![]() |
Напевно, кожен з нас хоч би раз в житті говорив собі: Як було б добре, якби я знав мову! |
Вивчаємо іноземну мову
Вчитися ніколи не пізно! Немає віку, після якого люди стають нездібними вивчити що-небудь нове.
Сім разів запитай, один - піди
Вибір організації, якою ви довірите своє навчання іноземній мові, - дуже відповідальна справа. І підходити до нього потрібно серйозно. Оскільки, один раз обпікшись, ви можете вирішити: "Іноземна мова - не для мене. У мене немає здібностей". І більше не експериментувати. Тому краще довше і ретельніше вибирати, та зате потім швидше і ефективніше вчитися. Зараз ринок освітніх послуг, особливо у сфері вивчення іноземних мов, дуже насичений. І кількість пропонованих методик навчання може заплутати навіть фахівця. Як же не помилитися?
Один, зовсім один?..
В принципі, різні варіанти занять можна розділити на дві великі категорії: індивідуальні і групові. У кожного з них є свої плюси і мінуси, у кожного є свої поклонники.
Плюс індивідуальних занять (наодинці з викладачем) полягає в тому, що ви не залежите в своєму просуванні ні від кого, окрім себе, ну і, мабуть, кваліфікації викладача. Якщо вам потрібно пройтися по якійсь темі ще раз, ви це зробите. Якщо вам потрібно виїхати у відрядження, ви не пропустите шматочок матеріалу, який опрацьовує група, поки вас немає. Графік занять, знову ж таки, може бути задоволене гнучким. А мінус є видимим такій: під час індивідуальних занять ви звикаєте до манери спілкування однієї людини, ви звикаєте до його вимови, не боїтеся говорити саме з цією людиною. Чи упевнені ви, що з такою ж легкістю зможете заговорити з іншою людиною? Це і є той самий "психологічний бар'єр", коли навіть тим, хто досить непогано читає і пише на іншо-дивній мові, буває складно спілкуватися.
Групові заняття в цьому сенсі набагато краще готують вас до використання іноземної мови в живому спілкуванні. Проте у занять в групі є свої потенційні підводні камені: фіксований розклад, усереднений темп, коли деякі могли б йти швидше, а деяким добре б по-повільніше, але всі вимушено тримати "рівняння на середину". На мій погляд, оптимальний варіант: заняття, де присутньо декілька чоловік, з якими можна поспілкуватися (причому склад учасників може мінятися), при збереженні індивідуального темпу і індивідуальної програми.
Перехрестя тисячі доріг
Отже, ви визначилися з тим, як вам зручніше займатися: індивідуально або в групі. Тепер потрібно вибрати, з якою організацією відправитися у подорож по хвилях іноземної мови. У хорошій мовній школі вам запропонують пройти тестування, щоб визначити ваш рівень знань. Добре, якщо це буде і письмове, і усне тестування. Якщо ж ваш рівень визначається на підставі того, що ви самі про себе говорите, вам варто задуматися про компетентність даної установи.
Більшість повчальних організацій мають свою власну програму і зможуть сказати, з якого кроку ви стартуватимете і до якого рівня володіння мовою ви зможете піднятися в рамках цієї програми. Чи достатньо буде пропонованого рівня, залежить від ваших цілей: для того, щоб зробити замовлення в ресторані або вести ділові переговори на іноземній мові, потрібний різний обсяг знань і навиків. І тут теж потрібно бути дуже уважними. Якщо вам обіцяють "діловий англійський" з найпершого уроку на початковому етапі навчання, це повинно вас насторожити. Оскільки, як ні хотілося б вам зайнятися відразу саме Business English, будемо реалістами: мова ділових паперів - це особливі слова і специфічні конструкції, це високий рівень. І без хорошої загальної бази добитися якості в його використанні буде дійсне складно.
Найпоширеніше питання, яке задають люди, коли починають займатися іноземною мовою, звучить так: "Скільки мені потрібно часу, щоб вивчити мову?" Якщо на це питання ви відразу ж отримуєте відповідь з точною вказівкою терміну, це може означати дві речі: або вам називають час, на який розрахований курс, що надається в цій школі (наприклад, 6 місяців), або в професіоналізмі цих людей можна засумніватися. Оскільки сказати точно, скільки часу знадобиться саме вам, для того, щоб досягти потрібного рівня знань і упевненості в їх застосуванні, можна тільки після декількох занять і те ця цифра буде вельми приблизною.
Іноді можна побачити пропозицію пройти прискорений курс, щось подібне до "англійський за один місяць". Насправді, повірте, немає нічого складного в тому, щоб протягом місяця розповісти вам все, що може бути необхідне для успішного володіння іноземним на певному рівні, дати багато інформації про граматику і записати в зошит багато нових слів. Але наскільки добре ви зрозумієте те, що вам розповідять? І наскільки ви потім зможете цим користуватися? Один мій знайомий якось намагався вивчити англійський таким чином. Йому пообіцяли "приголомшливо швидке навчання". Що сказати, вийшов він звідти дійсно вельми і вельми приголомшеним. Чи вивчив він англійський? Ні.
Ще одна річ, що часто привертає увагу, - заняття з носіями мови, тобто з англійцями або американцями. Це чудово, оскільки хто ж краще допоможе знатися на всіх особливостях мови і виробити правильну вимову, чим людина, яка на нім говорить. Але тільки за умови, що носій мови має досвід викладання і, про всяк випадок, знає ваша рідна мова або працює у присутності перекладача. І ще одне "але". Чи упевнені ви, що вам потрібний саме лондонський або техаський акцент? Набагато раціональніше, на мій погляд, орієнтуватися на класичний варіант вимови, звучний в аудіо матеріалах до учбових курсів, які розробляються, наприклад, в Оксфорді або Кембріджі. Спілкування ж з іноземцями - відмінне тренування, доповнення до навчання.
І наприкінці ще одна порада. Перш ніж зробити остаточний вибір, поговорите з тими, хто вже займається в цьому учбовому закладі, подивитеся відгуки клієнтів. Проте при цьому пам'ятаєте, що наскільки хорошою не була б система навчання, наскільки відмінними не були б результати інших людей, ваші успіхи будуть на 100 % залежати від вас!
Освіта.ua
20.10.2009