Osvita.ua Бізнес-освіта MBA в Україні Стажування за програмами MBA в бізнес-школах
Стажування за програмами MBA в бізнес-школах

У всьому світі ступінь MBA цінується в контексті успішного застосування на практиці отриманих під час бізнес-навчання знань. Тому така практична складова бізнес-освіти як стажування стала невід'ємною частиною процесу навчання за програмами MBA

Стажування за програмами MBA в бізнес-школах

У класичному вигляді молоді студенти, що пройшли перший рік навчання за програмою full-time МВА (з відривом від виробництва) влаштовуються на літо до компаній, щоб на практиці оцінити, що собою представляє обраний ними кар'єрний шлях. Однак не всі студенти MBA є зеленими юнаками без досвіду роботи і не всі студенти MBA проходять навчання в режимі full-time.

Обидва ці фактори особливо характерні для ситуації з отриманням бізнес-освіти в Україні, де більшість програм MBA проходить в режимі part-time (без відриву від виробництва) і їх слухачами найчастіше є досвідчені керівники. Тому, дослідивши практичну складову бізнес-навчання в українських бізнес-школах, ми не зустріли стажувань у їх класичному вигляді. Проте практична складова у навчанні присутня і найчастіше представлена міжнародними турами, рідше - внутрішніми практичними модулями.

Віце-президент з маркетингу бізнес-школи МІМ-Київ Олексій Виноградов каже, що стажування в їх бізнес-школі являє собою study tour, який не передбачає роботи в компаніях, але передбачає візити до компаній, зустрічі з топ-менеджментом, власниками бізнесу, представниками банківських структур, інвестиційних фондів.

«Хоча такі заходи і не є стажуванням у звичному розумінні, не ми перші, і не ми останні, хто вибирає саме такий формат, - говорить Виноградов. - Такий зарубіжний study tour є типовим елементом MBA-програм не тільки у нас. Якщо взяти, приміром, Мічиганський університет або Вортон - то у слухачів MBA є можливість вибору такого туру, і коли я працював у школі бізнесу Мічиганського університету, я бачив групи студентів, які їздили в Ізраїль, до Росії – тобто це нормальна світова практика. У свою чергу ми показуємо своїм слухачам провідні країни зі світового рейтингу конкурентоспроможності - США, Швейцарію, Гонконг».

Чому бізнес-школа не влаштовує своїх студентів програм MBA на стажування до закордонних компаній, стає очевидним, якщо уявити собі, як можна працевлаштувати дві групи, які вирушають за кордон, у кількості шістдесяти чоловік хоча б на місяць на відповідні їх рівню посади. «Шістдесят, та й десять компаній для цих цілей не знайти», - каже Олексій.

За його словами, стажування в класичному вигляді можливо організовувати в суто індивідуальному порядку. А от проводити ознайомлення із зарубіжною практикою бізнесу у вигляді зустрічей, бесід - дуже зручно. «Протягом двох тижнів студенти в дуже концентрованому вигляді отримують багато корисної практичної інформації про закордонний досвід, який потім можна перенести на діяльність свого підприємства. Крім того, ми відвідуємо бізнес-школи, де студенти можуть послухати лекції – тобто ми комбінуємо візити до компаній і лекції в провідних закордонних бізнес-школах», - розповідає Олексій Виноградов.

Директор МВА програм Києво-Могилянської бізнес-школи (kmbs) Володимир Павелко також називає міжнародний тур не стажуванням, а свого роду навчальним процесом для зрілого керівника. «Наприклад, цього року у нас була поїздка до Китаю. Ще до виїзду, тут в Україні був підготовлений стрижень цієї поїздки. Це був кейс українського підприємства нашого випускника, який володіє бізнесом у Китаї. І наші студенти за десять днів перебування в Китаї мали знайти рішення проблем у цьому кейсі», - розповідає Володимир.

Для вирішення поставлених завдань учасники міжнародного туру kmbs відвідували різні підприємства, маркетингові агентства і точки реалізації продукції, що, в свою чергу, давало розуміння ринку українського підприємства в Китаї. Після повернення в Україну слухачі програми МВА виробляли рішення первісного кейса.

За словами Володимира Павелко міжнародні тури kmbs також включають культурологічну складову і заходи, що допомагають зруйнувати стереотипи. «Наприклад, компанія Мерседес, незважаючи на свій престиж, має великі проблеми з продажами в Китаї. Тому студенти відвідували представництво цієї компанії. З іншого боку існує думка що Geely - це погана, дешева машина. Наші студенти відвідували завод Geely, дивилися на лімузини, які випускає ця компанія, і бачили рівень якості, який вже не поступається європейським моделям. Тобто знімалися шори і упередження про те, що Китай виробляє дешевий товар, відвідувалися високотехнологічні виробництва, які не поступаються за якістю світовим виробникам».

Крім того, слухачі kmbs проходили навчання в одній з кращих бізнес-шкіл світу - CEIBS. «Це був прикладний навчальний тур. Ми надаємо контекст, принципи, якими ми керуємося при прийнятті рішення і даємо можливість нашим учасникам приймати рішення самостійно», - говорить Володимир Павелко.

Міжнародні тури до азіатського регіону практикуються також і у Львівській бізнес-школі УКУ (LvBS). Оксана Кулаковська, директор МВА програми LvBS каже, що до їх програми включено два міжнародні тури, один з них - це десятиденна поїздка до Китаю і Гонконгу, яка включає відвідування компаній і навчання в бізнес-школі Гонконгзького університету науки та технологій (HKUST) - лідируючій школі азіатського регіону.

За словами Оксани Кулаковської такий вибір обумовлений тим, що азіатський регіон наразі має великий вплив на формування глобальної економіки. «Найкраще розуміння того, які тренди можуть формуватися на глобальному ринку в найближчому майбутньому, дає саме цей регіон. Коли студенти зустрічаються з керівниками азіатських компаній, навчаються в азіатській бізнес-школі вони отримують досвід, широке, глобальне бачення бізнесу і розуміння того, як використовувати новий досвід при прийнятті стратегічних управлінських рішень у своїх компаніях», - каже Оксана.

Другий напрямок для міжнародних турів LvBS також обрано не випадково - це країни Східної чи Центральної Європи. Слухачі програм МВА в LvBS відвідують бізнес-школу Центрально-Європейського університету (CEU) у Будапешті. За словами Оксани, цей вибір обумовлений близькістю цього регіону, а також євроінтеграційними устремліннями України.

«Для того щоб краще розуміти, що це означає для українського бізнесу, який шлях пройшли інші східноєвропейські країни в процесі підготовки до євроінтеграції, які наслідки це мало для країни в цілому і для окремих галузей зокрема, а також для розуміння європейських проблем проводиться такий тур - який дуже цікавий українським бізнесменам», - каже Оксана Кулаковська.

Вона вважає, що міжнародні тури це спосіб отримання прикладних знань і важливого міжнародного досвіду, який в лідируючих світових школах набувається за рахунок міжнародності груп (учасники програм з різних країн світу), а в LvBS це відбувається саме за допомогою міжнародних навчальних турів.

Віце-президент Міжнародного інституту бізнесу (МІБ) Олександр Верещак по-своєму пояснює вибір заходів, спрямованих на інтернаціоналізацію навчання: «Оскільки МІБ є міжнародним інститутом, ми багато уваги приділяємо розумінню принципів роботи в глобальній економіці і одна з істотних труднощів такої роботи - це культура і методи ведення бізнесу між різними народами та представниками різних культур».

«Наприклад, у 2011 році наша група International MBA відвідала Грецію, де в одній з бізнес-шкіл слухачі нашої програми пройшли навчальний модуль. У таких поїздках студенти на місці знайомляться з методами ведення бізнесу в приймаючій країні, - говорить Олександр Верещак. - Крім того, відвідуючи бізнес-школу за кордоном слухачі спілкуються зі студентами, які приїжджають на цю ж програму з інших країн і таким чином зав'язуються контакти з представниками іноземного бізнесу».

Інші погляди на практичну складову бізнес-освіти сповідує Школа бізнесу КІБІТ. Декан школи Олена Яковлєва каже, що першою умовою прийому слухача на програму MBA - є те, що він має досвід керівної роботи і найчастіше при цьому працює. Другою складовою навчального процесу є те, що студент у обов'язковому порядку пише консалтинговий проект по своєму бізнесу. Саме ці два моменти, за словами Олени Яковлевої, і обумовлюють зовсім іншу специфіку стажування для слухачів програми MBA в Школі бізнесу КІБІТ.

«Наші слухачі віддають перевагу проходженню стажування не виїжджаючи з країни і не відриваючись від свого бізнесу. Тому ми, виходячи з цих реалій, стали практикувати внутрішні стажування», - каже Олена Яковлєва.

За її словами в Школі бізнесу КІБІТ із слухачів формуються групи в 3-5 чоловік, які вирішують комплексне системне завдання щодо якогось українського підприємства. Ця група бере на себе комплексну розробку бізнес-плану, до якого входять стратегія підприємства, фінансова складова, проблеми управління персоналом, проблеми укладення контрактів – тобто охоплюється весь комплекс діяльності підприємства, плюс маркетингові дослідження, вивчення ринку».

«У такій формі співробітництва для слухачів важливе уміння розподілити види робіт і командна робота на єдиний результат, що закінчується захистом проекту всіма учасниками групи, - розповідає Олена Яковлєва. - Маючи зворотній зв'язок від наших слухачів, ми дійшли висновку, що така форма внутрішніх стажувань виявилася на сьогоднішній день більш результативною. Незважаючи на те, що у нас є можливості стажувань у країнах ЄС, США, Китаї, внутрішнє стажування виявилося більш затребуваним».

Практичні виїзні модулі до регіонів України пропонує своїм слухачам і Києво-Могилянська бізнес-школа. Їх основна мета - дати слухачам можливість вирішувати «живі» кейси. «Ми беремо реальне українське підприємство, прописуємо кейс, робимо внутрішній аудит цього підприємства. Приїжджаємо на це підприємство з нашими учасниками і вирішуємо його проблеми спільно з топ-менеджментом», - каже директор МВА програм kmbs Володимир Павелко.

Незважаючи на деяку спільність у окремих підходах, кожна бізнес-школа робить свій власний акцент на практичній складовій програм МВА, що дає слухачам можливість вибору. На думку більшості представників українських бізнес-шкіл перед вступом на програму МВА апліканти мають брати до уваги вид стажування або міжнародного туру, який буде запропоновано школою в процесі навчання.

Слід також враховувати, що міжнародні тури в рамках програм МВА значно дорожче стажувань в українських компаніях, і можуть бути з самого початку включені у вартість навчання за програмою або пропонуватися слухачеві в якості додаткової опції.

Автор: Павло Петриченко, Освіта.ua.

Освіта.ua
30.03.2012

Щоб отримувати всі публікації
від сайту «Osvita.ua»
у Facebook — натисніть «Подобається»

Osvita.ua

Дякую,
не показуйте мені це!