І. Лікарчук: Віктор Шаталов був непересічною постаттю

Досвід Шаталова широко використовують учителі Японії, Фінляндії, Кореї та інших країн світу

І. Лікарчук: Віктор Шаталов був непересічною постаттю

Автор: Ігор Лікарчук, екскерівник Українського центру оцінювання якості освіти.

В інтернеті побачив новину про смерть Віктора Федоровича Шаталова. Це сталося 20 листопада... Хто такий В.Ф. Шаталов, молодше покоління вчителів навряд чи знає. Можливо, колись чули про такого вчителя на лекціях з історії педагогіки. За умови, якщо такі лекції були, або вони їх слухали...

А дарма. Бо Віктор Шаталов був непересічною постаттю. І як людина. І як учитель.

Освітньою знаменитістю він став у 1971 році, коли освітня періодика зробила відомим його метод навчання математики, в основу якого були покладені т. з. «опорні конспекти».

Він не один і не два рази конкретними результатами своєї роботи доводив, що успішно навчити математики можна всіх: як здібних до неї, так і не здібних... Також довів і те, що стандартний курс шкільної математики успішно може вивчити кожен учень на два роки швидше, аніж пропонувалося шкільною програмою...

У Шаталова вчилися працювати тисячі вчителів, його методичні посібники виходили багатотисячними тиражами.

У Шаталова були складні стосунки з освітнім начальством, якого він терпіти не міг. Не дуже з великим пієтетом до педагога-новатора ставилися й освітянські керманичі. І лише після того, як досвід Шаталова став відомим у всьому СРСР, в Україні його також почали називати педагогом-новатором. І навіть створили в тодішній Академії педагогічних наук спеціальну лабораторію з вивчення та поширення досвіду роботи Віктора Шаталова. Щоправда, де і чому зникла та лабораторія, - сьогодні історія замовчує. Як розповідав мені один із очевидців, це сталося тому, що Шаталов не зміг знайти спільної мови з керманичами Інституту педагогіки...

Очевидно, що може бути й інша причина. Вітчизняний педагогічний досвід став не модним. Модним стає пошук досвіду за межами України. Отаке манкурство...

Між іншим, колись читав, що досвід Шаталова широко використовують вчителі Японії, Фінляндії, Кореї та ряду інших країн світу. І не дивно, що їхні учні результати PISA мають геть інші, аніж українській діти.

І, як не прикро про це писати, але в останні десятиліття зовсім не бачив нічого про використання досвіду Віктора Шаталова в сучасній українській школі. У 70-80-х В. Ф. Шаталова називали вчителем-новатором. Це було справді почесне народне звання. Його отримували одиниці. Вони не ставали «Вчителями року». Але вони ставали освітянськими улюбленцями. І не лише освітянськими.

Учителі-новатори були зірками телеекранів і збирали перед телеприймачами мільйонні аудиторії. Навіть складно уявити собі щось подібне в наші дні... Агенти змін такої аудиторії не зберуть... Коміки зберуть, а вчителі - ні.

Земля пухом Великому Учителю і наша Вічна пам’ять про нього.

Оригінал

Освіта.ua
23.11.2020

Популярні блоги
Іван Осадчий: про оцінювання учнів 5 класів НУШ За пропонованим у Методичних рекомендаціях підходом неможливо виставити оцінки за семестр
М. Гриньова: виховуємо ще одне покоління, яке не читає Нашим учням треба давати медаль за відвагу, бо толерантно терплять усі хвороби нашої освітньої системи
І. Лікарчук: чиновники не уявляють життя без олімпіад Життя змінюється, формується абсолютно нова суспільна ментальність, а в батьків отих олімпіад – «скрєпи»
Л. Булигіна: про щоденну хвилину мовчання в школах Все, що за вказівкою і не від серця, – все обернеться проти дітей і проти суспільства
Коментарі
Аватар
Залишилось 2000 символів. «Правила» коментування
Ім’я: Заповніть, або авторизуйтесь
Код:
Код
Горбань
Цитата з "Освіти" за 21.02.1996: "На прохання розповісти про нестандартні методи своєї роботи В. Ф. Шаталов відповів: - Так, були з них унікальні. У вересні 1990 в газеті "Комсомолець Донбасу" вийшла стаття про набір учнів у різновікову групу. Бажаючих було багацько і вже 4 жовтня за парти разом сіло 30 школярів 4 - 7 класів. Можна сказати, що я "поклав голову на плаху" в разі невдачі.Крім того, довелося навчати з різним рівнем знань дітей, яких привозили з усіх усюд Донецької області. Вчилися разом городяни і селяни. Всіх треба було навчити типових задач з алгебри, вирішити понад 200 задач з геометрії, діям з десятинними дробами. ... річний курс пройти за місяць, займаючись двічі на тиждень по 2 години. 11 жовтня 28 провідних математиків тодішнього союзу усім дітям, стовідсотково, виставили "відмінно". До речі, свої заняття я веду безкоштовно. Після експериментів мене часто просять продовжити роботу за гроші, від чого я завжди рішуче відмовлявся". М. Столяров, спецкор "Освіти"
Зая
Для Горбань: 50% успіху - це те, що ці відібрані учні НЕ ПРОПУСКАЛИ уроків. Якби пропускали, ніяких успіхів би не було.
Олександра
Для Зая. Не пропускали заняття, тому що було цікаво, тому що шановний вчитель Шаталов Віктор Федорович - це геніальний Педагог, Майстер. Подивіться в YouTube відеороліки його виступів.Це вражає! Це, дійсно, непересічна особистість, якв віддала всі свої сили улюбленій справі. Методика Шаталова В.Ф. працює, шкода, що більшість сучасних вчителів про неї не знають. Її обов’язково треба вивчати у педагогічних вишах. Світла пам’ять великому Вчителю.
Коментувати