В. Громовий: МАРАЗМ №13. Месіанство і жертовність

Акцент на месіанстві й жертовності - це лише засіб для створення ілюзії, що працю вчителя поважають

В. Громовий: МАРАЗМ №13. Месіанство і жертовність

Автор: Віктор Громовий, освітній експерт, заслужений учитель України.

Учительство - не труд, а отреченье,
Умение всего себя отдать,
Уйти на долгий подвиг и мученье,
И в этом видеть свет и благодать.
Учительство - когда в глазах холодних
Зажжется понимания заря,
И ты поймешь: старался не безплідно
И знания разбрасывал не зря.

Елена Кучаева

Низький уклін за вам за жертовну працю…
Ви духовні батьки людства…

Уже кілька днів поспіль читаю ось такі привітання з Днем учителя. Складається враження, що над усіма, хто має причетність до сфери освіти, просто знущаються. Прем'єр-міністр Росії Дмитро Медведєв у ході спілкування з учасниками форуму "Територія смислів" цинічно, але відверто сказав російським учителям: "Меня часто спрашивают по учителям и преподавателям. Это призвание, а если хочется деньги зарабатывать, есть масса прекрасных мест, где можно сделать это быстрее и лучше". Тобто російських учителів їх можновладці хочуть переконати, що їх покликання – бідність.

Перепрошую за посилання на матеріал з країни-агресора, але не можу не подати їх пісню-відповідь на культивування такого бачення вчительської праці.

Фанатична працьовитість, жертовність, месіанство, - саме ці підходи свідомо культивувались у тоталітарних суспільствах з метою прищеплення слухняності і невибагливості. Зайве доводити, що ідеї прометеїзму й месіанства у нашому прагматичному ХХІ столітті є малопопулярними.

Тому так мало виявилось охочих підтримати запущений українськими начальниками від освіти флешмоб "Я - вчитель і цим пишаюся!"

Тому так часто виникає парадоксальна ситуація: шукаючи вчителя "від Бога", ми, на жаль, зустрічаємо вчителя з категорії "не дай Боже".

Зараз акцент на месіанстві й жертовності, - це лише засіб для створення ілюзії, що на пострадянському просторі працю вчителя поважають.

Лише постійно підкреслюючи жертовний характер роботи вчителя та бажаючи йому "терпіння" (терплячості!?), престиж цієї професії аж ніяк не піднімеш. Це вже не працює!

У сучасного вчителя месіанські акценти здатні викликати хіба що відчуття приреченості, важкої ноші, тягаря(важко нести - шкода кинути!) та іронічні фрази на кшталт, "учитель, як і сапер, у житті помиляється лише один раз, коли обирає професію".

Невже не зрозуміло, що жертовність і самозречення може бути свідомим вибором одиниць, а вчитель – це масова професія?!

На заклик "Серце віддавати дітям" вчителі тепер відповідають: та залишімо увесь наш лівер (серце, печінку…) при собі, а будемо робити свою роботу професійно і без фанатизму. І отримувати за свою роботу зарплату, яка даватиме можливість не думати про гроші, а думати про новітні педагогічні технології, про те, що треба замовити нову книгу Кена Робінсона "Школа майбутнього"…

Професіоналізм і щасливе вчителювання vs месіанство і жертовність, - це ще один шлях до нової школи.

Тож, залишаймо в минулому шкільний пафос як милий, але такий совковий атрибут Old school.

А на дверях сучасної школи, замість помпезно-самовпевнених фраз про засів "розумного, доброго, вічного", знайдемо розумні слова, в яких не буде месіанських акцентів щодо роботи школи...

P.S. Переконаний, що 99% тих, хто використовує цю заяложену фразу, навіть не знає з якого контексту вона вирвана.

Повідомляю, це поцуплено з вірша "Сеятелям" (1877) Н. А. Некрасова.

Сеятель знанья на ниву народную!
Почву ты, что ли, находишь бесплодную,
Худы ль твои семена?
Робок ли сердцем ты? слаб ли ты силами?
Труд награждается всходами хилыми,
Доброго мало зерна!
Где ж вы, умелые, с бодрыми лицами,
Где же вы, с полными жита кошницами?
Труд засевающих робко, крупицами,
Двиньте вперед!
Сейте разумное, доброе, вечное,
Сейте! Спасибо вам скажет сердечное
Русский народ...

Оригінал на сайті Освітня політика.

Освіта.ua
29.10.2016

Популярні блоги
Д. Коптило: реформатори не винні, що змін не відбувається Далеко не Клопотенко, Супрун чи Гриневич винні в тому, що змін на краще не відбувається
В. Онацький: репетиторство як альтернатива школі Боротися з репетиторством не варто, але треба покращувати освітній процес у школах
Олег Фасоля: на скільки ж зросла зарплата вчителя? Держава не може забезпечити рівень зарплати, який має відповідати статусу педагога в суспільстві
О. Костюк: Польщі потрібні таланти, а Україні – ні? Система вищої освіти України приречена продукувати масовий освітній продукт, а не унікальний
Коментарі
Аватар
Залишилось 2000 символів. «Правила» коментування
Ім’я: Заповніть, або авторизуйтесь
Код:
Код
Віктор Громовий
P.S. Disclaimer Я не знаю, добре це чи погано. Я - неупереджений експерт, який лише інформує вас про існування реальних альтернатив. Ваші погляди на цю проблему, якими б вони не були, - найкращі! Це єдино правильні погляди. Не треба посилати мене працювати директором школи, я вже це робив упродовж 12 років. Звання заслужений вчитель України я не купував, я його здобув як переможець Всеукраїнського конкурсу «Вчитель року» в номінації «Керівник навчального закладу» ще у квітні 2001 року. Хай у вас усе виходить. Будьмо!
zinger,когда я читаю (значит-слышу)
"суспільство має бути у цьому зацікавлене", то прихожу в состояние ступора,поскольку не знаю кааааак показать человеку, что общество вообще ни в чём заинтересовано не может быть.Просто неспособно.Заинтересованы могут быть лишь те,кто рулит процессами.Вы когда-нибудь наблюдал за тем, как детям требуется лидер-человек,который направлял бы их действия?Так и общество. Будет лидер, оно пойдёт за ним.И неважно, тчо этот лидер - Ленин придумавший (или лишь описавший) концлагеря,призывавший к "если он не с нами, то он против нас" и многое-многое другое. Что способно быть создано во лжи? Судя по сообщеним об обучении в союзе выросло то, что мы имеем сегодня... почти повсеместно, поскольку распространяется. . .
zinger
Для Г.втк. Згоден з Вами, що право на сертифікацію для роботи вчителем повинна мати будь-яка людина з вищою освітою, яка цього прагне.Педагогіка - це в першу чергу внутрішня потреба людини передавати знання іншим. Цей дар від бога і якщо людина його має гріх не використати. Але суспільство має бути у цьому зацікавлене, справедлива оплата праці вчителя і є тим показником. Сьогодні держава каже"халва", але від цього у роті не стає солодше. Бог - це любов, любов - це правда, що може вирости в брехні?
Голос, в таком случае
КАКОГО ЧЁРТА делать 5 лет в педагогическом институте. Поясни пожалуйста. Сертификацию можно пройти после школы, после любого иного ВУЗа, не педагогического. Государство невесть какого финансирует работу преподов, которые и научить толковому не способны, поскольку сами профаны в обучении (практика жизни показала ИХ компетентность), но зато идеальные садовники коррупции... Моя идея - сертификация ЛЮБОМУ, кто стремится работаь в школе. После школы, после 9 классов, после ПТУ- ЛЮБОМУ. И ладно, пусть будет контракт. Но... пока не будет высокой зарплаты - фиг кто пойдёт на твою сертификацию. То есть - первым делом - зарплата. В особенности современных тенденций.
Голосzнарода
Вчителі заслуговують на високу зарплатню, але тільки після реформування школи, коли всіх вчителів переведуть на контракти, та підписувати ці контракти з ними будуть тільки після того, як вони пройдуть чесну на публічну сертифікацію. Звісно, пенсіонери та фахівці перед пенсійного віку, які давно втратили свою фахову компетентність, а може і не мали взагалі її, будуть масово проти, бо рівень їх професійності недозволить пройти чесний конкурс без хабарів, вчитися новому вони лінуються, а ще ж прикупили робочі місця пожиттєво. Проте феодалізм в освіті не має права далі процвітати за кошти платників податків України, бо американці не будуть давати гроші на зарплати вчителям-феодалам. Вчителі-феодали нездатні формувати адекватний інтелектуальний потенціал для забезпечення економічного зростання громадянського суспільства, а феодальна система в цій країні вже вичерпала свої ресурси.
богдан
Для Голосzнарода: я знаю "пенсіонерів від освіти" 22-річного віку. І знаю генераторів ідей, Вчителів від Бога глибоко пенсійного віку. "Так , кто более матери-истории ценен?"
Коментувати
Вчителька
Громовий найбільш підходить на посаду міністра освіти тільки такі завжди будуть неугодні системі комуняцькій
УЧИТЕЛЬ
Мало того, что чиновники учителя не уважают, так еще и некий засидевшийся директор не может уняться - его раздражает, что мы зарплату получаем. В своих правилах внутреннего распорядка он отводит нам еще 30-40 функций, которые не прописаны ни в одном контракте, ни в одном трудовом кодексе. Прокуратура по нем плачет и СБУ!
богдан
Для УЧИТЕЛЬ: наверное, не в своих правилах, а тех, которые Вы совместно не хотели разработать. Некогда, " мне все равно..." Я- засидевшийся, не стерпел, ушёл. Этого мне не простили ни коллеги директора, ни управленцы. Только учителям все равно. Теперь также ищут сочувствия от " тупой полицейской слоновости".А защитить себя - боятся.
Коментувати
Софія
Не хочу і згадувати, як дивляться на вчителів багаті батьки учнів. Одна з таких бабусь тицьнула мені 8 березня 10$ зі словами: "Накриєте собі дома стіл на свято". І що, засуджувати мені її? Хіба не знають люди, що вчителі - злидарі з підвищеним тиском? Вважаю, що автор має рацію щодо того, що піднімати авторитет Вчителя треба не лише лозунгами "совецької" епохи, а й увагою держави. Вчитель має достойно себе почувати і в міській, і в сільській школі.
совесть
Громовому. Трагедія у тім, що експертами в педагогіці стають ті, хто відтинає від професійності ВЧИТЕЛЯ жертовність, самозречення, месіанство. Те, що виміряти грошима не виявляється можливим. Не змішуйте в одну купу вічні людські цінності з рішеннями, вчинками, задумами тих, хто керує великими процесами (організаціями, галузями, країнами...). Не завжди вони є професіоналами у цій галузі, ДЕРЖАВНИМИ ДІЯЧАМИ. Саме різний статус вчителя в різних країнах сучасного світу й підтверджує глибину вашої омани. І яким би Ви були Журналістом біля педагогіки без вірусу месіанства? За вірші, цитати й посилання на книги дяка.
Алексей Самойленко
Для совесть: Таке щось. Аби не мовчать.
Коментувати
filolog
Мені одна матуся випускниці:"Так, бачу, і грошей у вас нема, і здоров я, зате вас усі поважають!" Хочу здоров я і грошей (на ліки...)!