Володимир Мещеряков: про конфлікти інтересів

У кожній пересічній школі спостерігається деградація більшої частини дітей після початкової школи

Володимир Мещеряков: про конфлікти інтересів

Автор: Володимир Мещеряков, учитель, Харківська область.

Більшість нормальних людей уникають конфліктів.

Часто ми покладаємося на просту техніку замовчування, але в більш ніж 80% випадків вона приносить нові проблеми. Що нам робити, коли ми залучені в конфлікт?

Чи повинні ми просто відійти вбік і сподіватися, що все нормалізується? Найімовірніше, що конфлікт не зникне, а обставини зміняться і зашкодять Вам ще сильніше, ніж раніше. У конфліктів є тенденція до ескалації і посилення. Якщо не управляти ними, вони погіршують продуктивність, працездатність і, врешті-решт, починають керувати людиною замість того, щоб вона сама керувала конфліктом. Щоб не бути пригнобленою, людина повинна стати більш освіченішою й морально сильнішою.

Закон України «Про запобігання корупції» визначає два види конфліктів інтересів: потенційний і реальний.

  • Потенційний конфлікт інтересів – наявність у особи приватного інтересу у сфері, у якій вона виконує свої службові чи представницькі повноваження, що може вплинути на об’єктивність чи неупередженість прийняття нею рішень, або на вчинення чи невчинення дій під час виконання зазначених повноважень.
  • Реальний конфлікт інтересів – суперечність між приватним інтересом особи та її службовими чи представницькими повноваженнями, що впливає на об’єктивність або неупередженість прийняття рішень, або на вчинення чи невчинення дій під час виконання зазначених повноважень.

Це стосується і держслужбовців, що керують освітнім процесом.

Як це працює в освіті? Маючи в активі три роботи з педагогіки, насмілюсь поділитися своїми дослідженнями і враженнями.

Нагадаю, що згідно Закону «Про освіту» процес здобування освіти є тристороннім.

Найскладніша складова процесу – батьки. І вони, в залежності від раніше здобутих знань та інтелекту, мають своє відношення до школи. Оскільки середня освіта є безплатною, то частина з них розглядає школу не як храм науки, а як камеру для зберігання дітей на четверту частину доби. Інша частина вважає, що вчителі обов’язково повинні якісно вивчити їх дитину, тому що вони за це отримують гроші. І тільки незначна частина батьків (до 10%) розуміє, що без їх постійного контролю дитина не здобуде необхідних знань, тому що важлива частина освітнього процесу – освіта вдома.

Вчитель безпосередньо керує освітнім процесом. Найскладніше в цьому – поєднати освіту з вихованням. У кожній пересічній школі спостерігається деградація більшої частини дітей після початкової школи. У початковій школі учні фактично безстатеві. Коли починається пубертатний період, то відбувається розшарування за інтелектом. У юнаків статевий розвиток може випереджати розумовий до семи років. Якщо в школі виховна робота в навчальному процесі не поставлена належним чином, то вчитель змушений відволікатися на функції приборкувача. Якщо вчитель здатний навчити, але не хоче вчитися частина учнів, то ці учні й складають прошарок соціопатів, який заважає вчитися сумлінним. Це вже на совісті директора і його заступників. Звичайно, вчитель не повинен ламатися, гнутися під вимоги «намалювати показники». І якщо вчителя зламали, то він перетворюється на кадавр.

Арне Дункан, колишній міністр освіти США, вважав, що немає хороших шкіл без хороших директорів, такого просто не існує.

Перша ознака неспроможності директора – моральна. Це відсутність в школі педагогічної етики. Це стає проблемою для вчителів і класних керівників. Це стає знахідкою для учнів-соціопатів. Якщо директор неспроможний тримати освітній процес під контролем, то для освіти нічого не варті його господарські здібності, за які часто директорів і ставлять на посади. Адже, згідно всіх нормативних і реєстраційних документів, основна діяльність школи – надання освітніх послуг.

Коли кабінети без навчального обладнання, але в школі купується лінолеум, який потім лежить цілий рік, або ставляться пластикові вікна чи огорожа, безкінечно ремонтується дах, то зрозуміло, що тут на перший план виходять приватні інтереси – відкати. Відкатами будівельними і зарплатними діляться, звичайно. Це і є перетворення потенційного конфлікту інтересів у реальний.

Директор не є державним службовцем, але ті, хто це покриває, підпадають під дію закону «Про запобігання корупції», і за ними сумують детективи НАБУ.

Освіта.ua
16.08.2018

Популярні блоги
Д. Семьонов: чи вбиває безкоштовність освіти її розвиток? Кожна інвестована в навчання гривня – це не лише користь для себе, ці гроші рухають галузь загалом
Роксана Харчук: боротьба за ЗНО з літератури необхідна Хай закриваються непотрібні псевдоуніверситети, а ЗНО – це єдиний рятунок української освіти
І. Лікарчук: паперовий чи електронний журнал? Що зміниться в шкільній освіті (маю на увазі її результативність) від появи електронного журналу?
О.Мірошниченко: для чого потрібні підручники? Талановиті педагоги не потребують підручника, бо знають предмет і прагнуть викладати своїми словами
Коментарі
Аватар
Залишилось 2000 символів. «Правила» коментування
Ім’я: Заповніть, або авторизуйтесь
Код:
Код
Cirius
Погоджуюся з автором, що найскладнішою складовою процесу навчання дитини у СШ є батьки. У більшості з них завищені очікування, сподівання, що школа полегшить їм процес виховання або взагалі візьме на себе цю функцію. Критичні поради на адресу дитини зустрічають у штики, уважаючи, що це удар по їх самолюбству. Так виростають мажори та особи надмірно самовпевнені. Єтикет взагалі у загоні, йому не приділяють уваги ні батьки, ні школа. А між іншим, це дуже важлива складова сучасного виховання людини, якій у цивілізованих країнах приділяється велика увага. Я не маю на увазі етикет королівського двору, який є обов’язковим для людей знатного походження. Я веду мову про застольний, діловий, військовий, побутовий єтикет, який на жаль у СШ взагалі не викладається, за вийнятком окремих правил. Шкільні програми направлені на завантаження учня масою предметів, які ніколи не пригодяться їм у житті, а те, що потрібне на кожен день чомусь поза увагою. Мож НУШ щось змінить, хочеться вірити.
о!
Для Cirius: Перепрошую, на Вашу думку, які предмети не пригодяться у житті, а які потрібні на кожен день?
Коментувати
Небайдужий
"У кожній пересічній школі спостерігається деградація більшої частини дітей після початкової школи. У початковій школі учні фактично безстатеві"-??-оце намолотив про конфлікти інтересів. Все, що є у школі, має свої рівні та сфери відповідальності та впливу і тут важливо бути Людиною з інтересом (маленькою, впливовою як директор, у пубертатному періоді з певними характеристиками, учнем початкової школи та ін), толерантною, яка з повагою сприймає інші точки зору, шукає причини вчинків та шляхи до змін на краще. Конфлікти - це наслідки проявів поведінки та соціальних ролей. Залог успішного їх розв’язання - порозуміння, ПРОФЕСІЙНА КОМПЕТЕНТНІСТЬ педагога. Що робите Ви, психолог та соціальний педагог і весь Ваш колектив з дітьми, батьками, колегами? Читаєте моралі, чи проводите тренінги, години спілкування, тематичні свята спільно з батьками та дітьми? І школа ( весь триєдиний колектив) зараз має самостійно вирішувати успішність закладу освіти та відповідати за якість освіти.
Володимир
Для Небайдужий: хм.
Небайдужий
Для Небайдужий: Чого ви вкрали мій нік?
Коментувати