Щодо навчальних посібників з української мови та математики для 2 класу закладів загальної середньої освіти

Лист ІМЗО № 21/08-1397 від 30.08.23 року

МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ

ДЕРЖАВНА НАУКОВА УСТАНОВА ІНСТИТУТ МОДЕРНІЗАЦІЇ ЗМІСТУ ОСВІТИ

№ 21/08-1397 від 30 серпня 2023 року

Потенційним учасникам конкурсного
відбору проєктів підручників та
навчальних посібників для 2 класу
закладів загальної середньої освіти

Щодо навчальних посібників
з української мови та математики
для 2 класу закладів загальної середньої освіти

Шановні колеги!

З метою забезпечення передумов для підготовки проєктів навчальних посібників з цілісним, системним, послідовним викладом програмового матеріалу відповідно до вимог до обов’язкових результатів навчання здобувачів освіти, визначених Державним стандартом початкової освіти (постанова Кабінету Міністрів України від 21.02.2018 № 87), з урахуванням Методичних рекомендацій щодо розроблення навчальних посібників для 1-2 класів закладів загальної середньої освіти, які заплановано видавати за кошти державного бюджету у 2023, 2024 роках (лист ДНУ «Інститут модернізації змісту освіти» від 21.06.2022 № 22.1/10-790 «Щодо розроблення навчальних посібників для 1-2 класів закладів загальної середньої освіти, які заплановано видати за кошти державного бюджету у 2023, 2024 роках»; оновлених типових освітніх програм для початкової школи (наказ Міністерства освіти і науки України від 12.08.2022 № 743) та листа Міністерства освіти і науки України від 16.05.2023 № 1/6934 «Про перелік назв підручників та посібників, у яких у 2024 році є потреба» інформуємо.

У 2024 році заплановано проведення конкурсного відбору навчальних посібників для 2 класів закладів загальної середньої освіти, які мають реалізувати функції підручника і робочого зошита: навчального посібника «Українська мова та читання» (до 6-и частин), навчального посібника «Українська мова» (до 6-и частин) та навчального посібника «Математика» (до 3-х частин).

Концепцією Нової української школи визначено інтегративний підхід як засадничу основу побудови освітнього процесу та оновлення його навчально-методичного забезпечення. Відповідно інтеграція має забезпечувати і структурування змісту початкової освіти. З огляду на те, що Державний стандарт початкової освіти реалізують дві типові освітні програми, у яких по-різному представлена інтеграція освітніх галузей, авторським колективам, що працюють над створенням навчальних посібників для 2 класу закладів загальної середньої освіти, рекомендуємо визначитися з програмою, яку вони будуть розгортати в навчальному виданні, оскільки однією із обов’язкових вимог до навчальних посібників буде їх відповідність певній програмі.

За Типовою освітньою програмою, розробленою під керівництвом О. Я. Савченко змістові лінії реалізуються через навчальні предмети «Українська мова», «Читання» або інтегрований курс цих навчальних предметів «Українська мова».

За Типовою освітньою програмою, розробленою під керівництвом Р. Б. Шияна змістові лінії реалізуються через інтегрований курс «Українська мова».

Авторським колективам необхідно взяти до уваги:

1) Для 2 класів закладів загальної середньої освіти з навчанням українською мовою зміст навчального посібника з мовно-літературної галузі (українська мова та література) пропонується структурувати за одним із двох нижче зазначених підходів: через інтегрований курс «Українська мова та читання», що поєднує у собі розкриття усіх змістових ліній програми, або через окремі предмети вивчення «Українська мова» і «Літературне читання». Отже, такі підходи зумовлюють підготовку двох варіантів проєктів навчальних посібників з однією назвою «Українська мова та читання» навчальний посібник для 2 класу закладів загальної середньої освіти (до 6-и частин):

  • навчальний посібник інтегрованого курсу «Українська мова та читання» (до 6-и частин), що поєднуватиме у собі розкриття усіх змістових ліній програми;
  • навчальний посібник «Українська мова та читання» (до 6-и частин), у яких будуть представлені навчальні предмети «Українська мова» й «Читання» окремо таким способом: в одній частині навчального посібника вміщується перший розділ, який реалізує предмет «Українська мова» і другий розділ – «Читання».

2) Для 2 класів закладів загальної середньої освіти з навчанням мовами національних меншин структурування змісту навчального посібника з мовно-літературної галузі (українська мова та література) ґрунтується на таких двох підходах:

  • через інтегрований курс «Українська мова та читання», що поєднує у собі розкриття усіх змістових ліній програми, для закладів освіти з навчанням молдовською мовою з такою назвою навчального посібника:

«Українська мова та читання» навчальний посібник для 2 класу з навчанням молдовською мовою закладів загальної середньої освіти (до 6-и частин, з аудіосупроводом),

через предмет вивчення «Українська мова» для закладів освіти з навчанням кримськотатарською, румунською та угорською мовами з такими назвами навчальних посібників:

«Українська мова» навчальний посібник для 2 класу з навчанням кримськотатарською мовою закладів загальної середньої освіти (до 6-и частин, з аудіосупроводом),

«Українська мова» навчальний посібник для 2 класу з навчанням румунською мовою закладів загальної середньої освіти (до 6-и частин, з аудіосупроводом),

«Українська мова» навчальний посібник для 2 класу з навчанням угорською мовою закладів загальної середньої освіти (до 6-и частин, з аудіосупроводом).

3) Для 2 класів закладів загальної середньої освіти зміст математичної освітньої галузі реалізується через навчальний посібник «Математика» (до 3-х частин), що поєднуватиме у собі розкриття усіх змістових ліній програми.

Вибір підходів до структурування програмового змісту покладається на авторський колектив і визначається авторською концепцією навчального посібника та обраною типовою освітньою програмою.

Водночас звертаємо увагу, що навчальні посібники не повинні бути переобтяжені поняттями та термінологією, мають зберігати гармонію між абстрактними та конкретними поняттями. Лексичне наповнення тексту має бути знайомим і зрозумілим дитині 7-и річного віку. Кількість термінів (нових понять) на одній сторінці має бути оптимально обмеженою. Для дітей 6-7 років оптимальна довжина речення – 6-7 слів. У навчальних посібниках для 2 класу можуть бути передбачені завдання для самопідготовки. Необхідно доцільно добирати педагогічні прийоми, формат та об’єм навчального матеріалу з урахуванням тривалості уроку, вікових і фізіологічних особливостей дітей 7-и річного віку. Інтегруючи програмовий матеріал, необхідно уникати мозаїчного формального поєднання змісту різних галузей та предметів вивчення.

Директор                                 Євген Баженков

Освіта.ua
30.08.2023

Популярні новини
П'ятикласники в 11 регіонах не отримали підручників з мови Процес доставлення в школи підручників, надрукованих за донорські кошти, дещо ускладнений
Уряд відновив фінансування реформи НУШ Кошти скерують на обладнання, навчальну літературу та підвищення кваліфікації вчителів
Завдання НМТ з математики викликали труднощі у випускників У випускників шкіл виникли труднощі з розв’язування стандартних задач з математики
Оприлюднено рекомендації МОН з викладання шкільних предметів Документ містить рекомендації з викладання предметів та інтегрованих курсів за предметними галузями
Коментарі
Аватар
Залишилось 2000 символів. «Правила» коментування
Ім’я: Заповніть, або авторизуйтесь
Код:
Код
Немає коментарів