О. Калинич: про добровільну сертифікацію для педагогів

Тема «ЗНО для вчителів» обростає химерами й нагадує сюжети в найкращих традиціях фільмів жахів

О. Калинич: про добровільну сертифікацію для педагогів

Автор: Олеся Калинич, вчитель, Хустська гімназія-інтернат.

Слова Лілії Гриневич під час інтерв’ю для УНІАН про добровільну сертифікацію для педагогів (іншими словами - ЗНО для вчителів) уже вкотре викликали хвилю обговорень. Узагалі, словосполучення «ЗНО для вчителів» не може залишити освітян байдужими, тому, незважаючи на втому в кінці навчального року, очікування (а в когось уже й рефлексію) ЗНО для учнів, колеги завзято коментують цю тему. Часом вона обростає химерами й нагадує сюжети в найкращих традиціях фільмів жахів...

Щоб з'ясувати, наскільки «страшним» є ЗНО для вчителів, звернулася до Руслана Гурака, голови Державної служби якості освіти (ДСЯО), очільника інстанції, яка якраз і відповідатиме за нашу з вами сертифікацію.

Примітка. ДСЯО - служба, яка вже зовсім скоро - у 6 областях із нового навчального 2018-2019 року, а в 19 інших - із 1 січня 2019 року - проводитиме акредитацію навчальних закладів, славнозвісну сертифікацію й атестацію вчителів та затверджуватиме навчальні програми тощо.

Отже, для початку розставимо акценти: атестація й сертифікація вчителів - не одне й те ж.

Атестація - це ОБОВ'ЯЗКОВЕ визначення відповідності вчителя займаній посаді, рівню його кваліфікації, виявлення підстав для присвоєння титулів (ми добре знайомі з атестацією, бо проходимо її або строково раз у 5 років, або достроково). Атестація найближчим часом (кілька років - точно наразі невідомо) не скасовується.

Сертифікація (у народі - ЗНО для вчителів, старт заплановано через один навчальний рік - у 2019-2020 н. р.) має на меті виявити найбільш фахових учителів з метою більшої оплати їхньої роботи. На відміну від атестації, сертифікація буде ДОБРОВІЛЬНОЮ й дійсною три роки, три роки сертифікований учитель отримуватиме надбавку до зарплати (добровільною сертифікація буде також протягом кількох років, як ЗНО для учнів на початку його існування; певний час сертифікація існуватиме паралельно з атестацією, доки поступово не витіснить її).

Сертифікація складатиметься з двох етапів:

  • Тестування з фаху, методики й вікової психології, яке проводитиме УЦОЯО. До речі, наразі проекту про сертифікацію нема (він на стадії напрацювання), тому зараз не відомо, ні якою буде програма сертифікації, ні перелік тем для підготовки до тестування, ні кількість завдань узагалі; ні навіть як складатимуть тестування вчителі, наприклад, фізичної культури. Коли проект буде готовий, його, звичайно ж, винесуть на громадське обговорення.
  • Моніторинг практичної роботи вчителя. Представник ДСЯО (інспектор) або директор школи повинен відвідати навіть без попередження урок (уроки) вчителя, що сертифікується, щоб перевірити, як працівник втілює теорію, яку склав у формі тестування. Ідеться не про відкрите заняття як зазвичай театралізоване чи добре продумане дійство, а про щоденний урок.

До речі, ДСЯО буде аналізувати абсолютно всю діяльність учителя: майстер-класи, лекції, які він провів; його фахові публікації і навіть ведення блогу (що мені, наприклад, дуже приємно); участь в освітянських заходах.

Коли порушують тему ЗНО для вчителів, у багатьох колег виникає обурення: мовляв, я складу ЗНО, але після високопосадовців і чиновників узагалі. «Без жодних проблем, - коментує Руслан Гурак. - Я готовий пройти ЗНО, яке включатиме питання мого роду занять, навіть без підготовки».

До речі, голова ДСЯО без вагань погоджується пройти ЗНО й з української мови та літератури без підготовки (може, колеги, наступного року треба буде нагадати, щоб пан Руслан устиг зареєструватися?) Також Руслан Васильович ділиться спогадом: «Років 5 тому, коли точилися дискусії з приводу якості тестів, хотів скласти ЗНО з усіх предметів, щоб довести: тести ЗНО посильні для всіх».

Можна довго дискутувати з приводу тестів для педагогів, але, справді, щоб уникнути подвійних тлумачень, ЗНО треба скласти не тільки вчителям, а й керівникам навчальних закладів, чиновникам (у тому числі й інспекторам), ну, і, звичайно, голові ДСЯО.

Оригінал

Освіта.ua
29.05.2018

Популярні блоги
І. Лікарчук: вчитися мають ті, хто хоче здобути освіту Повна загальна середня освіта повинна бути не обов’язковою, а загальнодоступною
Д. Ламза: ніхто не хоче йти в освіту або школа без учителів Від Кабінету Міністрів немає жодних дій щодо підвищення значимості професії вчителя
С. Колебошин: 3000 спартанців (задача про молодих вчителів) 3000 молодих вчителів на 15000 шкіл, що в середньому – 1 новий вчитель на 5 шкіл
І. Совсун: як надовго ще вистачить запалу учителів? Існує гігантська прірва між переможцями світових олімпіад і базовим рівнем українських шкіл
Коментарі
Аватар
Залишилось 2000 символів. «Правила» коментування
Ім’я: Заповніть, або авторизуйтесь
Код:
Код
Andrey Nesukh
Тестування і моніторинг є дуже ефективними методами оцінки ефективності у їх поєднанні. Тому що дозволяють визначити теоретичну підготовку та навики практичної діяльності. Але для "чистоти" варто моніторинг практичних навиків робити за допомогою "сліпого методу". Тут така ситуація: або об"єктивність, або етичність.
Ольга
Я особисто тiльки за! Оскiльки це тестування покаже рiвень знань вчителя. Мабуть, тестування бояться тiльки тi вчител, якi сумнiваються у своïх знаннях , тодi виникаэ запитання " Навiщо такi вчителi в освiтi?"
state
Почему чиновники, не имеющие профильного образования, занимают высокие должности (Гройсман и прочие кумовья) и сидят в Раде и указывают нам, как жить?
Реаліст
Шановні автори сертифікації!!!! Особисто я не проти пройти тести,але мені б дуже хотілося,щоб насамперед сертифікацію прошли інспектори,методисти відділів освіти на всіх рівнях....Пройшли чесно,відкрито.Повірте мені,що половину цих персон не набере високий рівень балів....
Книголюб
Треба починати з Верховної Ради , міністрів і т.д. Гидко дивитися по телевізору, коли депутати під час засідань "сидять в телефонах", "кнопкодавлять", або взагалі сплять. Багато така званих "депутатів" не має на робочому місці. Цікаво, чи зміг би вчитель собі заснути нв уроці, або прийти без попередження на роботу?! МО не має чим зайнятись, багатьох їхніх працівників потрібно відправити в школи( віддалені села, де немає доріг та інтернету),де кількість учнів не перевищує 5-7 , а потім би проводили так звані "РЕХФОРМИ" .Хотілось би побачити на їхній проведений урок!Хай самі атестуються та сертифікуються за новим зразком.
Для TinaT:
) у нас НА СЕГОДНЯ пропагандируется КУЛЬТ позволения ошибаться. ТАк что Ваша мысль о количестве ошибок противоречит нынешней концепции ПОЗВОЛЕНИЯ НЕграмотности, идущей из УЧИТЕЛЬСКОЙ среды.
Вадим Петриченко
У державних службовців давно вже є атестація - і нічого. Колись і у інженерів була. За СРСР. Хоча, звісно, творчій вчитель може бути не в курсі стандартних вимог, вище за них. Але то 1%. А більше 50, я думаю, підтягнуться...
1
Для Вадим Петриченко: А нічьо шо атестація і у вчителів була і є? От коли державні службовці, інженери, міністри, всі монівці почнуть сертифікації здавати, то тоді і з вчителів питайте. Чи вчителі вже не громадяни країни, вони мають тільки обовязки? А якщо введуть обовязкову сертифікацію, прокаженних, тобто вчителів, то я, наприклад, нерви і час, витрачений на всю цю сертифікаловку, заберу із підготовки до уроків, спілкувань з учнями, проведення заходів, підготовки до конкурсів і т.п. Тобто зекономлю час і нерви на роботі з учнями. Ні на секунду не залишусь, щоб пояснити учневі незрозуміле, вислухати його проблеми, подискутувати на певні теми. Капіталізм - так капіталізм. Відпрацьовуватиму тільки те, за що мені платять, і на на жоден душевний порух не більше.
азарт
Для Вадим Петриченко: вважаю Ви НЕ в темі. У вчителів завжди БУЛА і Є атестація. Проблема в тім, що вони хотять ще й сертифікацію,забуваючи проте, що вчитель ОТРИМАВ ДИПЛОМ. Якщо знімуть ЗАБОРОНУ працювати в школах тому, хто НЕ має педосвіти, тоді так, можна про щось говорити. А на сьогодні то тупо намагання отримати кошти певній групі осіб за роботу, яка стратегічно НІКОМУ НЕ потрібна. Люди, які намагаються ДОПОМОГТИ просунути процес, НЕ здатні бачити всієї палітри ситуації.
Коментувати
обурений вчитель
Шановна адміністрація Хустської школи - інтернату, будь ласка, знайдіть роботу Вашій вчительці Олесі Калинич, бо буде дуже прикро якщо у разі сертифікації будуть зараховувати такі низько пробні писульки які друкує Калинич. "Щоб з’ясувати, наскільки «страшним» є ЗНО для вчителів, звернулася до Руслана Гурака, голови Державної служби якості освіти (ДСЯО), очільника інстанції, яка якраз і відповідатиме за нашу з вами сертифікацію". Чому ДСЯО сама не коментує сертифікацію, а уся вчительська спільнота буде низько кланятися за просвітлення від Калинич. Олеся беріться за серйозні справи. Блог це ще не ознака професіоналізму. Ваші статті не прощо.
1
Для обурений вчитель: Чим ви обурюєтеся? Чи не тим, що якийсь там вчитель щось пише, о боже, дозволяє собі до Начальства звертатися за розясненнями? Чи тим, що адміністрація школи не приструнила свого вчителя-кріпака? Бо, ач яка ця Калинич, дозволяє собі висуватися, якісь думки висловлювати. Вчитель повинен сидіти тихо, всього боятися, без дозволу адміністрації і в туалет не виходити. А тут розписалась. Та ми ї камінням, щоб не повадно було висуватися із сірої маси.
обурений вчитель
Для 1:Обурений тим,що вчитель,який знає,вміє ніколи не буде вважати себе за кріпака, а те що статті Калинич низько пробні то є факт, і друкується винятково щоб показати: " В мене є друковані роботи". Розумний вчитель проаналізує документи,зробить висновки і а ні як не буде лякатись "химер",які напридумувала Калинич. А Ви хто її мама або тато, чию доньку образили?
TinaT
Для обуреного вчителя: думаю, що сертифікацію ви не пройдете, зважаючи лише на кількість граматичних і пунктуаційних помилок...
Коментувати
Вчитель математики
ЗНО для вчителя це не є чимось неможливим, можливо і дуже потрібним у майбутньому. Але навіть вчитель, який складе успішно сертифікацію, не покращить якість знань своїх учнів, якщо мотивації в учнів до навчання нема. І, на жаль, з кожним роком вона стає все гіршою, і від того чи вчитель пройшов сертифікацію чи ні якість знань не покращиться.
Чеслава
Для Вчитель математики: Подтверждаю мнение вчителя математики о том, что качество знаний учащихся с каждым годом всё дальше от совершенства. То, что мы имеем в образовании - " зеркало" сложившейся ситуации в самом нашем обществе. И вина в этом никак не учителей. Нескончаемые сериалы, один тупее другого. пошлая эстрада, похотливые или агрессивные фильмы, развлекательные игры аккуратно воздействуя на подсознание, культивируют дух эгоизма, потребительства, насилия. Нормальный человек за короткий промежуток времени превращается в животное, ведущее абсолютно бессмысленную жизнь. И о какой мотивации в таком случае можно говорить? Реформировать нужно не учителей а само общество. Начинать нужно с восстановления в обществе истинных духовных и моральных ценностей. Вот тогда и улучшится ситуация с мотивацией учащихся к получению образования. А пока мы имеем и будем иметь " а вы как ни садитесь."
Коментувати