Віктор Громовий: маразм №7 - "Шкільна новомова"

Щоб щось змінити в шкільній освіті, ми маємо почати по-іншому думати про школу

Віктор Громовий: маразм №7 - "Шкільна новомова"

Автор: Віктор Громовий, освітній експерт, заслужений вчитель України.

Щоб щось змінити в шкільній освіті, ми маємо спочатку почати по-іншому думати про школу, а значить використовувати інші слова і фрази.

Надбавка за Непрестижність як освітянська антиутопія

У далекому 1948 році Джордж Орвелл написав роман «1984» . У описаному в цьому творі- антиутопії  тоталітарному суспільстві створили  спеціальну новомову, у якій  "війна – це мир", "брехня – це правда"…

Якщо б Джордж Орвелл читав нашу педагогічну пресі, він міг би запросто запозичити у нас чимало фраз для цієї новомови. Наприклад,  йому б точно підійшли наші перекручення:

Непрестижність – це престижність.

Оптимізація – це скорочення.

Відсутність  реформ – це реформи(балачки наверху і імітація змін внизу).

Згадаймо, як у нашій спотвореній реальності слова із Постанови Кабінету міністрів України від 5 жовтня 2009 р. N 1130 «з метою підвищення престижності праці педагогічних працівників» трансформувались у надбавку «за престижність праці».

Тепер читаємо: «урізанням «престижних» 20 % надбавки обурені педагоги…», «якщо раніше розмір надбавок педагогам за престижність праці визначався у фіксованому розмірі - 20% від окладу, то тепер він ...», «порядок встановлення та розмір надбавок педагогічним працівникам за престижність праці»…

Таким чином, завданням №1 для нас є необхідність нормалізації понять.

Наприклад, нам слід нарешті нормалізувати  поняття «літнє оздоровлення». Бо те, що ми називаємо «оздоровленням» насправді є у кращому випадку змістовним дозвіллям і додатковою освітою учнів у канікулярний час.

Звісно, у нас є і свій словник застарілих слів від яких теж треба потроху відмовлятись. Погодьтесь, не дуже по-сучасному звучить фраза «вичитати матеріал» чи «дати урок»…

Табуйовані слова

У будь-якому соціумі  є табуйовані слова, які краще не промовляти вголос. Так, департамент освіти штату Нью-Йорк навіть затвердив список з 50 слів, які заборонено вживати в тестах і контрольних роботах для школярів, бо, на думку чиновників, "певні фрази, слова і вирази можуть викликати у дітей неприємні спогади, емоції або ж зовсім скривдять учнів"("розлучення", "хвороба", "смерть", "насильство", "тероризм", "війна", "полювання", "бездомні"тощо).

У лютому цього року я звернувся до ФБ-друзів з проханням допомогти скласти словник слів-маркерів нашої непродвинутості у сфері шкільної освіти.

Вийшов ось такий список слів-маркерів, які сигналізують про існування неадекватного реаліям часу уявлення про шкільну освіту:

1. Віддати дитину до школи(нащо «віддавати», школа не камера зберігання?!).

2. Школа, яка дає хороші знання(знання не можна дати, їх можна лише здобути).

3. Виховувати учнів(школа може лише створити умови для самовдосконалення кожної дитини та проводити певне ціннісне орієнтування учнів).

4. Школа прищеплює учням культуру, любов до чогось…(«прищепити» все це неможливо).

5. Робота з батьками (самодостатня людина не хоче, щоб з нею «працювали», але згодна взаємодіяти).

6. Випустити учнів зі школи(тримали 11 років «на прив'язі», тепер "випустили" на волю?!).

7. "Переведення до наступного класу"(Не зрозуміло хто кого «переводить через майдан»).

8. Формувати…(відразу виникає образ сталеливарного виробництва...).

9. Підвищити рівень знань(читай: напхати в голову більше інформації).

10. Розділ "Індивідуальна робота з учнями" в планах виховної роботи, що заповнений на півріччя вперед заздалегідь спланованими "бесідами" (наприклад, 15 травня - бесіда з Івановим про гігієну, адже вчителька точно знає, що саме 15 травня Іванов прийде не помитим…).

11. Папка самоосвіти (результати самоосвіти повинні бути не в папці, а в виявлятись у результатах діяльності).

12. "Школа готує учнів до життя"(діти так тут "готуються жити", що тільки і мріють "випуститись" зі школи).

13. "Всебічний і гармонійний розвиток особистості"(абсолютно утопічне завдання).

14. Оцінювання поведінки учнів за шкалою «незадовільна» - «задовільна» - «добра» - «зразкова» (Наприклад, педагогічна рада Тетіївського НВК затвердила 5 критеріїв за якими ведеться оцінювання поведінки учнів: зовнішній вигляд, поведінка на уроці та на перерві, суспільно-корисна праця, виконання доручень і навіть ведення щоденника).

15. Урок проведений на високому методичному рівні (хто може встановити «планку» для вимірювання висоти методичного рівня?).

16. Контроль органів учнівського самоврядування за відвідуванням, чергуванням, зовнішнім виглядом учнів(В очах учнів така практика спотворює їх роль: Я обираю своїх представників у ці органи для захисту моїх прав і представлення моїх інтересів. Мене і так контролюють батьки, вчителі, а тепер ще й власні представники? Навіщо тоді мені таке самоврядування?).

17. Ми пройшли на уроці... Може краще, замість «пройшли», використовувати більш привабливі терміни на кшталт, вивчили, дослідили?!

18. .................................................... ?

Як бачимо, українська освіта летить за інерцією з пострадянського минулого.

На жаль, є своя новомова і чимало слів-маркерів нашої інтелектуальної неспроможності зробити якісний стрибок до нової освіти. Тож треба накласти табу на лексикон тоталітарної педагогіки і нарешті нормалізувати поняття, якими ми послуговуємось описуючи наші освітні реалії.

Спочатку було слово…

Оригінал

Освіта.ua
07.09.2016

Популярні блоги
І. Совсун: як надовго ще вистачить запалу учителів? Існує гігантська прірва між переможцями світових олімпіад і базовим рівнем українських шкіл
Тетяна Сердечна: зарплати у вчителів мають бути різні Є шанс, що колись держава буде в змозі оплачувати роботу людей, які працюють із її майбутнім
І. Лікарчук: замість виховання – шароварщина і звіти Виховної роботи як системи формування людини вже давно немає, а є гам, шум, тріскотня
О. Сидоренко: як ставитись до репетиторів-двохсотбальників? Показником високої кваліфікації педагога є успішність його учнів, у тому числі за результатами ЗНО
Коментарі
Аватар
Залишилось 2000 символів. «Правила» коментування
Ім’я: Заповніть, або авторизуйтесь
Код:
Код
Віктор Громовий
P.S. Disclaimer: Я не знаю, добре це чи погано. Я - неупереджений експерт, який лише інформує вас про існування реальних альтернатив. Ваші погляди на цю проблему, якими б вони не були, - найкращі! Це єдино правильні погляди. Не треба посилати мене працювати директором школи, я вже це робив упродовж 12 років. Звання заслужений вчитель України я не купував, я його здобув як переможець Всеукраїнського конкурсу «Вчитель року» в номінації «Керівник навчального закладу» ще у квітні 2001 року. Хай у вас усе виходить. Будьмо!
Не прячьте головы в песок
Я училась в советской школе, где на уроках классного часа или во время "лирических отступлений" звучали слова "розлучення", "хвороба", "смерть", "насильство", "тероризм", "війна", "полювання", "бездомні" тощо. И ничего, из меня вырос прекрасный, самодостаточный, уверенный в себе человек.
Олекса Позняк
Та таких слів можна нашукати не лише у школі. А школярі взагалі таких муток намутять ))).Не це велика проблема освіти.Дайте учителю ну хоча б 20 000 зарплати і можете її називати не зарплатою а горшком.
Vlad
"Урок проведений на високому методичному рівні (хто може встановити «планку» для вимірювання висоти методичного рівня?)". Хто може? мЕТОДИСТИ з методкабінету рай- чи міськВО. Правда, вони вважають себе Методистами (з великої літери). Так, ще років двадцять тому, в методкабінеті Куп`янського міськВО розробили схему оцінювання уроку, яка містила пунктів 40. (Такий собі універсальний штемпель товариша Полихаєва з "Геркулесу"). Кожний пункт був оцінений певними балами. А далі все зрозуміло - чим більше сума балів, тим вище рівень уроку.
Станіслав
Для Vlad: Якраз школа дає знання, а не сама дитина здобуває їх. Здобути, добути, можна корисні копалини, а тут вчителі дають знання. І не потрібно вигадувати щось нове.
Коментувати
Олена
"Табуйовані слова "- хіба це не маразматичний вислів ? Пора вже експерту Громовому йти працювати в школу , бо інакше маразми його замучать !
Pasha 23
Віддати дитину... Школа... дає хороші знання... Виховувати учнів... Школа прищеплює... Робота з батьками... Випустити учнів... Підвищити рівень... (не тільки знань)... Папка самоосвіти... Індивідуальна робота з учнями... (Планування, особливо перспективне.) Папка самоосвіти... готує учнів до життя... Всебічний і гармонійний... у Тетієві ще оцінюють поведінку??? Урок проведений на високому методичному... Контроль (найбільш дратівливе)... Ми пройшли... І що ще пройдемо??? Чи переживемо нове убивче Положення про організацію індивідуального навчання в школах??? (Чим завинили діти в класах де менше 5 учнів?) І теж "випустили" майбутніх вчених... На наших очах МОН творить кримінальний злочин під гаслом реформ. І історія, народ, нащадки ще скажуть своє, своє вагоме слово про творців "рівних можливостей для здобуття учнями якісної освіти", а по суті кримінальних злочинців.
Віктор
Розумно сказано. Декомунізація потрібна у системі освіти: вияснити, яка роль освіти у навчанні та вихованні дитини!
Петрик П'яточкин
Філолог обізвався....)))))) Сидить без діла, мабуть, та й маячню всіляку видає..... Людині, яка працює в школі, зараз і в гору ніколи глянути, бо всі освітяни знають, що вересень -спекотна пора для вчителів...
Ольга
Для Петрик П’яточкин: Тому і спекотна, що за купою паперів дітей не видно.Кому потрібні ці папочки, що припадають пилом , чекаючи на пепевіряючих . Дійсно, по суті у школі нічого не змінилося. Які реформи"? А щодо автора, В.Громового, то ця людина дійсно розуміє, що відбувається в наших школах і йому болить ця стагнація. Варто дослухатися розумних людей!
Алекс
Тільки в нашій українській школі вчитель може вивчити "оновлену" програму перед 1 вересням і 10 вересня уже нести до дирктора на підпис готове планування. А ви кажете наші вчителі"загружені".
Коментувати