І. Лікарчук: суспільство підсвідомо думає штампами

Негативна реакція населення та медіа на помилки телевчителів є очікуваною та прогнозованою

І. Лікарчук: суспільство підсвідомо думає штампами

Автор: Ігор Лікарчук, екс-керівник Українського центру оцінювання якості освіти, в. о. директора Навчально-методичного центру забезпечення якості освіти.

Мабуть, знайдеться не так багато людей, які б не критикували вчителів за допущені ними помилки під час телеуроків. Фактично, ці помилки стали другою медійною новиною після коронавірсусних.

Та що там «критикували». Деякі журналісти (вимушений їх так називати, хоча вони на це і не заслуговують) нахабно цікавляться тим, а як покарають цих вчителів за помилки..? Отаким є наше суспільство: коли найменший ґандж у когось бачимо на відстані, але не помічаємо того, що власний писок у суцільному бруді...

І було б ще нічого, якби лише недолугі журналісти смакували без зупину цю тему. Але ж її тягають, як Тузик тряпку, й колеги тих, хто вийшов перед телекамерами і наважився стати телевчителем.

Але для початку не про колег.

Упевнений, що така реакція населення та медіа на помилки телевчителів є очікуваною та прогнозованою. Бо у нашому суспільстві дивним чином поєдналися дві практично несумісні його ментальні характеристики.

З одного боку, суспільство на рівні підсвідомості ще й досі думає штампами, що «учитель всегда прав» (свідомо вживаю російську) і не може помилятися, а з іншого у тому ж суспільстві давно сформований імідж вчителя як суцільного невдахи, котрий не знайшов іншого місця в житті, крім школи. І критика помилок телевчителів іще раз, очевидно, є підтвердженням цьому.

Переконаний, що суцільна критика учительських телепомилок стала продовженням тієї антиучительської кампанії, котра була свідомо чи підсвідомо розгорнута в нашій країні упродовж останніх десятиліть. Кампанії, яка не обмежувалася лише інформаційним тролінгом професії вчителя. Але і ставленням до вчителя, котре виявлялося і виявляється у розмірі його заробітної плати (на яку неможливо нормально прожити), зневагою до його професійних умінь і навичок (у школі можна працювати й без педосвіти), принизливою пенсією для педагогів після 40 років роботи у пекельних умовах (не порівняти із пенсіями суддів чи прокурорів), законодавчим дозволом зневажати конституційні права вчителя-пенсіонера шляхом примусового переведення його на контрактну форму трудового договору (начебто в інших галузях пенсіонерів немає) тощо.

Я добре знаю і багато разів писав про те, що український учитель не є безгрішним чи святим. На жаль, у нашому професійному середовищі є чимало таких, які й досі живуть так, як колись писав Тарас Шевченко: «Німі на панщину ідуть, і діточок своїх ведуть». Не раз цитував слова Олександра Довженка, написані десятки років тому: «малонавчений і затурканий учитель - справжня біда для держави»... Це є біда.

Біда для майбутнього держави, для її національної безпеки, бо такий вчитель ніколи не зможе виховати громадянина... Та цю біду, на жаль, у державі усвідомлюють дуже погано.

І хоч дехто сміється над тим, що Президент України В. Зеленський заступився за телевчителів, я вважаю, що він це зробив правильно. Вчитель не може бути поза суспільною критикою та без громадської оцінки його діяльності. Але за умови, якщо суспільство виявляє високий рівень турботи про вчителя, усвідомлення важливості тієї щоденної і, можливо, не дуже помітної роботи, яку вчитель щодня робить.

А тепер про колег, котрі зловтішаються з помилок телевчителів. Для чого це робите, колеги? Заздрите, що не вас запросили на роль телевчителя? Кипить професійна самовпевненість: «я можу краще»? Чи над здоровим глуздом превалює погана професійна вчительська риса: шукати у всіх помилки... Чи самі безгрішні?

Відверто кажучи, я думав, що учительська спільнота масово стане на захист колег. Але, мабуть, гарно думав... Немає сформованої професійної учительської спільноти. А тому й суспільство, в особі далеко не кращих його представників, масово старається вкусити вчителя, як з будь-яких причин, так і без них. Захиститися від цих укусів вчителі й самі не здатні, й немає кому це зробити із сторони.

Отак і живемо. Радощів від такого життя мало.

Оригінал

Освіта.ua
13.04.2020

Популярні блоги
Людмила Булигіна: не «бідні діти», а треба було вчитись Плачі щодо відсотку тих, хто не подолав поріг, бісять неймовірно, адже тест з математики елементарний
А. Ночкін: зраду щодо ЗНО з математики скасовано Збільшили процент тих, хто не подолав поріг, ті учні, які і не збирались користуватися цим результатом
О. Северенчук: що роблять учителі, яких обманули? Якщо вчителі не страйкують – значить, їм можна давати обіцянки, які потім не виконуються
Т. Ткачук: цьогоріч була одна перевірка письмових робіт ЗНО На дуже важливому етапі проведення ЗНО відбувається суб’єктивне оцінювання письмових робіт
Коментарі
Аватар
Залишилось 2000 символів. «Правила» коментування
Ім’я: Заповніть, або авторизуйтесь
Код:
Код
Андрій Никифоренко
«Как, милый Петушок, поешь, ты громко, важно!»- «А ты, Кукушечка, мой свет, Как тянешь плавно и протяжно: Во всем лесу у нас такой певицы нет!» — «Тебя, мой куманек, век слушать я готова».— «А ты, красавица, божусь, Лишь только замолчишь, то жду я, не дождусь, Чтоб начала ты снова... Отколь такой берется голосок? И чист, и нежен, и высок!.. Да вы уж родом так: собою невелички, А песни, что твой соловей!» — «Спасибо, кум; зато, по совести моей, Поешь ты лучше райской птички, На всех ссылаюсь в этом я». Тут Воробей, случась, примолвил им: «Друзья! Хоть вы охрипните, хваля друг дружку,— Все ваша музыка плоха!..» _ За что же, не боясь греха, Кукушка хвалит Петуха? За то, что хвалит он Кукушку.
Василь-методист
Хотілося б почути. чи побачити що саме Ви пане Лікарчук зробили, як в. о. директора Навчально-методичного центру забезпечення якості освіти. для якості української освіти.Те як ви результати ЗНО підробляли ми читали. Те як Ви своїми гнівними опусами знищуєте районну методичну службу ми читаємо, хоч Ви сам є керівник методичної установи. Чи це від заздрощів що райметодкабінети працюють. а ваш центр НУЛЬ. А знаєте на мою думку невисока якість телеуроків тільки через те, що якраз районна методична служба не була допущена до підготовки цих теле уроків. Вчителі не винні в тому що так сталося. а винні в цьому чиновники МОН, які дуже далекі від шкільної освіти. Та і Ви пане Лікарчук, як керівник Навчально-методичного центру забезпечення якості освіти, головного методичного центру України, могли б долучитися по поліпшення якості цих телеуроків!
Mykola
Для Василь-методист: дед без дела не сидит, на негу и так уже две уголовки успели открыть...
Коментувати
Николай
Я даже рад, что учителя таким образом показали, кто они на самом деле - подлость, зависть, лицемерие... Это они так к коллегам относятся. А представьте, что они про родителей и детей говорят.
Олекса Позняк
Для Николай: учителя разные как и люди вообще
Олена
Для Николай: Ба, містер довершеність обізвався.Часом не Парфьонова?Вони ж бо так люблять розпилятися на теми моралі! Вчитель має знати свій предмет і вміти донести його здобувача освіти. Так що моя "подлость","ли?... ?емерие"... и "зависть " ніяким чином не може зачіпати дітей. А те,що розділили учителів на сільських і міських; розумних і дурних; молодих і старих-то це ваша заслуга - монівсько -бондаренківська бандо! Тепер Бондаренко грає роль люблячої матусі для молодих учителів на "Освітянах сос! А те,що,кращі з кращих виявились не такими вже найкращими-то це питання до МОН, згідно яких критеріїв цих кращих призначають.
Коментувати
Олена
Чому учителі не стають на захист колег? Та дуже просто! Для того щоб бути кращим учителем, переможцем " учитель року" для цього не потрібно виділятись розумом, чи бути освіченішим за своїх колег. Достатньо мати впливового чоловіка, давати хабарі усім і вся і вміти без мила кому завгодно в зад залізти. Ото буде і успішна сертифікація, і слава і честь. Але ж ,далеко не всі учителі є поціновувачам саме таких моральних цінностей. До речі, де наші славні переможці всіляких учительських конкурсів, де наші славні сертифіковані колеги? Покажіть майстер клас. А ми повчимося,звісно як буде чому.
совесть
"Суспільство ... думає"? Дивне трактування. Суспільсту (громадянам) нав’язують певну думку, якось так. Між іншим, саме п.Лікарчук і є тією людиною, яка була серед тих, хто створював через медійний простір останнє десятиліття образ вчителя - нездари, низького рівня професіоналізму, оскільки, бач, не всі випускники школи за результатами зНО стають студентами на бюджеті КНУ ім.Шевченка і мають 200 балів на зно (нічого, що це рейтингове оцінювання?). Політика держави у сфері освіти спрямована на ...що? на школу, яку утримують за свої кошти батьки учнів; на бізнес на всьому; на вчителя "на самоокупності" (репетиторство)... Так в чому тоді роль держави, де сплачені податки міліонами працюючих? А помилки також різні: є обмовки, а є і явно повторювана вчителем неправильна назва (з історії). Варто спрямувати кошти БЮДЖЕТУ на створення так потрібних учням якісних відео-уроків (і сплатіть вчителям-відеоурокодавцям). Національному Банку Уроків для учнів ЗНЗ бути. бути?
Олег
Для совесть: Згодна, Лікарчук - лисиця ще та! Надіється, що ніхто не пам’ятає скільки бруду сам вилив на учителів. Та, практично ,він і був зачинателем великої справи в Україні -справи цькування учителів. Чи вже забули, пане Лікарчук. Поливав брудом, а сам тихенько результати ЗНО підробляв
Коментувати
Анатолий
Для Степан: 1000% . Когда пришла Гриневич со своей нуш,она думала,что учителя будут молча из дома коврики носить, ноутбуки, из родителей молча деньги собирать на эту нуш. Но когда учителя сказали,что король - то -голый,что нет никакой нуш,что это величайшая профанация и деньги идут неведомо куда. Именно учителя сказали,что поставить ползать шестилетних детей ,умеющих уже читать и заставить их перекладывать кубики для двухлетних детей -это преступление,то Гриневич наняла церберов в лице продажных Парфенова и Бондаренко настроить общество против учителей. Это у них получилось. Вот в чем секрет. Кому от этого лучше, кто от этого выиграл,ну точно не дети. Парфьонова за грант от МОН учит сына в США, теперь Бондаренкам надо.А умные обычные дети пусть едут клубнику собирать за границу.
Степан
Це - така політика держави. Гриневич породила батькососів. Парфьонови -бондаренкі керують МОН, телебаченням. Саме вони роками протиставляють суспільству учителя. Згадайте Бондаренка. Якесь бидло, абсолютно пусте і нікому не потрібне , коментувало якісь події в освіті у газетах, в той час як його дружина робила це на телебаченні. То скажіть, пересічному громадянину це дуже легко пробитися на телебачення? Це продовжується роками. Цькування учителів,особливо старших . Бути немолодий учителем в Україні -це виявляється соромно. Самі вже Явно не першої свіжості,а отак знущатися над старшим поколінням. Явно працюють на замовлення. Куди дивиться СБУ?
школьники Украины
Я считаю, что на эту тему поговорили уже достаточно. По-моему, имели место не ошибки, а оговорки. И сейчас нужно добиваться, чтобы проект был продолжен, чтобы уроками Всеукраинской школы были обеспечены все классы по программе ПОЛНОГО учебного года. Так как велика возможность карантина еще осенью.
11 клас
Дорослі, ми вас не розуміємо,помиляються всі, навіть роботи. Вчитель. звичайна людина якій властиво помилятися. Невже люди інших професій не помиляються?
батьки
"Відверто кажучи, я думав, що учительська спільнота масово стане на захист колег. Але, мабуть, гарно думав... " - ось такі вони і є, насправді, наші любі вчителі, нарешті, дійшло. Відеоуроки дивимося із задоволенням! Гарно дякуємо вчителям он-лайн школи!