Osvita.ua Вища освіта Новини вищої освіти В Україні критичне навантаження на викладачів і студентів, - експерт
В Україні критичне навантаження на викладачів і студентів, - експерт

Експерт Центру дослідження суспільства Інна Совсун вважає, що в Україні критично високе навантаження на викладачів вищих навчальних закладів і студентів, котре необхідно знижувати

В Україні критичне навантаження на викладачів і студентів, - експерт

Про це вона заявила в ході круглого столу "Реформа вищої освіти: здобутки та висновки", що відбувся в ІА "Мост-Днепр".

"Одна з проблем вищої освіти в Україні полягає у невідповідності критерію кількості студентів з кількістю навчального навантаження, що необхідно забезпечити викладачу. Прочитати одну лекцію для 300 осіб і 15 - це один і той же час, але різні навантаження. Сьогодні в Україні на одного викладача в середньому припадає 10-11 студентів і максимум 900 навчальних годин на рік", - сказала експерт.

Вона також підкреслила, що в західних країнах ці показники вимірюються пост-фактум, на основі наявної статистики, а не встановлюються як обов'язковий норматив. Тобто, держава просто рахує співвідношення, а не розподіляє ставки за нормативом зверху.

"Це дуже велике навантаження, яке не можна збільшувати. У нас і так критично високе навантаження на викладачів. Але ж від цього безпосередньо залежить якість освіти", - сказала вона.

Інна Совсун також додала, що в Україні навчальні навантаження студентів істотно вище, ніж у західних країнах.

"Так, згідно з нормами Болонського процесу, один навчальний кредит повинен дорівнювати 25-30-ти годинам. В Україні цей показник встановлено на рівні 36 годин. Українські студенти навчаються на бакалаврській програмі (240 кредитів) 8640 годин, а їхні європейські колеги - в середньому близько 6500 годин, тобто, на дві тисячі годин менше. Навіть звіти Болонського процесу визнають, що різні країни по-різному рахують навантаження студентів, і цей процес складно проконтролювати, бо чітко визначити час, необхідний для самостійної роботи студента, дуже важко", - сказала експерт.

За її словами, користуючись цим, українські університети ще й істотно занижують час, необхідний для самостійної роботи.

"Таким чином, більшу частину навантаження становить аудиторне навантаження, тобто, українські студенти слухають більшу кількість курсів і при цьому мають менше часу на самостійну роботу. У той час як український студент слухає близько 10 курсів кожного семестру, європейські та північноамериканські студенти мають не більше 5 курсів", - сказала експерт Центру дослідження суспільства Інна Совсун.

Освіта.ua
17.05.2013

Коментарі
Аватар
Залишилось 2000 символів. «Правила» коментування
Ім’я: Заповніть, або авторизуйтесь
Код:
Код
Євгенія
всі ми знаємо, що "велике навантаження" - то на папері. а реально більшість студентів як забивають на навчання, так і забиватимуть. і справа не в навантаженнях, а у відношенні до системи освіти. той, хто хоче - той навчається і виходить хорошими спеціалістами. а той, что не хоче - набиває кармани грішми і гайда в деканат. мене університетське навантаження влаштовує. не знаю, як далі буде. роки покажуть
Ирина Шульгина
Недавно признали ведь, что эксперимент с Болонской системой провалился. Надо возвращаться к старой проверенной работающей схеме. А вообще если сейчас вузы выпускают таких профессионалов, что страшно на работу брать, то если еще уменьшим нагрузку, вообще будет сказка. И что госпожа Совсун предлашает с остальными 5 курсами делать? Учиться 10 лет? Выбросить?
ФМ
300 осіб це 10-20 академічних груп (в середньому 15), а 15 осіб це одна академічна група. Викладач при визначенні свого навчального навантаження також враховує час на проведення консультацій та екзаменів, який залежить від загальної кількості груп і студентів. Пункти 10, 11, 17 з норм часу затвердженого наказом МОН N 450 від 07.08.2002 http://zakon1.rada.gov.ua/laws/show/z0698-02 Оскільки одна дисципліна це в середньому 3 академічні кредити що відповідає 108 годинам, то 300 студентів на семестр з 16 тижнів при одній 2-годинній лекції на тиждень дають: 32 години саме лекцій, + 90 (0.06*100 *15) годин консультацій протягом семестру +30 (2*15) годин консультацій перед екзаменом та +100 (0.33*300) за екзамен. Всього 252 години. А за читання лекцій 15 особам це буде 32 +6 +2 +5 =45 годин. Ураховуване навантаження відрізняється більше ніж в 5 разів. Причому фактично обидва викладачі мають провести 32 години консультацій протягом семестру, але другий може врахувати лише 6 а перший аж 90.
Джин
Для ФМ: Невеличке уточнення. 15 осіб у середній групі - це наслідок невеликих наборів останніх років. За рекомендаціями МОНу часів того ж наказу №450 кількість студентів в одній академічній групі, як правило, складає 25 осіб.
ФМ
Розрахунок робився виходячи з 20 осіб в групі, що дає 15 груп на 300 осіб. При чисельності 15 осіб на групу буде 20 груп а при 30 - відповідно 10 груп. При рекомендованих 25 студентів на групу - 12 груп.
Один
Взагалі то ВУЗи заради зменьшення фонду заробітньої плати навпаки зменьшують аудиторне навантажене. За нормами на читання лекцій, проведення практичних тощо відводить від 1/3 до 2/3 кредитів, що припадають на кожну дисципліну. На додаток до зменьшення кількості студентів та груп це призводить до того, шо викладачі втрачають до 1/3 обсягу навантаження. PS: Деякі вузи вже почали вираховувати обсяги навантаження не до 900 годин, а до 1200. Що ми зменьшуємо?
Коментувати

Щоб отримувати всі публікації
від сайту «Osvita.ua»
у Facebook — натисніть «Подобається»

Osvita.ua

Дякую,
не показуйте мені це!