Osvita.ua Новини Проект нового закону "Про освіту": основні тези
Проект нового закону "Про освіту": основні тези

Законопроект, у разі його прийняття, може докорінно змінити освітню систему України

Проект нового закону "Про освіту": основні тези

У Міністерстві освіти і науки відбулася презентація законопроекту "Про освіту", який у разі його прийняття може змінити систему освіти, розподіл повноважень між органами управління освітою різних рівнів, принципи, на яких базується державна освітня політика, і управління закладами освіти.

Законопроект вводить у законодавче поле, окрім звичної формальної освіти, що надається за освітніми програмами відповідно до державних стандартів у ліцензованих закладах освіти, освіту неформальну та інформальну.

Знання, вміння та навички, здобуті у системі неформальної освіти, тобто за організованими програма, але без ліцензій, акредитації та інших форм державного контролю, можуть бути підтверджені у системі освіти формальної.

Формальна освіта здобуватиметься на традиційних рівнях - дошкільна, загальна середня, професійна та вища.

Передбачено, що тривалість загальної середньої освіти буде збільшено до 12 років. Професійна освіта має стає двоступеневою - у молоді з’явиться можливість здобути ступінь кваліфікованого робітника та молодшого спеціаліста.

У свою чергу, вища освіта передбачатиме три етапи, що завершуватимуться здобуттям ступеня бакалавра, магістра та доктора філософії.

У Міністерстві освіти наголошують, що у дітей має бути можливість здобуття дошкільної та початкової освіти якомога ближче до місця проживання. Відтак, заклади освіти цих рівнів мають бути у кожному населеному пункті незалежно від його розмірів.

Разом з тим, оскільки для належного функціонування старшої профільної школи необхідна достатня кількість учнів та вчителів, у сільській місцевості старші школи збиратимуть дітей з декількох населених пунктів. Для них проектом закону передбачено забезпечення відповідною інфраструктурною підтримкою, зокрема, гуртожитками.

Законопроект встановлює, що учні зможуть здобути повну загальну середню освіту, як у старшій школі, так і в закладі професійної освіти, паралельно здобуваючи кваліфікацію. Проект закону також передбачає можливість переходу із системи професійної освіти до вищої.

Новим для українського освітнього середовища є принцип освіти впродовж життя, який застосований у проекті. Він означає, що після завершення безперервної освіти на початковому етапі життя людина матиме змогу навчатися далі, підвищуючи чи змінюючи свою кваліфікацію, а також може продовжити навчання після перерви у будь-якому віці.

Суттєвих змін, у разі прийняття законопроекту, зазнає управління освітньою сферою. Документ запроваджує нові принципи управління: чітке розмежування повноважень органів управління освітою різних рівнів, відокремлення здійснення контролю від безпосереднього керівництва, автономія закладів освіти, забезпечення якості освіти, а також прозорість та підзвітність - як органів управління освітою, так і закладів освіти.

Передбачається, що Міністерство освіти і науки здійснюватиме стратегічне управління системою освіти через її аналіз, планування змін і їх впровадження. Також МОН визначатиме зміст освіти, порядок контролю якості, проводитиме перевірки, при цьому контролюючи роботу органів управління освітою, але не закладів освіти.

Також однією з функцій МОН є визначення механізмів розподілу та розподіл державного фінансування загальної середньої, професійної та вищої освіти.

Контролюючі функції виконуватиме Державна інспекція з питань освіти, яка надаватиме органам управління освітою свої висновки.

На Український центр оцінювання якості освіти законопроектом покладені функції зовнішнього моніторингу якості освіти, проведення ЗНО та участь у сертифікації педагогів, шляхом перевірки їх знань.

Органи місцевого самоврядування виступатимуть засновниками закладів освіти. На рівні області формуватиметься мережа закладів професійної освіти та розроблятиметься схема мережі закладів профільної старшої школи. На рівні району та міст обласного значення буде сформована мережа базових шкіл. Заклади початкової та дошкільної освіти засновуватимуться сільськими, селищними радами та радами міст районного підпорядкування.

Проект закону пропонує нові принципи освітньої політики, зокрема, спирання на наукові дослідження і статистичні дані, забезпечення функціонування Єдиної державної бази з питань освіти та її відкритість. Пріоритетом у розвитку освіти має стати підвищення її якості та забезпечення рівного доступу до освіти для усіх бажаючих.

Моніторинг якості освіти здійснюватиметься як самими закладами освіти, так і зовнішніми учасниками. Проектом закону закріплюється автономія закладів освіти - академічна, організаційна та фінансова. Автономія передбачає демократизацію управління закладом. Передбачається, що в управлінні закладом освіти братимуть участь його працівники та ті, хто навчається. А ззовні діяльність керівництва контролюватимуть піклувальні чи наглядові ради.

Освіта.ua
28.05.2015


Провідні компанії та навчальні заклади Пропозиції здобуття освіти від провідних навчальних закладів України та закордону. Тільки найкращі вищі навчальні заклади, компанії, освітні курси, школи, агенції.
Читайте також
Коментарі
Аватар
Введіть ваше ім’я: Заповніть, або авторизуйтесь
Введіть код:
Залишилось 2000 символів. «Правила» коментування
Zinger
Для Баран! Які Ви праві, адже в наших школах,як правило, панує диктат директора. І навіть те, що деякі з них були вчителями не робить їх справедливими, система ламає будь - кого, хто не вписується у її канони. Ось чому у багатьох англомовних країнах директора школи призначають за згодою "опікунської ради", куди входять не чиновники міста, а авторитетні громадяни, представники громадських організацій. Ці ж ради першими б*ють на сполох, якщо директор порушує моральні норми або права вчителів і дітей, якщо в школі негаразди і т.д. А в нас прийде паньося з гороно, отримає кульочок та й іде щаслива додому. Що їй до наших проблем, коли у неї є кульок? Для Явжелія. Надія вмирає останньою, а може якраз у когось проріжеться совість і ми від брехні перейдемо до правди? Звичайно, по правді жити не вигідно, кульочка не буде, але якби правда не перемагала, де б ми з вами сьогодні були? В общаку п. Януковича?
Zinger
Для 1111. Що п*ять років з кожним педагогом відбувається "комедія" під назвою атестація. Її мета : вчитель має підтвердити свою категорію, або отримати вищу, якщо того забажають "їх високість директор школи". Роками вчителям не підвищують категорії, аби не доплачувати навіть того мізеру. Уявляєте, як себе почуває справді талановитий вчитель? Але якщо ти носиш директору подарунки від батьків, не забуваєш лизнути йому час від часу одне місце, ти можеш стати навіть Заслуженим. Чоловіки по натурі більш горді, тому у середню школу майже не йдуть, а жінкам діватися нікуди, особливо, якщо це їх фах. Чому я назвав атетацію комедією? Та тому, що комісія складається з адмінперсоналу школи, яка за бажанням директора тебе може втопити одномоментно. Спробуй бути чесним, принциповим, з почуттям достоїнства у нашій державній ( директорській) школі!
Олекса Позняк
Для Zinger: Факт.Але зараз до цієї комедії добавиться сертифікація. Полегшає...
Zinger
Не полегшає! Але й боятися нічого, нехай бояться нероби та пристосуванці, талант ніколи не пропаде. Споконвіку учительство не було легкою працею, проблема закладена у нашому способі мислення, у наших страхах до невідомого..
Zinger
Не вірю, що підняття зарплати вчителям до ринково обгрунованої викличе інфляцію у державі. Подивітьься, скільки непотрібних установ функціонує в освіті, досить їх ліквідувати і вже маємо джерело, хай невелике для підвищення оплати праці. А якщо підійти до цієї справи прискіпливіше? Просто владі це не потрібно.
Larisa Maja
Ми між собою погомоніли,та й все. Не дай бог в нашій освіті зараз працювати.Таку чудову професію зас..ли свої ж українці.
1111
Сертифікація педагогів та перевірка їхнього рівня знань - це недовіра до диплома про вищу педагогічну освіту. Віднині він мабуть нічого не вартий, сертифікат понад усе. Навіщо курси при ОІППО, усі до ЗНО-центрів. Пропоную позакривати усі вищі навчальні заклади, усі ОІППО. Рулимо до центрів ЗНО.
гала
учителi, долайте в собi тваринний страх перед ЗНО
Олекса Позняк
Для гала: Якби зверху були порядні люди то учителі не переживали б.А так усі розуміють що за цим криється чергова підлота яку прикрили красивою обгорткою
явжелія
Мені, здається,що ми пишемо самі для себе.А більше ніхто не цікавиться.Ми для них бидло.Хто нас буде оцінювати?Ті,які перед дітьми не стояли? Хай 30 років попрацюють з дітьми,а тоді оцінюють нас А яке ви маєте право оцінювати вчителя?Що ви дали для цього?!Все,що в нас є-батьки!Крейду-і ту батьки купляють.А ви - тільки закони пишете.Дайте вчителеві все,а вже потім оцінюйте його.Хочемо в Європу-так забезпечте вчителя,як в Європі!!!
Медоед
Показником знань вчителя є учні. Якщо протестувати знання учнві- стає зрозумілим не тільки рівень знань вчителя, А Й ТЕ, ЯК ВІН НАДАЄ ЗНАННЯ.Можна багато знати, але не вміти надати ці знання іншим.І диплом- це документ, який є показником освіти. Ніякі курси не повинні буди вищими , ніж диплом. В нас от вчителька російської мови, яка зовсім не знається на Художній культурі, пройшла курси- і проводить замість уроків класні години. Намагалася проводити уроки- діти з неї насміхаються тому, що уроки образотворчого та музичного мистецтв проводилися на хорошому рівні, діти мають знання, а цей класний керівник нічого не знає.Що не скаже- діти сміються. Або питання задають- вона не відповідає чи відповідає не правильно. Анекдоти ходять по школі. Директор про це знає, мовчить. Мабуть. рильце в пушку. А вчителі образотворчого та музичного мистецтва зараз цей предмет не ведуть, хоча навантаження в них не вистачає та й до пенсійного віку далеко. Для явжелія:
Олекса Позняк
Не є показником знань учителя учні.Є такі класи де якщо на протязі навчання ніхто в тюрму не сів то учителю потрібно медаль давати.Такі класи дають тим хто не в ладах з начальством. А "своїм" - клас де половина по репетиторах бігає і працюють на уроках
Баран
Все правильно. Якщо бидло не йде на вулиці (а воно ніколи не вийде за себе), то це бидло треба ще більше запрягти в ярмо. Зарплату взагалі не треба видавати, якщо вони працюють, практично, отримуючи зарплатню у розмірі пенсії. А ці вчителі-методисти, вищої категорії? Про них вже все відомо: вони купують місця на олімпіадах, МАНах, дають хабарі методистам. Будучи завучами НВК (колегіумів), вони із 120 уроків української мови, англійської у випускних класах проводять лише 12, і ті, по 10 хв. До ЗНО не готують. Вони зайняті тим, що пишуть конкурси і здають їх в райво, п`ють чай, базікають. Вони ж завучі! Зошити по півроку не перевіряють, кажуть учням, що загубили, заводьте нові. Директори цих колегіумів купують МАНи для своїх тупих вчителів, а молоді не можуть навіть без помилок зробити записи в журналі, бо вчилися за гроші. А якби випустити на вулиці учнів, зробити страйк, то тоді все стало б на свої місця. Учні зараз деградовані повністю, бо батьки не мають вчителя за людину. Заставте себе поважати!
хома
Для Баран: я повністю з вами згодна!
Ольга
Згодна на 100%, працюємо, як бидло. А як по-іншому? Вийду на страйк, чим годувати сім’ю?
Світлана
Щоб реформувати освіту потрібно зробити школи незалежними від батьків, бо якраз і на батьківські кошти ми і виживаємо. Забезпечте матеріально навчальні заклади, а потім екзаменуйте вчителів.
Анна Комарянська
Що означає участь у сертифікації педагогів та перевірка їх знань?Це вчителі здаватимуть зно чи писатимуть диктанти?
Медоед
Для Анна Комарянська: Ще цікаво, чи буде ця сертифікація впливати на навантаження. Усім відомо, що за навантаження треба давати хабаря. Хоч 100 сертифікацій пройди, а прийде Марія Іванівна до директора, порозмовляє- і буде мати навантаження без усякої сертифікації
Позашкільна освіта
Чому позашкільна освіта відокремлена від дошкільної, загальної середньої, професійної і вищої освіти? Порушується Ст.53 Конституції Украіни, Закон Украіни "Про позашкільну освіту", ряд нормативно-правових документів. 1,5 млн. українських дітей і 40 тис. педагогів залишаться на вулиці! НЕВЖЕ ВИ ДУМАЄТЕ, ЩО ПЕДАГОГИ І БАТЬКИ ДАДУТЬ ЗНИЩИТИ ПОЗАШКІЛЬНУ ОСВІТУ?
Бєлічева
Одним із принципів освітньої діяльності є рівноправність закладів освіти різних типів і форм власності. Тому ми пропонуємо: 1. ст. 63, п.2 викласти в наступній редакції: "Земельні ділянки державних та приватних навчальних закладів, установ та організацій системи освіти предаються їм у постійне користування без права викупу відповідно до Земельного кодексу України. 2. Встановити єдину орендну плату за приміщення для приватних навчальних закладів на всій території України не більше 1%.
Іванна
Ось всі тут обурюються, пишуть свої аргументи, щось комусь доводять. А хто слухає нас, простих вчителів? Хто це читає? До кого ці обговорення дойдуть? Ось я читаю і під кожним записом треба ставити по сто +! Але, на жаль, це нічого не змінить. Якщо хтось із тих і почитає, то тільки усміхнеться. А ми з вами знову будемо тягнути "віз нових реформ", пихтіти, плюватись і обурюватись. А зміни можливі тільки при одній умові: у МОН повинні працювати практикуючі вчителі. І так років не більше п’яти, щоб не втрачати кваліфікацію. А потім знову в школу!
Zinger
Для Іванна: А де працюватимуть кум, брат, сват? Ви знаєте, що таке Київ? Це скопище чиновників, бюрократів і функціонерів. 70 років формувалося це осине гніздо, тому так важко реформаторам його розворушити, бо це військо чиновників вміє захищатися за допомогою інстинкту самозбереження. Те, що ми обговорємо на цих сторінках свідчить, що процес у суспільстві пішов. Щоб спекти добрий хліб треба аби тісто бродило у теплі понад 5 годин, інакше хліб буде гливкий і не смачний. Давайте створювати відповідну температуру у суспільстві не тільки на оцих сторінках, а й серед громадськості. Не будемо стукати, ніхто нам не відчинить двері. Вчителі завжди були рушіями суспільних процесів, загляньте в історію, ми просто стали зневірені у своїх силах. Ми можемо виживати і в не таких екстремальних умовах, але не потрібно сподіватися на добру волю чиновника з Києва. Тільки місцева громада здатна вирішити проблеми сучасної школи, вона замовник наших послуг.
Тетяна
Хіба ці нові закони змінять життя на краще???? Коли це з 5ти годин англійської мови робили 2 і кажуть, що ми йдемо в Європу??? А збільшення наповненності класів до 35 дітей, як вам таке??? У владі сидять одні дурні, які ніколи не бачили життя у сільській школі!!!!!
украинский сепаратист
Для Тетяна: то правда
хома
Для Тетяна: вірно говорите.
дмитро
ще ті дурні- яким 30 тис. не зарплата а вчителям кістки, а як вам штатний розпис веірньої школи за 1971 рік ?!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! у 2015 році!!!
Маргарита
Працюю у школі 30 років.Скільки змінювалося вже цих законів! То діти йдуть у школу з 7 років, то з 6.То вони повинні спати в школі, то ні.То школу зробили НВК(об’єднали з дитсадком), то роз’єднали.То вчаться 3 роки в початковій школі, то 4 роки.Ввели Новий держстандарт, змінили програми, підручники.Як новий міністр освіти-так треба щось придумати.Тепер придумали-початкова школа 5 років.А чи подумали ТАМ,що це знову державні кошти-нові підручники, програми і т.д.Вони мають надію, що батьки будуть тепер купувати підручники,щоб хтось відмивав гроші? ДІСТАЛО!!!
світлана
Для Маргарита: підтримую
украинский сепаратист
УМНИЦА МАРГО
хома
Для Маргарита: підтримую!
Галя
У Лий ьвівському ОІППО після закінчення курсів вчителі складають залік у формі тестів онлайн, чим не ЗНО, і є такі , що складають двічі через складність питань, бо основні школи не вивчають програми 11 класу, а залік розрахований на знання усієї програми як літератури, так і історії
Ilona
Обратите внимание как использует директор ВАРИАТИВНУЮ часть. Наша на математику, ... нагрузить учителя! Дети не знают за 9-й класс Программу математики и т.д. На ее это не смущает, творит беспредел много лет: решает одна важные вопросы для ребенка. Есть ли еще такие самодуры-директора? Надо выявлять и решать вопрос с ними.
Andrew
По-перше, орієнтація на Європу не повинна означати мавпування чужого досвіду (подекуди не найкращого) й забуття того найкращого, що було вже напрацьовано раніше власною традицією (а автори нового закону наполягають на тому, що він сприятиме євроінтеграції української освіти). Давайте не забувати, що у царині освіти європейські системи зовсм не лідери (варто ознайомитися з результатами тестування PISA). Чомусь реформатори від МОН не орієнтуються на Японію чи Сінгапур з Кореєю, а саме на Європу. Не можу цього зрозуміти. Якщо ми хочемо опустити нашу шкільну освіту до рівня європейської (не кажу про вищу освіту, вона у нас справді вимагає реформування), то впровадження в життя цього закону чудово впорається із цим історичним завданням. Один з героїв Достоєвського казав: "Широк человек, я бы сузил!" Ну ось, звуження розпочинається (тільки тепер це називатиметься профільною старшою школою). Цікаво також побачити, як українські вчителі сприймуть масове відокремлення шкіл третього ступеня.
Алина
Рука руку моет. В раду выберут нужных людей, а нужные люди "на заказ" проголосуют. И будут руководители тоже нужные. Полномочия центральной власти и областной безграничны. До Бога - высоко, до царя - далеко. А сертификация... Есть учителя- краснодипломники, которые не знают, как подойти к ребёнку, не говоря об умении их что-либо объяснить. Они обязательно здадут экзамены, потому-что теорию зазубрили. А есть учителя-практики: они чувствуют ребёнка. Думала - выгребем! Нет, ничего у нас хорошего не будет! Центральные власти столько функций на себя потянули, что у них пупок развяжется! Жаль! Полное разочарование!
Голосзнароду
Для Алина: З власного досвіду хочу сказати, що якраз "вчителі-краснодипломники" з моєї групи в школах не працюють, їх чомусь не беруть, а от трієчники всі успішно повлаштовувалися в школи, деякі вже передовики на педагогічній ниві. В тому й справа, що в освіті виробилась така корпоративна культура, щоб закрити дорогу інтелигентам до школи, бо ті чогось справді можуть навчити нові покоління.
Ilona
Красноаттестатники в школе и при таких Программах (перегруженных информацией по предмету) - фикция! ЗНО с укр. мови это подтвердило. Если проводить ЗНО по другим предметам, то произойдет тоже самое. Знаний нет у детей, а директор даже не выявляет ОДАРЕННЫХ детей у себя в школе... ЖАХ. Откуда взяться краснодипломникам, если недоучки прут в ВУЗы?
вита
Чого ж ти так клюєшь свого директора, мабудь ти краще все б зробила, але ти не директор, заздрість погана риса.
Василь
Україна - це олігархічна держава. Чи потрібні високоосвічені люди олігархам? Піднімуть революцію! Тому роблять видимість навчання. Для звіту перед іншими державами. Своїх "олігарчиків" вони навчать в інших державах. А освіту будують так, щоб підготувати собі рабів. Ось і все, що є закладено у підготовленому проекті!
Ilona
Для Василь: Держава любая имеет институты управления, школа - институт образования! Вот в ней и вся беда Державы, родителей, детей... С директоров нужно спрашивать за обман родителей, Державы... т.к. на бумаге и в реальности качество знаний сильно отличается. Все начинается с малого и переходит в большое. Зло.
Іванна
Для Василь: Так, так!!! Я двома руками за дані слова!
хома
Для Василь: Виражаєте думку мільйонів!
Наталія
Прочитавши всі коментарі можу сказати одне, що ми це вже проходили в 70 роках, коли " модернізували" освіту: закрили школи на селі ( що, до речі пропонується в проекті), тому що і освіта не така, і вчителі не " професіонали", і комунікативного спілкування не вистачає. Відкрили у містечках школи-інтернати, де діти були з тижневим перебуванням. Я сама попала під цю горе " реформу", у мене до сих пір мурашки по тілу йдуть коли про це згадую. Я не навиділа цю школу, я не навиділа всіх вчителів тільки із за того, що мене маленьку 6-ти річку відірвали від мами. Я і мамі не могла довго пробачити, що вона віддала мене в цей проклятий інтернат. Хоча й провчилася я там три роки. І ви хочете, шановні чиновники з МОН зробити це знову з маленькими громадянами України? Совість є?!!!
Zinger
Для Наталія: Як я Вас розумію. Але це плата за капіталістичну форму власності. Мусимо змиритися з тим, що в суспільстві споживання на першому місці економіка і гроші. Тільки багате суспільство може дозволити собі бути гуманним і сердобольним. А проклятим цей інтернат був для Вас не тому, що він таким є апріорі, а тому, що його творці зробили його таким. Згадаймо дитячий садок! Одні діти його відвідують залюбки, а інші не хочуть ходити. Чому? Няня черства, вихователька байдужа, холодно і не затишно, ще й діти кривдять! Не дай бог щось організовувати черствим і байдужим людям, але якби їх не було, хіба стали б Ви такою високодуховною людиною?

Щоб отримувати першим
всі новини від «Osvita.ua»
у Facebook — натисніть
«Подобається»

Дякую,
не показуйте це мені!