Руслан Костогриз: як позбутися некомпетентних учителів?

Низка вчителів і погано знають свій предмет, і учнів не поважають, і навіть української мови не знають

Руслан Костогриз: як позбутися некомпетентних учителів?

Автор: Руслан Костогриз, студент.

Сьогодні в українських державних школах працює чимало некомпетентних учителів. Про це свідчать невтішні результати ЗНО, незадоволені навчанням учні та їх батьки.

Некомпетентність вчителя може виражатися в досить різноманітних аспектах: один вчитель чудово знає свій предмет, але не може втримати увагу учнів весь урок, у той час як інший – має прогалини в знаннях свого предмету, але завдяки своїм ораторським здібностям не дає учням сумувати протягом уроку. Але низка вчителів і погано знають свій предмет, і учнів не поважають, і навіть української мови не знають. Саме таких учителів, на моє глибоке переконання, треба якнайшвидше позбутися.

У сучасних реаліях звільнити вчителя не так просто: має бути вагома причина. Урешті-решт, у мене є ідея, як законним способом можна позбутися некомпетентних учителів.

Останнє речення попереднього абзацу могло спричинити занепокоєння у деяких вчителів, а тому пропоную трішки відійти від теми.

Як відомо, українські суди дуже перевантажені, іншими словами, на кожного суддю зараз припадає більше справ, ніж повинно. А великий попит лише на хороший товар. Якби люди не довіряли суддям, то й «перевантаженості» не було б. Як висновок, в українських судах працюють виключно компетентні судді.

А знаєте чому так? А тому що, щоб стати суддею, наявність диплому про вищу юридичну освіту є лише однією з вимог, оскільки необхідно пройти кілька етапів добору, а саме: 1) відбірковий іспит, який відбувається у формі анонімного тестування з метою перевірки рівня загальних теоретичних знань кандидата на посаду судді у сфері права, володіння ним державною мовою, особистих морально-психологічних якостей кандидата; 2) спеціальну підготовку кандидата на посаду судді, яка включає теоретичну та практичну підготовку судді в Національній школі суддів України; 3) кваліфікаційний іспит проводиться шляхом складення кандидатом на посаду судді письмового анонімного тестування та виконання анонімно письмового практичного завдання з метою виявлення рівня знань, практичних навичок та умінь у застосуванні закону та веденні судового засідання. Кому цікаво, більш детально про ці етапи добору ви можете почитати в Законі України «Про судоустрій і статус суддів», а також у відповідних положеннях Вищої Кваліфікаційної Комісії Суддів

Цікаво, чому ж, аби стати суддею, треба проходити такий жорсткий відбір? А це тому, що суддя – дуже відповідальна посада для суспільства, саме від нього багато чого залежить, й тому цю посаду не повинен займати абихто.

Тепер давайте повернемось до нашої теми.

Я вважаю, що вчитель – це теж дуже важлива посада, не менш значима, ніж посада судді. Від учителя залежить багато чого, зокрема рівень освіченості, ступінь вихованості майбутнього покоління та низка інших аспектів.

То якщо і вчитель, і суддя – дві рівноцінні надважливі посади для суспільства, чому ж тоді судді проходять такий відбір, а вчителі – ні? Мені дуже прикро, що наявність диплому про вищу педагогічну освіту сьогодні є достатньою умовою для роботи в школі, а, на мою думку, це має бути лише необхідною умовою. Після вищенаведених міркувань, приходжу до висновку, що непогано було б і для вчителів запровадити деякий конкурсний відбір, аналогічний тому відбору, що проходять кандидати на посаду судді.

Так ось. Тепер по суті. Відповідно до моєї ідеї, аби стати вчителем, людина повинна отримати ліцензію на здійснення педагогічної діяльності. Аби отримати цю ліцензію, необхідно пройти конкурсний відбір, який складається з чотирьох етапів. До конкурсного етапу можуть допускатися всі особи, які мають вищу освіту ОКР «Бакалавр» будь-якої спеціальності. Це дасть можливість стати вчителем тим людям, які в юності випадково помилились із вибором професії. Кожен етап має оцінюватись у 100 балів. До наступного етапу допускаються люди, які набрали не менше 75 балів на попередньому етапі, інакше людина вилітає з конкурсного відбору. Тепер детальніше пройдемося по кожному з етапів

  • 1 етап – тест із української мови. Цей етап має складатись із тестів на знання граматики української мови та написання твору, аби перевірити, як потенційний вчитель вміє висловлювати свої думки. Вважаю, що вчитель будь-якого предмету має вільно володіти українською мовою. Зараз існує чимало вчителів, які розмовляють російською мовою, ще й при цьому наголошують, що немає значення, якою мовою вести урок. Тож, хто не набирає 75 балів з української мови – залишає конкурсний відбір.
  • 2 етап – тест на визначення моральних якостей кандидата, іншими словами, тест психолога. Цей етап має складатись із психологічних тестів та співбесіди з психологом. Зараз працює дуже багато вчителів похилого віку. Безумовно, вони чудово знають свій предмет, але враховуючи те, що вони виховувались в інший час, як наслідок, мають погляди на життя, які відрізняються від життєвого бачення покоління Z. Це може суттєво зашкодити учням. Тест психолога якраз і зможе відсіяти таких кандидатів. Отже, хто не набирає 75 балів на тесті психолога, зможе вдруге пройти відбір лише за рік.
  • 3 етап – тестування із свого предмету. Тест має включати 50% завдань із шкільної програми того предмету, а інша половина – завдання, які виходять за межі шкільної програми. Тобто, якщо це тестування з математики, то половина завдань мають бути з усіх розділів вищої математики, якщо це тест із історії України, то він має перевірити також і знання історичних фактів, які не передбачені шкільною програмою. Це має бути для того, щоб коли допитливий учень поставив деяке питання, що виходить за межі шкільної програми, учитель не розгубився й зміг би відповісти. Хто не набирає 75 балів на тестуванні зі свого предмету –зможе спробувати свої сили наступного року.
  • 4 етап – пробний урок. До цього етапу доходять обрані, тому він має бути найскладнішим. Складність у тому, що тему для уроку вчитель має дізнатись за 30 хвилин до його початку. Адже гарний вчитель повинен вміти провести гарний урок без підготовки. Тут вчитель вже зможе продемонструвати свою методику, свої ораторські здібності та врешті-решт усю свою педагогічну майстерність. Оцінювати урок мають троє осіб. Оцінка за урок рахується як середнє арифметичне серед оцінок трьох оцінювачів. Хто не дотягнув до 75 балів за пробний урок – протягом року має можливість вдосконалити свою педагогічну майстерність та спробувати пройти відбір наступного року. Хто набрав 75 балів за 4 етап – нарешті отримує ліцензію на здійснення педагогічної діяльності. У ліцензії має бути вказана кількість балів: вона може бути від 300 до 400.

Отже, ті, хто хочуть здійснювати педагогічну діяльність з того навчального року, коли така система була б гіпотетично запроваджена, мають отримати ліцензію. Мають отримати ліцензію всі: й ті, хто тільки закінчив ВНЗ, й ті, хто вже викладав. Конкурсний відбір має проходити в липні. Також у липні всі школи мають вказати кількість вакантних місць вчителя кожного предмету. Ті вчителі, які отримали ліцензію, можуть подати документи до 5 шкіл із вказаними пріоритетами від 1 до 5. Далі все відбувається аналогічно правилам вступної кампанії. На цьому зупинятись не буду. Таким чином, якщо кількість вакантних місць буде меншою, ніж кількість ліцензій, то наявність ліцензії ще не гарантуватиме, що людина стане вчителем у тому році. У наступних навчальних роках конкурсний відбір будуть проходити лише ті, хто планує почати викладати, оскільки в інших вчителів уже буде ліцензія. Тобто конкурсний відбір буде масштабним лише в перший рік запровадження такої системи.

Я вважаю, що зарплата вчителя має залежати від кількості балів у ліцензії, нагадаю, ця кількість може бути від 300 до 400. Так, має залежати монотонно, (тобто, чим більше балів, тим більша зарплата), але нелінійно, оскільки зарплата у того, хто має 400 балів, буде всього на 33% більша ніж у того, хто має 300 балів. Потрібно щоб залежність зарплати від кількості балів була квадратичною, тобто зарплата була б пропорційною квадрату кількості балів. Тоді той, хто має 400 балів, буде отримувати на 78% більше, ніж той, хто має 300 балів. Це стимулюватиме під час конкурсного відбору набрати якомога більше балів, а не лише подолати поріг в 75 балів.

Дуже хочу, щоб чиновники прислухались до моєї ідеї та запровадили її, можливо, не з наступного навчального року, а в найближчі роки, оскільки це потребує значного часу та зусиль. Тоді в школах будуть працювати лише вчителі з великої літери й учні нарешті стануть отримувати задоволення від навчання.

Освіта.ua
25.10.2019

Популярні блоги
Інна Совсун: чи забороняти смартфони в школах? На рівні держави поки немає розуміння, що робити зі смартфонами в школі
Н. Азарова: биті небитих возять регулярно Поважати свій труд і транслювати цю повагу, поважаючи інших, – оце і є суперзавдання
І. Лікарчук: ДПА в українських школах має бути ліквідована Проведення ДПА фальсифікує реальний стан якості загальної середньої освіти в Україні
А. Заможська: у космосі Тесла, а в нас — християнська етика МОН пропонує людям, які ходять до церкви два рази на рік, викладати християнську етику
Коментарі
Аватар
Залишилось 2000 символів. «Правила» коментування
Ім’я: Заповніть, або авторизуйтесь
Код:
Код
Andrey
Ой, пупсик, де ж ж ти взявся? У школи вже прибиральн ць беруть вести трудове навчання, неможливо знайти такі спеціальності, як англійська мова та математика, бо всі кращі сидять вдома і гроші заробляють. Школи скоро будуть порожніми. Які тести???
Майже пенсіонер
Сама по собі ідея непогана. Впевнений у собі вчитель ( а таких ну дуже переважна більшість) пройде будь-який іспит із запропонованих автором, але я не дуже зрозуміла, як провести урок в липні, в сезон масових відпусток, Хто дітей збиратиме, яким календарним планом керуватимуться ті, хто тему обиратиме, ну і інші питання теж є. Шановний авторе, Ви скільки днів у школі пропрацювали??? А сертифікати ЗНО з якою кількістю балів отримали?
Ірина
Дивно читати у відгуках незадоволення, іронію та сарказм колег. По-перше, цей студент - наш учень. Мислити, аналізуючи, логічно викладати свою думку -уміння, над яким ми, вчителі , працюємо увесь час. То чому ж цей допис так не подобається? Він логічний, про реальні проблеми суспільства. Адже , нікому не секрет, що середній бал абітурієнта педвузу говорить про багато що. Хіба не правда? По-друге, наше невміння дослухатись до думки ,хоч і висловленої в дещо емоційний спосіб, призводить до того, що молодь не знаходить тут місця. Автор не тільки вказав на болючу й неприємну проблему, а й запропонував своє бачення виходу!! А ми що? Мені соромно... А студенту - дякую, що небайдуже.
вчитель
нехай спочатку батьки виховають своїх дітей і зарплату вчителів зроблять як у суддів, а потім виражають своє невдоволення. а ти зеленчак перед тим як щось писати спочатку подумай головою а не одним місцеи
Надія
Хотілося б побачити, що вийде з цього генія років через 20. Чи таким же ентузіастом він буде, яким спеціалістом в своїй галузі він буде, яким буде батьком...
Вчитель
Так як зараз інспектор, що курікує математику вважає, що мімобіжні прямі не можуть бути перпендикулярними, а голова методоб’єднення району не знає, що теорема о 3 перпендикулярів є пряма і обернута (знає тільки одну, і вважає, що інша - хибне ствердження, то мова про знання вчителями свого предмету не їде.
Вчитель фізики
Я не розумію для чого тоді навчатись у педвузі? Для чого тоді державні екзамени? Для чого атестація і сертифікація? Пост недоречний і пустий.
Вчитель
Круто. Тоді той вчитель який знає 100% шкільної програми з математики і ще 50% вищої математики ( я так розумію ви від цього трохи далекі, бо таке міг ляпнути тільки дурень) та ще й програмою з української мови на 75% , та ще й володіє психологією на 75 % повинен працювати десь в міносвіти. Ну а накрайняк вивчити Python ( для нього це буде не проблема, повірте) тай податись в програмісти ( ха-ха загугліть яка в них зарплата).
Вчитель- вчителю
Для Вчитель: 1000% згодна. Тоді можна закривати не тільки сільські школи, а майже усі. Працювати буде нікому.
Коментувати
Родители
Молодец Руслан! Ты абсолютно прав - нельзя оставлять как есть! "Борись и поборишь!"
Олександр
Руслане, де це Ви побачили у нас гарних суддів? Відбір їх дійсно складний, але чомусь його скоро проходять лише діти самих суддів та їх друзів/ кумів/ коханок тощо. Ваша пропозиція зовсім відірвана від нашої системи відбору, що склалася за останнє століття. Зламати ту систему так просто, як Ви написали, не вийде. В освіті набагато гірше, ніж Ви вважаєте, судячи по змісту вашої пропозиції. Нажаль.
Василь Іванович
А щоб діти в школі гарно вчилися, потрібно вернутися до порядків 18-19 ст. "Если ученик плохо себя ведет, бить розгами пока не уловите гнусний запах". Тоді буде і повага до вчителя, і все інше ????
Олег
Отже, вчителям робимо зарплати теж, як у суддів, 100-200 тис.грн, а не 5 тисяч???!!!
Наталья
Умник!!! АБИ ХТО пишеться окремо. Критиковать других за безграмотность проще!!! И, еще не сделав ничего в жизни, учить других и критиковать тоже легче!
Історик
Вибачте, що трохи не по темі, але є один дуже цікавий факт, про який мало хто знає. Пошукайте в Гуглі або на Вікіпедії таке собі Герцогство Брауншвейг-Люнебург. Ви зі здивуванням помітите, що нинішній прапор України точнісінько такий же, як і в цього герцогства. Тут явно криється якась таємниця. Іще трохи цікавих та несподіваних фактів про прапори. Багато хто вважає, в тому числі і серед записних націоналістів, що ОУН-УПА використовувало червоно-чорний прапор. Але це помилка. Насправді ОУН-УПА використовула прапор синього кольору із жовтим тризубом по центру. А червоно-чорний прапор - це прапор Анголи. Не вірите? Просто загугліть "прапор Анголи".
сам Гиннесс!!!
Костогрыз написал эту статью, чтобы по количеству комментариев попасть в книгу Гиннесса - уже больше сотни. А вы все пишете и пишете.
Історик
Для сам Гиннесс!!!: Може в цьому й була справжня мета цього допису. Костогриза тепер знають всі. Тепер він клоун популярніший за Зеленського. Можна балотуватися в депутати
Коментувати
555
Чим же завинили вчителі, що Ви так їх ненавидите? Ви вважаєте, що випускник ВУЗу зможе на 100 балів провести урок? Цікаво, а Ви цікавилися статистикою щодо того, скільки молоді бажає йти в школу працювати? На мою думку. суди "завалені" роботою не тому. що їм довіряють - скільки прикладів справ, які десятиліттями не вирішуються. А Ви пануєте йти в школу працювати?
ммм
тут є велика різниця між допуском вчителя до трудової діяльності і допуском судді до трудової діяльності - розмір ЗАРПЛАТНІ. будуть зарплати у вчителів як у суддів,тоді під прес "допуск" будуть черги.
ммм
а як же їх позбутися, коли сам Онадський вважає себе вялікім експердом, а виходить, що сам не бумбум. Чого тільки коштує його некомпетентна порада сідати на шпагат. Вчитель питає поради, а він, сам не розбираючісь, насипає кучу законів, половина яких до поставленого питання ні до чого. і каже - читай і анілізуй. а вчитель би питав, як би у нього був час розібратись самому? а тут тобі замість допомоги - прикладіть подорожника. нашо той форум? для пантів коронованих дипломом? https://forum.osvita.ua/t/topic/498
Ольга
у школі вивчають багато предметів але чомусь відповідають за знання мовники, історики і найбільше дістається математикам...
Елена
Дожили... Студенты у нас учителей критикуют. Остальные уже высказались. Господин юный гений не учел три составляющие: 1. Что делать школам при массовом сокращении учителей? 2. Где государству взять те безумные деньги, что обещает гениям от педагогики господин студент? 3. Что делать, если учитель талантлив, а ученики - критичные и наглые ленивцы? И отдельно крик души: доколе кухарки... о, простите, студенты, не имеющие образования, и прочие, и прочие, будут лезть не в свое дело и, вместо того, чтоб учиться, учить других, как яйца курицу? Оставьте учителя в покое, идите готовьтесь сами проходить свою сертификацию, по своей специальности, если, конечно, вас на работу возьмут.
ммм
Для Елена: а что делать, если учитель талантлив, только в том гадюшнике с такой как тьі работать - себя не уважать. Когда вуз не может дать нужньіх знаний, берет отличника и вьіпускает отличника, берет середнячка и вьіпускает середнячка. вуз не владеет знаниями и умениями из середнячка сделать качество, а не "студент не хочет учится". Так что кухрок производите именно вьі, учителя. и єто замкнутьій круг. а что кому делать, не ваше дело. не можете пройти мимо критики, значит или критика попала в вашем случае в точку, или вам к вашим коронованньім психодипломом, на лечение.
Гость
так берите и отсеивайте таких. а то берете в институты со 100 балами и выпускаете их со ста балами. лишь бы преподавателям часы были. во всем мире студенты отсеиваются до 5 курса. вы же выпускаете всех. а про подготовку к лекциям вообще молчу. берет такой вузовский преподаватель и читает с кафедры аннотацию из книги. позорище
Коментувати