Ігор Лікарчук: як зрозуміти задуми укладачів Хрестоматії?

Відчутно, що серед укладачів Хрестоматії немає звичайних, але мудрих вчителів початкових класів

Ігор Лікарчук: як зрозуміти задуми укладачів Хрестоматії?

Автор: Ігор Лікарчук, екс-керівник Українського центру оцінювання якості освіти.

Я не є фахівцем із початкового навчання. Я не пишу віршів і не вважаю себе великим знавцем дитячої літератури.

Тому читаю дуже розрекламовані «Хрестоматії сучасної української літератури для читання в 1-2 і 3-4 класах» як звичайна людина, дідусь і педагог із багаторічним стажем роботи в освіті (подобається це комусь чи не подобається, але я того не соромлюся).

І, відверто кажучи, не можу відшукати чогось дуже поетичного й пізнавального в таких рядках:

Ось маленьке мавпенятко.
В нього мавпи мама й татко,
Мавпи бабці й дідусі,
І сусіди геть усі.

Уявляю, що читаю цього вірша онукові. А він запитає: «А хто може бути іще у маленького мавпенятка татом або мамою, крім мавп»? Що відповісти дитині? А коли запитає про мавпячих дідусів і бабць? Це уже зовсім круто. Агов, біологи?

Або в хрестоматії для 3-4 класів є такі рядки:

Розливає тишу зелена квітка тиші
— заховатися в ній
чи як?..

Гарні рядки, але мені здається, щоб це пояснити дітям, то, мабуть, потрібно бути сукупно кандидатом біологічних і філософських наук. Як деякі члени редколегії...

Прочитав у Хрестоматії і таке завдання : «Росли груші на вербі, а верба на дубі. На чому росли жолуді? Відповідь: [на груші]». Навіть і не знаю, як це коментувати.

Й подібного у двох томах іще стільки... Читати - не перечитати.

Ні, мабуть, я все-таки не можу зрозуміти високі задуми укладачів цього видання.

Хоч серед них і радник міністра, і закордонна поетеса, і бібліотекар, і заслужена журналістка, і лауреат освітянської премії часів Табачника...

Немає лише кількох звичайних, але мудрих й відданих дітям вчителів початкових класів. Котрі краще від будь-яких лауреатів, кандидатів і докторів наук знають, які літературні твори потрібні їхнім вихованцям.

P.S. Продовжує тему Марина Подгайная, наводячі в коментарі такі поетичні рядки: «Пацюкуйте, пацюки, поки пацюкується. Бурундукуйте, бурундуки, поки бурундукується»! Віршик називається «Сумна скоромовка»...

Далі буде.

Оригінал

Освіта.ua
19.12.2016

Популярні блоги
О. Сидоренко: як ставитись до репетиторів-двохсотбальників? Показником високої кваліфікації педагога є успішність його учнів, у тому числі за результатами ЗНО
Ігор Лікарчук: коли результати ЗНО не будуть зрадою Якість освіти – не у процесах та паперах, які потужно вивчає та аналізує ДСЯО укупі з експертами
Людмила Булигіна: не «бідні діти», а треба було вчитись Плачі щодо відсотку тих, хто не подолав поріг, бісять неймовірно, адже тест з математики елементарний
А. Ночкін: зраду щодо ЗНО з математики скасовано Збільшили процент тих, хто не подолав поріг, ті учні, які і не збирались користуватися цим результатом
Коментарі
Аватар
Залишилось 2000 символів. «Правила» коментування
Ім’я: Заповніть, або авторизуйтесь
Код:
Код
Надія
Окрема подяка за "Тринадцятий трамвай". Точнішої моделі сучасного суспільства й уявити неможливо. І Чакалка-страшилка вчителька, кандидат педагогічних наук, з мішком, у який вона дітей пхає. Ну просто шедевр. Анжеліка Цимбалару, хто ж іще? Перше враження, я з’їхала з глузду! У мене діти в четвертому класі кращі твори писали. Кого ми виростимо на цих "творах"? Господи, спаси Україну!
Роман
Пане Лікарчук, яким нормативним документом передбачено, що догана накладена роботодавцем потребує погодження профспілкою? Профспілка може бути залучена в цьому питанні на боці працівника, якщо він намагатиметься оскаржити рішення роботодавця. У випадку відмови роботодавця врегулювати ситуацію, що виникла, обов’язковим первинним органом із розгляду трудового спору є комісія з трудових спорів, яка має бути створена на кожному підприємстві, установі, організації або в їхніх відокремлених структурних підрозділах. Якщо такої комісії немає, питання необхідно вирішувати в судовому порядку.
Валерія
А мені здається, що дітям треба давати прості вірші. Пам’ятаю як я вчила "Вишеньки" Лесі Українки у початковій школі і зненавиділа назавжди всю ту поезію, хоча читала дуже багато прози і ніби була дуже начитаною дитиною. Вірші для дітей це як гра. Складна поетичність їм не зрозуміла. І ніякий онук не спитає в вас чи можуть бути у мавпочки інші родичі-звірі. По-перше, можуть бути, бо це казка. По-друге, для чого задавати дурні питання, якщо вірш вже і так все розповів. А оця совкова ідеологія про якийсь нереальний ідеалізм-соцреалізм у літературі - нудота ще та і вона зовсім не для дітей яким треба інколи гратись і привчатись просто до слова, як такого. Згодом буде у них чудова світова література і навіть декілька діже чудових українських авторів, яких можна легко вписувати у ріди світових відомих письменників. Але у початковій школі треба не злякати дитину складністю. Багато дітей, на жаль, тільки у школі вперше вчаться читати, а ви їм епітети.
Вячеслав
Для ВалеріЇ: Ваш коментар написаний не по суті. Калейдоскопічна освіта формує у дитини калейдоскопічне мислення і тваринний лад психіки.
Коментувати
Богдан
Нічого крамольного у "пацюкуючих пацюках" чи розлитій квіткою тиші я не бачу. Сучасні діти сприймають світ і мислять інакше, ніж 30 або і 10 років тому. Не можна зупинятися на минулому. Ніхто не забороняє Платона Воронька, чи Наталю Забілу, але поряд, або й на зміну "у лісі, лісі темному" чи "падав сніг на поріг" приходять нові твори. Це неминуче! Пане Лікарчук, будьте відкритішими до нового, розширюйте власний світогляд, мисліть позитивно! Доброго Вам настрою і веселих свят!
Відповідь
Для Богдан: Сучасне не означає краще. Якщо дітям постійно давати маразм, то вони врешті стануть такими ж і вже не зможуть оцінити щось по іншому. Тоді нам скажуть: "так склалося". Літературу все ж потрібно відрізняти від графоманства.
Вячеслав
Повністю з вами згоден.
Коментувати
Тетяна
Хто біля годівниці, той і стриже грошенята не дивлячись на зміст, логіку, виховні та повчальні моменти творів, що рекомендуються для читання дітям. У мене виникає таке враження, що купа осідлих в кабінетах МОНУ людей не відають , що творять і пропонують широкому загалу. Що ж нам рекламують? Так , реклама велика сила, тільки до того часу, поки людина сама не побачить всього своїми очима...
репліка
Для Тетяна: А що ж вони будуть знати у своєму МОНУ, якщо їхнє знайомство зі школою , мабуть, обмежується фільмом "Доживем до понедельника"? Хіба з них хтось знає сучасну школу?
Коментувати
ОЛЕНА
Хрестоматія - свідчення КОМПЕТЕНТНОСТІ чиновників МОНу і "іже с німі" А ще торочать про компетентність вчителів.Як на мене їм далеко до нашої компет.Крім всього іншого твори повинні виховувати, формувати інтерес до читаня... І знову не реформуванння ,а відмиванння КОШТІВ!!! тільки то відповість???
Oksana
Я, як вчителька початкових класів, переглянувши два томи хрестоматії, ніколи не пораджу батькам купити ці книжки дітям. Не тільки твори незрозумілі, а й малюнки зовсім нецікаві.
Надія
Для Oksana:цілком погоджуюсь. Більшість творів, що претендують на розвиток фантазії розвивають хворобливу уяву. Шкода, що до складу редакційної колегіі не було залучено парочку психіатрів. Прочитала уривок з Андрусяка синові (маю на увазі "Стефу і Чакалку"), то він поцікавився. чи діти після такої казочки заїкатися не будуть?
Коментувати
просто вчителька
Щось за посиланням на Марину Підгайну не побачила коментарів з рядками скоромовки, тільки її сторінка, на якій публікацій у 2016 році АЖ ОДНА, все інше за 2015 та ще раніше.
совесть
Про мавпеня у хрестоматії. Чомусь на думку прийшов Мауглі, який виріс із вовками. Вони йому і тато, і мама. А скільки дивних для дорослих чудових дитячих загадок... Діти легко відгадують, а дорослі буксують! Та не читати ж малечі зразу МЕМУАРИ. Хоча... у мережі діти не лише прочитають, а й побачать БАГАТО ЦІКАВОГО. Треба боротися за компромісні авторські колективи: науковці, педагоги, психологи, аматори. Як їм навчитися ефективно працювати у команді? Оце питання!
початківець
Для совесть: "жукав собі жук-моріжук стежкав де хотів і коли". Це з хрестоматії 3-4 кл. Про що думала доросла людина, коли писала ці рядки? І про що треба думати дитині? І ще. Грамотне і допитливе дитя відразу запитає про речення і розділові знаки в ньому. Немає у цих рядках (нехай мене вибачить Андрусяк) ні граматичної роботи, ні лексичної, ні виховної. Жаль... А треба читати. І дітям про щось таке виховне говорити. Чим думали в міністерстві? А от шикарні твори Анатолія Григорука викинули. А діти так їх люблять! Спитали хоча б у дітей, що вони хочуть читати.
совесть
Для початківець: "На вкус и цвет товарищей нет!" Смак (несмак) з’явиться у процесі пошуку, дорослішання, через сприйняття такого неоднозначного й різнокольорового світу... Попри тиск авторитарної системи, нав’язування стереотипів і готових, "правильних" рішень від розумних дядь і тьоть, лише у дитинстві "жукає собі жук-моріжук", щасливий, веселий і безтурботний! Залиште дітям дитинство!
віктор
Розрекламована хрестоматія, на яку вбахали мільйони гривень, або точніше - відмили. У МОН також .... "люди" і їм хочеться хліб з маслом їсти, а не давитися сухарем. А те, що будуть читати учні - їх мало турбує. На парканах, у під’їздах вони ще і не те прочитають. А тут - "висока поезія", однако....
Коментувати
Вадим Мендерецкий
Чим далі виходить відомий Ігор Лікарчук від адміністрування нашої гнилої занедбаної освіти... тим більш мудрі та цікаві речі починає проголошувати.... мабуть справді перебуваючи на адміністративних посадах в освіті нічого розумного створити неможливо!