![]() |
Перед кожним випускником школи постає питання ким бути, яку професію чи спеціальність обрати, з чого почати, в якій сфері діяльності себе реалізувати |
Випускник школи або як обрати професію та мати успіх у майбутньому
Зазвичай вибір професії молоді люди роблять на основі зовнішньої привабливості, наприклад, за рівнем зарплати, іміджу установи, престижності професії, за прикладом батьків, друзів тощо. Але при цьому часто-густо ігноруються, нехтуються якості власної особистості.
І коли вибір професії невдалий, то він призводить до незадоволення собою, неефективності праці, невдалої кар'єри, безробіття та, більш того, - до страждань від професійних хвороб. Тому питання вибору професії є надзвичайно важливим і непростим, допомогти у розв'язанні якого може досвідчений спеціаліст-профорієнтатор.
Відвідавши центр зайнятості кожен бажаючий може отримати максимум інформації про професії, їх зміст, попит на ринку праці, рівень необхідної освіти, перспективи працевлаштування, можливості проходження навчання, ознайомитися з професіограмами та психограмами різних професій.
З метою визначення придатності до тієї чи іншої сфери професійної діяльності, інтересів, схильностей та здібностей людини до опанування професії молода особа може пройти профдіагностичне обстеження в центрі зайнятості з використанням сучасних тестових методик.
І, найголовніше, спеціаліст з профорієнтації надає допомогу у виборі професії на основі зіставлення професіограм та психограм з даними профдіагностичного обстеження юної особистості з урахуванням її здібностей, якостей, можливостей та нахилів.
Корисною порадою у виборі професії ще до вступу до вузу - є знайомство з практичною стороною професії. Дуже часто школяр відвідує курси і їздить до репетитора, зовсім упускаючи можливість познайомитися безпосередньо із професією.
З цією метою центр зайнятості організовує професіографічні екскурсії для учнів шкіл на ринкоутворюючі підприємства міста. Під час екскурсії відбувається знайомство учнів з робочими місцями, їх технічним оснащенням; співвідносяться очікування молодих людей з реальними умовами трудової діяльності; здійснюється оцінка ними самими своїх можливостей засвоєння обраної професії.
Старшокласник, який вже почав отримувати досвід роботи, надалі, вступивши до вузу, може поєднувати навчання із частковою трудовою зайнятістю - а з інституту він вийде не просто з дипломом, а вже маючи непоганий заділ професійної діяльності.
Майбутньому студентові вкрай важлива якомога рання зустріч із професією і найголовніше, конкретне знайомство з видом професійної діяльності. Адже, коли людина впевнена у своєму виборі, знає, що займається своєю справою, повна ентузіазму, прагне довідатися нове, творчо підходить до справи - тоді вона стає відмінним професіоналом.
Важливим у визначенні виду професійної діяльності є врахування трьох компонентів вибору професії - хочу, можу, потрібно:
- хочу - інтереси, схильності особи, бажання займатися справою, яка цікавить;
- можу - рівень підготовленості, рівень знань, наявність здібностей до обраного виду діяльності;
- потрібно - попит на професію, потребу на ринку праці.
І лише, врахувавши всі сторони, що впливають на вибір професії, молода людина може обрати ту професію, яка принесе задоволення, надасть можливість реалізувати свої здібності, нахили та плани на майбутнє!
Освіта.ua
20.01.2010