М. Хоменко: проєкт програми нового уряду на п'ять років

Бентежить декларативність і поверховість: ми знаємо проблему, хочемо її вирішити і мати результат

М. Хоменко: проєкт програми нового уряду на п'ять років

Автор: Микола Хоменко, заслужений працівник освіти.

Киса, я хочу вас спросить,
как художник художника: вы рисовать умеете?

Остап Бендер (И.Ильф и Е.Петров «Двенадцать стульев»)

 

Ви ознайомилися з проєктом програми нового уряду на п’ять років? Документом, який охоплює всі економічні та соціальні сфери держави.

Пріоритети визначені, результати очікувані. Звичайно, все, що пропонується, бажане і дійсно потребує вирішення. Дещо бентежить деяка декларативність і поверховість, на кшталт: ми знаємо проблему, хочемо її вирішити і отримати ось такий результат. Чудово.

Проте абсолютно передбачуване те, що вирішення існуючих проблем, на жаль, породить низку нових. Це ми вже бачимо. Результатом спроби упорядкування підходів до формування заробітної плати освітян, відмовившись від доплат за престижність, стаж, вчені звання тощо, стали мітинги освітян під Верховною Радою. Тобто, як говорив відомий український політичний діяч, «хотіли як краще, а отримали як завжди».

Звичайно, що освіті також була приділена належна увага. Нова українська школа, професійна, разом з передвищою фаховою, вища освіта підлягають подальшому удосконаленню. Безумовно, в цьому відношенні меж немає. Приємно, що кардинальних змін в курсі, закладеному «попередниками», особливо не помітно. Є певна спадкоємність. А то вже звикли до того, «що червоні прийдуть, білі прийдуть…»

Автономія закладів вищої освіти, приведення у відповідність ринку освітянських послуг до ринку праці, підвищення вмотивованості студентів і викладачів, академічна доброчесність, поліпшення фінансування на конкурентній основі як закладів освіти, так і науково-педагогічних працівників, сільська і міська школа. Все це, безумовно, заслуговує на увагу і потребує вирішення. Проте викликають занепокоєння деякі наміри, які з часом можуть стати викликами не тільки для освітянської спільноти, а і для всього суспільства.

Дивує конкретна цифра, запропонована в програмі, щодо кількості тих, хто отримує професійно-технічну та фахову передвищу освіту – 45%. Це при тому, що сьогодні цей рівень підготовки становить 26% і з кожним роком зменшується, а виявляють бажання отримати вищу освіту близько 80%. Необхідно враховувати також те, що частина випускників шкіл, до того ж значна ,продовжить навчання за кордоном. І цей показник з кожним роком збільшується. Маховик, розкручування якого розпочалося майже 30 років тому, зупинити не так просто. Аргументи на користь переорієнтації, думаю, всім зрозумілі. Доцільність. І в цьому випадку не тільки економічна. Як наслідок, оптимізація закладів вищої освіти, скорочення науково-педагогічного персоналу і, на жаль, ще відчутніший відтік молодих людей за кордон.

Спроба проводити прийом випускників технікумів і коледжів в університети через ЗНО без урахування фахової підготовки (а такі наміри є) з метою обмеження їх можливостей в отриманні вищої освіти приведе до скорочення прийому, у першу чергу, в заклади фахової передвищої освіти, адже близько 50% вважають цей період підготовки проміжним між шкільною і вищою. Ось вам і вирішення проблеми, коли з однієї може з’явитись декілька, та того ж складніших.

Освіта.ua
05.11.2019

Популярні блоги
Т. Єфімова: як і чому школа вбиває мотивацію в дітей Чому в школі досі знижують оцінки за відступи, неправильний запис і колір малюнка
О. Бобкова: участь в олімпіаді не має бути примусовою Життя і здоров’я дітей і вчителів є вищою цінністю, аніж результат у олімпіад
І. Лікарчук: олімпіади - традиція совкової освіти Жодним законом чи нормативним документом обов’язковість участі школи у олімпіадах не передбачена
О. Українець: ЗНО з літератури дійсно не потрібне Шкільна програма передбачає читання текстів і біографій, а не вивчення літератури, і це дві дуже різні речі
Коментарі
Аватар
Залишилось 2000 символів. «Правила» коментування
Ім’я: Заповніть, або авторизуйтесь
Код:
Код
Професор
Диву даєшся, як обставляють технікуми і коледжі. То 5 років хотіли їх перевести в професійно технічну освіту то запровадили ЗНО, то комусь хочеться так ускладнити прийом в вищі заклади освіти, щоб випускники даного рівня туди просто не попали. Інакше як диверсією в маштабах держави - це не назвеш. Зупиніться. Дайте можливість нормально розвиватись підготовці молодшого спеціаліста.
Кандидат
Ця цифра "45 % ", що запропонована в програмі дуже вражає... Ніхто взагалі не захоче вступати у вузи, через це ми загубимо систему підготовки молодших спеціалістів.
Доцент
Змушує задуматися про майбутнє, дітей, їхню освіту. Проблема потребує вирішення, безперечно!
Василь Орловський
Стаття цікава і по ділу. Все так влучно викладено. Дякую Вам ще раз пане Хоменко!
Колосок
Пан Хаменко!! Да не крутите вы хвостом= Программа правительства - это полный маразм и идиотизм. 90% вузов в бедной стране приватизировать, отменить стипендии, внедрить дурную формулу распределения средств по шиизонутым показателям- это придумал мальчик- замминистра Егор стадный. Правду говорите!!