Osvita.ua Блоги І. Лікарчук: систему видання підручників треба змінювати
І. Лікарчук: систему видання підручників треба змінювати

Ганна Новосад буде, як і попередники, мати серйозні проблеми з виданням та експертизою підручників

І. Лікарчук: систему видання підручників треба змінювати

Автор: Ігор Лікарчук, екс-керівник Українського центру оцінювання якості освіти, в. о. директора Навчально-методичного центру забезпечення якості освіти.

На сайті Президента України з’явилася петиція з вимогою відставки Міністра освіти і науки Ганни Новосад. Одна з причин відставки, на думку її автора, - «допущення нецензурних слів у підручниках з української мови».

Щодо відставки - то це просто смішно...
А якщо серйозно, то не виключаю, що Ганна Новосад буде, як і попередники, мати серйозні проблеми з виданням підручників. У т. ч. і проблеми з експертизою проектів підручників.

На жаль, МОН рік тому фактично відмовився запроваджувати розроблену нами модель експертизи підручників, яка б гарантувала об’єктивну експертизу. Хоч такий намір проголошували. Натомість залишилася модель, яка існувала останні десять років (з невеликими косметичними змінами)... Тож маємо те, що маємо...

Я не один раз пропонував МОН наступні дві моделі організації роботи з видання підручників.

А. Перехідна модель.

1. Виданням підручників повинна займатися не державна наукова установа, якою є ІМЗО, а спеціалізоване ДП, де будуть не працювати не вчителі, а економісти, видавці, потужна логістична служба та інші фахівці, що розуміються на видавничій справі...

2. Експертизу проектів підручників не повинна здійснювати установа, яка займається їхнім виданням, - ІМЗО. Найкращий варіант - покласти проведення експертизи на ДСЯО за моделлю, розробленою в нашій установі.

3. Гроші на придбання підручників повинні виділятися школам відповідно до кількості учнів. Підручники мають купувати школи.

3. Рекомендацію для використання в закладах освіти можуть мати десятки назв підручників. Але за бюджетні кошти видавати не більше однієї назви підручника з одного предмету для одного класу. Потрібно припинити практику видання за бюджетні кошти 10-12 назв підручників з одного предмету для одного класу.

4. Змінити практику «грифування» підручників. Члени колегії МОН, котрі голосують за надання грифів «Рекомендовано», виконують роль статистів. Бо бачать підручник, за який голосують, у кращому випадку, у день засідання колегії на стенді. Інша, відповідальна практика «грифування» закладена в нашій моделі.

4. Припинити гру в так звану «демократію», коли підручники, які мають видаватися за бюджетні кошти, обирають всі вчителі. Хоча б тому, що ця практика існує не перший рік, але відчутного впливу на покращення якості відбору вона дала. Не кажучи вже про інші фактори.

Б. Реформаторська модель.

1. У процесі видання підручників МОН лише організовує відбір тих проектів навчальних книг, яким можна давати статус підручника та веде відповідний реєстр.

2. Право власності на підручник - у авторів та видавництва.

3. Гроші на придбання підручників отримують школи залежно від кількості учнів. Школи самостійно купують підручники. Або не купують, якщо у них є. Кошти, які не витрачені на підручники, за умови, якщо школа підручниками забезпечена, витрачаються на інші потреби закладу. Це є персональна відповідальність директора школи.

3. Для підручників, які купуються за бюджетні кошти, держава встановлює максимально можливу ціну.

І ВСЕ.

Наголошу, що ці та інші пропозиції щодо поліпшення ситуації з виданням підручників. нами подавалися до МОН не раз... Але віз і нині там. Лише не можу зрозуміти, чому міністра, яка лише щойно ним стала, потрібно за неякісні підручники відправляти у відставку?

СИСТЕМУ ВИДАННЯ ПІДРУЧНИКІВ ПОТРІБНО ЗМІНЮВАТИ!

Оригінал

Освіта.ua
09.09.2019

Популярні блоги
Олеся Калинич: кому оцінки важливіші - учням чи батькам? Можливо, не діти, а ми, дорослі, прагнемо високих балів задля задоволення власних амбіцій?
Олександр Кендюхов: 5 порад новому міністру освіти 5 маленьких, але важливих порад новому міністру щодо реформування вищої школи в напрямку євроінтеграції
О. Істер: контури ЗНО та вступної кампанії 2021 року Революційна зміна системи ЗНО потребує як обговорення в суспільстві, так і зміни нормативних документів
Володимир Бєлий: ще раз про перспективи ЗНО для вчителів Для більшості потрібен документ про проходження підготовки як гарантія успішності під час атестації
Коментарі
Аватар
Залишилось 2000 символів. «Правила» коментування
Ім’я: Заповніть, або авторизуйтесь
Код:
Код
я
Було б добре школам купувати підручники за державними цінами. Представники видавництв привезли б до бібліотеки школи...ТІльки кількість учнів змінюється.
совесть
За державні кошти - друкувати не більше 2 підручників з певного предмету на клас (1 паралель). За останні роки картина з найпопулярнішими авторами (підручниками) вже вималювалася в кожному предметі. Щороку "змінювати" програми (порядок тем, правопис тощо) і друкувати підручники за бюджетні кошти та ще й так, що учні окремих класів лише у березні бачать підручники - ганебне явище. Та хто? їх рахує ті бюджетні кошти... Переписуйте щороку географію (зміни клімату, знищення природи, промисловості, назв, власників тощо) та історію. Але підручники з математики, фізики, хімії, біології для базової школи навіщо щороку "покращувати"? Люди, це вже ЗОЛОТІ підручники. Подивіться на ціни на книжки! Дійсно, багатьом залишається лише дивитися на книжки, а не користуватися. Тільки не переконуйте, що підручник у смартфоні зручніший...
Видавець
А ще треба збільшити рентабельність підручників,що видаються за бюджетні кошти з ганебних 5 відсотків до мінімум 15. Також переглянути совкову систему винагород авторам підручників, при якій авторам які набрали 20000 голосів нараховується така ж винагорода від держави як і авторам які набрали 20 голосів.
Олекса Позняк
Прбігають -негайно напишіть авторів підручників! Ще вчора треба було здати! Та дайте хоч роздивлюсь! -бігом когось пишіть бо треба 8(
Небайдужий
"Виданням підручників повинна займатися не державна наукова установа, якою є ІМЗО, а спеціалізоване ДП, де будуть не працювати не вчителі,.." . Шановний авторе, Ви хоча б читаєте те, що пишите ???? Яке невпинне бажання щось очолити в автора. Видання підручника - це робота авторів і видавців. Вибір підручника - робота вчителя. Ніякі проміжні ланки ( казнократи ,хабарники тощо) не треба. Якщо автори і видавці створили гарний підручник - його обирають вчителі, автори і видавці заробляють. Якщо підручник - лайно, то автори і видавці у збитках.За 3-5 років на ринку залишаться тільки якісні підручники.ПРИРОДНІЙ ВІДБІР!!! Все давно придумано. І не треба тут лікарчуків, табачників тощо
Дєд Гора казбек
На Дєда наступило чергове просвітління. Це в нього при кожній зміні міністра . Дєд молоток, зна що пише. Всі схеми перещупав, тра підтримати. Але є вимога-Дєда в міністри, а мо і в заступники . Новосад буде , як за кам’яною стіною. Це не Стадний чи Шаров —- слабачки! А Дєд - гора!!!

Щоб отримувати всі публікації
від сайту «Osvita.ua»
у Facebook — натисніть «Подобається»

Osvita.ua

Дякую,
не показуйте мені це!