В. Мисан: педагог завжди перебував під пресом

Консервативність – це наш суспільний феномен, звідси й відсутність демократизму і свободи вибору

В. Мисан: педагог завжди перебував під пресом

Автор: Віктор Мисан, кандидат педагогічних наук, доцент, заслужений учитель України.

Етюд №2.

Характерною ознакою року, що відійшов у минуле, стало прийняття концепції «Нова українська школа». Спочатку її обговорювали, а потім, нібито на основі доповнень, прийняли як остаточний варіант.

Порівнюючи цих два варіанти, приходиш до висновку, що вони мало чим відрізняються один від одного. І чи саме такою має бути концепція?

Цей документ швидше всього нагадує таку собі дорожню карту нового проекту Закону «Про освіту». Але дорожня карта і концепція – різні речі. Може, спершу потрібно було визначитися у поняттях: концепція, реформа, закон, дорожня карта, компетенції, …, а потім вже називати і прописувати чергові бюрократичні документи?

Міністр освіти і науки Лілія Гриневич із заповзяттям рекламувала «Нову школу» за допомогою радіо- і телеефірів, преси, численних зустрічей із освітянами. На двох таких зустрічах вдалося побувати й мені. Вони майже ідентичні у тій частині, де доповідала міністр про нове «дітище».

Як правило вона більше зупинялася на початковій школі: олівці, зелена паста, відсутність оцінок, відмова від техніки читання, розвиток із врахуванням здібностей, планшети, комп’ютеризація (основні поняття-маркери її виступів) і перепідготовка учителів. Та, очевидно, міністр не мала й «зеленого уявлення» про те, як цю багатотисячну «армію» педагогів початкової ланки перекваліфікувати і заставити (впросити, вблагати, стимулювати, змусити, наказати, допомогти, …) працювати по-новому. І чи можливо це взагалі, враховуючи консервативність вчительства як такого, відсутність ефективної системи підготовки і перепідготовки педагогічних кадрів.

Вважаю, що ця консервативність є таким суспільним феноменом, оскільки педагог завжди перебував і перебуває під пресом когось і чогось. Звідси й відсутність демократизму, свободи вибору, запровадження нового тощо.

Якось на одному із таких зібрань, де слухали міністра, я опинився поруч із колишнім своїм студентом, тепер директором школи в одній із поліських шкіл. Через хвилин 10-15, побачивши мене, він підсів ближче, і між нами відбулася коротка і знакова розмова, радше - монолог: «Які олівці? Які ручки? Дітей немає, де посадити. Не вистачає підручників. Замовили одне – прийшло інше. Немає вчителів іноземних мов. Старшокласники масово не відвідують школу – миють бурштин. Економимо на паливі. Цього року самі заготовляли дрова на зиму. Про яку «нову школу» вона говорить?»

Що тут скажеш? Очевидно, що із тягарем проблем, що перейшли у спадок від колишнього СРСР і які не розв’язувалися останні десятиліття державою (саме державою, оскільки вона фінансувала освіту, формувала освітню політику) важко не лише будувати нову школу, але й второпати, як Марія Петрівна має стати коучем, фасилітатором, тьютором, модератором.

У листопаді 2016 року одну із київських шкіл відвідав англійський вчитель історії Грем Макквін. Ці відвідини вкотре переконали нас, що сучасна типова українська школа залишається прихованою радянщиною, яка вилазить із кожної шпарини та кожного закутка: традиційні чергові, яких, очевидно, зірвали з уроків і посадовили за шкільний стіл-парту; діти початкової школи, що сидять (мов загнані цвяхи у дерев'яну дошку) з піднятими головами, схрещеними руками, бантами, краватками, при повному «параді» (напевно, всіх попередили про приїзд англійця); грамоти; досягнення….

Та найбільш показовим виявився урок історії, хоча самого дійства ніхто не побачив. Камера вихопила лише вчительку, карту, підготовлену дошку, кількох учнів. Але ми почули здивування Грема стосовно того, чому учні не обговорюють причин Першої світової війни і його класичний коментар: «ми в Англії найбільше уваги приділяємо тому, щоб школярі змогли зрозуміти і розібратися ЧОМУ ТАК СТАЛОСЯ?»

У сучасній українській школі і в 2016-2017 н. р. неможливим залишалося таке планування вивчення історії, щоб учні зрозуміли «ЧОМУ ТАК СТАЛОСЯ?»

Оригінал

Освіта.ua
07.07.2017

Популярні блоги
О. Калинич: відверті висновки про дистанційне навчання З поняття «дистанційне навчання» треба прибрати слово «навчання», замінивши на «імітація»
Ігор Лікарчук: освітній процес втрачає сенс Результати екзаменів не повинні бути підставою для оцінки роботи вчителя, це оцінка роботи учнів
Н. Глюз: ми продовжуємо старі схеми і подвійні стандарти На ЗНО живе страшний вірус, що через маску і антисептик не вб'ється, а випускний гулятимуть без масок
О. Мірошниченко: поради вчителям від кіноактора Навіть примітивна камера збільшує всі емоції і розкриває великі й маленькі секрети
Коментарі
Аватар
Залишилось 2000 символів. «Правила» коментування
Ім’я: Заповніть, або авторизуйтесь
Код:
Код
стыдоба
Причина не в - "сучасна типова українська школа залишається прихованою радянщиною, яка вилазить із кожної шпарини та кожного закутка: традиційні чергові, яких, очевидно, зірвали з уроків і посадовили за шкільний стіл-парту; діти початкової шко ..." - как Вы пишите. Не поняли главной причины, она в семейных ценностях, в те годы о которых пишите - как раз школа и была тем островком нравственности и культуры, выпускала образованных детей. Потому что УЧИТЕЛЬ имел семью, крепкую, дружную, а в обществе не было раздора, его никто НЕ СМЕЛ устраивать. Вы опошляете старое, это не делает вам чести, даже не осознаете, что вносите распри в народ, живущий в Украине, делите по языку.Стране нужны грамотные люди, неважно на каком языке они говорят, главное, что делают, какой вклад вносят в науку, технику.Если вы ничего ценного на украинском языке не разработали, то не мешайте на татарском, еврейском, русском умным людям что-то внести.
Pasufik, наконец-то
я читаю то, что ЗНАЮТ учителя самых обычных школу, у которых самые разнообразные успехи учеников. Прошу прощения сразу за лексику - спешу. Тут даже уже не семья, а те общественные отношения, в которые эти семьи попали. Та общественная мораль, которую им за последние 30 лет втюхивали. И получилось у безтолковых это довольно неплохо. ДАлее. Те, кто получил высшее образование и сделал карьеру - ЭТО ли цель? Карьера? ЭТО успех? Вы так считаете? В таком случае те, кто рвётся получить корочку, ничего не зная, и те, кто им в этом помогает, стремятся к успеху. А сми им в этом активно помогает.А поэтому любая "новая", хотя и бестолковая школа ничему не поможет.Мы пришли в общество, где не только мафия, но советский АНЕКТОТ о сыне адмирала стал реальность. Украина -странное общество недалёких мафиозных кланов...
Pasufik
Для Pasufik, наконец-то: Почему одним можна втюхать общественную мораль, а другим нет? Я употребил слово "карьера" в положительном значении этого слова, ведь каждый человек создан для какого-то вида деятельности. К сожалению, одних воспитывают так, что они к чему то стремятся, а другие превращаются в пассивных иждевенцев( сын адмирала). Вот в чем проблема. Мы хочем хорошо жить, иметь много благ, но при этом не напрягаться, как будто нам это положено априори. Касаемо мафиозных кланов. Они существуют потому, что мы им разрешаем нами верховодить. Почему их нет в Швеции, Финляндии или Дании?Проблема не в названии государства, а в наших головах!
Интересно, сколько Вам лет.
Тот сосед с 12ю детьми, он ведь не напрягается. То есть - человек сам решает, будет он напрягаться, чтобы иметь много, или отдаст своё время семье. И без разницы - баптист он или нет. А что до того, что всё в наших головах. Вот это меня вот уж некоторое время интересует - а КАК Вы планируете убрать из голов то, что там есть. Вы стремитесь изменить мышление людей? Но ведь это невозможно, равно как невозможно изменить Ваше мышление. Вы как считаете, что семья заказчик образовани, так и не стремитесь посмотреть на это дело в облее объёмном варианте. Ваше "семья" - понятно. НО у меня сосед-пьяница.И его запросы? Но, сдругой стороны - Маугли тоже образован. И потом - нет плохого, или хорошего образованияя. Есть то, что подходит данному кругу людей, и то, что подходит иному кругу людей. И Ответить прошу Вас на Ваш вопрос о Швеции и
Pasufik
Мышление людей изменять можно и нужно им же на пользу.Да, это большая ответственность, потому и существует религия, мораль и люди, которые руководствуясь чувством любви к ближнему стараются изменить сознание людей для пользы всех. Ваш сосед пьяница потому, что всем вокруг наплевать на него, а если бы его любили он понял бы, что пьянство это не выход из трудной ситуации и не решение его проблем. Под хорошим образованием я понимаю всестороннее развитие человека, а не количество информации, запихнутой в его мозг. Если у человека развито сознание и гибкость мышления, он всегда на разных этапах жизни найдет необходимые знания, чтобы принять правильное решение проблемы или ситуации. Когда -то, агрессивная Швеция(вспомните Полтавскую битву) меняет вектор морального сознания и становится для всей Европы примером организации счастливого и благополучного общества с самым высоким доходом на душу населения. Это было желание людей и элита приняла это как Закон. Давайте жить честно, все до одного!
Коментувати
Pasufik
Чому ми так щиро віримо, що у навчанні дитини вчитель відіграє ключову роль? Насправді, головну роль відіграє сім’я і дух мотивації, який у ній існує. Мав можливість проаналізувати життя майже усіх мої однокласників. Всіх навчали одні і ті ж вчителі(добрі і гірші) за типовими програмами, без будь - яких новацій, бо то були такі часи, а на виході отримали дуже різних людей. Третина протринькала своє життя, так нічого і не досягнувши у ньому, частина прожила його по-середньому і лише 20% отримали вищу освіту і зробили якусь кар’єру. Маю переконання, що головними супротивниками Нової школи будуть не вчителі,їм не звикати до новацій. Нашим тормозом скоріше буде занепад сімейної моралі, бо на жаль на дітей у багатьох сучасних родинах дивляться як на генетичний обов’язок(треба ж спадкоємців).
тася
Для Pasufik: Дещо цинічно, але ж правда!Все починається з родини!А зараз батьки зайняті, дітей не виховують і не мотивують навчатись.Не всі, звичайно.Наше горе в тому, що впав рівень життя, а разом з тим і престиж освіченості. Я вже мовчу про споконвічні речі-добро,толерантність,щирість.Скоро ці риси особистості під пресом реформ зникнуть. Залишаться одні компетентності.Складно навчити дитину цінувати людську працю та життя, якщо тато і мама цього не навчили змалечку.Успішність дитини залежить не від педагогів, а від батьків-як зуміли, так і навчили.
Pasufik
Для Тася. Свариться жінка щодня з чоловіком: дивися, сусід поїхав на заробітки, заробив і надбудував другий поверх будинку, а ми як виглядаємо? Не витримав чоловік, поїхав, заробив, надбудував другий поверх і помер. Тепер жінка має два поверхи, але вдова, ходить по порожніх кімнатах і заливається слізьми. Звісно, вона ж ні в чому не винувата.Так і з нашими дітьми: народили, одягнули, нагодували, післали до школи. Чого їм ще треба? Любові, тепла, спілкування? Так ми ж працювали, заробляли гроші, де нам було на це знайти час? У моєму будинку живе сім*я баптистів, 12 дітей. Чоловік працює сам, живуть дуже скромно, але щодня шість йде взявшись за руки до садка, а 6 - до школи. Навіщо тобі Вікторе стільки дітей ? О, це саме моє велике багатство. На заробітки не їде, опікується своїм великим багатством. Висновки робіть самі.
Коментувати
*****
Нова школа! НОва програма! А учні навчаються за старими підручниками,тому що нові привезли наприкінці навчального року і лише 50% -один на парту,а вчителю сказали, щоб придбав собі сам. Ще не пройшли повних 4 роки поч. школи за новими підручниками ( з масою помилок), а вже знову "нове". Є кошти на друк підручників??? А старша школа: програма нова 5-9кл.- підручники отримали , а перед початком навч. року ряд рекомендацій– введено автора, виведено, спрощено... Ну і працюй вчителю на всі 100% : Скачай з інтернету текст чи відео відомостей про автора і т. д. А потім всі "за" і "проти" занадто високої вчительської зарплати! Хто практик–зрозуміє . А теоретично все просто і продуктивно! Нехай щастить на педагогічній ниві! Підтримую сказане вище директором .