![]() |
Незважаючи на те, що іноземна мова викладається сьогодні в кожній школі, не багато наших громадян можуть похвалитися гарним знанням англійської або іншої іноземної мови. Чому ж так відбувається? |
Чому ми не могли вивчити іноземну мову раніше?
Методисти бачать дві основні причини ситуації, що склалася: держава і школа. Тобто, якщо вам не вдалося вивчити мову в школі, не поспішайте звинувачувати себе: ви і не змогли б її там вивчити, як би не намагалися.
На жаль, наша система викладання іноземних мов не припускає такої можливості, щоб, закінчивши школу, ви змогли б листуватися з друзями, читати книги, газети і тим більше дивитися фільми іноземною мовою.
У програмі середньої загальноосвітньої школи відображені якісь усереднені стандарти - обов'язковий мінімум, який повинен знати учень. За великим рахунком, і цього матеріалу було б достатньо для стерпного спілкування іноземною мовою, але в реальності цього не відбувається.
Основним "гальмуючим фактором" при цьому є бюрократизація школи: у більшості випадків школа, не здатна виконати поставлене перед нею завдання. Вона замінює реальне навчання формальним проходженням курсу.
Випускники педагогічних ВНЗ, потрапляючи в школу, стикаються з безліччю проблем: в першу чергу, від них вимагають високих результатів при поганих умовах праці: недостатньої оснащеності класів, наявність в одному класі дітей, які сильно розрізняються за рівнем підготовки і т.п. Тому, як дотепно відзначив один з педагогів, "в школі викладається не стільки іноземна мова, скільки якийсь предмет, що розповідає про неї".
В результаті, середньостатистичний випускник ВНЗ або школи знає дещо про іноземну мову, але мало хто знає саму мову.
Інший серйозний недолік у шкільній системі навчання іноземних мов - вивчення всього підряд. Часто викладачі просто "ховають" школярів під обсягами знань, які учні засвоїти просто не в змозі.
Ще Конан Дойль устами знаменитого Шерлока Холмса казав, що наша голова схожа на горище: її можна наповнити чим завгодно. І дурні люди, на його зауваженням, так і роблять.
Ще Мікеланджело зауважив, що непотрібне треба відсікати. А вже знати, що є непотрібне - ознака справжньої майстерності.
Крім школи в нашій мовній неосвіченості винна політика держави. Ще зовсім недавно ми були закриті від світу "залізною завісою". Перспектива опинитися за кордоном була мізерною. Тому і вивчення іноземних мов не було життєво важливою необхідністю.
Мало змінилося положення справ з вивченням у школах іноземних мов і сьогодні. Особливо гостро ця проблема стоїть в середніх школах у глибинці. При цьому найчастіше в учнів відсутні реальні стимули для вивчення мов, хоча потреба в оволодінні іноземною мовою в сучасному світі, безумовно, зросла.
Другою причиною, яку виокремлюють методисти для пояснення того, чому українці не завжди вільно можуть спілкуватися англійською або німецькою мовою - їх велика відмінність від рідної мови. Обидві ці мови належать до германської групи і мають багато спільного. Тому, скажімо, німцеві буде набагато простіше вивчити англійську мову, ніж нам.
Але все-таки, на мій погляд, правильний підхід до навчання цілком міг би "змусити" заговорити на англійській наших випускників загальноосвітніх шкіл. На одній з наукових конференцій мені довелося поспілкуватися з літнім вже німцем, причому спілкування відбувалося російською мовою. Природно, я запитала його, де він так добре вивчив російську мову. "У школі", - була відповідь.
Інший приклад - моя колега, яка чудово володіє англійською мовою зі шкільної лави. У їхній школі уроки англійської вела колишня викладачка столичного ВНЗ, за сімейними обставинами переїхала жити в невеличке провінційне містечко. Знань і навичок з англійської мови, отриманих в школі, їй цілком вистачило, щоб легко справлятися з англійською в університеті, а згодом писати наукові статті та вступити до аспірантури в Німеччині.
Звичайно, сьогодні життя країни сильно змінилося. "Залізної завіси" немає, ми стали їздити за кордон, іноземці приїжджати до нас, а оголошення роботодавців рясніють фразами "потрібно знання англійської, німецької ...".
Відрадно, що люди пожвавилися і активно захопилися вивченням мов, тим більше, що вже не має браку в різноманітних курсах іноземних мов, а методологія зробила крок далеко вперед.
Освіта.ua
24.11.2009