В. Онацький: коли шаленіють янголи, або як провести урок

Учителям треба постійно самовдосконалюватися, а на курсах вивчати основи конфліктології

В. Онацький: коли шаленіють янголи, або як провести урок

Автор: Володимир Онацький, заступник директора школи з навчально-виховної роботи.

Кажуть, хто в армії служив, той у цирку не сміється. Правду кажуть… Та мені часто буває не до веселощів і від освітянської буденності.

Історія конотопського вчителя, яка широко обговорюється в мережі, саме про таке. Молодий вчитель раптом перетворився на героя ютубу, правопорушника, аморальну людину, майже злочинця. Чи мріяв він про таку славу? Чи прагнув її? То як так сталося, що, ідучи до школи, щоб вчити дітей розумному, доброму, вічному, ти раптом стаєш предметом обговорення всієї країни?

Професія вчителя, на мій погляд, найкраща, адже ти можеш передати свої знання, досвід, уміння, навички тим, хто їх потребує. Та, на жаль, є і зворотна сторона, адже на уроки приходять не лише ті, хто хоче вчитися, засвоювати нові знання. У багатьох дітей складні взаємини з батьками, немає злагоди та порозуміння в родинах, батьки не є авторитетом для дітей. Діти можуть зневажливо розмовляти з батьками, вказувати батькам, у якому напрямку йти. Звісно, що такий стиль спілкування вони переносять і на спілкування з однокласниками, ровесниками, іншими людьми.

Як правило, вчителям вдається уникати конфліктів з учнями. Толерантність, емпатія, знання та інші професійні якості педагогів сприяють цьому. Однак конфлікт може виникнути у будь-якого учителя з учнем. І саме від учителя залежить, якої форми набуде цей конфлікт.

Отже, учениця під час уроку займалась сторонніми справами, гралась у телефоні. Учитель просив припинити гратися, учениця не припиняла, огризалась. Учитель зателефонував мамі, попросив її вгамувати доньку, почув, що дівчина зневажливо розмовляє з мамою, вживає нецензурну лексику. Розмова доньки з мамою не дала бажаного результату. Тут би вчителю зупинитися, зрозуміти, що ситуація може вийти з-під контролю. Вже не потрібно нічого доводити дитині. Можна було просто сказати: «Якщо мама не змогла тебе вмовити припинити гратися, то, мабуть, і я не зможу. Навіть не буду витрачати час. Інші учні чекають початку уроку, тож починаємо. Тема уроку…» І все, урок було б продовжено, авторитет учителя ніяк не постраждав би. Однак вчитель продовжив з'ясовувати стосунки, ніби доводячи свою правоту. Для чого? Хіба можна довести щось дуже агресивній людині? Марна справа. Краще відпустити ситуацію…

Подібні конфлікти можуть бути в будь-якій школі. Ми обговорюємо їх в колективі. Намагаємося розібратися в можливих стратегіях вирішення. При цьому я часто наголошую: «Колеги, ви прийшли на урок учити, а не конфліктувати. Ви бачите, що ситуація може вийти з-під контролю. Зупиниться. Зателефонуйте директору чи заступникам. Ми в школі. Ми зайдемо до вас на урок. Часто просто достатньо присутності когось з адміністрації, щоб учні налаштувались на навчання, і урок, який міг би бути зірваним, гарно пройшов».

Важливо: кожен учень має бути в полі зору педагогічного колективу з перших днів навчання. З одного боку, підготовленість до навчання, мотивація, інтелектуальні здібності, інтерес – важливі складові навчальних успіхів дитини, з іншого – не може поза увагою залишатись поведінка дитини.

Взаємини між людьми – це складно. Керувати групою дітей, класом – це дуже складно. Саме тому, необхідно вчителям постійно самовдосконалюватись, обирати такі курси для підвищення педагогічної майстерності, які дійсно будуть корисними, наприклад, основи конфліктології. А керівництву навчальних закладів треба більше уваги приділяти тренінговим програмам для учнів та вчителів, спрямованим на покращення взаємодії між ними.

Оригінал

Освіта.ua
22.12.2020

Популярні блоги
О. Костюк: Польщі потрібні таланти, а Україні – ні? Система вищої освіти України приречена продукувати масовий освітній продукт, а не унікальний
І. Лікарчук: вчитися мають ті, хто хоче здобути освіту Повна загальна середня освіта повинна бути не обов’язковою, а загальнодоступною
Д. Ламза: ніхто не хоче йти в освіту або школа без учителів Від Кабінету Міністрів немає жодних дій щодо підвищення значимості професії вчителя
С. Колебошин: 3000 спартанців (задача про молодих вчителів) 3000 молодих вчителів на 15000 шкіл, що в середньому – 1 новий вчитель на 5 шкіл
Коментарі
Аватар
Залишилось 2000 символів. «Правила» коментування
Ім’я: Заповніть, або авторизуйтесь
Код:
Код
олександр
Вибачаюсь за технічний збій.Довго не відправлялося.Редактував по ходу.Цивілізовані підходи -це коли обидві сторони розуміють і головне роблять необхідні речі.Світ змінився,а ми...
олександр
Школа-це єдине місце боротьби за дитину.Єдине інтелектуальне місце.Навчання це тяжка праця.Пам’ятаєте Цезаря-робив три справи одночасно.Дитина в телефоні,що грає вже не на уроці,перехід від гри до уроку,дуже тяжка справа.Неконрольоване сидіння в гаджетах вдома,в школі, веде до цифрового слабоумства,проявів агресії,небажання вчитися,появі різноманітних телефонних приколів,що веде до неуважності,недисциплінованності.
олександр
Вміння залагоджувати конфлікти,самовдоско?... ?алення,толерантність... ,допомога... адміністрації...Приємно бачити професіонала,людину,що розуміється на проблемі.На жаль наша проблема в реальності нікому,крім вчителів,та батьків,що розуміють ситуацію не потрібна.Хронічне недофінансування,пап?... ?ри-папери,відсутніст?... ?... чіткого розуміння,що потрібно освіті.Школа-це єдине місце боротьби за дитину.Єдине інтелектуальне місце.Навчання це тяжка праця.Пам’ятаєте Цезаря-робив три справи одночасно.Дитина в телефоні,що грає вже не на уроці,перехід від гри до уроку,дуже тяжка справа.Неконрольоване сидіння в гаджетах вдома,в школі, веде до цифрового слабоумства,проявів агресії,небажання вчитися,появі різноманітних телефонних приколів,що веде до неуважності,недисциплінованності.
олександр
Вміння залагоджувати конфлікти,самовдоско?... ?алення,толерантність... ,допомога... адміністрації...Приємно бачити професіонала,людину,що розуміється на проблемі.На жаль наша проблема в реальності нікому,крім вчителів,та батьків,що розуміють ситуацію не потрібна.Хронічне недофінансування,пап?... ?ри-папери,відсутніст?... ?... чіткого розуміння,що потрібно освіті.Школа-це єдине місце боротьби за дитину.Єдине інтелектуальне місце.Навчання це тяжка праця.Пам’ятаєте Цезаря-робив три справи одночасно.Дитина в телефоні,що грає вже не на уроці,перехід від гри до уроку,дуже тяжка справа.Неконрольоване сидіння в гаджетах вдома,в школі, веде до цифрового слабоумства,проявів агресії,небажання вчитися,появі різноманітних телефонних приколів,що веде до неуважності,недисциплінованності.В школах США учень може бути з телефоном,але якщо вчитель бачить,що телефон відволікає він забирає його і віддає лише батькам,які мають його забрать.В Литві заходячі в клас учні вимикають телефони та кладуть їх в спеціальну поличку,яка є в кожному класі.
Володимир
А ще непогано б створити в системі Національної поліції ювенальну службу. Саме для таких некерованих та їх батьків, які розуміють тільки силу. Колись і були такі фахівці! А то аваківські реформи інтегрували поліцію в організовану злочинність. Наприклад, коли класний керівник інформує, що семикласниця надає інтимні послуги кримінальному елементу, то на другому кінці дроту просто відморожуються...
Вчитель з досвідом
Правильно чоловік пише. Згадаймо приказку "Не чіпай г.. і не буде смердіти". Золоте правило. Ідете на урок, повторюйте молитву до Ангела-охоронця. Пам’ятайте про сучасні гаджети. Згадайте Біблію, не кидайте бісер свиням. Не намагайтеся вкласти в голову знання тим, хто цього не хоче сприйняти. Коронавірус навчив нас не ходити поміж партами. Це ще одна допомога не схопити за вушко малого негідника. Урок всього 45 хв. А там нехай мама своє дитятко-монстра леліє. Колись прийде час і монстр відкриє пащу до своїх близьких.
Сергей Очеретный
Вчитель з досвідом сиди на уроці і дивись у вікно, а в тебе хай запускають літачки. Бо ти мученик Божий. Макаренко дістав би Наган.
Коментувати
Поганий вчитель
Все написане - це "бла-бла-бла", як кажуть зараз, пусті слова! Які основи конфліктології? Це як мертвому припарки. Сучасним учням все до лампочки! Тому що безкарність породжує вседозволеність!!! Тільки чітка законодавчо встановлена відповідальність! Чіткий алгоритм дій у випадку неадекватної поведінки учня! Або дуже великі штрафи для батьків за неналежне виховання дітей, за моральний ущерб, нанесений учителю, або примусові роботи, або кримінальна відповідальність тощо. Щоб "янгелочки"-неадеквати і їх батьки знали: порушив норми поведінки на уроці - зразу ж покарання законне. А ще виганяти таких зі школи. На плантації в Польщу. Або мити туалети. P.S. От тільки не треба "они же дети", а"Ти ж учитель" . Тільки жорсткі заходи ще можуть допомогти. Далі буде точка невозврата.
Бла-бла-бла
Для Поганий вчитель: Правильно, в идеале выдавать электрошокер учителю. Одно кривое слово - разряд - тело выносят = урок не сорван + порядок + авторитет.
Коментувати
Школа
Усі обговорюють конфлікти між учителями та учнями.Шановні (чи не шановні?), ви забули, що в більшості шкіл є люди, які не повинні до цього допускати. 1. заступник з виховної роботи. Має проводити з дітьми профілактичну роботи з дітьми-девіантами (відхилення у моральних вчинках). 2. Практичний психолог. Має проводити обстежування, скринінги та використовувати матеріал щоб налагоджувати стосунки, а не доводити до конфліктів. 3. Соціальний педагог. Має проводити роботу з дітьми СЖО (діти з девіантоною поведінкою (код 05) належать до групи дітей СЖО. 4. Педагог-організатор. Має організовувати роботу учнівського врядування (не вчити чергувати, писати доноси-звіти про чергування), а організовуватидітей. Коли хто-небудь у голос спитає:" Ау! Ви за що отримуєте кошти? Чому ви не працюєте? Чому допускаєте такі кофлікти? Чому у вас вигорают учителі? Чому діти не знають меж?" Коли хто-небудь нагадається, що не тільки вчитель у школі є, а є ще тіхто не робить своєї роботи, а зарплату отримує гарну.
Горбань
Для Школа: Спихати конфліктного учня на колегу - це егоїстично. Вчителі повинні бути колективом, який дружньо вирішує всі проблеми. Чи будемо ми дружніми - залежить і від директора, і від нас.
Школа
Проблему спихати? Ні, це давно психологи спихнули свою роботу на вчителів. Дружньо? Так давайте психолого по-дружньому допоможуть учителю. Превентивно
Коментувати
Тарас
В США учень 1 класу вирішив зірвати урок. Учитель зателефонував у поліцію і його забрали. Вся Америка в шоці. Не тому що забрали у відділок 1класника - це правильно і нормально, а тому що вони на мале негреня наділи кайданки. Якби такі закони були в Україні то жодного насилля з боку учителів не було б.
Sdf
Всё верно,учитель будет держать все эмоции в себе,а потом куча психосоматических болезней! Работа учителя- нервно- эмоциональная( особенно сейчас). При СССР это понимали! Этим был обусловлен отпуск,право идти на пенсию.при 25 годах педстажа и много ещё чего. Сейчас об учителя " вытирают ноги" все,кому не лень.
lewkowith
Всі забули, що вчитель теж людина, з емоціями. І стан афекту ніхто не відміняв. Тим паче викликаний неправомірними діями
Вилен
Для lewkowith: тим більше є потреба в тому, щоб вчитися контролювати власні емоції, не заганяти себе в стан аіекту
Маргарита
Для Вилен: Дуже легко радити, а чи змогли б ви самі в такій ситуації стриматися, коли подібні ситуації трапляються майже не щодня і часто не один раз? Попрацюйте в школі кілька років і побачите, чи легко вам буде контролювати власні емоції. Якщо вчитель буде тримати все в собі, то чи довго він протягне? І головне, всі вимагають від учителів толерантної поведінки, контролювати власні емоції, не зриватися і т.д., проте самі ж у повсякденному житті ведуть себе не як ангели, а хочуть, щоб учителі все терпіли, бо це ж учитель. А чим учитель відрізняється від звичайної людини? Він не бог і має ті самі недоліки, що й інші люди. І тільки не треба тут зараз писати про покликання і всякі інші дурниці типу "приклад, взірець для дітей". Нехай взірцем для дітей спершу стануть їх батьки. А то їхні діти їх же посилають куди подалі, а вчитель має терпіти їх хамство і бути взірцем.
Мирослава
Прощавай що ще говорити, коли навіть зустрічної заяви від учителя в поліції не прийняли. Учитель публічно вибачився, а учениця? А батьки? Чи їм нема за що вибачитись? Чого ніхто не говорить про учнів, які мусять терпіти неадекватів-однолітків? Як захиститися їм? Дати право батьківським комітетами чи іншим колегіальним органам школи накладати невеликі штрафи на батьків дітей-порушників ( 50 - 100 грн ). Кошти витрачати на покращення матеріально-технічних умов школи
Коментувати