С. Колебошин: 3000 спартанців (задача про молодих вчителів)

3000 молодих вчителів на 15000 шкіл, що в середньому – 1 новий вчитель на 5 шкіл

С. Колебошин: 3000 спартанців (задача про молодих вчителів)

Автор: Сергій Колебошин, народний депутат, заступник голови Комітету Верховної Ради з питань освіти, науки та інновацій, член депутатської фракції «Слуга народу».

Пам’ятаєте байку про забіг Кеннеді та Хрущова?

Зрозуміло, що радянський керманич без шансів програв більш фізично обдарованому та молодому візаві. Але мешканці країни рад мали всі шанси пишатися, адже газети їм повідомили про те, що:

«Вчора відбувся забіг очільників держав. Американський президент прийшов передостаннім, у той час як Микита Сергійович зайняв почесне друге місце».

Спіймав себе на схожому дисонансі «реальність VS звітність», коли вчора декілька разів почув оптимізм та переможну радість від новини про те, що (цитата з одного з джерел): «Цьогоріч до освітянської спільноти приєднається близько 3 тисяч молодих вчителів, які розпочнуть свою роботу у 2021/22 навчальному році».

Так, безумовно, я радий (щиро та відверто) за молодих дівчат та юнаків, які вперше занурюються в цей чудовий освітній всесвіт. Але давайте трохи порахуємо разом (звичайно, що наведені нижче розрахунки та міркування є поверхневими та містять деякі припущення, проте вони абсолютно наявно демонструють реальність).

Отже, задача без зірочки:

Дано: 3 000 молодих вчителів на рік.

Знайти: «Зрада» чи «перемога»?

Пропонований розв’язок.

1. У системі повної загальної освіти в державі працюють приблизно 420 тисяч педагогічних працівників. (Це число майже точне, тут без припущень). N = 420.000 осіб.

2. Введемо параметр t – «середній повний час «життя» педпрацівника в системі середньої освіти». Не треба плутати із середнім стажем українських вчителів (він досить близький до 20 років), параметр t – це саме «скільки в середньому український вчитель працює в школі від початку до кінця кар’єри». Тут припустимо, що величина цього параметра становить 30 років (точних даних я не знайшов, але, враховуючи зазначені вище «20 років середнього поточного стажу» та співвідношення вчителів за віковими групами, припущення виглядає достатньо логічним).

3. Знайдемо відношення N/t. Воно буде характеризувати середній річний «відтік–притік» кадрів в системі середньої освіти. N/t = 420.000/30 = 14.000. Тобто, якщо система бажає залишатися сталою, до неї за рік у середньому має «заходити й виходити» по 14.000 викладачів. Якщо виходить більше, рано чи пізно ми зіткнемося із нестачею кадрів. Якщо в якийсь рік кількість «виходу» менша за 14.000, ми стикаємося зі старінням кадрів і з неминучими проблемами в майбутньому.

4. Порівняємо 3.000 молодих вчителів та «бажаний» притік в 14.000. Різниця більш ніж в 4 рази.

5. Відповідь сформулюйте самостійно.

Можна зрозуміти масштаб проблеми і в інший спосіб. В Україні майже 15.000 шкіл (насправді трохи менше, але не набагато). 3000 молодих вчителів на 15000 шкіл. В середньому – 1 новий вчитель на 5 шкіл.

Щось треба додавати?

Повторюся, ці розрахунки не претендують на повну об’єктивність, але факт лишається фактом: у школи України щороку приходить катастрофічно мало молодих вчителів. Драматично мало. Саме тому і такий заголовок «3000 спартанців», як алегорія на маленький загін, який мав рятувати цілу державу.

Чи це «зрада» тільки цього року? Звичайно, ні, цей тренд триває навіть не перше десятиріччя. Було б зовсім сумно, якби я почав робити аналіз ще й в розрізі того, а на які саме спеціальності пішли ці молоді люди. І скільки серед них природничо-математичних дисциплін. Ще сумніше було б, якби ми порівняли ці дані із кількістю випускників педвишів та педколеджів. Додали до цього вже багаторічний тренд на кількість балів ЗНО, якої вистачає для вступу до педагогічного вишу.

Чому так відбувається? Впевнений, кожен зможе назвати декілька найбільш істотних чинників. Соціальний статус вчителя, рівень заробітної плати, те, що відбувається в системі педосвіти, взагалі соціально-економічна ситуація в державі (давайте припинимо шукати проблеми освіти винятково в самій освіті).

Так само я не буду перераховувати, що і як треба робити для покращення ситуації. Знову ж таки, кожен зможе назвати купу рецептів, мета цього допису зовсім не в тому, щоб сперечатися справами та ідеями на тему: «… а що ти зробив для країни» (омаж на Кеннеді, з якого ми починали).

Це все потребує і дискусії, і роботи. Але мета конкретно цього допису в іншому.

Давайте критично дивитися на будь-яку новину, яка потрапляє до нас. Зіставляти її з іншими даними. Робити висновки, а не «споживати інформацію».

Давайте позбуватися «помилки того, хто вижив» (survival bias). Усі, буквально всі джерела, які я знайшов, готуючи цей допис, аналізують «історії успіху», тобто «що привело молоду людини до школи». Як на мене, треба аналізувати історії тих, хто «не дійшов» до школи. І шукати там не тільки очевидні чинники.

Ми звикли до інформаційного фастфуду, до швидкого споживання інформації та вимірювання своєї остаточної реакції на неї «першою емоцією».

3000 молодих вчителів до школи? Ура! Це ж цілий корпус!

200.000 вакцинованих за добу? Ура! Це ж майже обласний центр! (Порахуйте тоді, коли в країні буде принаймні 2/3 вакцинованих).

1/3 дітей не склали ЗНО з математики? Зрада! Так ще не було! А як щодо того, що математика з цього року стала обов’язковою для всіх? (Що не скасовує того, що сам по собі показник жахливий)

Повертаюся до того, з чого починав. До 3000 «спартанців та спартанок».

Незалежно ні від чого, вони – надія. Вони – герої й молодці. І вони точно не будуть нудьгувати. Немає нічого більш чудового в нашій професії, ніж це перше відчуття, коли ти заходиш до класу і вперше починаєш спілкування (хоча, ні, є – це абсолютне задоволення, коли ти дивишся на успіхи своїх учнів). Давайте побажаємо, щоб через рік вони самі собі сказали: «вау, це класно, давайте продовжувати».

З Новим освітнім роком!

Освіта.ua
25.08.2021

Популярні блоги
О. Костюк: Польщі потрібні таланти, а Україні – ні? Система вищої освіти України приречена продукувати масовий освітній продукт, а не унікальний
І. Лікарчук: вчитися мають ті, хто хоче здобути освіту Повна загальна середня освіта повинна бути не обов’язковою, а загальнодоступною
Д. Ламза: ніхто не хоче йти в освіту або школа без учителів Від Кабінету Міністрів немає жодних дій щодо підвищення значимості професії вчителя
С. Колебошин: 3000 спартанців (задача про молодих вчителів) 3000 молодих вчителів на 15000 шкіл, що в середньому – 1 новий вчитель на 5 шкіл
Коментарі
Аватар
Залишилось 2000 символів. «Правила» коментування
Ім’я: Заповніть, або авторизуйтесь
Код:
Код
Володимир
Тут все просто. Єбошин дав вхідні дані для задачі по вирахуванню коефіцієнта. 14000/3000=4,67. Це і є коефіцієнт корупції в освіті. Але він не зазначив, які суми йому перепадають від корупційних оборудок.
грустно
Для Володимир: djn gj’njve b pfdfk e yfc/// Crexyj pltcm f,cjk.nyj
KVP1248
Для грустно: (Для Володимир: вотпотомуизавалунаскучноздесьабсолютно)
Коментувати
ultn nt? rnj pyftn&
О гениях. Геббельс тоже гениальный мозг имел. Неужели нам необходимы Геббельсы? Xnj,s lj,fdbnm pyfrjd? yfgbie rf z xtuj-yb,elm? nfr? jn ajyfhz/ Pyfrjd yflj vyjuj/ F cenm - d ytcrjkmrb[ ckjdf[/ Lf? ytktwtghbznys[/ Yj dc` ;/ Vj;tn ,snm[jnz ,s ’nj vjnbdbhetn levfnm///Jyj? rjytxyj? rf;lsq dblbn kbim nj? xnj yf[jlbncz hzljv? b vfkj rnj cgjcj,ty dbltnm ibht? f to` kexit - b ibht? b d gkfcnf[
KVP1248
Для ultn nt? rnj pyftn&: (Для где тектознает О гениях. Геббельс тоже гениальный мозг имел. Неужели нам необходимы Геббельс чтобыдобавитьзнаковн... апишукаячегонибудьта... котфонарянаковнадомн... огосутьвнесколькихсл... оваханелецеприятныхо... всжожетбытьхотябытом... отивируетдуматьнокон... ечнокаждыйвидитлишьт... очтонаходитсярядомим... алоктоспособенвидеть... ширеаещлучшеиширеивп... ластах)...
KVP1248
Для ultn nt? rnj pyftn&: Часто работающие в Microsoft Word, Excel не знают, что там есть VBA. Sub ruen() ’ Rezultat = "" ’ Dim Rsk_ru(32), Rsk_en(32) ’ Dim strokaru, strokaen As String ’ strokaru = "йцукенгшщзхъфывап... ролджэячсмитьбю"... ’ strokaen = "qwertyuiop[]asdfghjkl;’zxcvbnm,.... /"... ’ List = ActiveSheet.Name ’ With Worksheets(List) ’ For i = 1 To 32 ’ Rsk_ru(i) = Mid(strokaru, i, 1) ’ Rsk_en(i) = Mid(strokaen, i, 1) ’ Next i ’ Slovo = .Cells(4, 2) ’ Dlina = Len(Slovo) ’ For i = 1 To Dlina ’ r = Mid(Slovo, i, 1) ’ For j = 1 To 32 ’ If r = Rsk_en(j) Then ’ Rezultat = Rezultat + (Rsk_ru(j)) ’ Exit For ’ End If ’ Next j ’ Next i ’ .Cells(5, 2) = Rezultat ’ End With ’ End Sub ’
Коментувати
О гениях.
Геббельс тоже гениальный мозг имел. Неужели нам необходимы Геббельсы?=
Оруелізми
Так усякі Тимошенки, Єрмаки та інші євро-з/радники обдовбаних пре3Едентів вже восьмий рік поспіль граблять країну та гвалтують людей немов скотеняк, виправдовуючись що осьосось Путін хоче напасти та добити сось, щоб не мучились. Холопи наївно вірять, значить гебельсня Нового Дивного Світу в екстазі. Для одних - герої, адля інших - гниди, та й кому ваші правди потрібні, вірте кривавим козлам на слово. Бо як ще розшевелити лінивих деградантів, яким (на відміну від предків) нема чим пишатися? Вони прокидаються на долі секунд та й то лише коли на грані життя та смерті. Або стань розумнішим, або підеш в перегній, але теж на користь. А поки чекаємо на нового Хмельницького.
Да неужели?
Для Оруелізми: Вы в какой стране все годы живёте? Хмельницкий? Это тот, который на Москву повернул?
амц
неужели: до земли ты повернешь. Не нравится Хмельницки вот тебе другие народные герои - Гонта и Зализняк
Коментувати
реальність
"Хотіли подивитися"https://cripo.com.ua/news/crime/napad-pidlitkiv-z-nozhem-na-zhinku-hotili-podivitisya-yak-pochuvayetsya-poranena-lyudina/ "У поліції відкрили провадження за статею «Хуліганство»", елітний район. Ймовірно через це не замах на вбивство. І таких повідомлень - раз за разом. Оце таку країну моделювали? Оце навиховували? Це буде навіть не 1917. Тоді жорстокі, але обмежені. Ці вже далеко не такі обмежені розумом.
Карамзін
Коли читаю молодих нардепів типу Колебошина, дивуюсь, які ж вони далекі від реалій життя. Чоловік ніби щось і каже, але ж він вузько мислить, примітивно. Не знаю жодного депутата -освітянина із розумними думками. Чи є в нас комітет з освіти , не знаю. Всі закони остані- все на гірше. Не бачу реальних кроків і з боку Мон, воно все в тіні грантоідів- реформаторів. Ніби і розумні речі каже міністр, але щось зробити - зась! Все чогось бояться. Дивно.
Петро Дмитрович
Для Карамзін: Так хто ж з розумними думками туди піде? Адже він знає напевне, що його розумні думки так думками і залишаться.
Коментувати
Олена
Не згодна, що це малий притік молодих вчителів, це зрада. В Україні депопуляція і старіння нації, тобто кількість дітей постійно зменшується, відповідно вчителів потрібно все менше. Масово закриваються сільські школи або перетворюються у 9-річки. Купа педагогічних працівників, яким ще до пенсії як до неба рачки, залишаються безробітними і далеко не всім знаходяться місця в опорних школах після "оптимізації". То ж де взятися новим робочим місцям для молодих вчителів? Хіба що в Києві в новозбудованому мікрорайоні якийсь забудовник школу побудує з нуля.
учитель
Ещё о "спартанцах":а чтобы ИХ было больше надо: сделать эту профессию-(1)ВЫСОКООПЛАЧИВАЕМОЙ–стимул для работы.Недопустимо, чтобы учитель работал non stop, чтобы как-то выживать, а родители/дети открытым текстом говорили, что учитель НИЩИЙ!(2)ПРИРАВНЯТЬ К "ГОССЛУЖАШИМ"- стимул для работы,учитель не коммунальщик, не обслуга, учитель создает будущее страны, её мозги (уж простите за пафос),(3)ЗАПРЕТИТЬ НА ЗАКОНОДАТЕЛЬНОМ УРОВНЕ привлекать учителей ко всякого рода коллективным выступлениям- стимул для спокойной работы.Нам есть чем заниматься(4)ВЕРНУТЬ ТРЕБОВАНИЕ: ДЛЯ РАБОТЫ В ШКОЛЕ, ДОЛЖНО БЫТЬ ПЕДОБРАЗОВАНИЕ И ТОЧКА-стимул учиться.Почему?А Вы своих детей доверите обучать человеку, не имеющему классического предобразования и опыта работы с детьми?!- вот тогда можно требовать качество знаний детей и нормальные результаты ЗНО.И(5): ВЕРНИТЕ ПОЛУЧЕНИЕ КЛАССИЧЕСКОГО ПЕДОБРАЗОВАНИЯ, СО ВСЕМИ ЕГО ЭТАПАМИ и ПРЕДМЕТАМИ- родители должны быть спокойными – дети под присмотром профессионалов.
Олександр
Для учитель: Повністю підтримую. Я такої ж думки.
Ш
(6) Зробити уроки-проекти платними та (7) допускати лише тих учнiв, хто зробив домашню роботу, а (8) за неповагу чи погану поведiнку - виганяти хулiгана й штрафувати батькiв. Хоча (9) без наближеного до реальностi практикуму все одно сумно.
Сандомир
Для учитель:У високоякісній приватній школі Співаковського у Києві навчання коштує майже тисячу доларів на місяць.У державній СШ це обходиться у 25 тис.гр.за рік,тобто у 12 разів дешевше. Чи суспільство готове витратити такі кошти заради якісного навчання? Тож скільки не товчім воду у ступі грошей від того не прибуде.Вихід один-вчити дітей самим як хто може,або до п.Співаковського.
Коментувати
учитель
...почитала, почитала статью, вот сижу и думаю...ну, почему все кому не лень, не имея понятия о работе учителя в школе, наровят поломать "мужественно сопротивляющееся образование Украины", лезут с реформами,советами и рекомендациями как надо? Почему умные государственные мужи (кстати, получившие образование и ставшие "умными государственными мужами" при старой системе образования), не имеющие педобразования, знают как надо учить и, главное, кому надо и можно быть учителем! Для начала простая математика: в 22 года начало работы после ВУЗа + 30 лет = 52 года - это учитель, который может не только обучать детвору,который "научился чувствовать и не бояться детей",приобрёл "свои изюминки работы с детьми", имеет за плечами богатый опыт и легко сможет передать свои наработки молодым специалистам. А по вопросу "спартанцев"...они скорее "сталкеры" и " слепые котята", а дети при этом "подопытные кролики" в "одном флаконе"...их бросили в школу "выживут/выплывут"- ура!, нет - ну, не смогли...
KVP1248
Прогресс в образовании достигается достаточно просто. Необходимо как можно раньше приобщать детей к эффективному посильному труду. Мені тринадцятий минало, я пас ягнята… Вызывает удивление невежество руководителей районных и областных администраций отделов образования. Понятно, что это вызвано эффектом Маугли, т.е. когда мышление каждого индивидуума формируется, отсталым на десятилетия от прогресса, социумом-стаей. В современном обществе кнут пастуха можно поменять на паяльник для работы с простейшей электроникой. Ближайшей целью в предметной деятельности людей будет стремление создать то, что обеспечит каждого индивидуума независимое от социума существование. Мы свидетели трансформации проводных телефонов в сотовые! Следующий шаг – отключиться от общих линий электроэнергетики. Для этого надо, создать план работы школьных кабинетов труда для изготовления солнечных батарей из китайских комплектующих. Для курирования процесса достаточно одного толкового методиста на район.
ага
Для KVP1248: а взрослые где работать станут... Если у человека куча идей и он и рассказывает, то следует ему дать возможность самостоятельно воплощать свои идеи. Ну с тем, чтобы показать в реальности как это всё выполнять. Как Амонашвили, к примеру. Единственный из учителей, которые живут среди нас, который демонстрировал работу. Больше - нет никого. ОДни слова.
KVP1248
Для ага: В моделировании реальности необходимо уделять внимание главным приоритетам. Ученик в школе – главный, почти по Амонашвили. Нашим детям предстоит жить в мире, отличающемся от современного фундаментальным образом. Целью современной школы является подготовка хороших работников для различных предприятий и организаций. Мы есть свидетелями переориентирования главных приоритетов в структуре производительных сил. В ближайшем будущем для успешного развития общества, бизнеса и предприятий в различной предметной деятельности им необходимо сосредоточиться над решением принципиально противоположной главной задачи, которая заключается в создании, как условий, так и в стремлении производства различных изделий для обеспечения независимости индивидуума от социума-стаи. Несколько столетий после Ньютона мы есть свидетелями невероятного прогресса развития общества в механистической парадигме. Сейчас время перехода на следующий этап эволюции от линейного мира стаи до многомерного мира Еверетта, Эйнштейна…
многомерный мир?
Для KVP1248::-), Нет!!! Без социума - стаи человечество обречено на уничтожение. Думаю, вы способен это уразуметь.=== Моделирование реальности. Хорошо. Кто моделирует реальность? Судя по сообщениям в СМИ, судя по самой современной реальности, нас ожидает (нам впихивают) реальность-криминал. В принципе не особо отливающуюся от реальности СССР, на который катят такую бочку, что аж дух захватывает. Судя по Вашим репликам Вы и есть моделирующий реальность. Но таких групп - великое множество. === Ученик в школе не может быть главным, в принципе. Главно нечто иное, чего Вы никак не можете принять. Или - Вы находитель в круге людей, облизывающих собственное потомство, не выпуская его из тёплой ванны. =Следует ли моделировать реальность, в принципе? Может быть следует подходить к вопросу с другой стороны. А то - намоделировали, аж тошно. Люди читать не умеют.
Коментувати
Ігор Володимирович
Ну і невірні розрахунки! Не враховано притік-відтік вчителів, які проходили навчання не в педагогічних вузах, а їх може бути навіть більше в деяких випадках. Зараз закон дозволяє брати на посади вчителів спеціалістів з вищою освітою...
Олександр
Для Ігор Володимирович: Давайте тоді і на посади медиків добирати кадри аналогічно. Чи будете Ви лікуватись у таких медиків? Кожен повинен займатися своєю справою.
Татьяна
Для Ігор Володимирович: " закон дозволяє", але не беруть! Навіть якщо освіта дуже близько споріднена.
Коментувати
К ЧЕМУ ЭТОТ
поток слов? И, что инртереснее, этот поток слов считают значимым...
Sandomur
Якщо студент вчився на платному за повну вартість,за батьківські гроші, він має право вільного працевлаштування. Але якщо вчився за кошти бюджету повинен відпрацювати не менше 3х років там,де його потребує суспільство.Це буде справедливо по відношенню до нас,платників податків.А не хочеш працювати за професією- повертай кошти до бюджету,і не потрібно вигадувати колесо. Якщо підприємець навчає Вас професії за свій кошт,він що, дурачок витрачати їх на марно? Він обов’язково запише у договорі пункт про відпрацювання витрачених на ваше навчання грошей. А вже рішення за вами. І так повинно бути з усіма професіями.Чому МОНУ цього досі не зробило-великий знак запитання,мабуть їм не жаль наших грошей. І вистачить волати про знищення освіти,цілий світ живе по своїх матеріальних можливостях,і тільки ми продовжуємо бавитися у благочинність за суспільний кошт.Освіта має бути не соціальною подачкою, а осмисленною працею кожної людини,тоді і ціна її буде високою і повага у суспільстві належна.
Сергій
Для Sandomur: Чого тоді школярі не відпрацьвують? Якщо студент тупий, то хай плате гроші, я кщо не зміг навчатись на державному, чи обрав якусь попсу накшталт менедежменту, чи право.
Sandomur
Для Сергій.Школярі не можуть відпрацьовувати,вони не повнолітні. Доброго юриста зараз спробуйте знайти,як і здібного менеджера,даремно ви називаєте ці спеціальності попсою.
Галина
Для Sandomur: тому й називає попсою, що пхаються туди всі підряд, хто нічого не вміє, а вивчив на 100 балів ЗНО історію, і думає, що стане видатним юристом. Воно взаємопов’язане. Не можна нормальних юристів знайти, бо пхається безтолоч. Вони ж не можуть вивчити математику, фізику, хімію, тому інженерами, лікарями, технологами не стануть, а ось піти на контракт на юристів будь-ласка. Менеджмент, як на мене взагалі має бути або другою вищою освітою або на рівні магістратури. Спершу має людина освоїти якусь професую, а тоді вже вчитись керувати.
Коментувати
Олекса
Калібошини, совсуни, бабаки…- це наші випускники, які свідомо чи не свідомо нищать освіту! Треба нам думати, краще вчити…
Нерогуль
Для Олекса: Именно "свидомыты" всё и уничтожают на Украине.
gjpyzr
Для Олекса: А остальные? Те, которые до этих во главе стояли и куда-то всех вели. Те, которые уничтожили, позволив стать тому, что мы имеем сегодня, а, ...? Мы имеем криминально-деструктивную страну с криминально-деструктившой школой. Это она вот так, с духты-барахты появилась, с тем, чтобы народ вот здесь, ляпая чёрт знает что зарабатывал, потому что нормально зарабатывать негде?В школу народ не идёт. В ценртры обучения чителей, даром зарабатывающие бабло - пожалуйста, но в школу никаким калачём не заманишь. Разве что больше негде. И то, лучше в частную. НО и туда не особо рвутся, судя по крикам помоще найти специалистов. Что же такое произошло?Неужели девочка Совсун которую рулить поставил кто-то несколько постарше, виновна в том, что попала в министры?Неужели бабак виновен в том,что хочет хорошо кушать,а работать не знает как?Они же не со школьной скамьи стали тем, кем стали?Так почему остальные в стороне? Те,кто старше...
Коментувати
Немиров
Депутат Колебошин , а зачем же Ваш Комитет и Вы законом ввели обязательный провокацию- экзамен в магистратуру для учителей? В результате- 68 учителей- магистров химиков лишь вступили на учебу на 15 тыс школ(N/t) …. Так по ком звучит колокол?? Вы с Бабаком придумали конкурс при поступлении в старшую школу(лицей) , сначала наполняемость старших класов у 120 , а теперь - 50 детей ?? Где в селах такое количество детей?? Вами правят грантоеды из фонда сороса «Видродження» . Вы или ничего не понимаете , или сами разрушители образования….
Черкаси
Для Немиров: таких безграмотних нардепів в освітньому комітеті не було ніколи, просто нулі!
Нерогуль
Для Немиров: Так учителя не нужны. Нужны сборщики польских яблок и клубники и прочие разнорабочие для пользских панов. Для рабов не нужны магистратуры.
Тарас
Для ду ачок Нерогуль: усі мої розумні учні надзвичайно потрібні за кордоном в нвукових центрах. Їх вишукують по олімпіадах і манах щоб безоплатно навчати за кордоном. А ти шуруй на клубніку
Коментувати
Олександр
Олександр Цікаво. А скільки на даний час в школах вакансій? Особливо цікаво, скільки не вистачає вчителів фізики та математики?
Володимир
у коментарі: *Valentin -1 А було колись - після вишів обов’язкове відпрацювання 5 чи 3 роки - чому зараз такого немає? * -- стоїть -1. Чого ж таке негативне відношення? Вчилися- вчилися, а відпрацьовувати не хочеться, чи тільки просто потрібна вища освіта.
Скептик
Скорочують не вчителів, а цілі школи, особливо в сільській місцевості, тому розрахунки не дуже актуальні. Немає перспектив, тому й не йдуть. А якщо йдуть, то лише тому, що немає більше куди. От і вся математика. У нас завжди спочатку створюють проблему, а потім її "героїчно" і алогічно розв’язують.
Valentin
А було колись - після вишів обов’язкове відпрацювання 5 чи 3 роки - чому зараз такого немає? Введіть - ось вам і кадри молоді!
book
Для Valentin: Вибачте,шановний,а куди вводити?
Олександр
Цікаво. А скільки на даний час в школах вакансій? Особливо цікаво, скільки не вистачає вчителів фізики та математики?
Valentin
Для book: в закон про освіту повернути обов’язкове відпрацювання після вишів
Коментувати