![]() |
Для якісного засвоєння усіх розділів фізики необхідно володіти сильним математичним апаратом |
Р. Костогриз: неузгодженість навчальних програм
Автор: Руслан Костогриз, студент.
У середній та старшій школі зараз вивчається досить багато предметів. Хоча, на перший погляд, усі предмети здаються різноманітними, але деякі з них досить тісно пов’язані між собою. Мається на увазі, що для засвоєння одного предмету потрібні ґрунтовні знання з іншого. Зокрема, для якісного засвоєння усіх розділів фізики необхідно володіти сильним математичним апаратом. Але, як виявилось, програми з математики й фізики наразі досить неузгоджені. Це виражається в тому, що в курсі фізики 7 класу фігурує низка математичних понять і фактів, які в курсі математики вивчаються набагато пізніше, а саме у 8 класі, а деякі з них узагалі – в 11 класі! Як наслідок, учитель фізики повинен значну частину уроку пояснювати відповідні факти з математики, а тільки потім – власне фізику. Якщо чесно, мені здається, що це, м’яко кажучи, дурня.
Аби вам було зрозуміліше, хочу навести кілька «ляпів» із підручників та збірників задач із фізики, де зустрічається неузгодженість із програмою з математики. За приклад візьму збірник задач із фізики для 7 класу авторів Гельфгат І.М., Ненашев І. Ю. До речі, цьому збірнику задач надано гриф «Рекомендовано Міністерством освіти і науки України» відповідно до листа ІІТЗО від 28.04.2015 № 14.1/12-Г-252.
1. Задача № 4.52, сторінка 16
Для розв’язання цієї задачі треба знати формулу об’єму та площі поверхні кулі. Ці формули вивчаються в курсі геометрії аж в 11 класі.
2. Задача № 5.32, сторінка 22
Визначити шлях тут досить просто, а щоб знайти модуль переміщення, треба, фактично, знайти гіпотенузу, коли відомі два катети, тобто скористатись теоремою Піфагора, яка вивчається в курсі геометрії 8 класу.
3. Задача № 7.34, сторінка 39
Почнемо з того, що поняття функції та її графіка вивчається в 2-му семестрі 7-го класу, причому на цю тему відводиться аж 10 годин, а дану задачу учні розв’язують в 1-му семестрі 7-го класу. З визначенням максимальної швидкості тут усе просто, а ось щоб визначити середню швидкість, треба спочатку дізнатись шлях, який пройшло тіло. А як же його дізнатись, коли відомий графік швидкості від часу? Відповідь на це питання знаходимо в підручнику з фізики 7-го класу авторів Бар’яхтар В. Г., та інші (сторінка 71)
Все правильно написано. Але давайте уявимо ситуацію: у класі сидить допитливий учень і запитує вчителя «А чому саме так? Чому саме площа фігури під графіком? Чи є цьому якесь обґрунтування?» Звісно, обґрунтування звучить так: «Відповідно до механічного змісту похідної, швидкість є першою похідною від шляху, а отже, шлях є інтегралом від швидкості, а інтеграл від функції на певному проміжку чисельно дорівнює площі фігури під графіком тієї функції на тому проміжку». Та проблема в тому, що поняття похідної та інтегралу вивчається аж в 10 та 11 класі відповідно, тому в 7 класі учень це обґрунтування зрозуміти аж ніяк не зможе. Ладно, не будемо замислюватись над обґрунтуванням, просто затямимо це, як правило. Але ж тут треба знайти площу трапеції, формула для якої вивчається в 8 класі.
4. Задача № 13.23 (сторінка 70)
Для розв’язку цієї задачі треба скласти й розв’язати систему рівнянь, оскільки тут є два невідомих: довжина пружини в недеформованому стані й жорсткість пружини. Системи рівнянь вивчаються з математики теж у 7 класі, але набагато пізніше, аніж вивчається відповідна тема з фізики, до якої відноситься ця задача.
5. Задача № 16.33 (сторінка 86)
Для розв’язання даної задачі треба знати формулу об’єму циліндра, про яку учні дізнаються з курсу геометрії в 11 класі.
6. Задача №6 (сторінка 134)
Тут треба використати закон збереження енергії. Оскільки кінетична енергія визначається через квадрат швидкості, а нам саме швидкість треба знайти, то треба розв’язувати квадратне рівняння. Принцип розв’язування квадратних рівнянь вивчається в курсі алгебри 8 класу.
Вищенаведеними прикладами, я жодним чином не засуджую автора відповідного збірника задач, оскільки при складанні цих задач він керувався програмою з фізики, затвердженою наказом Міністерства освіти й науки України № 804 від 07.06.2017. На мою думку, укладачі програми з фізики мають аналізувати й брати до уваги програму з математики під час укладання програми з фізики, й лише тоді можна буде уникнути неузгодженості, яка зараз заважає якісному засвоєнню фізики школярами.
А як вважаєте ви: чи не занадто складна програма з фізики для 7 класу?
Освіта.ua
30.09.2019