![]() |
Вивчаючи англійську, у мене сформувалися уявлення, як краще всього вивчати іноземну мову, в чому поширені помилки, і що потрібно враховувати при вивченні |
Ефективність вивчення іноземних мов
1. Часта помилка традиційних методик - вимога перекладати. Проте людина може добре використовувати іноземну мову, але не дуже добре перекладати на свою рідну. Ще частіше буває ситуація, коли людина вже майже розуміє, що сказане в іноземній фразі, але перекласти ще не може. Перекладати потрібно учити тільки професійних перекладачів. Для останніх завдання - навчитися розуміти, висловлювати думки і думати на іноземній мові.
2. У різних мовах об'єми понять, слововживання, спосіб виразу думок часто розрізняються. Знання всіх слів і граматичних правил далеко не завжди дозволяє виражатися на мові так, щоб це нормально звучало.
3. Коли дивишся у словнику переклад слова, потрібно проглянути всі його значення. Це дозволяє скласти уявлення про об'єм поняття, який часто відрізняється від аналогічного в рідній мові.
4. Щоб якісно перекласти, потрібно усвідомити сенс пропозиції цілком і потім переказати його своїми словами на іншій мові, а не переводити по словах, словосполукам і граматичним конструкціям.
5. Зіставлення "знати слово" - "не знати слово" не відображає реальність. Насправді існує широкий діапазон станів між цими крайніми.
6. Не треба нічого механічно вивчати. Основне завдання - зрозуміти. Коли усвідомив, запам'ятовування відбувається само собою. А не запам'яталося - запам'ятається іншим разом.
7. Вивчати слова спеціально не треба. Зустрілося в тексті слово - заглянув в словник, йдеш далі. Ще раз зустрілося - ще раз заглянув. І так до тих пір, поки не запам'ятається. Перевага методу в тому, що ті слова, які зустрічаються частіше, запам'ятовуються швидше. Також не вимагається спеціального часу і сил на заучування слів. А як це буває нудно! Правда, витрачається час, щоб дивитися в словник. Можна або використовувати електронний словник, слово набирається за 2-6 секунд. Або, якщо постійно звертатися до звичайного словника, з досвідом час пошуку знижується до 5-10 секунд.
8. Чомусь в традиційних методиках, коли викладач щось говорить, передбачається, що учень зобов'язаний тут же це запам'ятати. Якщо виявляється, що не запам'ятав, йому дають відчути, що він в цьому винен. Проте пам'ять більшості людей об'єктивно не здібна до запам'ятовування з першого разу. Від того, що людина відчуває провину, якість запам'ятовування не поліпшується. Швидше, навпаки: відповідно дослідженням негативні емоції погіршують запам'ятовування. Тому і вчителеві, і учневі потрібно навчитися повністю виключати відчуття провини з учбового процесу.
9. Оскільки з'ясовано, що позитивні емоції покращують процес запам'ятовування, треба постаратися, щоб процес вивчення мови приносив задоволення: приємна комфортна обстановка, цікавий зміст текстів і вправ, приємний викладач, що уміє настроювати на позитивні емоції і так далі.
10. Кращий спосіб навчитися грамотно і красиво виражати думки на іноземній мові - читати багато літератури, написаної гарною мовою. Вправи і роз'яснення викладача - корисні, проте можна знати правила, але не бути здатним швидко генерувати коректні фрази. Таку здатність дає тільки мовний досвід. Коли багато раз в тексті зустрічаєш конструкцію, то в якийсь момент сам мимоволі починаєш її вживати. Можна читати учбову або спеціальну літературу по своїй спеціальності на іноземній мові. Убиваються відразу два зайці: і мова, і знання.
11. Є деякі сумніви, чи необхідно взагалі звичайним людям вивчати граматику як теорію. Не виключено, що вивчення можна спростити.
Береться текст, збагачений різними мовними елементами (словами, формами слів, конструкціями і так далі). Учень намагається прочитати і зрозуміти речення. Не може - йому пояснюють значення кожного слова, транскрипцію, вимову, чому його треба так читати, його форму, що позначає ця форма в даному випадку, що означає порядок слів і решту всієї інформації про дане речення. Далі переходять до наступного речення і також всі про нього розповідають.
Так природним чином накопичується мовний досвід. Є підозри, що якщо скласти навчальний текст оптимальним чином (тобто відношення нової мовної інформації по ходу тексту до тієї, що вже зустрічалася, а також цікавість тексту для даної людини), то швидше, ніж цим методом, людина не може вивчити мову. У будь-яких вправах, слабкіше або сильніше, діють ті ж механізми запам'ятовування. Єдина відмінність - в даному методі людина весь час отримує максимальний об'єм нової інформації, який він фізично здатний засвоїти.
Є якийсь критичний поріг, коли прочитане виходить з підсвідомості і людина сама починає генерувати речення на цій мові. При цьому вона вже на інтуїтивному рівні відчуває, і як правильне слово пишеться, і яке слово в якій ситуації доречно вжити, і як слова і в яких формах потрібно з'єднати між собою, щоб "гарно звучало". Коли пішов "потік свідомості" на іноземній мові, корисно отримати досвід спілкування. Добре, наприклад, переписуватися з носіями мови. Принцип той же: не пам'ятаєш слово - заглянь в словник. Знову не пам'ятаєш - знову заглянь. У якийсь момент запам'ятаєш.
Звичайно, щоб освоїти розуміння мови на слух, вимову, і усний вираз думок, потрібно мати в цьому досвід. Коли тексти вже читаються легко і майже без словника, наступний етап - навчитися розуміти усну мову носіїв мови. Пропонується діяти за тим же принципом природності. Слухати, слухати, слухати, намагатися зрозуміти. Звичайно, краще б, щоб був підготовлений такій же аудіо або відео-курс, збагачений всіма необхідними елементами усної мови. Проте, він займатиме достатньо велику кількість відео або аудіокасет. Поки такого немає, допомагає телевізор або живі носії мови, якщо є. Але телевізор розуміти складніше - журналісти зазвичай використовують складнішу мову, ніж інші носії мови. Коли ми слухаємо носіїв мови, то на підсвідомому рівні засвоюються якісь тонкі відтінки, інтонації, про які в звичайних курсах і не згадується. Проте якщо їх не засвоїти, то завжди відчуватиметься, що ти іноземець. Навчання тут відбувається на рівні наслідування. Коли багато слухаєш, в якийсь момент починаєш помічати, що сам використовуєш ці особливості.
Наступний етап - навчитися "говорити". Знову природність. Обстановка в групі має бути створена така, де усний вираз думок просто вимагає ситуація. Тобто усний вираз - не самоціль, а засіб досягнення якоїсь мети, виконання якогось цікавого завдання. Мимоволі доводиться підбирати вирази. Правило - ні слова на рідній мові, все спілкування - на іноземній. Якщо група займається декілька годин, відбувається ефект занурення в мовне середовище. Через деяке число занять відволікаєшся від самої мови, і думаєш вже тільки про те, що хочеш сказати. Виходиш із заняття, і ловиш себе на думці, що продовжуєш думати на іноземній мові. Мета досягнута, мовний бар'єр подоланий. Далі вже можна удосконалювати спосіб виразу думок. Для цього досить продовжувати читати літературу і слухати носіїв мови.
Звичайно, нічого поганого, якщо ці етапи інтегруються і даються одночасно.
Освіта.ua
22.10.2009