В. Глущук: шаманізм в освіті повинен бути знищений

Фактор суб’єктивності стосунків «учитель – учень» колосальний, тому взаємні претензії стали буденністю

В. Глущук: шаманізм в освіті повинен бути знищений

Автор: Володимир Глущук, Центр освітніх комунікацій, м. Подільськ, Одеська область.

Гортаючи сторінки інтернету, випадково натрапив у Вікіпедії на визначення «Шаманізму». Шамані́зм — віра у те, що людина може бути духовним посередником між світом живих і світом духів. Релігійне явище, властиве народам Сибіру, Центральної Азії, Північної Америки, Індонезії та Океанії.

Зазвичай, шаманізм співіснує з іншими формами магії та релігії. Вирізняється вірою в особливо могутні надприродні можливості стародавніх професійних служителів культу, зв’язком з духами, та використанням екстатичних технік. Якути ще в XIX ст. вважали, що людину може вилікувати тільки Шаман.

Процедура його лікування складалася із заклинань, пісень, танців, звернень до духів. Якщо після такого «лікування» людина перемагала хворобу, слава приписувалася шаману, а якщо помирала, винним оголошувався злий дух, що вкрав душу хворого.

Але у цьому визначенні мозок постійно чомусь намагався замінити слово «лікування» на «навчання». Пересічний громадянин, як і якут в ХІХ столітті, поки що вважає, що учня може навчити тільки вчитель.

Процедура його навчання складається із заклинань, пісень, танців, звернень до духів та інших «продвинутих» педагогічних методик. Якщо після такого «навчання» учень чогось навчився - то славу приписували вчителю, а якщо ні, то винним оголошується злий дух, хоча у вчителів і в батьків точка зору з приводу цього дещо різниться.

Медицина з того часу зробила величезний стрибок, і навіть в провінційній амбулаторії практично неможливо зустріти медика з бубном. Лікар, ставлячи діагноз і приступаючи до лікування, призначає на початку комплекс аналізів і досліджень, а не керується внутрішніми баченнями і переконаннями.

В освіті ж фактор суб’єктивності стосунків вчитель – учень колосальний. Що, часто - густо трансформується у «дикі», як для XXI століття визначення - «чого можна цих ........ навчити», чи «чого може цей самодур чи школа навчити», взаємні претензії, звинувачення стали буденністю і частиною освітнього життя.

Чи є вихід з цього шаманізму? Звичайно. Сформувати педагогічній науці, яка перебуває в летаргійному сні, завдання розробити науковий підхід, кого і чому можна навчити? Мова йде про методику наукового визначення навчального потенціалу конкретної дитини, учня.

Тільки після цього вчителю потрібно ставити завдання і питати про його виконання. Шановні тричі академіки педагогічних наук, скажіть мені, директору і вчителю простої сільської школи, який відсоток у навчальному потенціалі має славнозвісне IQ учня, пам'ять, темперамент, умови проживання, харчування, виконання домашніх робіт, вплив батьків у відсотковому відношенні?

Запровадження такого підходу зразу ж розставить все і всіх на свої місця. Якщо, наприклад, визначено, що у дитини навчальний потенціал по гуманітарнім предметам на початковому рівні (підсумкові контрольні роботи це підтвердили), то питань до вчителя немає і зразу ж потрібно давати вищу категорію, навіть якщо вчитель працює всього рік, і навпаки, якщо навчальний потенціал високий, а результат низький, то автоматично ці питання виникають і до вчителя з 40 річним стажем з цілою купою відзнак і нагород.

Відкрию страшну таємницю для батьків: – співіснування зі школою повинно бути не тільки у формі рідкого відвідування батьківських зборів, щоб перевірити, за словами Віктора Громового, як зберігається «багаж у камері схову» та емоційних з’ясувань стосунків у формі «сам дурак», а й судових позовів до вчителя, який не навчив того, що передбачено програмою, якщо немає відповідності між навчальним потенціалом і результатами набутих знань, умінь і навичок.

Так, пишу ці слова, і самому страшно, бо не знаю, чи зміг би працювати в такій прозорій системі та й «директоркуватість» за 10 років вже дає взнаки, але ті вчителі, які прийдуть після нас, повинні отримати якнайширшу свободу в підходах і практиках і серйозну відповідальність за свою діяльність.

Вчитель не повинен боятися директора, завуча чи того, хто перевіряє, навіть з Міністерства освіти, чи він взяв на урок роздатковий матеріал, чи написав конспект, чи вибрав не ту форму уроку.

Відвідування уроків адміністрацією, на мою думку, це взагалі «пострадянська» дикість і повинна застосовуватись в крайніх випадках (цікаво, головлікар лікарні терапевт за спеціальністю стоїть над хірургом під час операції та вказує, з яким натиском різати скальпелем?), а отримати внутрішню, підкреслюю, внутрішню, а не зовнішню мотивацію, турбуватися за результати своєї роботи.

А все інше з'явиться самим собою: і пошук кращих методик, і підходів, і рекомендацій. Написавши це, розумію, як збуриться море освітнього загалу, як повіють холодні вітри звинувачень в садомазохізмі та інших девіаціях, прокльонів і нерозуміння. Розумію, що для багатьох, і самому собі, прийдеться залишити теплий острів зони комфорту і пуститися вплав по бурхливій внутрішній конкуренції і холодній відповідальності.

Але на виході ми будемо мати вчителя супер-професіонала – вільного, креативного, вдумливого, заточеного на результат. Того капітана, як писав Володимир Співаковський, що думає, як провести свій вантаж і корабель серед штормів, а не вічно зацикленого на пошуки того, хто винуватий в його важкій долі.

В країні немає часу для довгих і незрозумілих реформ. Апендикс лопнув і без хірургічного втручання тільки - смерть. В освіті шаманізм повинен бути знищений, і на заміну йому прийти виключно науковий підхід.

А там, дивись, і фінську систему освіти на лопатки покладемо. Ну не справляться ж повільні фіни з українським темпераментом і посунуть на Вкраїну переймати досвід, бо ж не мають батьки в Фінляндії можливості в судовому порядку визначати результативність діяльності своїх вчителів.

А там і в Японії та Європі скажуть, що добре зробили в Україні. Ну, а в Америці це взагалі піде на ура. Це ж країна постійних судових позовів, де тисячі юристів сновигають по країні: - кого ж би ще розвести на «бакси». І прийдуть до Нас і будуть вчитися у Нас. І прославиться українська система освіти між країнами і народами. Амінь.

Оригінал

Освіта.ua
07.12.2016

Популярні блоги
Олег Фасоля: на скільки ж зросла зарплата вчителя? Держава не може забезпечити рівень зарплати, який має відповідати статусу педагога в суспільстві
О. Костюк: Польщі потрібні таланти, а Україні – ні? Система вищої освіти України приречена продукувати масовий освітній продукт, а не унікальний
І. Лікарчук: вчитися мають ті, хто хоче здобути освіту Повна загальна середня освіта повинна бути не обов’язковою, а загальнодоступною
Д. Ламза: ніхто не хоче йти в освіту або школа без учителів Від Кабінету Міністрів немає жодних дій щодо підвищення значимості професії вчителя
Коментарі
Аватар
Залишилось 2000 символів. «Правила» коментування
Ім’я: Заповніть, або авторизуйтесь
Код:
Код
гість
1 За кордоном є батьківських зборів де їм доводять щось до відома(навіть в кафе), але там вчитель призначає час для спілкування наодинці з конкретними батьками. 2. Якщо третина учнів "навчена", вчитель виконав завдання, бо іншим потрібно планка нижча. Тому Зно після 4 і наприклад 6 класу потрібне, але повинне мати рекомендаційний характер для батьків, вибирайте куди свое чадо здавати і без притензій тоді
НОРД
Оговорюсь одразу, ніякого відношення до навчання учнів, викладання і таке інше я не маю. Однак, викладена автором позиція і бачення майбутніх змін заслуговує на увагу. Справа в тому, що школа в теперішньому її вигляді дуже часто не тільки не виправдовує сподівання, але й елементарно не справляється з покладеними на неї завданнями. Хто чи що в цьому виненне - питання риторичне про яке можна говорити довго. Разом з тим, освітянам варто зрозуміти, що прозора система і принципи будь-якої роботи (у тому числі і викладання) завжди забезпечує результат. Як на мене, то формування системи оцінювання роботи вчителя позитив, і відхід від архаїчного підходу до оцінки такої роботи забезпечить свободу вчителя у своїй роботі, високу самодисципліну та відповідальність. Вчитель розумітиме, що в нього є два виходи - або саморганізація та щоденне вдосконалення своєї роботи з метою забезпечення необхідного мінімуму, який від нього чекають, або неповна професійна придатність і як наслідок організаційні висновки.
НОРД
Але ключовим у всьому цьому є те, що кожен відповідатиме не перед вимогами конкретних посадовців, не намагатиметься догодити прихотям керівництва і в тому числі, шляхом бездумного викладання того, чим забезпечило міністерство (я про плани, методички, і т.д.), а розумітиме, що він діє в системі вільного вибору, якщо хочете назвіть це аналогом ЗНО, і на кшталт учня який здає тестування, оцінюватиметься саме шляхом забезпечення його вкладу в реалізацію "навчального потенціалу" конкретного учня. Впевнений, що винекне щось на зразок "ринкової конкуренції", кожен сам собі бізнесмен, який на власний ризик обирає шлях і спосіб досягнення результату. І це буде головним - результат, буде мотивація, у тому числі і у вигляді достойної винагороди праці (це вже питання іншого обговорення).
НОРД
Але безсумнівно, над зазначеним питанням потрібно грунтовно попрацювати. Зокрема, категорично не згоден з автором в питанні можливості судового провадження за результатами роботи вчителя. Як на мене це перегин, в такий же спосіб можна поставити питання про кримінальну відповідальність слідчих та прокурорів при винесенні виправдувальних вироків судами, такий підхід лише призведе до того, що будуть боятись відправляти обвинувальні акти до суду у зв’язку з обмеженістю доказової бази (хоча об’єктивно реальна картина вчиненого кримінального правопрушення може і не дозволити зібрати додаткові докази). Так, і з вчителями може виникнути ситуація, коли задля запобігання судового позову всі будуть знову ж таки банально робити так, як написано, щоб у випадку чого сказати - "Працював стандартно, як книжка пише", а це вже удар по ініціативності і мотивації, і як наслідок прийдем до того з чого починали. Тому бажаю автору, прихильникам і опонентам даної концепції виважено підходити до даного питання
Володимир Глущук
Оце вже щось....Супер....Слушна думка з судами - тут переборщив дійсно.
Коментувати
Татьяна Сердечная
https://www.youtube.com/user/SavelyevMozg Савельев стремится делать то, что предлагаете Вы, но несколько иначе-определять способности человека к определённой деятельности. Но и Савельев утверждает, что подобное возможно лишь по достижению человеком возраста примерно 14-15 лет. ТО есть тот возраст, когда советская школа практически насильно распределяла кого в старшую школу, кого в ПТУ-техникум (по крайней мере у нас всех в 9 класс не брали). То же самое предлагается сегодня - старшая школа по направлениям. После ЗНО в 9 классе.------- Кстати, когда начался лишь разговор о старшей школе, коллеги надеялись на то, что произойдёт всё значительно быстрее, нежели это происходит, поскольку работать с детьми, не заточенными на обучение, значительно сложнее, нежели с теми, кому оно хотя бы надо. Да и дети бы были более мотивированы учиться на протяжении всех девяти лет,чтобы хорошо сдать ЗНО и попасть не в ПТУ, а в академический лицей (назвать можно как угодно)
Володимир Глущук
Для Татьяна Сердечная: Спасибо. Всегда приятно когда человек питается понять о чём идёт речь, а не пишет в дискуссии как двоечник в общественном туалете.
Коментувати
Олекса Позняк
====Мова йде про методику наукового визначення навчального потенціалу конкретної дитини, учня.====Ти хоч уявляэш скільки це грошей і людиноднів???Я розумію що у своєму селі ти тільки рота відкрив і все педрада хором : ой наш директор найрозумніший!!! Ото у селі і сиди і не рипайся даби дурь відна не била
Володимир Глущук
Для Олекса Позняк: За звичай анонімам, які постійно гадять із під тишка не відповідаю, але коли на освітньому сайті починають "економити гроші і людинодні" на науковому супроводі педагогічного процесу - виникає питання про адекватність. Пане "Олексу", а можливо Ви такий гнівний опус відпустили б в сторону тих, хто понаплагіатив собі академічних і професорських звань - мільйони ж уходять на зарплати, звання, чини і т.д. І що Ви маєте проти села - мабуть картопельку з сметанкою лопаєте аж за вухами лящить, звідки такий снобізм.
Олекса Позняк
Для Володимир Глущук: Володя не ображайся, просто прораховуй і думай чи дійсно можна якоюсь комісією визначати потенціал людини? І хто буде визначати? Тьоті Моті із районо за торбу сала? А знаєш що такого генія як Едісон у школі класифікували як дебіла непридатного до навчання і вигнали зі школи?А Малевич, Пікассо - генії чи ідіоти?А те що дармоїди -професори-академіки нагло обїдають нашу освіту - цілком згоден.Я вибачаюсь за свій стиль - я коли голодний пишу злі пости
жалко
Для Олекса Позняк: По моему, ему нужна просто помощь психолога. Не понимает, что "один в поле не воин".
Коментувати
pasufik
П.Глущук. Мені здається, що Ви самі себе загнали у глухий кут. Де Ви бачили педагогічну науку, яка б могла розробити науковий підхід на тему" кого і чому можна навчити"? Скільки талановитих педагогів - стільки методик, де покликання вчителя до передавання знань є визначальним для засвоєння знань учнями. Я любив географію, літературу і історію, бо мені дуже подобалися вчителі з цих предметів. А на уроки фізики і хімії йшов як на каторгу.І при чому тут методика? Педагог має бути особистістю, а не сірою невдахою, якого не прийняли у ВУЗ на інші спеціальності. Професійний відбір на придатність та висока зарплата і престиж вирішать проблему краще, ніж будь які намагання створити універсальну методику навчання дитини!
Володимир Глущук
Для pasufik: Так чудово. Якщо те, що Ви перерахували свідчить про схильність до гуманітарних наук, (тоді до вчителів хімі та фізики питань немає), чи про те, що у Вас вчителі з хімії і фізики були з проблемами? Якщо останне - то чому Вони працювали в школі і псували життя Вам? Хто за це буде відповідати? А професійний відбір, висока зарплата і престиж нажаль не все вирішують - подивіться результати ЗНО, дітки деяких "найпрестижніших" шкіл бувають програють простим навчальним закладам.
Олекса Позняк
Для pasufik: це реально неможливо, потрібні педагогіко-психоогічні комісії у кожному селі.А як наберуть таких вумних як цей директор то перепартачать життя не одній дитині.
pasufik
Для п.Глущука. Працювали вони тому, що мали відповідні дипломи, папірець давав їм право. А директору школи було до лампочки, комфортно нам чи ні. Щотижня ми його бачили "вмазаним", коли виходив з чарочної по сусідству зі школою. А хто зараз відповідає за відсутність педагогічного таланту у вчителів? Може проблема у яйці, з якого вилуплюються недосконалі курчата?
Коментувати
Для Глущук Володимир:
Вот и я о том, что Ві во многом не разбираетесь((. Невозможно создать "научно обоснованные критерии" способности ребёнка к научению. Пример - ребёнок, не знающий таблицу умножения, или не списывающийся в скорость чтения - обучаем ли? Или ребёнок, рассказывающий эту же таблицу умножения всегда, в любом порядке - обучаем? Или - ребёнок, скорость чтения которого зашкаливает - насколько обучаем? Да, я умышленно не раскрываю другие аспекты приведённых примеров в надежде на Ваш ответ...
-------------
В спешке не перечитано - не Вписывающийся в скорость чтения
Володимир Глущук
Мудрые говорили - " я знаю только то, что ничего не знаю". Действительно, я во многом не разбираюсь, вот и обратился к "научному" сообществу - помогите, есть такая проблема. Уважаемый, посмотрите что делается - скандал за скандалом, плагиат за плагиатом, педагогическая "наука" работает в "стол", плодя нигде и никому не нужные опусы, миллионы уходят на звания, титулы, доплаты, а тут директор простой сельской школы обратился за помощью в конкретном вопросе и такое противодействие вызвал.
Коментувати
Для Володимир Глущук:
решаю. Потенциал 150%. Вопрос в том, а сможет ли учитель научить ЭТОГО ребёнка с МОИМ критерием? А ведь МОЙ критерий точен до невозможности, но , исходя из Вашего текста - учителю таки следует НАУЧИТЬ этого ребёнка, а иначе - в суд-в суд - в суд, с последствиями . . . ТАк что - плохо, очень плохо...
Глущук Володимир
Для Для Володимир Глущук:: Шановний, критерій повинен бути не Ваш і не мій, ми субєктивні - а критерій науково обгрунтований на відповідних дослідженнях. Ось в чому проблема, а шаманити з відсотками ми всі вміємо добре.
Коментувати
плохо, очень плохо
Плохо в том, что никто и никогда не способен составить критерии, по которым можно определить на сколько ученик способен к научению - это раз. Второе-и способный к научению ребёнок, как правильно, с моей точки зрения и не только, заметил Влад, очень часто не стремится к этому, поскольку: "а оно мне надо?". То есть, с моей колокольни, автор не знает того. что полезно знать человеку. работающему с детьми. Но это проблема нашей страны и МОНовских работников в том числе. Было бы иначе. не было бы таких великих проблем в нашем образовании
Володимир Глущук
Для плохо, очень плохо: Шановний, критерії, які впливають на навчальний потенціал якраз визначені. Питання в якої мірі вони співіснують, у яких відсотка. Ану виріши найпростішу задачку в двох діях. Дано: дитина світла голова + сімья не повна і мама алкоголічка = який у дитини навчальний потенціал? Ану швидко, чи плохо, очень плохо.
решаю.
Для Володимир Глущук: Потенциал 150%. Вопрос в том, а сможет ли учитель научить ЭТОГО ребёнка с МОИМ критерием? А ведь МОЙ критерий точен до невозможности, но , исходя из Вашего текста - учителю таки следует НАУЧИТЬ этого ребёнка, а иначе - в суд-в суд - в суд, с последствиями . . . ТАк что - плохо, очень плохо...
Коментувати
kvtamber
Шановні доморощені знавці педагогічної науки - директори сільських шкіл. Добре всім відомі Ваші погляди. Не прикрашайте їх.
Володимир Глущук
Для kvtamber: Так ото - я такий "селюк неотесаний" - і прохаю небожителів академічної педагогічної науки, займіться справою, дайте методику.
pasufik
Друже, якщо ти вчитель від бога яка тобі потрібна методика? Методика - це винахід, який приходить до вчителя в результаті щоденної практики та покликання передавати знання. Кожен талановитий педагог володіє власною, тільки йому притаманною методикою. В чужих руках вона часто не працює, як не працює техніка ювеліра чи класного дантиста. Не шукай готових методи, а створюй свою і тоді ти відчуєш себе людиною - творцем, а не користувачем чужого розуму!
Богдан
До речі, більшість таких kvtamberів саме вихідці з села, які будь яким способом прагнули злиняти з нього., щоб "сіяти..." на асфальті...
Коментувати
Vlad
І знову - учитель не навчив. Як це нагадує "Нет плохих учеников, есть плохие учителя". У дитини може бути високий навчальний потенціал, але відсутнє бажання вчитися. Чи можна за таких умов чекати високих результатів навчання.
Володимир Глущук
Для Vlad: Уважно читайте. Бажання вчитися (мотивація) - компонент навчального потенціалу. Немає одного - немає іншого.
Коментувати
паром
Шаман - это колдун у славян, знахарь. Зачем было притягивать "за уши" в образование эту терминологию? Пришло поколение не любящее читать, анализировать прочитанное, любящее деньги больше детей, .... Это на долго...Столько метод.пособий, книг педагогического наследия прошлых лет, но ... в ВУЗах не учат, не читают , не знают ни Яна Амоса Коменского, Руссо, Дидро, Песталоцци, ...Говорильня идет, отсебятина - абы о чем и ни о чем. То морская тематика, то сибирская, а НАУЧНАЯ как недоступная старая дева - для недотеп всех стран и континентов...
Володимир Глущук
Для паром: Шановний інкогнито. Я директор простої сільської школи і нашу специфіку Вам важко зрозуміти, а любов до грошей у мене особисто трансформується у домашні сперечання з дружиною, яка вже пообіцяла, якщо я ще щось понесу до школи, то і піду жити туди сам. А про Пестолоцци и Коменского ми можемо поговорити. Десь так.
паром
Для Володимир Глущук: Уважаемый, Вам нужно много учиться - элементарно учиться. Еще раз перечитала вашу статью и скажу Вам, что все было еще до вас, есть сегодня и будет завтра. А о "реформе" говорильня всегда шла, идет,будет идти. Но Реформы нет, а есть ПОВТОРЕНИЕ старых наработок, выдаваемых за новое-типа "реформа". Не нужно умничать за пределами своего села, города, страны - это опасно, в том плане, что можно прослыть глупцом, та как всегда есть кто-то умнее тебя-любимого. Изучайте, познавайте мир, людей, быт своего села. Создайте Музей Трудовой Славы людей своего села. Успехов.
Коментувати
Ol Pozn
=====співіснування зі школою повинно бути не тільки у формі рідкого відвідування батьківських зборів, ... а й судових позовів до вчителя, який не навчив того, що передбачено програмою,====А ти усіх навчив???Чи може в Америці де 40 млн. населення неграмотне усіх навчили?== Изменить свой статус неграмотных за эти годы удалось едва ли 5 процентам от зарегистрированных семь лет назад 40 миллионов. Примечательно, что из общей армии неграмотных на долю иммигрантов приходится не более 25 процентов. Основную массу не умеющих читать—писать составляют дети из бедных и неблагополучных семей, которые рано бросают школу. Больше читайте здесь: http://gazeta.zn.ua/EDUCATION/armiya_negramotnyh_v_ssha_sokrascheniyu_ne_poddaetsya.html Експерт як з ... пуля
Володимир Глущук
Для Ol Pozn: Дискусія типу "сам дурак" - не красить відвідувача освітнього сайту. І я не спеціаліст з проблем освіти в США. Всі питання до держдепу.
Коментувати
Олег
Такі да! Але це питання лише один маленький шматочок системи, яку необхідно реформувати. Коли вимагаємо - необхідно давать і ресурс і деяку межу свободи для учителя. В моїй школі абсолютно відсутнє обладнання для лаб. робіт, а вимоги по їх виконанню є. "То що, ви невиконуєте програму?" Таке цікаве питання від керівництва при тому, що всі знають вищеназвану проблему, але ховаються від цього знання за черговими перевірками з району та області.
Ol Pozn
Для Олег: дадуть обладнання і усі почнуть учити - сміхота.А не навчив - під суд по совету друзей -ще більша смехота
Коментувати