![]() |
Як вивчати англійську мову – з викладачем, носієм мови чи, може, краще за все – самотужки? |
Український викладач чи носій мови?
Володіння іноземною мовою відіграє зараз неабияку роль у житті кожної молодої людини, якій не байдуже її майбутнє. Це згодиться і для кар’єрного росту – зараз такі працівники високо цінуються на ринку праці, і в особистому житті ‑ адже нікому не хочеться потрапити в безглузду ситуацію на якомусь курорті через таку дрібницю, як «твоя-моя-не-розуміє». Популярністю користуються зараз усі нерідні мови залежно від сфери зайнятості, однак пальму першості традиційно тримає англійська – офіційна мова міжнародного бізнесу та найпоширеніша мова міжнародного спілкування.
Якщо вірити найкращому віртуальному винаходу людства та кращому другу всіх школярів і студентів Гуглу, то опанувати англійську мову можна й самотужки. Достатньо вивчити алфавіт – і вперед! Читай книжки англійською, дивись фільми без перекладу, не розлучайся зі словником, постійно слухай іноземну музику, а ще, лягаючи спати – не забудь увімкнути якийсь аудіокурс, аби мова засвоювалась і під час сну! Англійська назавжди у твоїй голові, і це без нудних домашніх завдань, зайвих грошей і незнайомих людей.
Проте все це дурниці. Усе вищезазначене може слугувати тільки допоміжним додатковим засобом для вивчення мови й аж ніяк не основним. Без мовного середовища, без постійної практики спілкування це допоможе вивчити мову так само, як і дитячий крем від сонячних опіків.
З іншого боку, вивчення будь-якої з іноземних мов нині не є проблемою: очі розбігаються від різноманіття шкіл і курсів іноземних мов. Вибір ускладнює тільки питання, які саме курси вибрати – на яких викладають місцеві викладачі чи ті, де вчать іноземці.
Як це часто буває, вірної відповіді не існує: ніхто не може конкурувати з носієм мови у володінні та знанні всіх тонкощів мови, проте він не пояснить усіх проблемних питань граматики доступною мовою на початковому етапі навчання – тут розібратись без кваліфікованого викладача дуже складно.
Колишній учитель англійської мови Діна Мущенко категорично розвінчала міф про те, що найкращий спосіб вивчити англійську – знайти носія та брати в нього приватні уроки. Іноземець, хай як досконало він знає власну мову, нізащо не зможе пояснити на старті ази мови. Носій незамінний тоді, коли вже треба напрацьовувати спілкування.
Недаремно курси іноземних мов проходять у кілька рівнів залежно від складності, і на кожному з них потрібна кваліфікована допомога. Якщо ви в англійській «повний нуль», то нема чого пхатись на «Intermediate» чи «Upper», і жодний носій тут не допоможе. Учити іноземну мову все одно що вчитись їздити на велосипеді: спершу побачили, що воно таке, і дізналися, з чого складається, потім осідлали трьохколісний, за ним – «орлятко», а вже згодом – дорослий. Саме з місцевим викладачем слід розпочинати вивчення іноземної мови. Йому вдасться провести вдалі аналогії з українською граматикою, простіше та доступніше пояснити значення слів, допомогти засвоїти незрозумілі правила, вивчити складний порядок лексичних конструкцій тощо.
На думку київського студента-політолога Івана, свої плюси є в кожного. Добре було б займатися з україномовним викладачем, який завжди може допомогти та пояснити проблемні місця рідною мовою. З іншого боку, носій мови вже орієнтований на складні питання й може запропонувати легкі способи їх засвоєння. Словом, україномовний викладач «показує, що собою являє іноземна мова», а носій мови – «як нею користуватись».
Десь на середньому рівні навчання, якраз коли час переходити до «живого» спілкування, слід займатися з носіями мови. Англомовний викладач, який спілкується чужою мовою без відвертого акценту, має багатющий словниковий запас включно зі сленгом, прекрасно вдосконалюватиме розмовну практику, розвиватиме сприйняття мови на слух, допомагатиме із засвоєнням розмовної лексики, покращенням вимови.
З ним можна дозволити собі проводити всі уроки виключно англійською, аби швидше подолати мовний бар’єр. Результат буде видно одразу – зникнуть і прогалини у граматиці, й невірне вживання слів, і неузгодження часів, і жахлива вимова. У цьому величезна перевага носія перед українським викладачем – уловити найтонші промахи та якомога швидше виправити їх. Мова – живий організм і вона постійно оновлюється, словники не завжди за нею встигають, саме тому носій мови більше орієнтований не на літературну, а на розмовну англійську, яка викликає найбільше труднощів. Він створює ідеальну атмосферу спілкування, за якої створюються сприятливі умови для навчання, сприймання на слух мовлення іноземців; блискуче проводить дискусії, в яких чудово засвоюються усталені мовні звороти, що мають трохи відмінне значення від наших українських.
Чи не на всіх курсах англійської мови зараз серед викладачів є й носії мови, і викладачі-українці. Ціни особливо не відрізняються, адже сам ніхто не вибирає, у кого хоче навчатись. Усюди є перше пробне заняття, яке проходить безкоштовно, на якому визначається рівень знань і рекомендується навчальний рівень складності. Як правило, усе починається з малого – рівня Elementary з україномовним викладачем, який сходинка за сходинкою веде учня до вершини знань. Тобто яким би сильним не було бажання вчитись, одразу носій мови за учня не візьметься.
Сильно на ціні це не відбивається, якщо тільки це не індивідуальні заняття. Стандартні заняття у групах від п’яти до 12-ти осіб на кожних курсах коштують по-різному, залежно від графіка самої школи: навчальний процес ділиться або на блоки (кілька тижнів), або на семестри, або на півріччя. Один блок (п’ять тижнів) може обійтись у 1200 гривень, семестр – у 6300, півріччя – у 8400 й вище, залежно від спеціалізації школи, її викладацького складу, навчальної бази та результату у вигляді сертифіката, але все одно, хто вас навчатиме, – іноземець чи українець.
Якщо займатись індивідуально, то тут місцевий викладач програє. Його уроки коштують на 30 % дешевше, ніж заняття з носієм мови. Той самий блок індивідуальних занять з українцем коштує 3000 гривень, а з іноземцем – 4000. Тож, на мою думку, краще не брати окремих занять, а займатись у групах: і дешевше, й ефективніше.
Сумчанка Богдана через брак коштів не змогла дозволити собі курси іноземної мови, тим паче занять з носієм мови. «У мене не було іншого виходу, як напосісти на англійську у школі і якомога більше займатися самостійно. Мій учитель пречудово пояснював граматику, з його допомогою я без проблем засвоїла теорію. Бракувало тільки спілкування, щоби знання не виявились марними. Але для цього існує багато закордонних програм для студентів», – зазначила Богдана.
Виходить, не важливо, хто навчатиме іноземної мови, – місцевий викладач чи носій мови, головне, щоби це був професіонал, який володіє методикою викладання, має достатній багаж психолого-педагогічних методик і технологій викладання. І не варто забувати про те, що, при навчанні в носія відбувається процес проникнення в його культуру, переймаються традиції та звичаї, що теж відіграє неабияку роль у засвоєнні мови. Водночас носій мови ніколи не зможе знайти відповідних його рідним ідіомам українські фразеологізми – інколи їх може взагалі не існувати. У будь-якому випадку вибір за вами.
Зоряна Валюшко
Освіта.ua
24.08.2013