В. Бєлий: про тематичне оцінювання школярів

В Україні досі панує фейкове тематичне оцінювання учнів загальноосвітніх навчальних закладів

В. Бєлий: про тематичне оцінювання школярів

Автор: Володимир Бєлий, заступник директора з НВР, фізико-технічний ліцей м. Херсона.

Нам потрібен не тюнінг системи, а нові результати ...

РІШЕННЯ УРЯДОВОГО ОРГАНУ: «Ви мене почули?»

ПЕДАГОГИ: - Почули – почули.

– А чому ж не робите? Та ну тебе!

(про ТЕМАТИЧНЕ оцінювання та КЛАСНІ журнали)

Достатньо давно МОН видав розпорядження про перехід на тематичне оцінювання учнів, у якому було зазначено, що віднині можна не перейматись виставленням у класних журналах фрагментарно-епізодичних оцінок. Натомість там мають обов’язково стояти оцінки ТЕМАТИЧНІ.

За притомного стану свідомості не складно зрозуміти, що тематичне оцінювання:

  • по-перше, принципово відрізняється від поточного, яке зазвичай оцінювало вправність учня на підставі невеличкого фрагменту знань і часто як таких і тільки;
  • по-друге, є засобом до мотивації учня вчитися системно і безперервно;
  • по-третє, формує «з молоду» звичку до вміння та бажання вчитися протягом всього життя;
  • по-четверте, є засобом до переходу на компетентісний формат організації освіти, бо націлює на необхідність щораз демонструвати вміння застосовувати знання як такі чим забезпечує вищу якість кінцевої освітньої підготовки;
  • по-п’яте, дозволяє розвантажити вчителів та учнів від непродуктивних втрат часу, фізичних сил та психічного здоров’я та ще дає змогу зробити освіту замість репресивно-контролюючої більш розвивальною ;
  • інше (у контексті чинників внутрішньої сутності заміни поточного оцінювання тематичним).

Що ж такий перехід мав означати на практиці?

По-перше, потребу у напрацюваннях матеріалу до оцінювання системно-комплексного формату, додаткові консультації, щоб учні ж не підвели під час тематичної атестаційної роботи, яка апріорі має бути у повноцінному за обсягом ТЕМАТИЧНОМУ форматі. Ще простіше – час на перевірки знань замінити більшими обсягами тренувально-навчальної підготовки учнів під прямим супроводом вчителя. Ще більш простіше – мати змогу працювати над програмою не лише завдяки фронтальній демонстрації зразків виконання завдань самим вчителем чи учнем, викликаним до дошки (інші учні у цей час копіюють представлене), а, головне, надати учням умови до того, щоб тут, у класі, повпражнятися маючи щомиті можливість звернутися по допомогу чи то до вчителя, чи то до товаришів по класу (педагогіка співпраці у дії).

По-друге, обов’язок дотримуватися принципу оцінювання за повноцінну ТЕМУ ПРОГРАМИ, а не за теми окремих уроків, на які випадає 1-2 години.

Що ж вийшло на практиці?

А вийшло так, що не лише більшість вчителів, а й більшість методистів та укладачів програм/підручників/робочих зошитів так і залишилися на принципах фрагментарного оцінювання, бо якби тематичну просто виводили як середню з епізодичних оцінок, що «набігали» за теми.

Відтак у країні досі панує фейкове тематичне оцінювання школярів, тобто замість переваг справжнього система не пішла далі його імітації.

Чи можна цьому зарадити системно, тобто нормо-формуючими засобами?

- Можна, при чому не тільки дуже легко, а ще й значно зменшити рівень витрат у сегменті забезпечення документосупроводу роботи школи.

Мова про кардинальну відмову від паперових класних журналів старого радянського формату на користь якби подібних до «амбарних» книг (французька система освіти), у яких вчителі проставляють лише підсумкові за триместри (семестри) оцінки на підставі повноцінних тематичних робіт учнів, котрі з усіх предметів зберігаються протягом року в адміністрації.

Так виключається можливість шахраювати заднім числом, бо тематичні не переписуються. Завдання учня на наступній темі показати, що рівень його компетентності не «завис», а почав зростати. А головне, так у системі не буває багато оцінок, що заради оцінок, а натомість з’являється багато часу підготовчої роботи до тематичної атестації, котра у свою чергу апріорі виключає атестацію за кожну окрему тему, а за своєю СУТНІСТЮ зіткана з усіх тем ВЕЛИКОГО комплексно-цільового БЛОКУ.

Мета тематичного оцінювання (ТО) не у тім, щоб забезпечувати знання з усіх тем, бо таке апріорі не є можливим, адже, навіть у медалістів, дуже швидко вивітрюється з голови більша частина знанієвого масиву, вже не кажучи про середньостатистичного учня.

Мета ТО у тім, щоб через комплексні підходи формувати в учнів навики осмисленого застосування найбільш фундаментальні програмні позиції в умовах повної незалежності від сторонніх джерел інформації (на тематичне оцінювання, де вчителі не закривають очі на списування не винесеш різну «мілкотню»).

Такий підхід автоматично готує учня/абітурієнта/студента потім успішно працювати над завданнями, коли є доступ до відкритих джерел інформації та її живих носіїв - консультантів/коучів/інструкцій/законів/тощо.

Певен, що уважний читач зрозумів: щоб було у нас дійсно лише ТЕМАТИЧНЕ оцінювання системно треба прибрати з рук вчителів клітинки на кожен урок у КЛАСНОМУ журналі.

А давайте їх спитаємо – вони за чи проти? А директори та завучі? А методисти? А працівники департаменту загальної середньої освіти МОН? А батьки? А школярі?

Уявіть, а у сотнях країн світу ці питання взагалі давно не існують як такі, що варті уваги.

Оригінал

Освіта.ua
23.08.2016

Популярні блоги
Олег Фасоля: на скільки ж зросла зарплата вчителя? Держава не може забезпечити рівень зарплати, який має відповідати статусу педагога в суспільстві
О. Костюк: Польщі потрібні таланти, а Україні – ні? Система вищої освіти України приречена продукувати масовий освітній продукт, а не унікальний
І. Лікарчук: вчитися мають ті, хто хоче здобути освіту Повна загальна середня освіта повинна бути не обов’язковою, а загальнодоступною
Д. Ламза: ніхто не хоче йти в освіту або школа без учителів Від Кабінету Міністрів немає жодних дій щодо підвищення значимості професії вчителя
Коментарі
Аватар
Залишилось 2000 символів. «Правила» коментування
Ім’я: Заповніть, або авторизуйтесь
Код:
Код
Тина
Из ничего автор внес "проблему" - ТО!!! "Краткость - сестра таланта". Жаль Вас и ваших подчиненных.
Владимир Белый
Для Тина: Зараз саме той перехідний період, коли нам дається тонко видима можливість оцінити як авторитарний режим вміє привчити більшість опиратися процесу занурення у сенси чи контексти, а штовхає їх обмежуватися короткою лаконічною формою: "Оце вірно, а це хибно і нічого тут філософствувати". Справа у тім, що зараз інформаційний простір завдяки кліповим формам подачі інформації перенасичено симулякрами, а не інформацією, яка б відображала реальну дійсність. Останню щодо чинників тематичної та інших видів оцінювання у стиснутому форматі можна адекватно сприймати лише тому, хто попрацював в умовах, коли про списування й мови не може бути, більше того, коли воно взагалі є негідною порядній людині/учню формою буття. А якщо дуже коротко, то тематична атестація панує у всьому розвиненому світі з тієї причини, що завжди КІНЕЦЬ - СПРАВІ ВІНЕЦЬ, а все інше є лише їй дотичне (компетентісний тип освіти). До речі, Ви не знаєте наскільки колеги та учні мене люблять і за мною скучають, коли я їх буває...
Коментувати
Народний вчитель
Вибачте, але ця стаття є нісенітницею, яка призведе до стрибкоподібного навчання учнів - поки немає тематичних "халява"+хочу хожу на уроку хочу не хожу, бо і так тільки важлива тематична. По-друге, тематична НЕ ПОКАЗУЄ ЗНАНЬ УЧНІВ, а показує вміння хитрувати і вислизати у скрутних ситуаціях. Невже вчитель може проконтролювати чесне написання 30-35 учнів за 45 хвилин і т.д. Стаття більше підходить під гасло "давайте міняти, бо щось треба міняти".
Михайло Чиж
"треба прибрати з рук вчителів клітинки на кожен урок у КЛАСНОМУ журналі" - а КРУ в акті перевірки що напише? Правильно, що вчителем не всі уроки проведено, а бухгалтерії - припис знати зайво нараховану заробітну плату (за непроведені уроки)...
Наталья Штацкая
Цитата из "Додаток до наказу МОН України від 19.08.2016 №1009 Орієнтовні вимоги до контролю та оцінювання навчальних досягнень учнів початкової школи" - "У початковій школі застосовують поточний і підсумковий види контролю, які здійснюють шляхом поточної перевірки та поточного оцінювання й відповідно шляхом підсумкової перевірки та підсумкового оцінювання....Підсумкова перевірка у 2-3 класах передбачає тематичну перевірку, у 4 класі – тематичну перевірку та підсумкові контрольні роботи у кінці навчального року (з навчальних предметів, що визначені Міністерством освіти і науки України для державної підсумкової атестації)... Підсумкове оцінювання здійснюється за тему, семестр, рік. Підсумкове оцінювання за тему з навчальних предметів ... здійснюється з урахуванням усіх поточних оцінок, отриманих під час вивчення розділу/теми (підтеми), та оцінки за тематичну контрольну роботу." ..Какие претензии к учителям, не понимаю?
Методист
А я повністю згідна з В.Бєлим! Все правильно. Учень може періодично готуватись до уроків, отримувати високі поточні бали (іноді відповівши кілька разів за урок - за активність), а системних знань так і не мати. У цьому переконалась, аналізуючи результати ДПА-ЗНО наших окремих претендентів на медалі.
Олекса Позняк
Для Методист: После введения тематических учителя начали проводить зачёты и тематические контрольные, родители начали жаловаться и это дело запретили.Родители это выборци а учителя никто.Такие дела
Коментувати
ТАРАС
Ну, знову Бєлий, Бахрушин.. белькотять. ТА ТРЕБА БУЛО НА ПОРОГОВІЙ КОМІСІЇ ПРАВИЛЬНО ВСТАНОВЛЮВАТИ ПРОХІДНИЙ ПОРІГ, наприклад, з фізики. Поки вони разом тут зі Співаковським, Лікарчуком і подібними, ніяких ЗМІН НЕ БУДЕ!
Anna
Для ТАРАС: так вроде эти люди были за повышение порога которое и нужно делать. При чем повышать надо до половины заданий, а не ставить на уровне угадывания.
Коментувати
Владимир Белый
Зверніть увагу - "Поточне оцінювання, у разі його застосування вчителем, має виконувати заохочувальну, стиму¬люючу та діагностично-коригую¬чу функції (лист МОН України від 09.10.2000 №1/9-420)" (у разі його застосування..., тобто не є обов"язковим). Форми й тривалість (не більше однієї академічної години) тематичного оцінювання, обсяг і зміст навчального матеріалу визначаються вчителем відповідно до вимог програми (лист МОН України від 04.03.2004 №1/11-934). Формами тематичного оцінювання можуть бути: контрольна робота, залік, захист творчих робіт, проектів, рефератів, самостійна або перевірочна, тестова робота тощо. 2.2. Якщо рекомендаціями МОН України не визначено орієнтовної кількості тематичних оцінювань із певних тем програмного матеріалу, то рекомендується проводити тематичне оцінювання через кожні 8—10 годин, завершеними логічними блоками.
спасибо
Для Владимир Белый: но штука в том, что на местах завучи теребят учителей поточными оценками. И если учитель способен успокоить родителей о небольшом количестве оценок, то завучей успокоить намноготруднее. То есть здесь работает учитель САМОСТОЯТЕЛЬНО, без поддержки извне. Именно поэтому хорошо бы ребятам МОН выступить с телеэкранов (телевизор ведь смотрят большинство людей) в новостях именно э ЭТОЙ частью листа. Именно ИХ личное выступление способно повлиять на ситуацию, поскольку в этом случае каждый адекватномыслящий учитель получает внешнюю поддержку, без которой обычному человеку не совладать
Владимир Белый
Так, бо живий приклад високопосадовців є одним з кращих засобів до новоякісної дії, а остаточну крапку, звісно, може поставити лише новий функціональний формат - принципово ІНШИЙ документ - не класний журнал, а книга підсумкових оцінок учнів класу. Як один з новоякісних, але продуктивних, варіантів, бо просто зруйнувати те, що було і так полишити, то буде ще гірше - на місцях придумають ще більш бюрократичний варіант.
Коментувати
Олекса Позняк
Необходимо отбросить эту дебильную тематическую оценку и вернуться к четвертным.Тематическая не сильно волнует ученика - родителя, розгулялся а потом на новый год допустим 5 баллов.Что бы получить 8 ему надо на 10 вытянуть 2 семестр а это нереально.Что делает ученик? Правильно - гуляет весь 2 семестр - всё равно ничего сделать нельзя.Если ученик получал плохую оценку раньше за 1 четверть реакция его и родителя была оперативной и шансы выучить и выровнять ситуацию были намного большими
это подход СОВЕТСКОГО
Для Олекса Позняк: человека-"тематическая не сильно волнует ученика".Она и не должна волновать. Задача тематической оценки-информировать об умении (знании, поскольку умение без знаний не бывает).Не более. А если возвращаться к тому, что задача оценки "волновать ученика",то бишь - мотивировать,то какого лешего вообще тогда этот огород городить.ОСтавить всё как есть и не морочить головы ни себе, ни людям
Олекса Позняк
Для это подход СОВЕТСКОГО: Ваша оценка как учителя вас не волнует? Первую категорию вам дали или 4 по барабану? Конечно оценка информирует. Но что б не волновала???Обучал от гениев до полных идиотов и всех волновала оценка.И если я сейчас оценю ваши умственные способности как полного ..., то взволнует оно вас .Такова природа человека и не понимать это учителю надо и быть полным ...
Олекса Позняк
Для это подход СОВЕТСКОГО: рассмешило: умение без знаний не бывает.Обезьяна умеет ловко взбираться на пальму.Наверное получала знания в вашем вузе. И кого только сейчас не выпускают, кошмар
Коментувати
Андрей Козак
А как же требование наличия трех текущих оценок для выставления каждой тематической? Мне методисты этим всю плешь проели.
родителю
неужели учителю для проведения тематического оценивания, или контрольной работы необходимы какие-то дополнительные тетради? УМНЫЙ, ЗНАЮЩИЙ, реально работающий учитель в состоянии самостоятельно создать задания для проведения как контрольной работы, так и тематического оценивания? . . .
Андрей Козак
Для родителю: разумеется в состоянии, но вовсе не обязан делать лишнюю работу.
почему это
Для Андрей Козак: "лишняя работа"? Это как подготовка к уроку.Она не бывает лишней,она входит в обязанность.Человек,списывающий задания у другого попросту неразвит...
Андрей Козак
Для почему это: потому что разработка дидактических материалов не входит в набор служебных обязанностей учителя. Это приходится делать, потому что имеющиеся дидактические материалы плохо систематизированны и низкого качества, но в идеальнм мире они, разумеется должны изготавливаться централизованно. Отдельно было бы неплохо разобраться чем списывание отличается от правомерного использования результата работы другого человека.
Коментувати
родитель
Уважаемые педагоги, а в состоянии родители покупать по всем предметам рекомендованные министерством тетради для тематического оценивания,когда весь седь мой класс распечатывали тексты и др. задачи
Владимир
Для родитель: А не надо покупать эту мафиозно-типографскую муру. Учитель сам выбирает форму аттестации, она может быть разной по форме, и вполне может обойтись без упомянутых тетрадей. Но отдельные тетради, желательно иметь.
Коментувати
Yana Ivasenko
А як бути, якщо кожного уроку - нова тема ( художня культура наприклад)? На кожному уроці тематичну? Де часу набратися?
Владимир
Для Yana Ivasenko: Вы первый год работаете? Вас не знакомили с основными документами? А в Вашем учебном заведении есть завуч, методист? Все в Ваших руках. Вы можете объединять несколько тем, большие темы разделять на подтеиы и т.д.. Ведь за качество знаний учащихся отвечаете Вы.
Коментувати
Ніна
Читаю і жах бере. Люди, Ви що проводите тематичні оцінювання? Чим Ви займатесь взагалі, читайте нормативну документацію, використовуйте Ваші права, як педагогів. У нас велика школа, працює близько 60 вчителів. Ніхто не проводить тематичні оцінювання. Є інструкція до ведення журналу. Там прямо прописано, як виставляється оцінка. Вам подобається проводити контрольні роботи, сидіти після роботи і робити комплекти завдань. Тоді виходить, що Вам не має чого робити вдома.
inchichok
Для Ніна: Так ніхто не говорить про тематичне оцінювання як додатковий тест! Тематична оцінка за інструкцією виставляється як середній бал всіх отриманих під час вивчення теми оцінок (усні відповіді, робота біля дошки, вірш напам’ять, ведення зошита, контрольна робота, твір, переказ і т. д.). А це правда не дуже об’єктивно, бо дитина вивчила, приміром, вірш напам’ять, зошит у неї ідеальний, а от літературні твори не читала і не хоче того робити, а середній бал все одно буде непоганий. Я постійно сперечаюсь із адміністрацією з приводу "накопичуваності оцінок". Їм треба, щоб на кожному уроці і рясненько, а воно не завжди вдається. Коли тільки почалася реформа, ввели оцінки 1 - 12, ми педрадою прийняли рішення не ставити поточні оцінки, а тільки за обов’язкові види робіт, а тематична оцінка=тематичній атестації. Так було декілька років. Ефект був. І оцінки виходили об’єктивні. Потім заборонили, хто - не знаю, бо була в той час у декретній відпустці!
Коментувати
Владимир Белый
Сутність та сенс, а з ними й ефект, ТЕМАТИЧНОГО оцінювання якраз і полягає у тім, щоб пересвідчитись на скільки здобувачеві освіти вдалося опісля попередньої підготовки (усні відповіді, с/р., л/р, п/р, к/р, ведення зошита та ІНШЕ) досягти такого свого стану, за якого він в умовах виключення щонайменших можливостей скористатися сторонніми джерелами інформації вміє успішно виконувати ВПРАВИ, ЗАДАЧІ, ЗАВДАННЯ, які, звісно, не мають передбачати тестів з варіантами відповідей на вгадування. Мова про вправи, що вимагають розгорнутого показу учнем своїх освітніх компетенцій, а не про тести. Тести будуть на ЗНО і після років проходження учнем через процедуру справжнього тематичного оцінювання з усіх предметів покажуться для нього, у більшості позицій, чи не дитячою легкою забавкою. Більшість наших вчителів просто не пробували набратися терпіння і подивитися, а що буде після того, як учні переконаються, що їм точно не дадуть списати. Зроби ми так і буде бум ЯКОСТІ у навчанні всіх у країні.
так
Для Владимир Белый: большинство учителей с 90х годов стремятся поставить высокий балл, чтобы наплодить кучу меНдалистов. А поэтому использование "любых источников иныормации" во время проведения тематических работ основной массой населения (поскольку ДЕТИ и их родители считают, что "тетрадь нужна для того, чтобы ею пользоваться на контрольной работе, а пользоваться телефоном необходимо ОБЯЗАТЕЛЬНО") не просто приветствуется, но и распространяется как "передовой педагогический опыт", в смысле инновация.
Олекса Позняк
Для так: Отстали вы с Белым. МОН прямо говорит что запоминать не надо, главное компетентность ученика в пользовании всеми источниками включая интернет:)))) Лафа!!!
так
Позняк,ты вообще думаешь над словами МОН,словами других,вылезших на стульчик?Или ты,как... повторяешь всё за ними. Ну давай и дальше-поддерживай кадого на стуле.А я буду своей дорогой идти...
Коментувати
Алла Федоренко
Тематичну оцінку в журналі виставляємо враховуючи всі зароблені учнем оцінки протягом теми (за усні відповіді, с/р., л/р, п/р, к/р, ведення зошита та ін.). А дати тести в кінці теми тільки для того, щоб перевірити хто як вміє списувати? То це буде об*єктивна оцінка за тему?
inchichok
Для Алла Федоренко: А, може, не будемо давати списувати? Важко, але ж реально. Я постійно з цим борюся, виходить не завжди, але виходить же!
Алла Федоренко
А вчителі то різні є! І кожного вчителя у всіх класах на ТО не проконтролюєш! А ще багато вчителів використовують зошити тест-контроль, то діти по них і готуються і дуже легко списують, та так, що і не помітиш!
а ещё многие учителя
Для Алла Федоренко: не способны осознать,что приучая детей списывать,они формируют клептократическое государство с жителями-клептократами,и коррупцию в стране создают именно уЧИТЕЛЯ,не понимающие силу своего влияния, а значит и вреда, то есть силу своего вклада в уничтожение государства... Дети иначе НЕ умеют. Их никто не научил думать собственной головой
Коментувати
так
реально ЭТИ изменения возможны лишь С В Е Р Х У, при том настолько СВЕРХУ, что это необходимо озвучивать и на телеэкранах, и в печатных СМИ, и через методистов... Дай то Бог, чтобы к этому пришли. . . Но... поточные оценки всегда есть вариант нарисовать. А тематические работы, да ещё и такие, которые хранятся у администраторов, которым невыгодно рисование результатов, способно привести к действенному результату
Ольга Иванова
Я згодна з автором допису. Але буквально в минулому навчальному році отримала зауваження за проведення тематичного тестування, а також вказівку виставляти тематичну оцінку на основі поточних! Оскільки це відповідає Інструкції з ведення класного журналу учнів 5-11(12)-х класів загальноосвітніх навчальних закладів. Мене врятувало те, що в предметних методичних рекомендаціях та навчальних програмах такий вид контролю як тематична атестація передбачений. Але невідповідність між вищевказаною інструкцією та вимогами навчальної програми з предмету очевидна.
Галина Снігур
А КИНЬТЕ-НО, БУДЬ ЛАСКА, КОЛИ НЕ ВАЖКО, ССИЛОЧКУ НА ТЕ ПОЛОЖЕННЯ, ЯКЕ ВІДМІНЯЄ ПОТОЧНІ ОЦІНКИ. БУДУ ВЕЛЬМИ ВДЯЧНА І, ДУМАЮ, НЕ ЛИШЕ Я!
inchichok
Для Галина Снігур: Мабуть, такого посилання немає, як і посилання про накопичуваність оцінок! Я весь інет перекопала про накопичуваність шукала, кількість виставлених оцінок за урок! Немає такого, але заступник вимагає, щоб рясненько! У вас виходить так? У мене не завжди!
Галина Снігур
так от і наш вимагає, а відбитися немає чим(
Finita
Для Галина Снігур: І в нас так само: цвірінькнув учень на уроці - поставте йому оцінку:(
Коментувати
Галина
Повністю згідна з вищесказаним. Запис тем у журнал теж забирає багато часу.
Світлана
Повністю погоджуюсь із думкою автора. Але ж застарілу систему важко вивести з ладу: до сьогодні на нарадах і педрадах адміністрація школи ганить вчителів, у яких нема чи , може, недостатньо поточних оцінок. То як бути?