В. Онацький: прощавай, 12-бальне оцінювання?

Проблеми початкової школи, які МОН намагається приховати, змінюючи систему оцінювання

В. Онацький: прощавай, 12-бальне оцінювання?

Автор: Володимир Онацький, заступник директора школи з навчально-виховної роботи.

«Динаміка змін, що відбуваються в сучасному світі, вимагає змін у підходах до оцінювання навчальних досягнень учнів. Визначення рівня навчального прогресу учнів є особливо важливим з огляду на те, що навчальна діяльність у кінцевому результаті повинна не просто дати людині суму знань, умінь чи навичок, а сформувати рівень компетенції», – так писав пан Кремень, міністр освіти, у 2000 році, запроваджуючи 12-бальну систему оцінювання.

Минуло якихось 20 років, і тільки ледачий не каже про крах шкільної освіти. 30 відсотків вступників до закладів вищої освіти не відрізняють діаметр від радіуса, стільки ж не в силах підрахувати, яку кількість конвертів можна купити за 12 грн, якщо за 3 грн купили 6 штук. Завдання, які з легкістю розв'язували випускники початкової школи кінця минулого тисячоліття, тепер шокують вступників до закладів вищої освіти.

І знову розмови про необхідність змін системи оцінювання. У нещодавно оприлюднених методичних рекомендаціях МОН (як варіант) пропонує взагалі відмовитися від бального оцінювання. Воно і не дивно, що ж оцінювати, якщо табличку множення тепер знати не потрібно, читати можна ледь-ледь, а в зошитах жодного натяку на каліграфію та охайність, і як результат – учень не може прочитати, що ж він написав.

Отже, два варіанти оцінювання навчальних досягнень учнів від Міністерства освіти і науки: перший варіант – вербальне оцінювання учнів усі чотири роки навчання. При цьому дитині можна говорити виключно позитивні речі, а в зошитах вишукуємо і підкреслюємо хоча б щось правильно, красиво та охайно написане. Чотири роки працюємо над тим, щоб доставити дитині радість. Ми ж сфера послуг, і наше завдання – доставляти клієнтові радість, а раніше працювали над тим, щоб навчити дитину вчитися.

Навчання учнів початкових класів все більше нагадує дитячу кімнату в торгово-розважальному центрі: привели туди батьки дитину на певний час, і там її розважають… При такому варіанті навчання вербальне оцінювання, звісно, максимально дозволить уникнути конфліктів з батьками, адже вони будуть чути виключно про те, які діти чудові, і лише іноді щось менш приємне. У 5-6 класах також почнеться адаптаційний період до навчання в основній школі, мабуть, з вербального оцінювання…

Другий варіант оцінювання молодших школярів від МОН: вербально оцінюємо перші два роки навчання, а потім визначаємо рівні, позначені буквами: П, С, Д, В. Уявляю, скільки радості у дитини та батьків викличе рівень досягнень «Д» чи «П».

Цікаво, що ж нам МОН пропонує приховати за ними буквами? На багатьох сторінках методичних рекомендацій працівники міністерства намагаються вкласти в ці букви якийсь новий зміст, але все зводиться до того, що ми повертаємось до чотирибальної системи оцінювання: «П» – 2, «С» – 3, «Д» – 4, «В» – 5. Старше покоління пам'ятає і таку радянську систему оцінювання: «незадовільно», «задовільно», «добре», «відмінно».

Отже, МОН фактично пропонує повернутись до радянської системи оцінювання. Виходить, що 12-бальна шкала пана Кременя – це помилка, яку МОН виправляє?

Можна по-різному оцінювати 12-бальну, вербальну чи 4-бальну системи оцінювання навчальних досягнень учнів. Але головні проблеми початкової школи, які МОН намагається приховати, змінюючи систему оцінювання, полягають в тому, що:

  • значна частина учнів починає навчання, ще будучи фізично, психологічно та інтелектуально не підготовленими. Чинне законодавство надає виключне право батькам визначати початок навчання дітей в школі. Тому можна зустріти серед учнів діток, яким тільки-но виповнилося 5 років, або яким хоч і є 6 років, але до навчання вони ще не готові. Їм би ще рік походити до садочку, і вони б легше входили у шкільне життя і мали б кращі успіхи у навчанні;
  • проблема з навчанням у загальноосвітніх закладах дітей, що мають вади інтелектуального, психічного характеру. Такі діти повинні мати асистента, адже потребують постійного догляду та допомоги. Однак це все перекладається на вчителів та асистента вчителя. У результаті – страждає освітній процес. Можливо, саме тому МОН забороняє вчителям оголошувати оцінки назагал.

Зрозуміло, що маючи такі проблеми, найлегше та найпростіше оцінювати навчальні досягнення учнів вербально чи за допомогою чотирьох букв. Утім, може, краще не витрачати час на експерименти з буквеним оцінюванням та повернутися до 4-бальної цифрової оцінки навчальних досягнень учнів (2,3,4,5), якщо вже МОН так хоче відмовитись від 12-бальної шкали?

Оригінал

Освіта.ua
03.08.2021

Популярні блоги
О. Костюк: Польщі потрібні таланти, а Україні – ні? Система вищої освіти України приречена продукувати масовий освітній продукт, а не унікальний
І. Лікарчук: вчитися мають ті, хто хоче здобути освіту Повна загальна середня освіта повинна бути не обов’язковою, а загальнодоступною
Д. Ламза: ніхто не хоче йти в освіту або школа без учителів Від Кабінету Міністрів немає жодних дій щодо підвищення значимості професії вчителя
С. Колебошин: 3000 спартанців (задача про молодих вчителів) 3000 молодих вчителів на 15000 шкіл, що в середньому – 1 новий вчитель на 5 шкіл
Коментарі
Аватар
Залишилось 2000 символів. «Правила» коментування
Ім’я: Заповніть, або авторизуйтесь
Код:
Код
KATERYNA
Той, хто написав статтю так сумує за радянською системою, що забув, що такої країни вже нема й не буде. Ні я, ні мої знайомі з усієї країни не можуть згадати радянську школу як місце де їм будь цікаво, де вони хотіли бути. Ніт. Всі згадують, як хотіли збігти з уроків, згадують втомлених та вичавлених нещасливих вчительок. Директорам та завучам були потрібні результати у вигляді оцінок, а не реальні знання учнів. Наведу у приклад іноземну мову. Англійську з 35 осіб нашого класу знала лише одна дівчина. Інші 34 дитини 17-ти років просто вивчили на пам’ять купу "заклятть", написаних кирилицею (транскрипт). А щоб ви спитали про зміст вивченого - то загадка загадок. Не буде вже радянськості і світ змінився. Треба змінювати істерику освіти згідно викликів часу!
Местный
Для KATERYNA: а сейчас учителя бодрые, счастливые и вдохновлены!!! Ура, товарищиии!!!
KATERYNA
Вчителі були вмнтивовані першв 20 років після Другої світової війни. Далі - виродження. Зараз вчителів за покликанням - раз-два й обрахувався. У педін йдуть, щоб отримати хоч якусь освіту й далі на касу в "Єву", "Простір", "Сільпо" або якимсь менеджером. І ваше глузування недоречне
399
Для KATERYNA: Інші 34 дитини 17-ти років просто вивчили купу "заклятть". У цій фразі ключове слово "ВИВЧИЛИ". На сьогодні вони вчити не хочуть, а надіються на манну з неба. Якби ви вчились так як треба, то й мудрість би була своя (Т.Г. ШЕВЧЕНКО).
Коментувати
Ж
Давно пора!.І те, що ми стільки часу живемо в цій 12-бальній безсистемності говорить про те, наскільки освітянське середовище зневірене і збайдужіле..Ви забулися про те, як ця 12-бальна система впала нам на голови? Ніхто ж не уявляв, що таку муру можна придумати та ще й запхати за одну ніч в усі школи величезної країни! Спати лягали в пятибальній, а вранці приходимо на роботу-вже є газета з таблицею про те, як до 5-бальної причепити 12-бальну!)) Хтось там написав:"Справа не в системі оцінювання"..Саме в системі! і 5-бальна система вижила впродовж сотень років саме як найбільш оптимальна для масової школи!..Вона всім зрозуміла: учням, вчителям, батькам! І оцінки, які тоді виставлялися за рівнем обєктивності не порівняти з теперішніми. І рівень знаь також.. Немає в освіті і навчанні дрібниць, які б не впливали на результат..І якби кожен з тих недовчених чи дволиких "реформаторів" боявся відповідальності за результати своїх вправ, ми б мали іншу школу і інші результати
Алексей
--- Финал --- А вы здесь обсуждаете как оценивать ученика вербально, 12-ти бально, 5-ти бально, буквенно ??? как его не назови… Кто хочет тот и сам догадается (или посчитает) сколько будет его оценка по 200 бальной шкале, 100 бальной, 12 бальной и т.д. Проблем намного больше и они не решаются (даже не пытаются)
Алексей
--- Продолжение --- 4. Родители практически по той же причине (учитель получает зарплату на уровне уборщицы супермаркета) сами тупеют (очень не редко можно услышать высказывание "я в школе не учил и не знал физику (химию, биологию, математику и т.д.) и оно мне ни разу в жизни не понадобилось. И перекидывают все проблемы со своей головы на школу (воспитанием своих детей занимается процентов 10 не больше) ("они же пошли в школу там их должны научить"). 5. А как научить ребенка который не может или хочет даже слушать, не говоря уже о том что бы что то прочитать или пересказать или что-то решить, объяснить, доказать если ребенок дома слышит только критику в адрес учителя (учитель плохой родитель (ребенок) хороший). 6.Можно заинтересовать ребенка интересными рассказами, физическими или химическими опытами, наблюдениями в окружающей среде, да хотя бы случаями из жизни, но только если ребенок слушает и при этом слышит (а это как ни крути уже проблема домашнего воспитания).
KATERYNA
Для Алексей: яке домашнє виховання? Коли батькам виховувати дітей, якщо вони виходять з дому о 7, працюють 8-17, додому приходять о 19-20, а в 21 дитина вже вкладається. Дай боже, щоб перекинулися парою слів за вечерею. І це не маргінальна родина, а середньостатистична, де обоє дорослих працюють і заробляють на їжу.
Коментувати
Алексей
1. Так сложилась наша жизнь что единственная ценность нашего мировосприятия «деньги», сейчас не услышишь таких слов как «честь», «долг», «ответственность», да и такие слова как «родина», «нация» чаще всего употребляются только в виде лозунгов. Поэтому давайте я попытаюсь разложить все по порядку. 2. Пока учителя будут получать "гроши", желающих учиться на педагога будет чуть больше "0" кстати здесь на сайте можно и посмотреть (проверить), следовательно знания учителей тоже стремительно падают. Вот мы и имеем, что за 30 лет «незалежності» у нас уже не одно поколение педагогов с конкретными пробелами в своем собственном образовании не говоря уже об обучении детей. "Редкий отличник идет учителем" все идут на специальности с хорошими зарплатами. 3. Пока у учителей такие маленькие зарплаты уважения со стороны рядовых обывателей не дождетесь. Даже у военных и милиционеров зарплаты уже подняли до нормального уровня (специально не говорю достаточного, но нормального)
Анатолій
Оцінка-обгортка. За нею повинен стояти більш матеріальний або духовний мотив. Як дитина може вкладатися в вивчення наук, якщо навкруги все заліплене прикладами протекціонізма, кумовства, корупції, кланів та інших правил життя в Україні? Маса куплених дипломів, маса людей що вчились на бюджеті і не працюють за фахом, маса спеціалістів, що не знаходять гідної роботи з гідною платнею. Державна освіта СРСР і нинішня працюють на різну мету. Тоді молодий спеціаліст потрібен був державі, а зараз сама держава тримається на подачках за виконане замовлення або контракт. Гітлер гнав гостарбайтерів в Германію на своїх поїздах, татари гнали ясир в Туреччину своїми чамбулами, а зараз ясир і гостарбайтери своїм коштом втікають з рідної Вітчизни. Ось наслідки роботи нашої освіти. І це ще як благо. Тому оцінки в наших школах і не потрібі. Сортувати рабів? Навіщо? Вони повинні бути на одне обличчя. А своїх чад рідні сім’ї і клани витягнуть з болота, як потім відмажуть і від інших бід (армії, тюрми тощо)
Володимир
Пан заступник директора школи чомусь нічого не пише про школу, про те яким є навчальний процес, які стосунки, що у головах вчителів. У тому, що школа не вчить, винне лише міністерство? Школа має навчити вчитись.
Александр
Проблема не в оценках и не в детях,а в самом подходе к преподаванию,желанию научить ребенка чтобы это было интересно детям.
Оксана
Для Александр: проблема якраз у вашому "чтобы было интересно". Интересно-в трц, а в школі дітей потрібно з дитинства привчати еапружувати мозок, навчити розумові праці. Автор правильно написав, освіта в молодшій школі скотилая до дна
Володимир Кубіцький
Підтримую Олександра. Дитину не примусиш. Навчальний процес має заохочувати. Справа не в системі оцінювання. Справа у нерозумінні багатьох вчителів своєі роботи.
Eugen
Соглашусь с Александром: учение, особенно в средней школе, должно быть интересным - ибо только так можно привить любовь к таким предметам, как физика, химия, биология, география... Сухая теория отторгает, и по итогу в голове ничего не остаётся. А если предмет интересен, то ребенок будет не только изучать его, а ещё и читать множество дополнительной информации, приобретать углублённые знания, и как итог цель будет достигнута. И да, мозг тоже будет работать
Коментувати
Марина
Суперстатья! Довели школу" до ручки". Это уже и PISА показала, и ЗНО по математике. На очереди " знания" НУШевцев. Кто ответит за все реформы в образовании,которые ничего не улучшили,а только ухудшили? И эти " кровопийцы" смеют что- то говорить об образовании до 1991 года? То оценки вербальные у них как новшество,то игры в НУШ,то учебники с программами такие,что не соответствуют никаким требованиям, и эффективности от них- ноль! Лишь бы " карманы набить" на реформах,а образованность нации им неинтересна.
Олена
Дитина пішла в школу 2 роки назад і одночасно в музичну школу. В музшколі одразу дванадцятибальне оцінювання,в школі ніби немає оцінок,але ставлять д.р,в.р.,тобто достатній рівень чи високий рівень і т.д. Діти все розуміють, переводять у 2,3,4,5))),орієнтуються хто слабший,хто сильніший у знаннях. Якось так.
Андрей
Для Олена: Самое главное, чтобы ребёнок по окончании 9 класса не вздумал поступать в музучилище или педучилище (муз.отделение).
Музыка
Точно! Согласен с Андреем. Учителя музыки государству не нужны. Тем более учиться долго, трудно,а зарплата- минималка( и то,если ставку дадут).Музыканты в этой стране скоро вымрут как класс)
Коментувати
Viktor
Вибачаюсь за помилки, бо писав в транспорті, в телефоні. Тому не карайте надто. Про 20 - коп. за одну оцінку 12 балів. Спорт це змагання і т. д.
Viktor
В школі дивна ситуація з оцінювання. Це як в гімнастиці, де розмита різниця в майстерності, коли чемпіона і 5-е місце різнять соті і десяті бала. Як пояснити 11 та 12 балів. Це зовсім не стимулює учня йти в удосконаленні до 12 балів. Я дочці доплачував по 20коп. на початку 2000 - го. Про оцінювання оцінювання хочеться сказати окремо. Чому в спорті ніхто не намагається прибрати оцінки. Тому, що порт, це змагання на майстерність, на результат, на досягнення. Думаютреба і шкільне оцінювання весь час токож розглядати як кожноденне змагання учнів на результат. В Києвському СВУ, вчитель математики Володимир Анатолійович Лушпей ставив нам навіть " 0", і нічого і вчились, вдосконалювали, і ставали непоганими математиками. Я за :0,1,2,3,4,5(6).Останню Лушпей ставий за подвійне вирішення задачі різними шляхами.
Симеон Новгородсіверський
Кремень ніби і філософ, але в освіті не розбирався. Що зам . по школі Огневюк пер йому , те і робив. Нині бездіяльністю губить Академію . Скільки завдань життя ставить, а він мовчить , ледар.
Юля Соловей
Я извиняюсь, но мне 30 лет, мои дети учатся в школе во время новых технологий и казалось бы всё норм, НО нынешняя система образования полный ОТСТОЙ!!!! 12- ти бальная система это кошмар, постоянно путаемся а какая же это оценка по 5- ти бальной системе... Программа для младших классов ужас, просто детский сад, практически половину уроков дети проводят не за обучением а за играми...! В нашем классе ногу поставить негде, всё заполнено игрушками и т.д. Бред полный!!! Я только за то чтобы вернули 5- ти бальную систему и нормальные учебники! А то учить детей кто такой Винник или Кароль или Тимошенко с Януковичем ну бредятина полнейшая! Верните нормальное обучение!
Галина
Для Юля Соловей: чому Ви, тока молода, намагаєтесь перевести 12-бальні оцінки в радянську шкалу? Мені 45, але коли син навчався в школі, я цього не робила. Крім того, якщо в нас, кони не виконав роботу ставили 2, то в сина вчителі вже казали, що 2 теж треба заробити, а так 0 чи 1
Eugen
Зачем переводить? Просто надо ориентироваться на уровни оценок, где 10-12 - это четвертый, высший уровень. По мне, так проще будет, ибо м так понятно, насколько хорошая оценка в пределах 1-12
Сергей
Коли вводили 12-бальну систему, вам було 9 років! Невже ви за 8 років до закінчення навчання не звикли до 12-бальної системи?
Коментувати
Лариса
Я вчитель із 42річним стажем. І говорять, такі вчителі не хочуть перевчатися.. Та хочемо і намагаємося, завдяки новітнім технологіям цікаво для дітей провести уроки, втрачаючи дуже багато часу на підготовку. Я намагаюся йти в ногу із сучасністю. І дуже не хочеться, щоб в школі урок проходив, як на ігровому майданчику в магазині. В школі потрібно навчатися, здобувати освіту, щоб отримати грамотну, розумну молодь. І оцінки дуже потрібні. Було б дуже добре, коли повернулася б п"ятибальна система оцінювання., а не букви, які їх заміняють.
Любовь
Какая правильная статья! Молодец автор! Такое мог написать только человек, который является настоящим учителем и поистине понимает, что должна делать школа. Можно в комментариях написать ещё одну статью, а можно сказать кратко: нынешняя сисиема образования ведёт нас в " никуда". Очень жаль, что школа пришла к такому, а ещё больше жаль детей, которые столкнулись с таким обучением.
Вадим
Оцінювання потрібне, а щоб воно було правильне, то треба починати з сім’ї, бо сім’я, в першу чергу, починає навчати дитину вчитися.
Людмила
Згодна з кожним словом автора!!! Якби ж то МОН дослухалося до рекомендацій тих, хто працює в школі, а не тих, хто востаннє там був на випускному вечорі (власному) :(
Василь
Браво, Володимире. Я би на "роботу" до МОН брав лише тих, хто хоча б 10 років пропрацював у школі вчителем. Тоді було би менше "тупізму" в монівських експериментах і реформах.
Лиза
Я навчалася у школі ще за радянських часів, мої сини пішли до школи у 2000 та 2012 роках, донька у 2017. Освітні програми, підручники у всіх були різні. Дітей моїх оцінювали за 12-бальною шкалою, всі вони йшли до школи у 6 років. І всі вони пішли(і донька піде) зі школи після 9 класу. Для нас, батьків, немає значення, 12 бальна,5-бальна,6-бальна, або літери, чи навіть смайлики будуть стояти у щоденнику.Для мене важливіше, щоб дитина прийшла зі школи радісна, з захопленням щось розповідала, чого навчилася, чи чого цікавого їм розказували вчителі. Запитую сина:чи показували їм на уроці хімії, як зробити дзеркало (ми за радянських часів самі проводили ці досліди, на початку століття вчителі показували, як це робиться)? Відповідь сина: ми на уроці хімії навіть соду оцтом не гасили. Питання до сина: чому не починаєш домашню роботу писати? Відповідь: а який сенс, її взагалі ніхто не перевіряє? Та ж сама ситуація у всіх сім’ях.Не в балах проблеми, не в батьках чи в учителях, в самій системі
Для кого домашні завдання?
Для Лиза: Домашні завдання – не для вчителя, а для учня, щоб сам себе перевірив, чи розуміє він матеріал. А якщо не зрозумів, то запитав в учителя на наступному уроці.
399
Для Лиза: гасіння соди оцтом - домашній експеримент.приходячи радісною зі школи учень повинен усвідомлювати, що процес учіння і навчання - важка робота, а не лискотека.
Ирина Кудояр
Странный комментарий о домашнем задании. Когда это дети 6-17 лет хотели делать домашнюю работу? Если ребенок не понял материал, то он и без выполнения домашней работы это знает. А вот по поводу спросить учителя... У учителя часто нет просто времени объяснять вчерашний материал, на сегодня у него новая тема.Согласна, что программа образования в Украине- полный отстой. И учебники просто ужасные. Для того, чтобы обучение не было трудной работой, нужно информацию подавать детям не заумными формулировками, а понятными словами, соответственно их возрасту.
Коментувати