![]() |
Сьогодні сфера інформаційних технологій відчуває величезний брак фахівців |
Професія в IT - чудові перспективи для молоді
Робот підносить каву, включає музику, зустрічає гостей на вході, піклується, аби господар почував себе якнайкраще. Ні, це не сцени одного з романів американського письменника-фантаста Айзека Азімова, який прославився своїми історіями про роботів. Це реальний проект, над яким активно працюють також студенти фаху інформатика німецької Вищої школи Бонн-Рейн-Зіг. Цей навчальний заклад розташовано в містечку Санкт-Аугустін, що під Бонном.
За фахом інформатика цей Вища школа от уже не один рік поспіль обіймає перші місця в німецьких рейтингах. Професор Курт-Ульріх Вітт не бачить тут нічого дивного. "Для такого успіху потрібні професори, які справді віддаються справі й зацікавлені в тому, аби передати свої знання молоді. Але нам потрібні також хороші студенти", - поділився своїми думками Вітт.
Хронічний брак фахівців IT-сфери
Виш у Санкт-Аугустіні справді може похвалитися досить крутою професорською командою, в якій є кілька гучних імен не лише зі сфери робототехніки, але й, наприклад, безпеки інформаційних технологій.
Не дарма цей навчальний заклад користується величезною популярністю й серед студентів. Тим більше, що для фахівців з інформатики таке поняття як брак робочих місць фактично не існує. Адже все сучасне життя буквально пронизано інформаційними технологіями.
За даними Спілки німецьких інженерів, у ФРН нині бракує близько 16 з половиною тисяч IT-фахівців. Проблема полягає в тому, що тієї кількості випускників, які щорічно з'являються на ринку праці, не вистачає, аби подолати цей дефіцит. 2009-го року близько 19 тисяч студентів закінчили факультети інформатики в Німеччині. Це на 800 більше, ніж роком раніше.
Зростає й кількість першокурсників. Водночас слід визнати, що інформатика не належить до легких предметів. У середньому по Німеччині кожний другий першокурсник кидає навчання, у вищій школі Бонн-Рейн-Зіг – це кожний третій.
Навчання IT-студентів
Те, що студентам не доводиться крутити хвости волам, говорить і 22-річний Артем Позняк з Харкова. Вивчати інформатику юнак розпочав минулого літа.
«Найскладніше те, що треба дуже багато вчити, - каже Артем. - Такого я справді не очікував. Надзвичайно багато математики, яка мені завжди давалася легко. Але тут стільки інформації…».
Обсяги матеріалу – це справді шок для студентів, визнає професор Вітт. "Але це також частина навчання: студенти вчаться долати навантаження, оскільки потім під час професійної кар'єри простіше не буде – треба вчитися організовувати свій час", - наголосив Вітт.
Помилкові уявлення про IT-спеціалізацію
Причина виникнення складнощів під час навчання часто полягає й у неправильному уявленні про фах.
"Спочатку багато студентів вважають, що вони все уміють, оскільки сьогодні кожен має комп'ютер. Але інформатика – це не обслуговування приладів, а їх конструювання або написання програм. А це вже щось зовсім інше", - пояснює професор.
Існує ще один стереотип, який, на думку експертів, навіть шкодить іміджу галузі: досі поширене уявлення, що комп'ютерник – це нерд у рогових окулярах, який день і ніч проводить десь у підвалі перед монітором, харчуючись виключно піцою.
Професор Вітт, зокрема, звертає увагу на те, що IT-фахівці сьогодні повинні бути вкрай комунікативними, вміти правильно поводитися з клієнтами, а не замикатися в собі.
"Інформатики – це фахівці, завдання яких полягає у розв'язанні проблем. Оскільки комп'ютерні технології використовуються вже в усіх сферах, для пошуку шляхів вирішення проблем комп'ютерникам і програмістам постійно доводиться працювати з людьми, які не є спеціалістами в цій сфері", - наголошує професор Вітт.
База для подальшої самоосвіти
Підготовка IT-фахівців у Вищій школі Бонн-Рейн-Зіг розділено на кілька етапів. Математично-теоретична частина – ця частина тісно пов’язана із сучасними технологіями. Паралельно студенти отримують базисні знання з інформатики, які є хорошим ґрунтом для подальшої самоосвіти.
Велика увага приділяється практичній інформатиці – програмуванню, базам даних, інформаційним системам, створенню великих програмних систем.
У технічній частині студенти вивчають будову комп’ютерів, знайомляться з комп’ютерними мережами.
"Все це інформатика. Але ми виходимо також за межі цього фаху і даємо нашим студентам ще й основи економіки. Адже пізніше вони працюватимуть на підприємствах. Тому добре, коли студенти знають, як організовані фірми, які процеси там відбуваються", - каже професор Вітт. Крім того, студенти вивчають й основи інформаційної безпеки та основи права.
Під час навчання є практична фаза. На п’ятому семестрі студент повинен десять тижнів провести на одній з фірм. Там майбутні IT-фахівці вчаться спілкуватися з користувачами, які не розуміються на комп’ютерах.
І ще одна особливість фаху, на яку звернув увагу професор Вітт: займатися самоосвітою доведеться все професійне життя, оскільки інформаційні технології – галузь яка розвивається рекордно стрімкими темпами.
Автор: Володимир Медяний
Deutsche welle
11.03.2011