В. Мисан: результати залежать від організації навчання

Добре, що батьки цікавляться успіхами дітей, але чому цей інтерес виникає в кінці навчального циклу?

В. Мисан: результати залежать від організації навчання

Автор: Віктор Мисан, кандидат педагогічних наук, доцент, заслужений учитель України.

Сьогодні мав розмову з батьками однієї учениці. Їх цікавило, чому у їхньої доньки така низька семестрова оцінка.

Загалом, це добре, коли батьки цікавляться успіхами дітей. Щоправда цей інтерес чомусь виникає на завершальному етапі навчального циклу (семестровому, річному).

Багаторічна практика показує, що їх турбують лише ОЦІНКИ і перспектива покращення підсумкового балу (що зробити, щоб оцінка стала кращою?). Як правило рецепт один - працювати (на уроці, вдома, з учителем, без нього). Будь-яка дитина, яка працює, отримає винагороду за свої старання.

Але я не про це. Під час розмови з'ясувалося, що у батьків сформований традиційний підхід в оцінюванні результатів діяльності: чим довше дитина робить уроки - тим кращою має бути оцінка.

Така формула не є результатом успіху. Тривалість виконання домашніх завдань залежить не лише від кількості заданого матеріалу, але від якості його опрацювання на самому уроці, від сформованих умінь та навичок, від самоорганізації та планування робочого часу.

Якщо дитина не працювала на уроці, то їй прийдеться все заново опрацьовувати, вчити самостійно. А на це дійсно потрібно витратити багато часу.

Мене здивував той факт, як батьки розуміють оцінювання результатів навчальної діяльності за високим рівнем. Оцінки 10-12 вони ототожнюють із знанням (запам’ятовуванням і відтворенням) навчального матеріалу. Насправді ж дитина має вільно оперувати (використовувати) знаннями для розв'язання поставленого завдання. Лише тоді вона може отримати високу оцінку.

Чи багато таких дітей в класі? Ні. Звідси й висновок - не всі учні можуть отримувати оцінки високого рівня.

Бажання мати 10 і вище штовхає одних до зазубрювання, заучування навчального матеріалу, а звідси - перевантаження, виснаження, втоми, розчарування. Але не тільки. Інших - до списування, обману і самообману, здобуття високого балу будь-якою ціною.

Результати навчання не залежать від кількості витраченого часу та «тонкощів» заробляння оцінки. Вони залежать від уміння організувати процес навчання. І до цієї організації варто долучатися всім: учителям, учням і батькам також.

Оригінал

Освіта.ua
27.12.2019

Популярні блоги
Олександр Мірошниченко: аналіз міфів від освітян В освітньому просторі України побутує певна кількість міфів, які кардинально викривляють реальність
В. Співаковський: навіщо оцінки, що травмують дітей Для відмінників оцінки дуже важливі, адже без порівняльних оцінок відмінники втрачають мотивацію
Н. Азарова: усім потрібна безвідмовна вчителька Все життя вчителя крутиться навколо правильних відповідей, йому їх краще завчити і довести до автоматизму
В. Волчан: у прогулах винні діти, а школа ні до чого? Ми стараємось, проводимо реформи, міняємо міністрів, а ситуація в освіті кращою не стає
Коментарі
Аватар
Залишилось 2000 символів. «Правила» коментування
Ім’я: Заповніть, або авторизуйтесь
Код:
Код
Witalina
Як на мене,то результат навчання, велико мірою, залежить від здібностей дитини, бажання вчитися і зусиль, прикладених для засвоєння матеріалу.Більшість учнів лише присутні на уроці. Вся їх увага на телефоні. А якщо вчителю і вдалося добитися засвоєння певної кількості знань,то на наступному уроці, ніби, не чули. Бо вдома не повторили,не вивчили, "не було коли".
Олекса Позняк
Стаття безтолкова. Спишемо на втомлюваність у кінці семестру. "Результати навчання не залежать від кількості витраченого часу" - повна дурня. Електротехніку за 3 дні! Ми з братом пахали і вдень і вночі, помимо підручника перелопачували бібліотеку, виписували фізмат журнал "Квант"тому і вступили у кращі ВУЗи Союзу. А хто мало пахав той волам хвости на фермі крутив після школи. І половина класу тоді вступало у ВИШ, бо знали - не поступиш - вила в руки і на ферму гній з під корів вичищати і вантажити на прицеп при -20 градусів. Дуже мотивувало
давайте про потреби
Проблема в тому що більшість забули про Піраміду Маслоу. Навчання- не базова потреба, а потреба розвитку. Щоб дитина навчалася, у неї повинні бути забезпеченні потреби існування(базові)- безпека (щоб батьки не кричали, не били, не було на її очах насилля (саме ТБ так і робить)), любов і повага (а не батькі на іншому кінці світу. а дитина будь з ким), харчування(не всі батьки на свої копійки можуть дати повний раціон для дитини), одяг (капці сохнуть, бо інших немає),житло (а не бігати ночами від п"яного тата),тепловий режим, безпека у школі. Коли ДЕРЖАВА забезпечить нормальні базлові потреби дітям, тоді можна говорити і про потреби розвитку -навчання. У нас видно навчання, а про базові потреби ні пари з вуст. але! Простіше зробити вчителя у всьому винним, ніж примусити працювати усіх хто відповідає за створення базових потреб
Cirius
Для давайте про потреби: Дітей народжують люди. а не держава. Саме вони мають думати про тих, кому дають життя.Створюючи державу люди мають дбати про її користь для всіх, а не тільки для себе красивих. Які ми -така і наша ДЕРЖАВА. Ваш комуністичний підхід"держава усе" є помилковим у самому зародку, хоча бажання мати таку турботливу держава і не є поганим.
давайте про потреби
Так, дітей народжують для себе. Прочитайте Конвенцію про права дитини (ратифікована Україною). Якщо батьки не здатні гарантувати дитині прав, то це робить держава. Добре, залишими тих зто народив. беремо освітній процес. Чи може нормально навчатися дитина, яка виходить з дому о 6 ранку, добирається жахливими дорогами, на скрипучому кориті під назвою "Шкільний автобус" потім після уроків чекає інших учнів і шляхом, вкритим потужним болотм, втемінь добирається додому? Може, поговоримо про якість навчання, коли у класній кімнаті плюс4, а камін не доволяє екоомія вмикати? Можливо, нормальна якість навчання буде коли не дотримуються елементарних правил харчування, правил притипожежної безпеки, СаНПіН вимоги не виконуються? Як тільки стрілочником стає вчитель, всі кричать "Фас", а як тільки піднімається питання глибше- "Чому ж ви відповідальність на державу перекладаєте????"
Cirius
Для давайте про потреби. Ви праві, але на якому автобусі возили до школи І.Франка? І це не завадило йому захистити докторську дисертацію на німецькій мові. Чи багато у нас таких зараз? Особливо у містах? А скільки є прекрасних шкіл, і автобус возить, і басейн працює, а учні дурня валяють. Чомусь про такі школи ніхто не пише, тільки про погане.
Коментувати
Cirius
При всій повазі до Вас,п.Мисан, смію стверджувати, що результати навчання на 80% залежать від бажання учня вчитися та його природних здібностей до цього( добра пам’ять, наполегливість, працьовитість, обов’язковість, допитлвість, вміння аналізувати і узагальнювати вивчений матеріал та додадкову інформацію).
Алена
Да, сейчас поистине рай для двоечников с этим тестированием. У меня итоговые семестровые контрольные по английскому аудирование, чтение и письмо выглядят следующим образом: двоечники получают свой вариант тестов, наугад ,даже не вникая,выбирают какой -то вариант и сдают контрольною через 5минут.Не парясь, не готовясь вообще. Они говорят,что на 6 или 5 они написали, а больше им и не нужно. И каким -то чудом угадывают правильные ответы и не пытаются это скрывать. Зато отличники корпят над тестами и могут написать хуже чем двоечники,потому что волнуются,пытаясь докопаться до сути.Иногда спрашивают двоечника: " Леха a, b или c? У тебе же чуйка". Тесты- полная фигня,отупляющая даже думающих учеников. Полное уничтожение українського образования.
Агро
Для Алена: це точно. Цікаво хто мінусує. Мабуть, той, хто не працює вчителем.
Олекса Позняк
Для Алена: Якщо Мудлом користуватись з великою базою задач то нічого вони не вгадають, а якщо у кожного учня свій варіант то й питати немає у кого
123
Для Олекса: Діти просто вибирають варіант наугад і у двієчників, до речі, це виходить краще ніж у відмінників. Це-правда.
Коментувати
Владимир Белый
"... Результати навчання не залежать від кількості витраченого часу та «тонкощів» заробляння оцінки. Вони залежать від уміння організувати процес навчання", але у ще більшій мірі вони залежать від природного інтелектуального/фізичного/емоційного ПОТЕНЦІАЛУ, верхня межами якого апріорі не може не бути суттєво різною у різних дітей/людей. Ганебно поганою є інституційна організація навчання, коли у нашій старшій віковій ланці досі продовжують в один клас набирати чи не полярно різних як за потенціалом, так і за змістовною схильністю учнів-старшокласників. І все з однієї причини - а як вчителів залишити без "годин"? То хай мільйони молодих страждають, а потім стають ще більшим страждальниками у статусі батьків? А як фабрики, заводи, колгоспи зі своїм допотопним рівнем технологій та організації діяльності розвалилися, а країна стала жити без черг та з безвізом для подорожей і працевлаштування будь-де?
Cirius
Для Владимир Белый: Повністю з Вами погоджуюся, відбір в старші класи СШ не витримує ніякої критики, лиш би сформувати класи, а там хоч трава не рости. Головне,щоб викладачі мали години і директор з завучем також. Я не проти педагогів, вони ж також люди, але для кого школа? І отака брехня у нас у всій освітній ланці- від СШ до ВО. Раніше, щоб поступити у медінститут потрібно біло відвалити від 10 до 15 тисяч рублів, такі гроші мали дуже мало людей, тому і поступити було дуже важко, бо ще й ліміти були малі, планували ж усе. А тепер плати гроші, вчать як небудь, а там якось пристроїшся. І так по багатьох вишах.
Олена
Одного не зрозуміла -учитель до чого тут? Це він керує набором у класи? Це він затвердив наказ, згідно якого не можна виганяти за неуспішність із школи? Це учитель заборонив ставити низькі оцінки і залишати на повторний курс невстигаючого? Це учитель придумав складати ЗНО у технікумах і училищах, позбавивши сенсу слабких учнів йти зі школи, бо якщо не складе ЗНО- то все коту під хвіст??? До чого тут учитель? Кращий спосіб для нашого МОНу-це як завжди напад! Ниці,брехливі,тупі,монівські щури!
Олександр Вербовий
Одне хотів спитати у Белого: невже вони страждають?
Коментувати
Учитель
Особисто для мене існує проблема в оцінюванні учнів.Завжди вважала, що 11 і 12 не виставляється за просте запам’ятовування і відтворення.Але зіткнулася з явищем,коли різні учителі по-різному оцінюють учнів. Звідси непорозумінням і з батьками і з учнями.Вони просто вимагають 11-12. Але як же оцінювати тоді учнів-олімпіадників з великими досягненнями? Міністерство повинно дати чітку і однозначну відповідь щодо цього.Сама неодноразово наштовхувалась на різну зовсім протилежну інформацію в інструкціях з цього приводу.Предмет-англійська мова.
Владимир Белый
Для Учитель: Проблема об’єктивності оцінювання легко вирішується у рамках виключно письмового розгорнутого завдання, що містить вправи/задачі різного рівня складності і під час якого НІХТО й близько не має шансів на списування, а роботи потім зберігаються для апеляцій не у вчителя, а у адміністрації. Так спонукання до академічної доброчесності стосується не лише учнів, а й їхніх вчителів.
Учитель
Але ж інструкція від 21.08.2013 номер 1222 рекомендує ставити - 12 ,якщо у диктанті -0 помилок; 10- якщо -3 помилки. Тобто з 5-7 слів три можна написати з помилками і одержуєш -10. Ще пару тестів на тикання пальцем, або просте вигадування і все! Давай 11 -12 балів. Це позиція батьків. Я вдячна автору статті за озвучену тему. МОНу слід оновлювати вчасно нормативну базу і чітко і ясно пояснювати і батькам і учителям критерії оцінювання. А то- екзамен з англ.мови-міжнародного зразка, а на уроці займаємось вгадуванням і даруванням оцінок. Хотіла б почути думку інших учителів.
Критичне мислення
Щоб правильно оцінити знання учня, потрібно пропонувати завдання різного рівня. За правильно виконані завдання рівня розуміння і відтворення високі бали не виставляються. Високі бали - лише за правильно виконані завдання рівня аналізу, синтезу, оцінювання. Про це говорить таксономія Блума. От такі завдання має пропонувати учитель, цю систему мають знати учні та бітьки. Тоді не буде питань про несправедливе оцінювання. Проте є побоювання, що деяким учням та батькам нічого не доведеш.
Коментувати

Щоб отримувати всі публікації
від сайту «Osvita.ua»
у Facebook — натисніть «Подобається»

Osvita.ua

Дякую,
не показуйте мені це!