всі уроки бездоганно. Є і такі, яким взагалі цей урок не цікавий зовсім. Але шкільна програма здобувачів освіти не передбачає таких випадків, що предмет може бути нецікавим для певних учнів і вони можуть відмовитися від цього предмету. Саме тому інколи приходиться батькам заставити власних дітей виконувати обов’язок шкільний - учитися! А це праця розуму і важка праця. Саме тому і передбачено підручники, як поміч кожному, хто не встиг навчитися на уроці з різних причин, або не мав такої можливості, або ж вчиться заочно і здає все екстерном і без вчителя. До речі підручники бувають також недолугими, все залежить від автора чи колективу авторів.
Олена
Пропоную пану Мірошниченко піти ще далі і почати писати "фахові" статті по медицині. Можна почати за його стандартною схемою "Для чого потрібна ендотрахеальна трубка? Уретральний катетер? Назогастральний зонд? Хіба справді талановитий лікар не може обійтись без них?"
вот так
Для Олена: Нда, врачу средний обыватель мало что посоветовать сможет - ведь только при поступлении в мед человек 10 на место было всегда, да и учатся врачи как проклятые 7 лет и всю жизнь чтоб потом в гнилом брюхе можно было ковыряться. А что такое учитель? В педыни идут одни отбросы - абитура, которая больше никуда попасть не может. Вот и получайте советы. И спасибо говорите.
Коментувати
Батьки Україны
Маэстро Мирошниченко, творческих успехов Вам в Новом Году! Ждём новых интересных статей!
Міра
А я зрозуміла, автор просто хоче прибрати конкурентів для своїх дітей. Щоб поменьше розумних було довкола.
Chevalier
Судячи з усього, автор просто любить "покусАтись", бо слова "покуситись" я в словнику не знайшов. Пропоную панові Олександру негайно звернутися до МОН з пропозицією видати наказ про тотальну заборону використання підручників на уроках учителями, які вважають себе гарними й талановитими. Коло одразу розімкнеться.
Микола
Для чого потрібна ложка? Можна і без неї, але ж з нею легше! Статтю з таким заголовком і змістом міг написати повний бовдур далекий від освітнього процесу.
Анна
Для Микола: Вы не до конца поняли - здесь намёк на то, что не нужен учитель - человек, подносящий ложку. Бери ложку и ешь сам - бери учебник и заполняй сам знаниями голову - по сути, кормить с ложечки ни кого не нужно. А хороший учитель тот, кто, типа, кормит грудью)))) Ну или разжёвывает и кладёт в рот))))
Коментувати
Лариса
Не вперше читаю статті пана Мірошниченка на теми освіти. Хочу звернутися до нього з проханням: не пишіть про те, в чому ви не розбираєтесь. Ви маєте дуже примітивний погляд на освітні процеси і роботу вчителя. Безумовно, кожен з нас був учнем в дитинстві, у дорослому житті, можливо, став батьком учнів. Тому вважає, що він чудово знає, в чому полягає робота вчителя. Але насправді це зовсім не так. Ви уявлення не маєте про те, які завдання стоять перед учителем на уроці, для чого потрібен підручник і т.д. Більше того, ваші статті завжди мають елемент зневаги, навіть презирства до вчительської праці. Це не робить вам честі, особливо з огляду на те, що ви є представником професії, що передбачає вагомий емоційний інтелект.
Ларисе
Для Лариса: А у меня к Вам есть предложение - поговорите со своими коллегами-родителями об учителях их детей. Вас ждёт открытие - в каждого из них вселится эдакий Мирошниченко! Да ещё какой! Со всеми инсайдами, сплетнями и нечистотами!
Коментувати
Анна
Учителя здесь возмущаются, а сами же себе противоречат - и продавцу вы говорите что хотите купить, и ремонтнику - какие обои наклеить, и врач советуется с вами при назначении лечения - спрашивает как переносите то или иное лекарство, принудительно у нас лечат только сами знаете где. Так вот и в школе получается то ли "дурочка", то ли "трепдача", то ли "зона" - вот где никто ни с кем не советуется, а держат насильно асоциальные элементы. Молодец Мирошниченко, статья нужная. Конфликт интересов есть и его нужно вскрывать.
ETAH
Для Анна: Лікар радиться з пацієнтом, а не пацієнт йому вказує. Чи для вас "какая разніца"? При чому радиться щодо того, як пацієнт переносить ліки, а не пацієнт призначає сам собі ліки. Якщо вас щось не влаштовує, то ви йдете в інший магазин. То хто вам заважає поміняти школу, чи вчителя? Чому ви вирішили, що маєте право кругом сунути свого носа і всіх повчати?
Пропану-Бутану
Для ETAH: Учителя имеют дурную манеру равнять себя с врачами. Врач - это высокообразованный и многоуважаемый человек в любом обществе и во все времена. А учителей, в большинстве, всегда и везде презирали за то, что сами мало чего знают, а берутся ещё учить кого-то. Сначала сертифицируйся, как это делает врач ЕЖЕГОДНО, а потом вякай здесь.
Алкину
Для ETAH: Вы правы насчет "хто вам заважає поміняти школу, чи вчителя" - многие сейчас переводят детей на "домашнее" или "экстернат" - потому как, действительно, ВСЕ УЧЕБНИКИ в свободном доступе и "зачем тогда нужен учитель" - вот круг и замкнулся. Нынешней власти это очень выгодно - дни традиционной школы сочтены. Меняйте профессию, если конечно сможете - ведь так легко, как в педыне, нигде учиться нельзя.
Коментувати
Анонім
А навіщо нам режисери? Актор і сам впорається із роллю, а якщо не зможе передати емоцію, то ніякий він не актор. Чи, може, режисер - це такий собі додаток до актора? Логіку пана Мірошниченка можна застосувати до будь-чого: навіщо медсестрі шприц? Талановита медсестра і без нього зможе, а якщо не зможе, то навіщо нам такі медсестри і т.д.
овв
Шановний пане, пишіть, будь ласка, про те, в чому розумієтеся. Або пишіть рекомендації лікарям, як вас лікувати, будівельникам, як вам ремонт зробити. Ще лише пси і коти не вказували вчителям, як їм працювати...
Александра
Для овв: цікаво, а ким він шанований? Скільки ви знаєте його творінь?
Коментувати
гість
Некоректно давати оцінку тому, з чим знайомий чисто теоретично, ба навіть неетично щось тут радити й ділити вчителів на живих додатків і талановитих. Підручник потрібен на сучасному уроці обов’язково, інша справа - для чого учитель його використовує, але то справа професіоналізму й учительської совісті.
Макс
А для чого актору сценарій? Нехай виходить на сцену і грає роль, творчо підходячи до процесу. Репліки там... монологи...Для чого слідувати сценарію? Початок можна взяти з одного твору, а закінчення з іншого. Що ж тут такого? Так у нього не тільки сценарій, а ще й суфлер є. Що ж воно своє рило в освіту пхає?
гість
Знову цей пан педро ставить питання в яких нічого не петрає. Причому логіка повністю відсутня і у нього, і у його прихильників. Значить , якщо ведеш урок згідно структури підручника і навчальної програми, ти слабак, а якщо ні - насильник над дітьми та їх батьками, який задає щось таке, чого в підручнику немає. Підручник - один із інструментів в роботі вчителя, який полегшує і структуризує комунікацію в навчальному процесі. Одного ніяк не можу зрозуміти,чому цього пана так сіпає від вчителів. Можливо пан взагалі ні в чому не петрає
Світлана
Ну взагалі то на уроках математики для формування умінь потрібно розв’язувати багато завдань. Припустимо, що підручника немає. Умови прикладів, рівнянь, задач, завдань потрібно надати учням. Тоді їх або роздруковувати (купа паперу та фарби в принтер), або записувати на дошці ( займає час), або виводити на екран інтерактивної дошки ( займає час та негативно діє на очі), або задиктовувати ( займає час та учні через неуважність роблять помилки в умові). А якщо є підручник, то учням і учителю зручно бачити умови завдань і розв’язати їх можна набагато більше, ніж при відсутності книги.
родитель
Для Світлана: Алгебра и Геометрия - смотрите сборники задач Мерзляка, есть для всех классов, стоят недорого, может купить каждый ученик.
Оксана
Купіть моїм дітям в клас. Будь ласка. Раз не дорого.
родитель
Для Оксана: Слово "недорого" пишется вместе и в украинском и в русском. А во вторых - куда Вы опять дели "фонды"?
Коментувати
Abibulla
18 років відпрацював в школі. Завжди були нові підручники. Тому докорінно їх вивчати навіть мені часу не було. Кожний з них відображав дійсність - десь кризу, а десь успіх. Але змінюватися змушує об’єм і після цього якість інформації. І в цьому всьому, вважаю, є сенс та користь. І для сучасного освітнього процесу дуже важливі учні, які потребують змін, і вчителі, які можуть за рахунок досвіду та знань (ширше, ніж в підручнику) наблизити учнів до сучасності, бо тільки так, на мій погляд, в учнів з’являється імунітет в дорослому житті і так вони зможуть вдосконалювати свою дійсність і своє життя. А підручник, програма лише інструменти, десь вдалі, а десь і не дуже.
Панайот
Це - ще не всі проблеми сучасної школи взагалі та педагогики зокрема. Наприклад, я постіно спостерігаю таку картину: в школі всього на всі класи 50 діток, тобто в класі 4-5 дітей. І дитина має оцінку з предмету 4. Кому цей вчитель поставив 4?... Чиї знання він оцінив?... Яке його ККД, як вчителя?... Де його т.зв. самореалізація?... Відповіді на всі ці питання я знаю. Всім все по барабану!... І взагалі, в сучасних умовах не мають існувати школи, де навчається 50-70 дітей, тобто сільськи школи. Бо це є в цілому велика шкода, спотворення моральності та передача цієї спотвореної моралі майбутнім поколінням, тобто формування та закладення помилкового світогляду.
Шики Тоно
Для Панайот: Підтримую, ці сільські школи мають зникнути як явище. Діти мають з самого рання розуміти що село не потрібно. І вони не потрібні. Хай всі ці дурні що ще по селам сидять і байдики б’ють звідти тікають до міст. До нормальних вчителів, у частні школи. Там вміють вчити так щоб 4-5 була РЕАЛЬНОЮ і ВІДПОВІДНОЮ. І взагалі,всі школи треба закрити, вчителів розігнати, залишити тільки частні. Там вчителі відповідальні, сучасні, вмотивовані. І тільки вони здатні навчити.
Вчитель
Для Панайот. Працювала в сільській школі більше 5 років. Учнів в класі 5-7. Діти не вчаться, тому що не розуміють для чого. Тому що одна мама, яку я запросила в школу для роз мови про причини неуспішності її дочки, навідріз заявила - чого ви причепилися до нас з вашою наукою. Їй оно треба картоплю навчитися роботи та заміж вийти. Я і справді після того залишила цю сім’ю в спокої.
Коментувати
Марина
Актёр! Который раз исполнит роль? А педагог не смеет повторяться... Актёру ве.... Цветы и гром оваций. А у меня мой класс, мой скромный зал... И Я ему дарю букеты знаний. И если оживляются глаза, Я торжествую... Вот Оно признание.. Рождается, невидимый контакт, Невидимые возникают нити. Я-режисер, я ставлю Свой спектакль... Мы вместе приближается, к открытьям. Татьяна Шарова???????????? Я вдячна такому учителю, що він був і назавжди є у моєму серці. Все інше-маячня. Хто не був учителем-не може говорити про його працю. У мене також були різні вчителі. Але мы згадуємо їх з теплотою і вдячністю, що вони були разом під час нашого становлення. Зараз до вчителя таке відношення, як до обслуги. І як би він творчо не працював, знайдуться розумними, які будуть критикувати його і його працю,як ніяку іншу професію. Навіть мені хоча б одну професію, яку б так само паплюжили. У мене все.
БОГДАН
Великий ви наш ,експерт. Школа не цирк, а вчитель не клоун....Цікаво ....Скільки творчих завдань ви придумали б на 5000 грн в місяць?
Володимир
На уроки підручники можна й не носити. Це логічно. А стосовно талановитих педагогів - їх не більше 20%. Статистика.
Юлія
Для Володимир: наведіть джерело статистичних даних, будь ласка
Володимир
В тому, числі, мої власні дослідження, моя інсайдерська інформація.
Коментувати
КоШМАР
Вже актори розказують як працювати вчителям!!! Для чого потрібен режисер, актори не знають як грати???
родитель
Для КоШМАР: Зайди на сайт любого театра и пиши там свои комментарии, кто не дает?
Володимир
Нічого дивного. У нас навіть один актор президентом працює.
Коментувати